اسلام آباد خبر15:13 - 1392/04/25
//rnمدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه :

برای به سرانجام رساندن پروژه "منوریل" باید همدل باشیم

مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه با اشاره به اینکه منوریل کرمانشاه از مسیر چهار راه بسیج به سمت میدان فردوسی در عمق زیر زمین اجرا می شود، گفت: سیاسی بازی در مسائلی همچون منوریل باعث می شود همین که داریم را هم از ما بگیرند.

 
مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه با اشاره به اینکه منوریل کرمانشاه از مسیر چهار راه بسیج به سمت میدان فردوسی در عمق زیر زمین اجرا می شود، گفت: سیاسی بازی در مسائلی همچون منوریل باعث می شود همین که داریم را هم از ما بگیرند.

به گزارش اسلام آباد خبر ، سعید سلیم ساسانی در جمع خبرنگاران، با اشاره به جلسه اخیر که با حضور استاندار و مشاوران طرح برگزار شد، اظهار داشت: احداث منوریل در مرکز شهر کرمانشاه مدتها مورد بحث بود و در جلسه اخیر این موضوع دوباره مورد بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در این جلسه چند گزینه مختلف شامل احداث در ارتفاع، احداث مونوریل به صورت هم سطح، احداث در زیر زمین، احداث در عمق زمین و برخی گزینه های جانبی مثل تغییر مسیر از خیابان جوانشیر و مصوری  بررسی شد که از بین آنها گزینه احداث در عمق زمین مورد تایید قرار گرفت.

به گفته این مسئول قرار است منوریل کرمانشاه بعد از تقاطع بسیج با کاهش شیب زیرگذر بشود و قبل از میدان آزادی زیر زمین رفته باشد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری کرمانشاه خاطرنشان کرد: ساخت مونوریل در عمق زمین نیازمند دستگاه های حفاری(TBM) می باشد که حفر تونل آن در خوشبینانه ترین حالت یک تا دو سال طول می کشد و پس از آن، کار روند مناسب تری خواهد داشت.

سلیم ساسانی با بیان اینکه ساخت قطار شهری به صورت منوریل در ارتفاع، آسان تر و کم هزینه تر است، افزود: مدیریت ارشد استان به مسائل طولانی مدت استان از جمله پدافند غیرعامل تاکید داشتند و به علاوه باید تعریض خیابان مدرس و تداخل ترافیکی آن نیز مد نظر قرار می گرفت.

وی تصریح کرد: اگرچه مخالفت های برای ساخت مونوریل در عمق زمین به لحاظ افزایش هزینه ها وجود دارد، اما اجرای نهایی آن بستگی به تصویب آن در شورای عالی ترافیک کشور دارد که پیگیری های لازم در این خصوص انجام خواهد شد.

به گفته این مسئول ساخت قطار شهری کرمانشاه هم در ارتفاع و هم در عمق زمین مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد هر دو شکل آن قابل اجراست، اما آنچه مورد تایید مدیریت ارشد استان بود اجرای مونوریل در عمق زمین در محدوده جنوبی شهر است.

سلیم ساسانی خاطرنشان کرد: اگر توان اجرایی و اعتبارات باشد پروژه مونوریل پروژه خوبی است و می توان به آینده آن امیدوار بود، اما اگر تخصیص اعتبار به همین شیوه ادامه پیدا کند شاید بهره برداری آن را نبینیم.

وی با تاکید بر اینکه نباید دیدگاه های سیاسی را وارد پروژ ه ای مثل منوریل کرد، یادآور شد: اگر می خواهیم از ساخت منوریل نتیجه بگیریم باید نگاه به آن را عوض کنیم و با منوریل و مسائل فنی آن برخورد سیاسی نداشته باشیم.

مدیرعامل سازمان قطار شهری کرمانشاه گفت: نگرانم بازی های سیاسی باعث شود همین منوریل را هم از کرمانشاه بگیرند.

سلیم ساسانی اظهارداشت: افرادی که در حوزه مسائل فنی منوریل اطلاع و تخصص ندارند نباید بعنوان کارشناس اظهار نظر کنند.

وی اظهار داشت: برای اینکه پروژه منوریل به سرانجام برسد همه باید با هم همفکری و همدلی داشته باشیم.

وی با اشاره به انتشار خبری بر روی پورتال استانداری مبنی بر مخالفت استاندار با ادامه پروژه منوریل، افزود: فضای جلسه اصلا در این خصوص نبود و نتیجه نهایی که در جلسه اعلام شد اجرای منوریل به صورت زیرگذر در محدوده جنوبی شهر بود.

مدیرعامل سازمان قطارشهری کرمانشاه خاطرنشان کرد: باید تنها آن چیزی که به نفع کرمانشاه است را انجام دهیم.

ساسانی تاکید کرد: تلاش می کنیم ابتدا ساخت منوریل در ارتفاع و در منطقه شمالی به پایان برسد و مردم بتوانند از آن استفاده کنند و بعد اجرای آن به صورت زیرگذر و در محدود جنوبی آغاز شود.

به گفته این مسئول اگرچه ساخت زیر زمینی منوریل محدودیت هایی را ایجاد می کند، اما برای توسعه هر شهر و ایجاد رفاه برای مردم لازم است گاهی چنین کارهایی انجام شود.

وی در خصوص اعتبارات پروژه قطار شهری هم اظهارداشت: قرار است 50 درصد از پول پروژه را شهرداری و مابقی را دولت پرداخت کند.

ساسانی با اشاره به اینکه سال گذشته میانگین تخصیص ها در کشور 11 درصد بوده، ادامه داد: با سالی شش میلیارد تومان نمی توان انتظار داشت صاحب مترو شد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری کرمانشاه گفت: در شهری مثل شیراز که از سال 80 کار ساخت مترو در آن آغاز شده و تا کنون حدود 630 میلیارد تومان اعتبار دریافت کرده اند، پروژه حدود 68 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که این امر نشان می دهد کار چقدر هزینه بر و سنگین است.

وی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی منوریل کرمانشاه از بهمن ماه سال 90 آغاز شد و طی یک سال و نیمی که از اجرای آن می گذرد روند خوبی داشته و جز معدود پروژه هایی است که هنوز فعال است.

ساسانی تاکید کرد: به دنبال تامین اعتبار، فروش اوراق مشارکت، سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی و صندوق توسعه ملی هم هستیم، اما در کل طرح نمی توان از سرمایه گذار بخش خصوی استفاده کرد چون توجیه مالی برای وی ندارد.

مدیر عامل سازمان قطار شهری کرمانشاه در خصوص محدودیت های میراث فرهنگی هم گفت: تاکنون هیچ نظری به شکل مکتوب مبنی بر مخالفت برای اجرای طرح در محدوده شکارگاه خسرو پرویز دریافت نکرده ایم.

ساسانی با تاکید بر اینکه میراث فرهنگی حق مردم را ضایع می کند، ادامه داد: نمی توان از جمعیت زیادی که در ناحیه شمالی شهر زندگی می کنند، صرف نظر کرد .

وی ادامه داد: میراث فرهنگی باید دقیقا بازگو کند ساخت منوریل چه مشکلی برای طاقبستان و ثبت آن ایجاد می کند.
 
منبع:ایسنا