اسلام آباد خبر18:14 - 1401/11/23
باقری کنی در گفتگو با شبکه المنار:

سیاست همسایگی تابلوی سیاست خارجی دولت سیزدهم است/گفت‌وگوی مستقیمی با آمریکا نداریم

اخبار سیاسی معاون وزیر خارجه گفت: در دولت آیت الله رئیسی سیاست همسایگی تابلو سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران درباره کشورهای منطقه است.

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ علی باقری کنی معاون وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با شبکه المنار لبنان در خصوص آخرین تحولات مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: در اینجا باید به دو نکته اشاره کنم؛ نخست انیکه پیشرفت‌های علمی، فناوری و صنعتی هسته‌ای ایران نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران در سایه استقلال توانسته است در عرصه هسته‌ای به مرزهای دانش و فناوری وصنعت دست پیدا کند اما قدرت‌های بزرگ برای مقابله با ملت ما در واقع این ظرفیت و دستاورد بزرگ را به یک تهدید تبدیل کنند و این دستاورد را به گونه ای جلوه دهند که برای اهداف غیر صلح آمیز در جریان است در صورتی که این حرف ۱۰۰درصد نادرست است و فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران کاملا در چارچوب تعهدات جمهوری اسلامی ایران به آژانس بین اللملی انرژی اتمی و در چارچوب تعهدات معاهده ان پی تی است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: در یک سال و نیم گذشته که مذاکرات جریان داشت، سرعت مذاکرات ممکن است کم یا زیاد شده باشد اما یک پیوستگی و استمرار در مذاکرات را داشتیم؛ الان هم به این گونه در جریان است که در چارچوب تبادل پیام‌ها بین دو طرف همچنان ادامه دارد و طرفین در حال تبادل دیدگاه‌های خود با یکدیگر هستند و وضعیت کنونی بین طرفین چنین است.

باقری کنی در خصوص نقش میانجیگری قطر در تبادل پیام بین ایران و کشورهای غربی به خصوص آمریکا گفت: ما با آمریکا ارتباط مستقیمی نداریم و طبیعی است که تبادل پیام بین ما و آمریکایی ها از طریق یک واسطه صورت می گیرد که گاهی این واسطه یک کشور اروپایی و یا یک واسطه غیر اروپایی است؛ ما بر این اساس تبادل پیام را بین دو طرف داشتیم و الان این مسئله هم وجود دارد.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران با اشاره اظهارات رئیس جمهور آمریکا در خصوص مرگ توافق هسته‌ای گفت: بعد از صحبت‌های رئیس جمهور آمریکا برخی مقامات زیربط آمریکایی درباره موضوع توافق و روند مذاکرات با رسانه‌ها صحبت کردند و همین طور در عمل هم تبادل پیام ها همچنان ادامه دارد.

کشورهای غربی در اغتشاشات اخیر در ایران دست خالی بودند

معاون وزیر امور خارجه در خصوص اغتشاشات اخیر و نقش کشورهای غربی در این زمینه افزود: در مورد تحولات و اتفاقاتی که در داخل ایران افتاد، ممکن است آنها یک محاسبات غلطی داشته باشند اما وقتی با صحنه عمل و واقعیت‌های ایران مواجهه شدند، دست خود را خالی دیدند و چیزی را در اختیار نداشتند که بخواهند در صحنه مذاکرات آن را نقد کنند.

وی افزود: اینکه آن‌ها طرحی داشته باشند که از ابزارهای مختلف علیه جمهوری اسلامی ایران استفاده کنند، از جمله در عرصه مذاکرات هیچ شکی در آن نیست چراکه سابقه آنها همچنین چیزی را نشان می‌دهد ولی در موضوع تحولات اخیر در ایران هیچ چیزی که نشان دهنده این باشد که آنها بتوانند همچنین کاری را بخواهند انجام بدهند ما مشاهده نکردیم و قطعا آنها توانایی انجام چنین کاری را نخواهند داشت.

