آیت‌الله رئیسی توانایی تغییر ریل اقتصاد و مبارزه با فساد را دارد/ سازشکاران به دنبال ادامه روند فعلی هستند

کد خبر: 306837
|
14:23 - 1400/02/29
نسخه چاپی
آیت‌الله رئیسی توانایی تغییر ریل اقتصاد و مبارزه با فساد را دارد/ سازشکاران به دنبال ادامه روند فعلی هستند
آیت‌الله رئیسی توانایی تغییر ریل اقتصاد و مبارزه با فساد را دارد/ سازشکاران به دنبال ادامه روند فعلی هستند : یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی توانایی تغییر روند و ریل اقتصادی و مبارزه با فساد را دارد، گفت: بدترین نوع نظام سرمایه داری از ۳۲ سال پیش تاکنون در ایران پیاده شده و فساد در دولت ریشه دوانده است؛ این موضوع کار آیت الله رئیسی را بسیار سخت خواهد کرد؛ مگر آنکه مردم آگاه شوند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،ابراهیم رزاقی استاد بازنشسته اقتصاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛درباره حضور آیت الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری و اینکه ایشان می‌تواند در حل مشکلات اقتصادی کشور اثر گذار باشد، اظهار کرد: حضور ایشان در این عرصه را به عنوان یک فرصت و ظرفیت برای تغییر اقتصاد و مبارزه با فساد می‌دانم، ولی به دلیل اینکه بیش از ۳۲ سال است، بدترین نوع نظام سرمایه داری در ایران پیاده شده، کار آیت الله رئیسی برای اصلاح این روند را بسیار سخت می‌دانم.

 

ریل گذاری ۳۲ ساله فساد و سرمایه داری/ آقای رئیسی کار بسیار دشواری دارد

وی افزود: در زمان آقای هاشمی، نظام سرمایه داری در کشور به صورت غیرطبیعی رشد کرد و این نظام به بدترین شکل در اقتصاد ما نهادینه شد؛ اقتصاد دقیقا شبیه به نظام کاملا وابسته در زمان شاه اداره می‌شد و ایجاد اشتغال و تولید، که در نظام سرمایه داری از اصول اساسی است، در این سیاست‌ها مدنظر قرار نگرفت و صنایع کشور، مثل کشورهای وابسته به واردات شد.

این استاد بازنشسته اقتصاد گفت: هنوز هم بعد از این همه سال چیزی تغییر نکرده و نفت و محصولات پتروشیمی به صورت خام صادر می‌شود و هنوز دلار ارزان (ترجیحی) به گروهی خاص تعلق می‌گیرد تا بدون کنترل و به بهانه کاستن از فشار به مردم به این سیاست‌های غلط ادامه دهند.

رزاقی اشاره کرد: مبارزه با این فساد سازمان یافته برای آقای رئیسی کار ساده ای نیست و هزینه‌ بالایی خواهد داشت و تا راه مدیریت اقتصاد را همانند صنایع موشکی و هسته‌ای قرار ندهیم و از ظرفیت‌ها و توانمندی کشور استفاده نکنیم تا شرایط کنونی که کارگران ۲ برابر کار می‌کند و با نرخ تورم، هنوز از پس هزینه‌های اولیه خود بر نمی‌آند، چیز تغییر نمی‌کند.

 

فردا برای مبارزه با فساد دیر است

وی با اشاره به تورم ۵۰۰ درصدی در برخی کالاها گفت: آقای رئیسی در مبارزه با فساد باید با دانه درشت‌ها مثل برادر آقای روحانی و  جهانگیری و... بسیار محکم‌تر از قبل برخورد کند. درست مثل چین که از شوروی و مشکلات پیش آمده در آن درس گرفت و با مفسدان اقتصادی را مجازات کرد  که فساد به حد صفر رسید. این کاری بود که شوروی انجام نداد و منجر به از هم پاشیده شدن این کشور پس از جنگ سرد شد. اکنون هم همین رویه در کشور ما پیاده می‌شود که اگر هم اکنون مبارزه با مفاسد آغاز نشود، ممکن است فردا دیر باشد.

