اسلام آباد خبر14:59 - 1401/08/16
مهدی خورسند در گفتگو با دانا عنوان کرد؛

ناتوانی آمریکا در پیاده سازی اراده خود در منطقه و جهان/ از فرار مفتضحانه در افغانستان تا درماندگی در جنگ اوکراین

یک کارشناس مسائل بین‌الملل به ناتوانی آمریکا در پیاده سازی اراده خود در منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها بسیار ضربه پذیر شدند و با آمریکای بعد از جنگ جهانی دوم و به‌ویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بسیار فاصله دارند.

به گزارش اسلام آباد خبر ،مهدی خورسند کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به ناتوانی آمریکا در پیاده سازی اراده خود در منطقه و جهان اشاره کرد و گفت: اگر بخواهیم یک نگاه کلان به اتفاقات نظام بین الملل داشته باشیم، باید گفت آمریکایی‌ها بسیار ضربه پذیر شدند و با آمریکای بعد از جنگ جهانی دوم و به‌ویژه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بسیار فاصله دارند.

وی در ادامه با بیان اینکه آمریکایی ها درگیر مشکلات داخلی و خارجی بسیار زیادی هستند، گفت: دولت آمریکا در دوران پرتنش نظام بین المللی به دست «جو بایدن» افتاد. بسیاری از نهادهای بین المللی که ساخته و پرداخته نظام خودشان بود، خارج شدند و همین امر باعث شد تا اعتماد عمومی بین المللی نسبت به آمریکا کاهش پیدا کند که نمونه بارز آن بی اعتمادی در روابط بین آمریکا و اروپا است.

خورسند بااشاره به این مطلب که اروپا در حال حاضر با بحران انرژی روبه‌رو است، افزود: بسیاری از سران اروپایی‌ها به این مسئله اذعان دارند که این جنگ با خواست آمریکا ایجاد شده تا آمریکایی‌ها بتوانند انرژی خود را با مبالغ گزافی به اروپایی‌ها بفروشند، اما مصادیق بارز ناتوانی آمریکا در کنترل مدیریت جامعه جهانی است که می‌توان بهخروج مفتضحانه شان از افغانستاناشاره کرد که بعد از ۲۰ سال هزینه کردن و کشتار مردم مظلوم افغانستان مجبور به فرار شدند.

به گفته کارشناس مسائل بین‌الملل، آمریکایی‌ها با خروج غیر مسئولانه خودشان از افغانستان تلاش کردند یک بی‌نظمی و عدم دولت مقتدر را ایجاد کنند تا بتوانند آخرین تیر خود را برای ایجاد ناامنی بزنند، در واقع با مسلط کردن طالبان به جغرافیای کشورهای ایران، چین و روسیه سعی کرد به همسایگان خود آسییب برسانند.

آمریکا در تلاش است تا با ایجاد بحران در دنیا برمشکلات خود سرپوش بگذارد

وی در ادامه با بیان اینکه آمریکا در تلاش است تا با ایجاد بحران در دنیا بتوانند برمشکلات خود سرپوش بگذارد، گفت: آمریکایی‌ها به دنبالفروش تسلیحاتو خروج کشورهای مستقل دنیا هستند که در این بین می‌توان بهجنگ اوکراین و روسیهاشاره کرد.  آمریکایی‌ها با یک جنگ خود ساخته سعی کردند تا اوکراین و روسیه را درگیر یک تنش فرسایشی پیرامونی ژئوپلیتیکی کنند، در واقع در این فضا تلاششون بر این بود که سلاح بیشتری را بفروشند و با ایجاد بی‌نظمی روسیه را درگیر یک تنش فرسایشی کنند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در خاتمه تصریح کرد: همچنین می‌توان به تمرکز آمریکا در تنش چین و تایوان اشاره کرد. آنها به دنبال این بودند تا علاوه بر کنترل چینی‌ها، جلوی رشدشان را هم بگیرند که در نهایت دچار تنش فرسایشی شوند تا به اقتصاد و توان دفاعی آن‌ها نیز ضربه وارد کنند.