اسلام آباد خبر22:22 - 1401/12/11

ادعای روزنامه آمریکایی درباره اختلاف غرب بر سر ایران در نشست آتی آژانس

«وال استریت ژورنال» به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده آمریکا و متحدان اروپایی‌اش بر سر واکنش در ارتباط با ادعاهای اخیر درباره غنی‌سازی ایران اختلاف‌نظر دارند.

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در اشاره به ادعاهای اخیر درباره برنامه هسته‌ای ایران، به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال»آمریکا و متحدان اروپایی‌اش بر سر واکنش به «تولید اورانیوم نزدیک به درجه تسلیحات» از سوی ایران اختلاف‌نظر دارند و در حالی که فرانسه، انگلیس و آلمان طرفدار یک انتقاد عمومی از تهران هستند، دولت بایدن تمایلی به انجام این کار ندارد.

طبق این گزارش، آژانس اتمی این هفته اعلام کرد که «ایران در هفته‌های اخیر ذرات اورانیوم غنی‌شده تا حدود ۸۴ درصد تولید کرده که کمی با ۹۰ درصد خلوص مورد نیاز برای سوخت هسته‌ای با درجه تسلیحاتی فاصله دارد».

به نوشته وال استریت ژورنال، «آژانس گفته که مذاکرات با تهران درباره آنچه رخ داده، ادامه دارد و مقامات نزدیک به این نهاد گفته‌اند که نمی‌توانند با قطعیت بگویند که آیا تولید ایران تصادفی و یا عمدی بوده است».

به ادعای این روزنامه آمریکایی، این دیپلمات‌ها گفتند که «انگلیس، فرانسه و آلمان می‌خواهند در نشست هفته آینده شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تصویب قطعنامه رسماً ایران را محکوم کنند؛ با این حال، مقام‌های آمریکایی علیه این اقدام استدلال می‌کنند، گرچه تصمیم نهایی هنوز گرفته نشده است».

به ادعای این گزارش، واشنگتن می‌خواهد ببیند آژانس چه نتیجه‌ای درباره تولید ادعایی این مواد می‌گیرد. این منابع در ادامه گفتند که بعید است کشورهای اروپایی بدون حمایت واشنگتن قطعنامه‌ای را مطرح کنند.

به نوشته وال استریت ژورنال، انتظار می‌رود رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنجشنبه عازم تهران شود.

طبق این گزارش، اگر آژانس به نتیجه روشن درباره این که آیا ایران قصد تولید این مواد را داشته یا خیر برسد، آمریکا و شرکایش می‌توانند خواستار نشست فوق‌العاده شورای حکام آژانس در آینده شوند.

همچنین بر اساس گزارش وال استریت، دیپلمات‌های اروپایی و آمریکایی در اشاره به ادعاهای بی‌اساس درباره حمایت ایران از روسیه در جنگ و آنچه «سرکوب اعتراضات ضد دولتی در ایران» خواندند، گفتند با توجه به این مسائل، گفت‌وگوهای تازه برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ در حال حاضر در دستورکار نیست.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود که سه‌شنبه رویترز بخش‌هایی از مفاد آن را منتشر کرد، در اشاره به گزارش ادعایی بلومبرگ گفته بود در حال انجام رایزنی‌هایی با ایران درباره منشأ ذرات اورانیوم ۸۴ درصدی کشف‌شده در تأسیسات هسته‌ای فردو است. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ادعاها علیه ایران را بخشی از استفاده‌های سیاسی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اعمال فشار بر تهران ارزیابی کرده‌اند.

بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ساعاتی بعد از ادعای خبرگزاری آمریکایی بلومبرگ در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری فارس، درباره این ادعا اعلام کرد: «مایه تأسف است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان به عنوان ابزار سیاسی برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد».

گفتنی است سازمان انرژی اتمی امروز (پنجشنبه) درباره سفر گروسی به تهران اعلام کرد که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در رأس هیأتی بلندپایه از آژانس، بعدازظهر فردا (جمعه) ۱۲ اسفندماه به تهران سفر خواهد کرد.
 
در این اطلاعیه آمده است: رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به دعوت محمد اسلامی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران به تهران سفر می‌کند. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این سفر دو روزه علاوه بر مذاکره با اسلامی با دیگر مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران نیز دیدار و ملاقات خواهد کرد.