باقری کنی اضافه کرد: در مورد موضوع خطوط قرمز ما، یکی از خطوط قرمز و اساسی جمهوری اسلامی ایران بحث تضمین‌ها بود که باید تضمین‌های اطمینان آوری نزد جمهوری اسلامی ایران باشد تا طرف مقابل پایبند به تعهداتش باشد چون هدف اصلی ما در این مذاکرات رفع تحریم‌هاست به گونه ای که مردم ما انتفاع اقتصادی از آن داشته باشند.

مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران ادامه داد: در کنار آن، رفع تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی باید پایدار باشد و مقطعی نباشد؛ این یکی از بحث های اساسی بود که در طول مذاکرات با طرف مقابل مطرح شد و در یکی از ادواری که ما آخرین گفتگوها را داشتیم با هماهنگ کننده اروپایی که سپتامبر در نیویورک بود و بار دیگر بر این مساله تاکید کردیم و آنها نیز این نکته را مورد قبول و پذیرش قرار دادند.

مذاکرات ما معطوف به رفع تحریم‌های اقتصادی است

باقری کنی درباره اضافه شدن تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران به موازات تبادل پیام‌ها گفت: مذاکرات ما معطوف به تحریم‌های اقتصادی است و تحریم‌های اقتصادی در چارچوب توافقی که در سال ۲۰۱۵ انجام گرفت، باید برداشته شود و همینطور تحریم‌هایی که جدید توسط دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران وضع شده بود باید به طور کامل برداشته شود و این وظیفه آنهاست که تحریم‌ها را بردارند.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: آمریکایی ها اعلام آمادگی کردند برای بازگشت به توافق و طرفی که اعلام آمادگی می‌کند برای بازگشت به توافق، باید آمادگی اجرای تعهدات خود را داشته باشد و تعهد آمریکا در حال حاضر رفع تحریم هاست.

باقری کنی در خصوص سقف زمانی کشورهای غربی برای اجرای تعهدات خود نیز گفت: دو طرف باید این درک را داشته باشند که نیازهای هر کدام یک ظرف زمانی دارد و باید این نیازها در این ظرف زمانی محقق شود از این رو تلاش ما این است که در ظرف زمانی معقول و منطقی بتوانیم توافق را نهایی کنیم.

وی امضای توافق را منوط به اراده دو طرف دانست و افزود: جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرده است که در چارچوبی که خطوط قرمزش ومنافعش تامین شود، هیچ مانعی برای نهایی سازی توافق حتی در کوتاه مدت ندارد.

معاون وزیر خارجه در خصوص روابط با کشورهای منطقه به خصوص عربستان گفت: در دولت آیت الله رئیسی سیاست همسایگی تابلو سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران درباره کشورهای منطقه است و بر همین اساس هم با برخی از کشورها که در دولت قبل روابط با آنها راکد بود، از حالت رکود خارج و تبدیل به روابط با نشاط شد که در این زمینه می توان به روابط با تاجیکستان و ترکمنستان و در حوزه جنوب ایران به روابط با کویت و امارات اشاره کرد که سفرای خود را از ایران فراخوانده بودند.

باقری کنی ادامه داد: در دولت آیت الله رئیسی با صحبت هایی که انجام شد، امارات و کویت سفرای خود را به ایران برگردانند، در کنار آن چندین دور مذاکره با طرف سعودی به میزبانی دولت عراق در بغداد برگزار شد و تلاش بر این هست که این گفتگو ها در چارچوب اولویت‌ها و ملاحظاتی که دو طرف دارند ادامه پیدا کند.

مذاکرات ایران و عربستان رو به پیشرفت است

وی خاطر نشان کرد: در دولت قبلی عراق، تلاش های زیادی برای پیشبرد مذاکرات با عربستان انجام گرفت و در دولت جدید آقای سودانی هم این نقش را دولت ایشان ایفا می کند؛ پنج دور گفتگو تا به حال انجام شده و این مذاکرات رو به پیشرفت بوده است.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه ادامه داد: طبیعی است که برای نزدیک شدن (تهران و ریاض)‌ دیدگاه های دو طرف نیاز به رایزنی و گفتگو و زمان است.

