اسلام آباد خبر21:27 - 1401/08/26

شایعه‌ پراکنان و دروغ‌ پردازان همچون منافقین و کافرین هستند

شایعه‌ پراکنان و دروغ‌ پردازان همچون منافقین و کافرین هستند : رئیس جمهور گفت: طبق بیان قرآن شایعه‌پراکنان و دروغ‌پردازان همچون منافقین و کافرین هستند. دروغ‌پردازان و شایعه‌پراکنان، کسانی که می‌خواهند ادراک و شناخت را آن طور که خودشان می‌خواهند رقم بزنند و جنگ شناختی به راه می‌اندازند و اینها مانند منافقان است. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان صبح امروز (پنجشنبه ۲۶ آبان ماه) در همایش ملی جهاد تبیین که در مرکز همایش‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی برگزار شد، گفت: آنچه ما در فرهنگ اسلامی از جهاد تبیین که سخن حکیمانه رهبری در مقطعی بیان فرموده‌اند و تاکید کرده‌اند جهاد تبیین است.

وی تصریح کرد: طبق بیان قرآن شایعه‌پراکنان و دروغ‌پردازان همچون منافقین و کافرین هستند. دروغ‌پردازان و شایعه‌پراکنان، کسانی که می‌خواهند ادراک و شناخت را آن طور که خودشان می‌خواهند رقم بزنند و جنگ شناختی به راه می‌اندازند و اینها مانند منافقان است.

رئیس جمهور با بیان اینکه ایجاد ادراک صحیح اهمیت بساری دارد، افزود: این افراد سعی دارند خوب را بد و بد را خوب جلوه دهند؛ می‌خواهند ادارک‌ها را عوض کنند، نقاط ضعف را بزرگ جلوه دهند و نقاط قوت را کوچک‌سازی کنند و آنها را کم‌ها نشان دهند. این همان جنگ رسانه‌ای است که امروز با آن مواجه هستیم. باید متناسب با این جنگ آرایش را ایجاد کرد؛ اما امروز آرایش مناسب با این جنگ وجود ندارد. آرایش متناسب این جنگ در نیروی انسانی آگاه، سمت‌گیری، اقدام به موقع، سخن هنرمندانه، نفوذ در مخاطب و مخاطب‌شناسی است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر ضرورت جهاد تبیین گفت: ۴۳ سال جهاد، دفاع ایستادگی، اقدامات خلاقانه و ابتکاری، پیشرفت‌های بسیار در حوزه علم و فناوری که باید برای تنویر افکار عمومی بیان می‌شد، در زمان خود انجام نشد و دشمن برخی گره‌های ذهنی را ایجاد کرد. همین گره‌های ذهنی به یک ادراک نادرست تبدیل شد و این ادراک نادرست به تصمیم ناصحیح و اعمال ناشایست منجر شد. اول گره بود، بعد باور شد و بعد از آن به تصمیم و اراده و جلوه‌های بعدی تبدیل شد.

وی با طرح این سوال که چه کسانی باید این گره ذهنی را برطرف کنند؟ تاکید کرد: افراد مطلع باید این گره‌های ذهنی را باز کنند. روابط عمومی‌ها پل میان مردم و مسئولان هستند. این پُل دو طرفه است، یعنی هم سخنان مردم را به مدیران و هم سخنان مدیران را به مردم انتقال می‌دهد. هم سیاست‌های مصوب را برای مردم تبیین کنند و هم سوالات مردم را برای مسئولان بازگو کنند. این پُل ارتباطی باید به خوبی عمل کند. برای انجام وظیفه خود ابزارهای خاصی نیاز دارد.

رئیسی با بیان اینکه کار کسانی که در زمینه اطلاع‌رسانی فعالیت می‌کنند هم عمل و هم عکس‌العمل است، عنوان کرد: کنش‌گری فعال یا حرکت انفعالی دو کار متفاوت است. اگر چیزی در اذهان شکل بگیرد و بخواهید پاسخ آن را بدهید کار سختی است. اولین و جامع‌ترین روایت را شما باید بیان کنید.

وی با اشاره به اینکه هنر در روایت‌گری است، اظهار کرد: اولین، جامع‌ترین، قانع‌کننده‌ترین و گویاترین روایت باید از سوی مسئولان روابط عمومی‌ها صورت بگیرد. در غیر این صورت کار سخت و پرزحمت خواهد بود. اگر دیگران روایت اول را در دست داشته باشند، کار شما واکنشی و انفعالی خواهد بود.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها هم عمل و هم عکس‌العمل، هم دفاع و هم تهاجم، هم حرکتی پیشگیرانه و هم حرکتی پیشتازانه هستند. این کار بسیار هنرمندانه است.

رئیسی ادامه داد: بنابراین باید خطاب به مدیران گفت که در به کار گیری نیروهای ارزشمند، هنرمند و قوی در رسانه و روابط عمومی مسیر را با سختی مواجه نکنند، مسیر به کارگیری نیروهای کارآمد، هنرمند و متعهد در حوزه‌های روابط عمومی و رسانه‌ای باید سهل و آسان شود.

وی بابیان اینکه در جهاد تبیین از دشمن شناخت پیدا و شرایط فائق آمدن بر آن حاصل می‌شود تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری هم بارها تاکید کردند، نیاز امروز جامعه و کشور جهاد تبیین است. جهادگر باید توانایی‌ها و رسالت خود را ببیند و از طرفی با ظرفیت‌های دشمن هم آشنا شود تا اقدامات خود را متناسب کند.

رئیسی خاطرنشان کرد: دشمن سعی می‌کند تا نقاط قوت را کوچک نشان دهد و در نقاط ضعف بزرگنمایی کند پس باید متناسب با همین جنگ و نیازهای آن، آرایش خودمان را تعریف کنیم.

رییس‌جمهور افزود: اگر پیش از این روز و ساعت از نظر زمانی حائز اهمیت بود، امروز باید بگوییم دقایق و ثانیه‌ها در اطلاع رسانی مهم است. بنابراین اقدام به موقع و زبان مناسب و اقناع‌کننده بسیار مهم است. آنچه تولید می‌شود باید بتواند ذهن‌ها را متوجه خود کند و پاسخ اقناع کننده داشته باشد و زوایای مختلف را تبیین کند.

وی تاکید کرد: امروز جنگ، جنگ روایت‌ها است. حادثه یکی است اما از حادثه واحد هرکس به نحوی روایت می‌کند. باید دید روایت شما چگونه است و چقدر می‌تواند در جایگاه خود و زمان خود تاثیرگذار باشد.

رئیسی با بیان اینکه همگرایی و همپوشانی بخش‌های مختلف اداری با یکدیگر یکی از شروط موفقیت است، تصریح کرد: بخش‌های مختلف باید با هم هماهنگ باشد، نباید تناقض و تعارضی در میان باشد. دشمنان به دنبال پیدا کردن تناقض و تعارض بین کارمند و رئیس و یا میان دو وزارتخانه هستند.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اگر جهاد تبیین به درستی صورت نگیرد جهاد با نفوس هم به درستی بیان نخواهد شد، گفت: در فقدان جهاد تبیین، دشمن مجاهدت کسانی که به جهاد نفوس رفته‌اند را بد جلوه می‌دهد. بنابراین امروز کار هنرمندانه، یک فیلم کوتاه یا یک مستند می‌تواند اثر بسیاری در شکل‌گیری ادراک جامعه داشته باشد.

وی افزود: بر همفکری و همگرایی تاکید بسیاری دارم. در ساختار اداری نباید فاصله‌ای میان مسئولان مجموعه و مدیران روابط عمومی باشد تا بتوان در لحظه ارتباط گرفت و درباره مسائل مختلف راستی‌آزمایی کرد. آگاهی‌بخشی، شفافیت، اطلاع‌رسانی به موقع و امیدآفرینی بسیار مهم است. تمام تلاش فعالان این عرصه باید بر این باشد که در جامعه امید ایجاد کنند.

رئیسی با اشاره به اینکه راهبرد دشمن یاس آفرینی است، عنوان کرد: در چنین شرایطی روابط‌عمومی‌ها و رسانه‌ها باید تبیین کنند که «ما می توانیم». این همان چیزی است که بزرگان و مجاهدان ما به ما آموخته‌اند و خداوند این توانایی و دانایی را به ما داده است. دانستن، خواستن و توانستن از ویژگی‌هایی است که سازمان اداری ما باید به این ویژگی‌ها مزین باشد تا نتیجه اقداماتش امیدآفرین است.

