اسلام آباد خبر22:28 - 1401/12/01

۲۰ میلیون خانوار تا پایان دولت تحت پوشش فیبرنوری قرار می‌گیرند

زارع پور از ارائه ۳ هزار خدمت دولتی از طریق پنجره ملی خدمات هوشمند به مردم خبر داد و گفت: تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند.

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عیسی زارع‌پور روز دوشنبه پس از پایان نشست با اعضای کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: در این جلسه برنامه‌ها و بودجه مصوب این وزارتخانه در سال ۱۴۰۱ و همچنین برنامه‌های این وزارتخانه در لایحه بودجه براساس مصوبات کمیسیون تلفیق در سال ۱۴۰۲ بررسی و مرور شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: نمایندگان در بودجه ۱۴۰۱ تکالیفی را بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گذاشته بودند که در این جلسه نتایج و عملکرد آن را عنوان کردیم. یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده در این بخش، مبحث دولت هوشمند بود که در حال حاضر قریب به ۹۳ درصد از دستگاه‌هایی که مشمول هستند، به پنجره ملی دولت هوشمند متصل شده‌اند. در حال حاضر نزدیک به سه هزار خدمت دولتی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به مردم ارائه می‌شود.

زارع پور ادامه داد: البته این تکلیف در بودجه سال ۱۴۰۲ بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته شده تا دستگاه‌ها خدمات را به صورت هوشمند به مردم ارائه دهند و این بدین معناست که مردم برای اخذ خدمت از دستگاه‌های دولتی نیاز به ارسال هیچگونه مدرک و مراجعه حضوری نداشته باشند. لذا این مسئله در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده و در کمیسیون تلفیق هم به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به امن سازی سامانه‌های دولتی تاکید کرد: در تبصره ۷ لایحه بودجه پیشنهادی در این بخش مطرح شده است تا بخشی از بودجه دستگاه‌ها صرف تقویت امنیت سامانه‌ها شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پیشرفت پروژه فیبر نوری منازل و کسب و کارها یادآور شد: در این بخش هم اقدامات انجام گرفته برای نمایندگان تشریح شد. لذا تاکنون نزدیک به ۲.۵ میلیون پوشش در این بخش ایجاد شده و هدف‌گذاری ما این است که تا پایان دولت ۲۰ میلیون خانوار در سراسر کشور تحت پوشش قرار گیرند. همچنین در این زمینه در بودجه سال ۱۴۰۲ هم سازوکاری پیش بینی شده تا بخش قابل توجهی از هزینه‌های این کار از طریق درآمدهای دولت و بخش خصوصی تامین شود.

وی با اشاره به ارائه گزارش به نمایندگان درباره توسعه ارتباطات در روستاها، خاطرنشان کرد: در دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۳ هزار روستا جدید به شبکه متصل شده‌اند و این یعنی ۹۰ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ارتباطات متصل شده‌اند و باقی مانده هم ان شاءالله ظرف ۶ الی ۷ ماه آینده انجام خواهد شد.

  •