لحظه شماری مردم برای حضور در انتخابات/ اولویت اول حماسه حضور؛ اولویت دوم انتخاب اصلح

کد خبر: 306878
|
18:12 - 1400/03/13
نسخه چاپی
لحظه شماری مردم برای حضور در انتخابات/ اولویت اول حماسه حضور؛ اولویت دوم انتخاب اصلح
لحظه شماری مردم برای حضور در انتخابات/ اولویت اول حماسه حضور؛ اولویت دوم انتخاب اصلح : درحالی که شرایط اقتصادی و معیشتی کنونی، زندگی را برای بسیاری از اقشار جامعه سخت و سفره خانوارها را کوچک‌تر کرده است، اما مردم را هم برای حضور در انتخابات پیش رو مصمم تر کرده تا با انتخاب آگاهانه و تعیین کننده خودشان، سرنوشت ۴ سال آینده خود را به بهترین نحو رقم بزنند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازخاورستان، انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، دومین میان دوره‌­ای مجلس خبرگان رهبری و نخستین میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی یازدهم، ۲۸ خردادماه امسال برگزار می‌شود.

بر این اساس تنها دو هفته دیگر تا اولین رخداد مهم جمهوری اسلامی در قرن چهاردهم باقی مانده است. در این بین تمام مسئولان کشور بسیج شده اند تا شرایط را برای برگزاری رقابت انتخاباتی سالم و پرشور مهیا کنند و دوباره یکی از نقاط اوج جمهوری اسلامی به نمایش گذاشته شود. از طرف دیگر، شیوع بیماری کرونا باعث شده تا نوع تبلیغات، مدیریت ها و همچنین برگزاری انتخابات، بسیار متفاوت تر از سال های گذشته باشد. اما تدابیر اندیشیده شده در جهت جلوگیری از شیوع این بیماری در زمان تبلیغات و همچنین صفوف انتخاباتی، شرایط را برای حضور پرشور مردم آماده کرده و مایه آرامش خاطر آنها شده است.

بر اساس دستورالعمل های بهداشتی صادر شده برای انتخابات ۲۸ خرداد، هر گونه تجمع انتخاباتی، مراسم سخنرانی، گفتگو و مناظره در مکان های سربسته از قبیل مساجد، سالن های اجتماعات، تالار های پذیرایی و سالن های ورزشی ممنوع است.برگزاری مراسم استقبال از کاندیداها، راه اندازی کارناوال های تبلیغاتی و موارد مشابه هم مطلقاً ممنوع است.

برگزاری تجمع انتخاباتی و سخنرانی نامزدها در فضای باز مانند استادیوم روباز، فضای باز مدارس و مراکز آموزش عالی و سایر مراکز مربوط به سازمان ها هم، مبنی بر رعایت فاصله مناسب بر اساس ۸ متر مربع فضای باز برای یک نفر، رعایت سقف شرکت کنندگان به میزان حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت فضای در نظر گرفته شده، استفاده از ماسک توسط کلیه شرکت کنندگان و برگزار کنندگان، مانعی ندارد.

همچنین هرگونه تجمع در محیط های بسته ممنوع است. در صورت ضرورت تشکیل جلسات داخلی ستادها در فضای بسته هم، با رعایت کامل طرح مدیریت هوشمند (رنگ بندی شهرها) و رعایت محدودیت حداکثر ۱۵ نفر برای شهرهای با وضعیت قرمز، ۲۰ نفر برای شهرهای با وضعیت نارنجی و ۳۰ نفر برای شهرهای با وضعیت زرد بلامانع است.

فروکش کردن تب کرونا در استان

خوشبختانه با اجرای تدابیر و محدودیت های کرونایی، اکنون تب تند کرونا در بسیاری از مناطق کشور فروکش کرده و در خراسان جنوبی هم بر اساس آخرین آمار ارائه شده در خصوص بیماری کرونا که مربوط به دیروز است، از ۱۸۱ آزمایش تشخیص کرونا در استان، مجموعا ۴۶ بیمار جدید شامل ۱۶ بستری و ۳۰ مورد سرپایی شناسایی شده اند. همچنین در حال حاضر شهرستان های بیرجند، قاین، فردوس و بشرویه از نظر شیوع کرونا، به رنگ نارنجی و بقیه شهرستان ها هم به رنگ زرد هستند.

علاوه بر تدابیر اندیشیده شده توسط مسئولان عالی کشور، در خراسان جنوبی هم، مسئولان از آمادگی برای برگزاری مطلوب انتخابات خبر می دهند که در این راستا، تدابیر متعددی اندیشیده شده و در آماده باش کامل برای برگزاری پرشور اولین انتخابات قرن را دارند.

اولویت اول مردم حضور در انتخابات و دوم انتخاب اصلح است

بر اساس این نظرسنجی  ها خراسان جنوبی بیشترین آمار مشارکت در انتخابات پیش رو را دارند و با همه کم و کاستی و مشکلات فعلی جامعه اولویت اول مردم حضور در انتخابات و دوم انتخاب اصلح است.

مردم استان اعم از پیر و جوان ،زن و مرد با نگاه ها سیاسی مختلف آمادگی خود را برای حضور باشکوه در پای صندوق های رای اعلام کردند تا باری دیگر مشت محکمی بر دهان استکبار جهانی باشد و یک حماسه دیگر از شکوه همدلی همزمان با سراسر کشور رقم بزنند.

یکی از شهروندان با بیان اینکه وظیفه شرعی ما حضور در پای صندوق های رأی است، می گوید: دشمنان ایران امسال بیشتر از گذشته حضور مردم در پای صندوق های رای را رصد می کنند و برای خنثی شدن توطئه دشمنان باید با جان و دل در انتخابات شرکت کنیم.

برزگر حضور گسترده مردم پای صندوق های رأی، جلوی بسیاری از تهدیدهای دشمنان را می‌گیرد و به همین دلیل دشمنان به دنبال کمرنگ کردن حضور مردم پای صندوق‌های رأی هستند و برای این منظور از شیوه‌ها و روش های گوناگون استفاده می‌کنند و می طلبد مردم هوشیار بوده و فریب دشمنان به ظاهر دوست را نخورند

کبیری یکی از فعالان اجتماعی نیز با بیان اینکه شرکت در انتخابات وظیفه همه مردم است، افزود: اگر مردم می خواهند سرنوشت خوبی داشته باشند باید به میدان انتخابات بیایند و به فردی اصلح رای بدهند تا در طول 4 سال آینده از رای خود پشیمان نشوند چرا که پشیمانی سودی ندارد.

مولوی سید مصطفی حسینی از علمای اهل سنت استان نیز در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه وقتی ما در یک جغرافیایی زندگی می کنیم و از طرفی هم انسان اجتماعی هستیم باید با یکدیگر تعامل داشته باشیم، افزود: اگر همدلی و وحدت مردم نباشد حکومت نمی تواند به درستی حرکت کند لذا این حکومت نیاز به حمایت مردم دارد.

وی با اشاره به اینکه انتخابات نیاز به حضور مردم دارد، اظهارداشت: حضور مردم در همه دوره ها بسیار مهم بوده است به خصوص این دوره که خیلی ها به این نکته چشم دوخته اند که مردم پای صندوق های رای حاضر نشوند تا از این طریق بتوانند از آب گل آلود ماهی خود را بگیرند و لذا ما مردم ایران اعم از شیعه و سنی و همه اقوام و فرق باید هوشیارتر از قبل پای صندوق های رای حاضر شویم و کاری کنیم که دشمن همیشگی اسلام و مسلمین نتواند این بار در صحنه حضور پیدا کند و حضور آنها باعث از هم پاشیدگی مسلمانان باشد.

واجدین شرایط رأی در استان حدود 570 نفر 

به گفته حمید ملانوری استاندار خراسان جنوبی انتخابات ۲۸ خرداد در ۹۱۸ روستا و ۳۱ شهر استان برگزار می شود. ملانوری تعداد افراد واجد شرایط رأی در استان را براساس آمار وزارت کشور و ثبت احوال، ۵۶۹ هزار و ۶۲۷ نفر اعلام کرد که از این تعداد ۲۸۸ هزار و ۶۴۸ نفر آقا و ۲۸۰ هزار و ۹۷۹ نفر خانم هستند. همچنین ۱۶ هزار و ۳۴۸ نفر از این تعداد هم رای اولی هستند.

استاندار در این همایش بیان کرد: ۹۸۷ شعبه اخذ رای در استان خراسان جنوبی پیش‌بینی شده که نسبت به دوره‌های گذشته افزایش یافته است. همچنین ۴۷۴ شعبه رأی هم سیار خواهد بود که با توجه به شرایط کرونایی و تاکید بر رعایت دستورالعمل‌ها، پیش‌بینی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته است.

ملانوری تعداد تعرفه‌های پیش‌بینی شده را با احتساب ۲۰ درصد بیش از ظرفیت، ۷۰۰ هزار عنوان کرد و گفت: هر شعبه اخذ رای یک سنگر برای دفاع از ارزش‌های انقلاب، آرمان‌های نظام و کیان مملکت است.

لزوم برگزاری انتخابات بدون هیچ اتفاق اعتراض آمیز

وی با بیان اینکه انتخابات سیاسی ما در ایران همواره منشأ تحولاتی عظیم در منطقه و دنیا بوده، به همین جهت از اهمیت بسزایی برخوردار است، تاکید کرد: همه ما باید با قانون‌مداری و رعایت اصل بی‌طرفی، انتخابات را بدون هیچ اتفاق منجر به گلایه، اعتراض و شکایتی برگزار کنیم.

ملانوری با اشاره به کارکردهای انتخابات هم گفت: یکی از این کارکردها، مشارکت سیاسی مردم است، به نحوی که مردم با شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری، ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی در انتخاب بلندپایه‌ترین افراد نظام تا کسانی که مدیریت شهر و روستایشان را به عهده دارند، سهیم هستند. قانونمند کردن انتقال قدرت و استفاده از ظرفیت نخبگانی جامعه نیز ازدیگر کارکردهای انتخابات است.

وی ادامه داد: در جریان انتخابات، فرهنگ‌سازی سیاسی که نتیجه آن عقلانیت سیاسی است، رقم می‌خورد و آگاهی، بینش و بصیرت افراد نسبت به محیط پیرامونی ارتقا می‌یابد.

وضعیت شهرستان ها رصد می شود

ناصر خوش خبر رئیس ستاد انتخابات استان نیز در گفتگو با خبرنگار خاورستان، با اشاره به شروع مقدمات برگزاری انتخابات از آذرماه سال ۹۹ و تشکیل کمیته های مرتبط و برگزاری جلسات این ستاد، اظهارکرد: این ستاد برای کنترل و رصد آخرین وضعیت شهرستان ها، نشست هایی را به صورت مستمر با فرمانداران برگزار می کند.

وی با تاکید بر رعایت اصل بیطرفی و تمکین قانون در راستای حفظ و تضمین سلامت انتخابات، گفت: احصاء نقاط ضعف و مشکلات موجود استان از دیگر برنامه های ستاد انتخابات است که برای برگزاری انتخاباتی سالم و امن، با همراهی هیئت های اجرایی و نظارت صورت می گیرد.

افزایش تعداد شعب و برپایی شعب روباز برای جلوگیری از کرونا

رئیس ستاد انتخابات استان با اشاره به این که این دومین تجربه ما در برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی است، گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی به شدت مورد تأکید است که در همین راستا، ماسک و مواد ضدعفونی کننده لازم برای همه حوزه ها و شعب اخذ رأی تأمین شده است.

خوش خبر افزایش شعب را از جمله اقدامات برنامه ریزی شده برشمرد و گفت: در کنار شعبی که در ادوار گذشته با تراکم جمعیت مواجه بودند ، شعب دیگری تعبیه شده و برخی از شعب هم در فضای باز برپا می شود تا مردم بتوانند در کمال آرامش در محل اخذ رأی حضور پیدا کنند. همچنین با تدبیر وزارت کشور در راه اندازی اپلیکیشن شعبه یاب، افراد می توانند آگاهانه در خلوت ترین شعب حضور پیدا کنند.

رقابت 562 کاندیدا برای 255 کرسی شورای شهر استان

وی با اشاره به انتخابات شوراهای شهر، گفت: انتخابات شورای شهر در ۳۱ شهر استان برای تعداد ۲۵۵ کرسی شورا برگزار می شود که ۶۰۷ نفر برای رقابت بر سر این کرسی ها ثبت نام کرده اند. البته از این تعداد ۴۵ نفر انصراف داده اند و تا این لحظه ۵۶۲ نفر در گردونه رقابت باقی مانده اند. اما با توجه به مهلت تعیین شده برای تأیید صلاحیت ها تا ۱۵ خردادماه، احتمال تغییر این آمار وجود دارد.

