اسلام آباد خبر15:47 - 1401/09/05
دانا گزارش می دهد؛

سردرگمی آمریکا در برجام/ آمریکا همچنان به‌ دنبال توافق

واشنگتن با دخالت در امور ایران رویکردهای خود در قبال ادامه مذاکرات برجام را ابزاری برای گرفتن امتیاز استفاده می کنند و در سیاست‌های پشت درهای بسته به توافق فکر می کنند.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛‌ بعد از آخرین دورمذاکرات وینکه در سال جاری برگزار شد بسیاری براین باور بودند که توافق هسته ای بین ایران و آمریکا حاصل خواهد شد، اما آمریکا مدعی شد که پیشرفتی حاصل نشده و ایران درخواست‌های فرابرجامی مطرح کرده که البته این ادعا از سوی حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه رد شده است.

 

با اعتراضاتی که در ایران شکل گرفت از سرگیریمذاکرات برجاماز طرف های غربی به خصوص آمریکا به تاخیر افتاد. دولتمردان آمریکا با خیال خام فروپاشی نظام جمهوری اسلامی به مهندسی اغتشاشاتی روی آورده‌اند و در این آتش روشن شده دست و پا می‌‌ زنند و از طرفی با تحریم هایی که اعمال می کنند می خواهند حکومت ایران را تحت فشار بگذارند.

 

در این میان رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران بارها در گفتگو با رسانه‌های مختلف ضمن حمایت از آشوبگران مدعی شده که توافق هسته‌ای و مذاکرات در دستور کار آمریکا نیست و حتی آمریکایی‌ها می‌ گویند که به این موضوع فکر هم نمی‌ کنند، اما مقامات ایرانی در هفته های اخیر بارها تاکید کردند که آمریکایی ها با واسطه پیغام های برای از سرگیری مذاکرات می دهند

 

هرچند سخنگوی سابق وزارت خارجه آمریکا نیز با انتقاد از سیاست دولت بایدن در قبال ایران، اعتراضات اخیر در ایران را آخرین میخ بر تابوت برجام دانست و مدعی شد که با این اعتراضات دیگر باید از مرگ برجام سخن گفت، چون دیگر فضا و زمینه ای برای ادامه مذاکرات برجامی باقی نمانده است. 

 

پیش از این، حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه در میانه اغتشاشات از پیغام و پسغام‌های دولت آمریکا درباره مذاکرات صحبت کرده بود. این در حالی است که آنها از یک طرف می‌گویند امکان بازگشت به توافق وجود ندارد و یا مذاکرات متوقف شده از طرف دیگر از طریق واسطه‌ها پیغام می‌دهند و از آمادگی خود به منظور از سرگیری توافق تأکید می‌کنند.

 

در واقع باید گفت دولت بایدن آن‌گونه که ترامپ می‌گوید و امیرعبداللهیان نیز به آن اشاره کرده برای مذاکره با ایران درباره توافق هسته‌ای التماس می‌کند، ولی در عین حال ضمن حمایت از اغتشاشگران، به آتش اغتشاشات در ایران می‌دمد. آنها هم می‌خواهند به توافق برگردند و هم اینکه به دنبال این هستند هزینه‌های توافق را پرداخت نکنند.

 

نباید به شلوغ کاری واشنگتن درباره بن بست مذاکرات اعتنا کرد

محمد مرندی مشاور رسانه ای تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی در وین نیز چندی پیش در گفتگو با خبرنگار سیاسی شبکه اطلاع رسانی راه دانا با تاکید بر اینکه آمریکایی ها کماکان پیغام می دهند، گفت: خیلی نباید به شلوغ کاری واشنگتن درباره بن بست مذاکرات اعتنا کرد، چون آنها همچنان پیغام می دهند و در صورتی که آنها خواسته های معقول ایران را بپذیرند، توافق صورت خواهد گرفت.

 

سیاست ما در مذاکرات کاملاً روشن و شفاف است

همچنین ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز در گفتگویی اظهار داشت:  آمریکا از طریق واسطه‌های خود به ما پیغام می‌دهد و همین الان که ایران به واسطه دشمنی معاندان درگیر حوادثی در داخل کشور است، غربی‌ها پیغام‌هایی را به ما درباره مذاکرات می‌دهند.

 

عزیزی با اشاره به اینکه سیاست ما در مذاکرات کاملاً روشن و شفاف است به گونه‌ای که باید منافع هسته‌ای ما تأمین شود، تحریم‌ها برداشته شود و پرونده‌های پادمانی ایران بسته شود، گفت: از آنجایی که جمهوری اسلامی ایران دارای منطق و رویکرد عقلانی است، همیشه آماده مذاکرات بوده و خواهد بود، البته مشروط به اینکه شروط جمهوری اسلامی ایران از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی پذیرفته شود که اگر این اتفاق بیفتد، ایران برای مذاکرات هیچ مانعی جلوی راه خودش نمی بیند.

 

به گفته دانا؛ ایران همیشه تاکید کرده که برای دستیابی به توافق هسته‌ای جدی است و در رسیدن به یک توافق «خوب، قوی و پایدار» تردید نخواهد کرد، اما خواستار تضمین عدم خروج مجدد آمریکا از هر گونه توافق و بسته شدن پرونده اتهام زنی آژانس بین المللی انرژی اتمی و طرح ادعا علیه برنامه هسته ای ایران است. در حالی که واشنگتن به دنبال این است تا امتیاز بیشتری از ایران بگیرد و تصور می کند که وقایع رخ داده و ناآرامی های اخیر در ایران موجب ضعف کشور شده است و آنها هم می تواند از این ضعف استفاده کنند تا با اهرم فشار روند را به نفع خود تمام کرده و امتیاز بیشتری دریافت کنند.

 

با وجود حاشیه سازی دولت بایدن درباره مسایل داخلی ایران، به‌ نظر می‌رسد آنها به دنبال توافق هستند و درواقع واشنگتن  رویکردهای اعلامی خود را ابزاری برای گرفتن امتیاز دارد و در سیاست‌های پشت درهای بسته به توافق فکر می کنند.