رییس‌جمهور خطاب به حاضران و فعالان عرصه جهاد تبیین بیان کرد: شما باید با القای «نمی‌توانیم» در جامعه مبارزه و روایت قوت و پیشرفت را پیگیری کنید. شما باید راویان پیشرفت‌های کشور باشید. به آموزش و پرورش و آموزش عالی پیشنهاد کردم که در کنار «راهیان نور»، «راهیان پیشرفت» راه‌اندازی شود. خیلی‌ها نمی‌دانند چه پیشرفت‌هایی در شرایط تحریم در کشور انجام شده است؛ این پیشرفت‌ها باید به موقع و متعهدانه به مردم گزارش داده شود.

وی با بیان اینکه رسانه باید آگاهی‌بخش، شفاف، به موقع و امیدبخش باشد، تصریح کرد: تحلیل دقیق رهبری انقلاب در دانشکده افسری این بود که «دشمنی دشمنان با ما به دلیل پیشرفت‌ها است»، چقدر توانسته‌ایم این پیشرفت‌ها را تبیین کنیم؟ بنابراین باید این پیشرفت‌ها تبیین شود.

رئیسی ادامه داد: بودجه و اعتبارات برای انجام کارها لازم است اما بیش از اینها، شرط موفقیت وجود مدیری توانا، باانگیزه، دارای اندیشه و با روحیه جهادی است. البته نه فقط در روابط عمومی بلکه در همه عرصه‌ها این موضوع شرط است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه دشمن امکانات و بودجه زیادی دارد، یادآور شد: اگر اندیشه، انگیزه، تصمیم درست و عمل به موقع وجود داشته باشد، می‌توان اقدامات بسیار اثرگذاری انجام داد. حتماً به میزان دشمن ابزار در اختیار نداریم اما به همان میزانی که امکانات وجود دارد باید تلاش کنیم. معطل گذاشتن اطلاع‌رسانی به ابزار اشتباه است. برخی از کسب و کارها را ببینید که برای معرفی ابزار و محصولات خود چگونه حرکت می‌کنند و علیرغم آنکه ابزار خاصی در اختیار ندارند، موفق هستند.

رییس جمهور ادامه داد: نمی‌گوییم ابزار کار مهم و لازم نیست اما نباید معطل آن شد؛ بدانید که اگر معطل ابزار کار شوید، کسانی که در مقابل شما هستند معطل نمی‌شوند و کار خود را دنبال می‌کنند.

وی ضمن تقدیر از فعلان عرصه رسانه گفت: انتظار بر این است که در حوزه کاری خود با انگیزه مضاعفی مسیر را ادامه دهید. نمی‌خواهیم درباره موضوعی بزرگنمایی خاصی صورت بگیرد، اما نباید کوچک‌نمایی هم اتفاق بیفتد. بیان حقایق و واقعیت‌ها چیزی است که انتظار داریم. امروز در بسیاری از محافل همه نسبت به رسانه دولت انتقاد دارند و می‌گویند مجموعه آنچه صورت می‌گیرد نمی‌تواند پاسخگوی سوالات باشد. بنابراین به کار مضاعفی نیاز است و باید تلاش بیشتری صورت بگیرد.

رئیسی با اشاره به اینکه روابط عمومی‌ها کار و رسالت سختی بر عهده دارند، گفت: بسیاری از خواص در قضایای اخیر مردود شدند و وظیفه شرعی، قانونی، اخلاقی و انقلابی خود را در تنویر افکار عمومی انجام ندادند. چرا حقایق را بیان نمی‌کنید؟ وقتی در این باره از آنها سوال می‌کنیم، پاسخ می‌دهند که از جوسازی‌ها می‌ترسیم.

وی اضافه کرد: «خداوند می‌فرماید اندیشه‌ها و قلب‌ها در دست من است». متاسفانه برخی از جوسازی‌ها و فضای مجازی می‌ترسند. فضای مجازی این قدر تعیین‌کننده است؟ منتخب بودن و نخبه بودن در این است که در زمان مناسب پیش تر از دیگران ببیند، بشناسد و هشدار دهد. نخبه دیده بان تیزبینی است که شرایط، زبان، دست و نگاه دشمن را رصد کند.

رئیس‌جمهور گفت: روشنفکر ما شهید قاسم سلیمانی، شهدای عالی‌قدر و بسیجیان هستند که برای حفظ امنیت جامعه جان خود را به خطر می‌اندازند. روشنفکر کسی است که زمان را بشناسد و اقتضای زمان را بداند. سیاسی کسی است که جامعه را بشناسد، نیاز جامعه را درک کند و برای رفع این نیاز خطرپذیر و مسئولیت‌پذیر باشد و به میدان برود، اما عده‌ای از جوسازی می‌ترسند.