حرکت‌ صهیونیست‌ها در تعامل با کشورهای منطقه، حرکت منفعلانه است

معاون وزیر خارجه در خصوص سازش برخی کشورهای منطقه با رژیم صهیونیستی گفت: حرکت صهیونیست‌ها در تعامل با کشورهای منطقه یک ابتکار فعال نیست بلکه یک حرکت منفعلانه است زیرا صهیونیست‌ها در داخل با مشکل مواجهه شده اند و موضوع تا حدی برای صهیونیست ها حاد شده است و بحث مسلح شدن شهرک نشینان در روزهای اخیر در داخل این رژیم مطرح شده است.

باقری کنی با بیان اینکه رژیم صهیونستی در داخل از مشکلات جدی رنج می برد، اظهار داشت: در خصوص کشورهای منطقه نظر سنجی‌هایی که موسسه‌های غربی و آمریکایی انجام دادند، نشان می دهد که حدود ۸۰ درصد مردم کشورهای حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا مخالف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و تمام تلاش هایی که صهیونیست ها انجام دادند هیچ دستاوردی برای آنها نداشته است.

وی ادامه داد: به طور مثال در دوره برگزاری جام جهانی در قطر مشاهده کردیم که برخورد توده های مردم با خبرنگارانی که مشخص می شد صهیونیست هستند، چطور بود و یک مواجهه به اصطلاح تهاجمی با آنها صورت گرفت و نه تنها آنها را به عنوان یک کشور در منطقه نپذیرفتند بلکه با آنها مقابله کردند.

رژیم صهیونیستی در طراحی‌های خود علیه ایران دچار خطاهای راهبردی است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه در خصوص احتمال استفاده رژیم صهیونیستی از کشورهای منطقه برای ماجراجویی علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: طراحی صهیونیست‌ها برای تقابل با جمهوری اسلامی ایران امر جدیدی نیست ولی تجربه نشان داده که صهیونیست‌ها در طراحی های خود دچار خطاهای راهبردی می‌شوند و هزینه‌هایی که در عرصه تقابل با جمهوری اسلامی ایران می‌دهند، قطعا بیشتر از آن چیزی است که فکر می کنند می توانند به دست بیاورند.

باقری کنی تاکید کرد: منشاء هر تهدیدی علیه جمهوری اسلامی ایران قطعاً مورد هدف قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی هیچ گاه باعث نگرانی جمهوری اسلامی ایران نمی‌شود و سران این رژیم به خوبی می‌دانند که اگر خواب حمله به ایران را ببیند باید یقین داشته باشند که از آن خواب بیدار نخواهند شد.

جمهوری اسلامی با کشورهای مختلف در دنیا ارتباط دارد

معاون وزیر خارجه در خصوص روابط نظامی بین ایران و روسیه به خصوص بعد از جنگ اوکراین گفت: جمهوری اسلامی با کشورهای مختلف در دنیا ارتباط دارد از جمله تعاملات جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف با کشور روسیه و اوکراین وجود داشته است و این مسئله جدیدی نیست، در این مقطع بعد از جنگ اوکراین هم طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران با روابط خودش با روسیه و اوکراین ادامه بدهد اما جمهوری اسلامی ایران رسما اعلام کرده است که نسبت به این جنگ بی‌طرف هست و به هیچ طرفی از جنگ در جنگ کمک نخواهد کرد و تا به حال چنین کاری نکرده است.

باقری کنی با رد شایعات در خصوص فروش پهپادهای ایرانی به روسیه گفت: ماشین رسانه ای غرب در حال طرح چنین مسئله ای است و آن را بزرگ می کند و این ناشی از نیازهای آنها برای عرصه افکار عمومی خودشان است تا وضعیت بد انرژی و مهاجرین که وارد کشورهای اروپایی شدند را توجیه کنند.

  • برچسب ها