 

دستاورد مذاکره برای شوروی، فرو پاشی بود

این کارشناس اقتصادی گفت: همین افراد سازشکار که به غرب نگاه داشتند، در انتهای جنگ نیز همین بینش به سازش با کدخدا فکر می‌کردند؛ آنقدر به امام (ره) فشار آوردند که گفت جام زهر را می‌نوشم. در حالی که دیده بودند همین روند سازش (کاری که امروز با مذاکرات و برجام انجام می‌دهیم) برای شوروی فروپاشی را به ارمغان آورد.

وی توضیح داد: امروز ما به مدیرانی از جنس دفاع مقدس نیاز داریم، ما در جنگ تحمیلی که دنیا در مقابل ما ایستاده بود، ثابت کردیم که می‌توانیم در برابر دنیا قد علم کنیم، اما اکنون به جای ادامه راه شهدا عده‌ای با ایجاد رانت و بکارگیری نزدیکانشان در بانک‌ها، سرمایه‌ها را به جای تولید در خانه و املاک ریختند و وام‌های کلان را باب کردند؛ امروز می‌خواهند کاری که با حاج قاسم انجام دادند، را برای آقای رئیسی برنامه ریزی کنند، تا باز هم امید مردم را ناامید کنند و به هدفشان که تسلیم در برابر کدخداست برسند.

 

تدبیر و امیدی‌ها باید پاسخگو باشند/ مردم باید فساد و علت‌های آن را بشناسند

رزاقی گفت: اکنون تدبیر و امیدی‌ها باید پاسخگو باشند که چرا اصول قانونی الگوی افق پیشرفت اقتصادی مثل اصل ۳۱ و اصل ۴۳ و ۴۴ و دیگر اصول قانون اساسی را اجرا نکرده‌اند. امروز افرادی مثل آخوندی و جهانگیری که بابت کارهایشان باید شرمسار و پاسخگو باشند، داوطلب ریاست جمهوری می‌شوند و تازه برای فقر گریه هم می‌کنند. سوال این است که این همه وقاهت را از کجا آورده اند؟.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: امید ما اکنون بیشتر از هر کسی برای مبارزه با مفسدان به آقای رئیسی است. مردم باید دشمنانشان و مفاسد و علت‌های فساد را بشناسند. اینان (مفاسد) امروز می‌خواهند فساد و اختلاس را با ابزارهایی مثل بانک‌ها و... رشد دهند. و اسم آن را مصلحت می‌گذارند.

 

مردم مقصران وضعیت موجود را بشناسند/ همیشه بهانه تراشی می‌کنند

وی با اشاره به این که باید از آقای رئیسی حمایت شود، گفت: کار او برای مبارزه با مفسدان بسیار سخت‌تر است و افراد پنهان در پشت رسانه‌ها دوباره دست به تخریب می‌زنند. تا کاری که  کدخدای برخی‌ها (آمریکا) با وجود سپاه و... با جنگ نتوانست انجام دهد، آنها توسط این رسانه‌ها و مفسدان اقتصادی با ایجاد تورم و مشکلات معیشتی و فقر و... انجام داد و مردم را از نظام ناراضی کنند.

رزاقی با اشاره به حرف‌های تکراری روحانی گفت: اینها همیشه بهانه می‌آورند که اختیاراتشان کم است و با عوام فریبی سعی دارند نشان ‌دهند مقصر کسی جز آنهاست تا مردم حق و باطل را نشناسند. کارگری که ۴ میلیون تومان حقوق می‌گیرد و امروز هزینه‌هایش ۱۰ میلیون تومان است چه برداشتی از گفته‌های این رسانه‌ها دارد. باید مردم آگاه شوند و احتکار اطلاعاتی از میان برود و مردم مقصران وضعیت موجود را بشناسند.

انتهای پیام/ط