معاون استاندار خراسان جنوبی تعداد روستاهای واجد شرایط در استان برای برگزاری انتخابات شورا را هم ۹۱۸ مورد عنوان کرد و گفت: از ۵ هزار و ۳۶۳ نامزد انتخاباتی ثبت نام شده، تاکنون ۹۰ نفر انصراف داده اند و ۵ هزار و ۲۷۳ نفر در فهرست نامزدهای انتخاباتی قرار دارند. البته در ۴ روستای شهرستان بیرجند، یک روستای زیرکوه و یک روستای فردوس، هیچ داوطلبی برای برگزاری انتخابات نداریم.

خوش خبر متذکر شد: بر اساس دستورالعمل های سازمان ثبت احوال کشور، امکان  تعویض شناسنامه در روز رأی گیری وجود ندارد، لذا افرادی که شناسنامه آنان دچار مشکل شده  و نیاز به تعویض دارد، باید تا ۴۸ ساعت قبل از انتخابات، نسبت به تعویض آن اقدام کنند.

منافع ملی فدای منافع شخصی و جناحی نشود

وی با تاکید بر تبعیت از قانون و رعایت اخلاق انتخاباتی، تصریح کرد: افراد باید با تکیه بر توانمندی‌ها، از تخریب و سیاه‌نمایی پرهیز کنند تا سلامت انتخابات تضمین شود.

وی افزود: اگر فردی بخواهد منافع شخصی و جناحی را به گونه‌ای دنبال کند که موجب تخریب منافع ملی شود، دستگاه‌های قضایی و بازرسی بدون مماشات ورود کرده و فرد خاطی را به مراجع قانونی خواهند سپرد.

رسیدگی به تخلفات انتخاباتی و بهداشتی

حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی نیزدر گفتگو با خبرنگار ما از آمادگی کامل دادگستری استان جهت یک انتخابات پرشور و نشاط در استان خبر داد و گفت: حضور حداکثری مردم در این انتخابات موجب خرسندی مقام معظم رهبری ،شهدا  و نابودی دشمنان ایران اسلامی خواهد شد.

حمیدی افزود: باید زیرساختهای مخابراتی و برق تقویت و نقایص برطرف شود که اخلالی در روند انتخابات نداشته باشیم.

وی بیان کرد: اطمینان دادن به مردم از نظر بهداشتی جهت حضور پای صندوق های اخذ برای انتخابات مهم است که باید اطلاع رسانی انجام واقدامات تشریح شود. فضای شهر نیز باید به گونه ای باشد که دعوت به حضور و اطمینان بخشی بهداشتی به صورت نصب بنر در سطح شهر انجام شود.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه در کنار  تخلفات انتخاباتی، به جرایم تخلفات بهداشتی رسیدگی می شود، گفت: به گزارشات ناظران بهداشتی ترتیب اثر داده می شود.عملکرد ستادهای انتخاباتی همیشه رصد شود و اگر تخلفی بود تذکر و رسیدگی شود.

آمادگی کامل نیروهای پلیس خراسان جنوبی در انتخابات

سردار ناصر فرشید، فرمانده انتظامی خراسان جنوبی نیز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: گروه‌های دخیل در انتخابات، احزاب و جریان‌های سیاسی بایستی مردم را روشن و به مشارکت حداکثری دعوت کنند و برنامه‌هایی که برای پیشرفت و آبادانی کشور موثر است را به مردم ارائه دهند.

وی به نامزدهای انتخاباتی توصیه کرد: از افرادی که در انتخابات شرکت کرده‌اند و همچنین طرفداران آن‌ها، انتظار داریم که حرمت‌ها را حفظ کنند و از بداخلاقی و یا تخریب کاندیداهای رقیب خودداری کنند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی تصریح کرد: نیروی انتظامی برابر قانون بحث تأمین امنیت انتخابات را قبل، حین و بعد از انتخابات بر عهده دارد و نیروهای پلیس در خراسان جنوبی اعم از کارکنان ستادی، اجرایی و پشتیبانی با آمادگی کامل در انتخابات حضور خواهند داشت.

