یادداشت/ خدیجه باقری

بررسی نقش تربیتی نماز در زندگی افراد

کد خبر: 293841
|
16:33 - 1394/08/28
نسخه چاپی
بررسی نقش تربیتی نماز در زندگی افراد
اسلام آباد خبر: ارزش های نهفته در نماز تأکید بسزایی در رفع نواقص و مشکلات خانواده و استحکام آن دارد

به گزارشاسلام آباد خبر، به قلم خدیجه باقری؛

  نقش به سزای نماز بر تربیت فرد را به خوبی می توان از این حدیث که از پیامبر اکرم – صلی الله علیه وآله و سلم – روایت شده استنباط کرد . پیامبر اکرم – صلی الله علیه وآله و سلم –  فرمودند : آگاه باشید که نماز وسیله و ابزار تربیت خدای متعال در زمین است و خداوند رحمان این عبادت را در هر روز پنج مرتبه برای بندگانی که شایستگی رحمت الهی را دارند فراهم کرده است . روشن است نماز فرد را در تمام ابعاد تربیت می کند از جمله : تهذیب اخلاق ، رافع غفلت بودن ، سبب نظم و انضباط در امور ، انسجام و تعادل شخصیت ، کاهش مصرف مواد مخدر ، کاهش خود کشی ، تقویت کنترل غرایز ، هدف بخشی و ایده آل پروری و ........ می شود . همچنین نماز عامل مهم و بازدارنده از فحشا و منکر است . خدای تعالی فرمود : ای پیامبر! آنچه از قرآن به سوی تو وحی می کند بر مردم بخوان و نماز را در میان جامعه بر پا دار براستی که نماز از گناهان کبیره و اعمال ناپسند باز می دارد و یاد خدا فایده برتر و بزرگتری است که در نماز وجود دارد و خداوند از آنچه می کنید با خبر است .

 

       وقتی بنده در هر شبانه روز پنج بار نماز می خواند و تا لحظه ی فرا رسیدن مرگ به این برنامه ی عبادی عمل می کند پیوسته از گناه مصون می ماند این برنامه روزانه طبعاً باید شخص را از معاصی بزرگ ، همچون تجاوز به جان ، مال و ناموس مردم و کلیه ی اعمالی که ذوق دینی ، آن را زشت می داند ، دور نگه می دارد و نه تنها از ارتکاب گناه بلکه حتی از تصور آن نیز مانع می شود زیرا که ذکر خداست ذکری که ایمان به یگانگی خدا و نبوت و روز جزا و یاری طلبی و پرهیز از گام نهادن در صراط مغضوبان و گمراهان را به او تلقین می کند و او را وادار می کند که با روح و جسم پاک متوجه ذات پاک کبریایی حق می گردد از عوامل مهم دیگر تأثیر نماز وقت شنا سی و زمان سنجی است . که از مهم ترین عوامل پیشرفت جوامع بشری است ، برنامه ریزی های شخصی و اجتماعی بدون سنجیدن زمان و شناسایی اوقات مناسب عر کاری ممکن نیست .

 

       درباره ی مکان نماز هم آمده است که در هر جا می توان خدا را عبادت کرد و در همه ی لحظات می توان به یاد خدا بود اما همه ی مکان ها ارزش یکسان ندارد . بعضی مکان ها زمینه ی حضور قلب بیشتری به انسان می دهد اگر بتوانیم محل آرام و خلوتی را به عبادت اختصاص دهیم و دیدنی ها و شنیدنی  ها را از آن نقطه دور کنیم ، قلب و جان بیشتر متوجه خدا خواهد شد.

 

نقش نماز در خانواده و اجتماع

 

       آیات و روایات زیادی در مورد تأثیر نماز در خانواده آمده است از جمله خداوند به پیامبر اکرم فرمان می دهد که خانواده اش را به نماز فرمان دهد و در این کار استقامت کند و امیر المؤمنان علی – علیه السلام – فرمودند : نماز را در خردسالی به فرزندان خود بیاموزید و هنگامی که به هشت سالگی رسیدند نماز را از آن ها مطالبه کنید . از این رو شایسته است در انتخاب همسر به تقید او نسبت به نماز توجه شود تا با عنایت پروردگار در آن خانه نسلی نماز گزار پرورش یابند . در روایات است که پیامبر به کسی که می خواست ازدواج کند فرمودند : « اگر می خواهی خداوند ازدواج تو را مبارک گرداند با دیندار ازدواج کن » .

 

       ارزش های نهفته در نماز تأکید بسزایی در رفع نواقص و مشکلات خانواده و استحکام آن دارد مثلاً یک اثر مهم آن این است که نماز گزار به حساب روز باز پسین معتقد و از عذاب پروردگار خود هراسان است و می داند که هیچ کس از عقاب او ایمن نیست بنابر این نماز ، نماز گزار را به صفاتی متّصف و به اصولی تربیت می کند که موجب استحکام خانواده می شود

 

       نماز گزاری که حق خدا را ضایع نمی کند نه تنها حق همسر و اهل خانه را بلکه حق خویشاوندان و بیگانگان را هم ضایع نخواهد کرد .

 

       نماز انسان را قانع ، زاهد و اهل رضا بار می آورد . این حدیث در حفظ بنیان خانواده مؤثر است و به طبع مستحکم بودن خانواده ها به بر پایی اجتماع هر چه سالمتر می انجامد از جمله نماز باعث: 1. پایبندی به حقوق دیگران  2. سلامت اقتصاد جامعه  3. زمینه ساز برچیده شدن ربا از جامعه و مایه امنیت جامعه ، سبب ریشه کن شدن فساد و رواج خیرات ، پیدایش روح رحمت و رأفت در اجتماع و به طور کلی نماز ، و نماز جماعت پایه های برابری و برادری را مستحکم و به طور کلی رمز اقتدار جامعه اسلامی است و کسی که از نماز و جماعت جدا شود نصیب شیطان است . 

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها