رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اسلام آبادغرب

هیئت های مذهبی اسلام آبادغرب آماده خدمات رسانی به زوار اربعین هستند/مداح باید مداح اهل بیت(ع) باشد نه مداح اشخاص

کد خبر: 293809
|
10:50 - 1394/08/23
نسخه چاپی
هیئت های مذهبی اسلام آبادغرب آماده خدمات رسانی به زوار اربعین هستند/مداح باید مداح اهل بیت(ع) باشد نه مداح اشخاص
اسلام آبادخبر:حجت الاسلام کماسی معتقد است مداح نباید در پی مدح اشخاص باشد بلکه مداح اهل بیت(ع) منزلت و شان بالایی دارد و نباید در حد یک تبلیغات چی خودش را کوچک کند.

به گزارشاسلام آبادخبر، چند وقتی است که خبرهایی خوشی را از برداشته شدن سنت غلط مراسمات ختم در شهرستان می شنویم،آداب و سنتی که جز هزینه و دردسر ثوابی برای میت ندارد از جمله این سنت های غلط نام بردن از افراد توسط مداحان مجالس ختم است که با مصوبه شورای فرهنگ عمومی استان و پیگیری امام جمعه محترم شهرستان در حال پرچیده شدن می باشد.از این رو ترجیح دادیم تا برای اطلاع بیشتر از این موضوع و اقدامات انجام شده در رابطه با آن گفتگویی با حجت الاسلام کماسی رییس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان اسلام آباد غرب داشته باشیم.ابتدای گفتگو را به موضوع هیئت های مذهبی در ماه و محرم و صفر و برنامه های تدارک دیده شده برای اربعین حسینی اختصاص دادیم و سپس به سراغ موضوع اصلی بحث یعنی سنت غلط مراسمات ختم رفتیم.

حجت الاسلام کماسی معتقد است مداح نباید در پی مدح اشخاص باشد بلکه مداح اهل بیت(ع) منزلت و شان بالایی دارد و نباید در حد یک تبلیغات چی خودش را کوچک کند.متن گفتگوی اسلام آباد خبر با حجت الاسلام کماسی را در زیر می خوانید:



اسلام آبادخبر: عملکرد هیئت های مذهبی را در محرم امسال چگونه ارزیابی می کنید؟
حجت الاسلام کماسی:با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته در جلسات متعدد با مسئولین، واقعاً  حضور منظم مردم و مسئولین هیئات مذهبی جای تقدیر و تشکر دارد که مراسمات باشکوهی را برگزار کردند و امام جمعه ، فرماندار و نیروهای نظامی و انتظامی و همه مسئولین شهرستان در امنیت برپایی مراسمات نقش موثری را ایفا کردند و در طول این ایام نیز 132 مرتبه سرکشی و حضور در مراسمات مذهبی شهر و روستاهای تابعه انجام شده و مشکل خاصی وجود نداشته و نماز ظهر عاشورا با استقبال پرشور عزاداران حسینی برگزار شد.
اسلام آبادخبر: آیا برای برگزاری مراسم اربعین برنامه خاصی وجود دارد؟
حجت الاسلام کماسی:با توجه به رویه سال های قبل، مقرر شد  که این مراسم  امسال نیز به صورت تجمعی و سینه زنی برگزار گردد ، در صورت مساعد بودن هوا در روز اربعین مراسم در محل میدان امام(ره) برگزار می گردد و در صورت بارندگی مراسم در مسجد جامع شهرستان برگزار خواهد شد.
اسلام آبادخبر: آیا هیئت های مذهبی شهرستان برای استقبال از زوار کربلا برنامه ای دارند؟
حجت الاسلام کماسی:استقبال از زوار امام حسین(ع) کار بسیار خوبی است و علاوه بر اینکه اجر دارد، باعث خیر و برکت است و امسال با توجه به تدابیری که مسئولین اندیشیده اند، برنامه هایی توسط هیئت های مذهبی انجام می گیرد که یک هیئت در کشور عراق به زوار خدمات رسانی می کند و در شهرستان نیز تاکنون 3 هیئت اعلام آمادگی کرده اند که با برپایی خیمه های آنها در مسیر میدان امام حسین(ع) و فرودگاه اسلام آبادغرب به زائران کربلا خدمات رسانی نمایند.
همچنین مکان هایی هم برای اسکان زائرانی که می خواهند شب را در شهر اسلام آبادغرب استراحت نمایند تدارک دیده شده است.
اسلام آبادخبر: با توجه به نزدیک شدن به ایام انتخابات چه توصیه ای به مداحان دارید؟
حجت الاسلام کماسی:اولا" بعنوان یک شهروند و یک برادر به کاندیداهای محترم که می خواهند بروند قانونگذاری کنندتوصیه می کنم ، خودشان با قانون شکنی وارد این قضیه نشوند و تا شروع آزادی تبلیغات ، قانون را مراعات نمایند.
نکته دوم اینکه جایگاه هیئات مذهبی و مداحان جایگاه والایی است، چون منتسب به اهل بیت هستند، نه اینکه سیاسی نباشند، بلکه باید سیاسی کاری نکنند.
امام حسین (ع) وقتی قیام می کند، این سیاستی است که حکام ظالم را از بین ببرد ، اما توصیه ما این است که هیئات مذهبی پاتوق تبلیغات هیچ کدام از کاندیداها نشوند و شأن و منزلت هیئات و مداحان که منتسب به اهل بیت (ع) هستند رعایت شود
اسلام آبادخبر: نا بردن از افراد در مراسمات ختم به یک امر معمول و مذموم تبدیل شده است آیا برای برطرف کردن این امر موصبه ای تصویب شده است؟

