اسلام آباد خبر14:44 - 1402/01/06

خلاصه‌ای از بیانات رهبر انقلاب در محفل انس با قرآن کریم

رهبر معظم انقلاب روز سوم فروردین مصادف با روز اول ماه مبارک رمضان در محفل انس با قرآن کریم بیان داشتند: «سال را هم برای ما با این آغاز زیبا و شیرین، شیرین کردید».

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل ازشبکه اطلاع رسانی مرصاد، طبق برنامه هرساله محفل انس با قرآن در حضور مقام معظم رهبری، روز سوم فروردین مصادف با اولین روز ماه رمضان المبارک ۱۴۴۴ هجری قمری محفلی با قاریان مطرح کشوری برگزار شد که ایشان این جلسه را بسیار شیرین و مطلوب دانستند و فرمودند: «سال را هم برای ما با این آغاز زیبا و شیرین، شیرین کردید».

اما نکاتی در این جلسه مطرح گردید که بسیار حائز اهمیت بوده و جا دارد در این روزهای ابتدایی ماه مبارک در آن تأمل و تدبر کرد.

ایشان بعد از ابراز خرسندی از کثرت قاریان برجسته و خوش‌خوان و صحیح‌خوان، با مقایسه‌ی تعداد قاریان برجسته از انقلاب تاکنون فرمودند: «باید خدا را شکر کرد زیرا بحمدالله تلاوتگران قرآن در همه‌جای کشور در سراسر کشور زیادند».

ایشان در باب منزلت و قدر قاری و تلاوتگر قرآن فرمودند: «قاری و تلاوت‌کننده‌ی قرآن، رساننده‌ی پیام خدای متعال به مستمعین است. یعنی شما که اینجا می‌نشینید تلاوت می‌کنید، دارید رسالتی انجام می‌دهید دارید پیام‌آوری‌ای انجام می‌دهید، و پیام خدا را به دل‌های ما می‌رسانید؛ این خیلی مقام والا و برجسته‌ای است، این افتخار بسیار بزرگی است. برای اینکه این پیام را خوب منتقل کنید، ابزارهایی لازم است که یکی‌اش صدای خوب است، یکی‌اش شگردهای اثرگذاری است، مثل لحن و… [با به‌کارگیری این ابزار] اثرگذاری تلاوت چند برابر می‌شود»

در ادامه حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در باب گوش دادن به تلاوت قرآن با اشاره به آیات این کتاب الهی فرمودند: استماع قرآن یک کار واجب و لازم است زیرا اولاً لازمه‌ی ایمان به وحی است «اَلَّذینَ آتَیناهُمُ الکِتابَ یَتلونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ اُولئِکَ یُؤمِنونَ بِه؛ (۴) این‌هایی که قرآن را تلاوت می‌کنند [با رعایت] حقّ تلاوت، این‌ها ایمان‌دارند»؛ و ثانیاً زمینه‌ساز رحمت الهی است که می‌فرمایند: «وَ اِذا قُرِئَ القُرآنُ فَاستَمِعوا لَهُ وَ اَنصِتوا لَعَلَّکُم تُرحَمون؛ (۶) یعنی شنیدن قرآن و استماع قرآن، زمینه‌ساز رحمت الهی است».

ایشان درزمینه‌ی راه‌حل‌عدم تدبر در قرآن که به‌عنوان یک مشکل از آن یادکردند فرمودند: «ما بتوانیم قرآن را بیامیزیم به ترجمه‌ی تفسیری… این را بایستی متخصصین کار قرآن و کسانی که سرگرم این مسائل‌اند، یک‌راهی پیدا کنند که ما بتوانیم در محافل قرآنی که تلاوت قرآن می‌شود، به نحوی ترجمه را هم وارد کنیم».

رهبر مسلمین جهان رواج تلاوت و استماع قرآن در همه مساجد را به‌عنوان یکی از کارهای خیلی خوب معرفی کردند و فرمودند: «هر مسجدی را یک پایگاه قرآن قرار بدهیم؛ یعنی از یک قاری، دو قاری دعوت کنند… لااقل هفته‌ای یک‌بار یک قاری، یک تلاوتگر قرآن بیاید در مسجد و بنشیند و قرآن بخواند، مردم گوش کنند؛ حالا احیاناً یا خود او، یا یک نفر در کنار او تفسیر و ترجمه‌ی تفسیریِ کوتاه و مختصری را هم برای فهم مردم بیان کنند. به نظر من این‌ها خوب است.»

ایشان با اشاره به اینکه قرآن یک درس هست و باید به مسائل مربوط به قرآن اهتمام ورزید این نکته را بیان کردند که در هر صفحه‌ی قرآن انسان می‌تواند ده‌ها نکته‌ی اساسی برای زندگی پیدا کند، هم برای دنیا و هم برای آخرت.

نکته‌ی قابل اهمیتی که مقام معظم رهبری به آن تأکید کردند وقاریان و تلاوت‌کنندگان قرآن باید به آن اهتمام ورزند این است که فرمودند:

«تلاوت باید برای اثرگذاری مخاطب باشد»

اثرگذاری بر مخاطب یعنی نیت تلاوت کننده باید این باشد که تلاوتش در مخاطب اثر بگذارد با استفاده از شگردهای تلاوت که اشاراتی در ادامه به این نوع شگردها داشتند.

البته ایشان در باب اثرگذاری این نکته قابل اهمیت را فرمودند که قبل از اثرگذاری بر مخاطب، اثرگذاری در درجه‌ی اوّل به خود آن خواننده مربوط می‌شود.

رهبر انقلاب قبل از دعای پایانی این محفل نورانی فرمودند: «تلاوت قرآن یک هنر بزرگ و مرکّب است؛ یعنی ترکیب است از آهنگ و خصوصیّات گوناگونی که در تلاوت مورد توجّه است برای اینکه انسان بتواند اثر بگذارد. فقط توجّه داشته باشید که تلاوت را برای نوع لحن انجام ندهید؛ تلاوت را با هر لحنی که می‌خوانید، به‌قصد تأثیرگذاری در طرف مقابل انجام بدهید؛ یعنی نیّت و هدف این باشد، نه مثل بعضی از همین خواننده‌های معروف عرب»

  •