فرشید خاطرنشان کرد: حضور حداکثری مردم در این رویداد ملی بازتاب جهانی خواهد داشت که پلیس با تمام توان آمادگی اجرا و تأمین امنیت این رویداد ملی را دارد.

ناکارآمدی مدیران فعلی بهانه عدم حضور در انتخابات نباشد

حسین خسروی نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی هم در گفتگو با خبرنگار خاورستان، با اشاره به اینکه انتخابات یک نوسازی مدیریتی و یکی از نشانه های امیدآفرینی در کشور است، اظهارکرد: درواقع انتخابات ریاست جمهوری سرزندگی و ثبات مثال زدنی نظام را نشان خواهد داد که با این انتخابات افراد جدید و با انگیزه ای مدیریت کشور را به دست می گیرند و مدیریت ها نوسازی می شود.

وی با اشاره به اینکه نباید کارنامه مدیران سابق را به پای نامزدها و مدیران آینده نوشت و به این بهانه در انتخابات شرکت نکرد، افزود: وضعیت فعلی ربطی به کاندیداها ندارد چرا که این افراد در ایجاد این وضع دخالتی نداشته اند و قرار است در آینده برنامه هایشان را اجرایی کنند. 

نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در خصوص انتخاب کاندیدای اصلح هم اظهارکرد: یکی از مهم ترین شاخصه های نامزد اصلح ، داشتن برنامه است، البته برنامه ای که قابلیت اجرایی داشته باشد و کارشناسان هم آن را ارزیابی و تایید کنند.  بعد ازبرنامه هم باید به کارنامه افراد توجه کرد، چرا که شاید فردی هزاران صفحه برنامه ارائه دهد، اما چند ورق کارنامه هم نداشته باشد، که نباید گول چنین افرادی را خورد. 

خسروی با بیان اینکه برخی از کاندیداها سالها در مدیریت کشور نقش داشتند و عملکرد آنها هم برای مردم مشخص است، تصریح کرد: با توجه به کارنامه دولت، به نظر می رسد انتخاب کاندیدایی از جنس دولت فعلی، یعنی ادامه مشکلات، چرا که در 8 سال گذشته، عملکرد این افراد کاملا مشخص است و اگر مردم به همین افراد رأی دهند، باید بدانند که هیچ تغییری رخ نخواهد داد و بعدا چیزی جز عدم دقت در انتخابات را سرزنش نکنند. 

لحظه شماری مردم برای حماسه آفرینی در انتخابات

بر اساس این گزارش، تمام مسئولان و دستگاه های اجرایی، نظارتی و نظامی، در حال آماده کردن بهترین شرایط برای برگزاری انتخابات خرداد 1400 هستند تا زمینه حضور پرشور مردم در این صحنه به خوبی فراهم شود. اساتید و تریبون داران اهل فن و سخن هم تمام همت خود را به کار گرفته اند تا علاوه بر زمینه سازی برای حضور حداکثری مردم، با ارائه راهکارهایی، به انتخاب کاندیدای اصلح توسط مردم، کمک کنند.

درحالی که شرایط اقتصادی و معیشتی کنونی، زندگی را برای بسیاری از اقشار جامعه سخت و سفره خانوارها را کوچک تر کرده است، اما مردم را هم برای حضور در انتخابات پیش رو مصمم تر کرده است تا با انتخاب آگاهانه و تعیین کننده خودشان، سرنوشت 4 سال آینده خود را به بهترین نحو رقم بزنند. در واقع اگر چه  عملکرد مسئولان طی سالهای اخیر، مردم را تحت فشار قرار داده، اما از طرف دیگر باعث بصیرت و واقع بینی آنها هم شده است و دیگر دل این مردم به هر وعده فریبنده ای نمی لرزد. اکنون مدت هاست که این مردم در انتظار فرارسیدن 28 خردادماه، لحظه شماری می کنند تا هم با انتخاب دولتِ کارآمدِ جوان و حزب اللهی، تحولی در مدیریت کشور و حل مشکلات ایجاد کنند و هم با حضور پرشور خود و حمایت عینی از نظام جمهوری اسلامی، حماسه دیگری در تقویم سیاسی و ملی جمهوری اسلامی رقم بزنند.

انتهای پیام /