حجت الاسلام کماسی:از سال های قبل به مداحان توصیه داشته ایم که در مراسمات از نام بردن افراد و شخصیت ها جلوگیری کنند و مداحان عزیز این توجیه را داشته اند که خود مردم از ما می خواهند و اگر اعلام نکنیم ما را به مراسمات دعوت نمی کنند، که خوشبختانه در 18 مهر ماه 94 در شورای فرهنگ عمومی استان کرمانشاه تصمیمات بسیار خوبی برای این مشکل گرفته شده است و ما هم خرسند هستیم که مشکلات عزیزان برطرف می شود و طبق بند 9 این مصوبه متولی مسجد یا حسینیه مکلف است قبل از اجازه برگزاری مراسم ختم ، تعهد کتبی از صاحب عزا و مداح کسب نماید که از نام بردن نام افراد و اشخاص حتی بصورت حقوقی خودداری نماید.
در بند8 این مصوبه نیز  آمده است که اگر چنانچه مسئولی مسجد یا مداح ممنوعیت نام بردن اشخاص را در مجلس ختم رعایت ننماید ، اداره تبلیغات اسلامی و اداره اوقاف و امور خیریه، هیئت امناء را تعویض و کارت مداحی(که بصورت کشوری است) را باطل نماید.
لازم به ذکر است مجلس ختم برای تذکر و یادبود است و ثوابی برای میت است نه جولانگاه نام اشخاص و بزودی بزودی پس از برگزاری شورای فرهنگ عمومی شهرستان به ریاست امام جمعه شهرستان و ابلاغ دستورالعمل این قانون با قدرت تمام با اجرای قانون ، کسی که خارج از این قانون عمل کند با وی برخورد می نماییم و اگر کسی هم می خواهد این کار را بکند این مداحی نیست و بهتر است به دنیال کار تبلیغاتی برود.
اسلام آبادخبر: شایعه ای در شبکه های اجتماعی شهرستان منتشر شده که رییس سازمان تبلیغات اسلام آبادغرب با برداشته شدن تشکر از شخصیت ها مخالف بوده، آیا تأئید می کنید؟
حجت الاسلام کماسی:من این خبر را تکذییب می کنم و کسانی که این حرف را زده اند از روی ناآگاهی است و بهتر است افراد همیشه خدا را در نظر بگیرند، چون هر حرفی که بزنند باید در فردای قیامت پاسخگو باشند و اکنون مردم جامعه آگاه هستند و نباید حرف دروغ را در جامعه رواج دهند و این بی اعتمادی  برای خودشان به وجود می آورند و همیشه کلام درست را بیان کنند چرا که قرآن می فرماید از چیزی که به آن علم ندارید بیان نکنید ، من بارها به آقایان مداح گفته ام که این تقدیر و تشکرها کار خوبی نیست و سعی کنید آزاد باشید، مداحانی که در خدمت اهل بیت بودند جایگاه و منزلت والایی در بین مردم کسب کردند، مداح باید مداح اهل بیت(ع) باشد نه مداح اشخاص.
بنده همیشه با امام جمعه شهرستان هماهنگ بودم و برای ریشه کنی سنت غلط اسم بردن اشخاص در مراسمات ختم کار کرده ایم و حتی اگر در مراسمات قبلی مداحان اسم خودم را برده اند، قلبا" ناراحت شده ام، چون مجالس ختم جای تذکر است و برای این است که انسان به خاطر بیارود که روزی هم این مراسم برای خودش برگزار می شود، و بارها به کانون مداحان توصیه کرده ام که از این کار پرهیز نمایند.

اسلام آبادخبر: صحبت یا توصیه پایانی شما چیست؟
حجت الاسلام کماسی:توصیه من به مداحان همیشه این بوده که  به فرمایشات مقام معظم رهبری گوش بدهند، چون منویات معظم له که الهام گرفته از قرآن و روایات اهل بیت (ع) است، بصیرت را در جامعه گسترش می دهد و دشمن شناسی را به مردم یادآوری می کنند.
ما باید از کوفه و کربلا درس عبرت بگیریم؛ اگر ما اطاعت از رهبری را سرلوحه زندگی مان قرار دهیم هم در دنیا و هم در آخرت پیروز خواهیم شد و اگر تخطی کنیم  هم در دنیا و هم در آخرت گرفتار خواهیم شد.

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد