گزارش توصیفی؛

لزوم جدی گرفتن زلزله های خفیف توسط ستاد بحران استان کرمانشاه

کد خبر: 306826
|
16:39 - 1400/02/28
نسخه چاپی
لزوم جدی گرفتن زلزله های خفیف توسط ستاد بحران استان کرمانشاه
به بهانه وقوع یک زلزله خفیف در استان کرمانشاه به اهمیت جدی گرفتن زلزله های خفیف توسط ستاد بحران می پردازیم.

به گزارش اسلام آباد خبر ،  بامداد امروز زلزله خفیفی در اسلام آباد غرب رخ داد، برخی شهروندان به خیابان آمدند ولی اکثریت مردم در خواب بودند و صبح کاری و اداری امروز در حالیکه مرکز لرزه نگاری کشور موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران بزرگی این زلزله را 2.9 ریشتر در عمق 8 کیلومتری زمین در( ساعت 03:34)  مورخه 28 اردیبهشت 1400 درمنطقه اسلام آبادغرب ثبت نموده است، اما هیچ مسئول و تریبون رسمی در استان و شهرستان اسمی و گزارشی از این واقعه ذکر نکرد.

 

 

بدیهی است علاوه بر اینکه ۴ گسل شناخته‌شده در کرمانشاه وجود دارد، این زمین لرزه ها با خشکسالی ها و کاهش بارندگی در سال های اخیر بی ارتباط نیستند و به گفته متخصصان، استان کرمانشاه به‌دلیل قرار گرفتن در محدوده زاگرس دارای فعالیت‌های لرزه‌ای بالایی است به گونه‌ای که تاکنون ۱۲ زلزله تاریخی ویرانگر در این استان رخ داده که موجب کشته شدن ساکنان ن شده است.  پس این زمین‌لرزه‌های خفیف ممکن است یک هشدار یا پیش لرزه باشد و یک شوک لرزه‌ای بزرگ بدنبال داشته باشد که نباید به سادگی از کنار آن گذشت و برای روشت شدن اهمیت به موضوع به مرور تاریخ چندین زلزله در ایران با هشدار هایی که نادیده گرفته شدند می پردازیم.

 

 

 

 

زمین‌لرزه ۱۳۹۶ ازگله- سرپل ذهاب  به بزرگی ۷٫۳ در مقیاس بزرگای گشتاوری شامگاه یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ در نزدیکی ازگله، استان کرمانشاه در نزدیکی مرز ایران و عراق، در ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه عراق رخ داد.  بر طبق گفته رئیس مرکز لرزه‌نگاری ایران چندین پیش لرزه قبل از زلزله ۷٫۳ریشتری حوالی ساعت ۲۱ تا ۲۱:۴۸ اتفاق افتاده که موجب هشیاری مردم شد که بزرگترین این پیش لرزه‌ها به قدرت ۴/۵ ریشتر ثبت شد با این وجود تعداد کشته‌ها در ایران به ۶۲۰ نفر رسید و همچنین ۹٬۳۸۸ نفر نیز زخمی شده‌اند و حدود ۷۰٬۰۰۰ نفر بی‌خانمان شدند.

 

 

زمین‌لرزه ۱۳۸۲ بم زمین‌لرزه‌ای بود با بزرگی ۶٫۶ ریشتر که در ساعت ۵:۲۶ بامداد روز جمعه ۵ دی ۱۳۸۲ به مدت ۱۲ ثانیه شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان را لرزاند. زمین‌لرزه بم با حدود ۵۰ هزار کشته سومین زمین‌لرزه پرتلفات تاریخ ایران را رقم زد. قبل از وقوع زمین‌لرزه ۶٫۶ریشتری سه پیش‌لرزه خفیف روی داد که دو لرزش حوالی ساعت ۲۲:۰۰ و ۲۲:۳۰ شب قبل و سومی ۴۵ دقیقه قبل از زلزله اصلی احساس شد. اما شدت زلزله، عمق کم، ساعت وقوع، طولانی بودن مدت زمین لرزه و نزدیکی کانون زلزله به شهر (فاصله رومرکز زمین لرزه تا شهر بم حدود چهار کیلومتر بود) موجب خسارات فراوان گردید. فاجعه این زمین‌لرزه در سده گذشته ایران بی‌مانند بود از این واقعه به عنوان مرگبارترین زلزله تاریخ ایران یاد می‌شود.

 

 

 

 

زلزله ۳۱ خرداد ۱۳۶۹ رودبار-منجیل به بزرگی ۷٫۴ در ساعت ۲۱:۰۰ به وقت گرینویچ و سی دقیقه بامداد به وقت محلی رخ داد و شهرهای رودبار، منجیل، لوشان و ۷۰۰ روستای اطراف را به نابودی کشاند و به ۳۰۰ روستای دیگر خسارت عمده وارد نمود. کانون ژرفی زمین‌لرزه مذکور حدود ۱۹ کیلومتری از سطح زمین بود و بر اثر آن یکصد هزار خانه خشتی و گلی با خاک یکسان شدند یا متحمل خسارات عمده گردیدند و بیش از سی و پنج هزار کشته، شصت‌هزار زخمی و پانصدهزار بی‌خانمان آن را در لیست مرگبارترین ۱۰ زلزله جهان در صدسال گذشته قرار می‌دهد.[۲] چند ساعت پس از وقوع زمین لرزه اصلی چندین پس‌لرزه به وقوع پیوست که بزرگی موج لرزه‌ای آن‌ها بیش از ۵ بود. بزرگترین پس‌لرزه حدود ۱۲ ساعت پس از وقوع زمین‌لرزه اصلی اتفاق افتاد، که بزرگی آن Mb=۶ گزارش گردید.

 

 

 

 

به گزارش خبرنگار اسلام آبادخبر، با مرور سه واقعه زمین لزره مرگبار در کشور، آیا در هنگام وقوع زلزله های خفیف  که ممکن است پیش لرزه یک زلزله بزرگ باشند باید به سادگی از کنار آنها عبور کنیم و منتظر رقم خوردن یک فاجعه بزرگ باشیم.

 

قطعا" اگر مسئولین رودبار و بم در هنگام وقوع پیش لرزه ها  به مردم هشدار می دادند و مردم را در آن بامداد از خواب بیدار می کردند مردم به خواب ابدی نمی رفتند و آمار کشته های این فجایع کاهش می یافت.

 

پس مسئولین محترم!  لطفا دفعه بعد در هنگام وقوع زلزله های خفیف از خواب ناز بیدار شوند و از طریق آژیرهای ستاد بحران، بلندگویهای مساجد یا وسایل ارتباط جمعی و شبکه های اجتماعی به مردم اطلاع رسانی و هشدار دهند، چون مردم با نارضایتی و خواب آلود از محل خطر خارج شوند بهتر از آن است که روز بعد جنازه بی جان آنها از زیر آوار بیرون کشیده شود.


نظرات بازدیدکنندگان

امیر
15:56 - 1400/02/28

امیدوارم مث زلزله ی سرپل ذهاب نشه ..


نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها