رویکرد فراجناحی آیت‌الله رئیسی؛ نوید تحول در سازمان حکمرانی کشور

کد خبر: 307027
|
14:20 - 1400/04/15
نسخه چاپی
رویکرد فراجناحی آیت‌الله رئیسی؛ نوید تحول در سازمان حکمرانی کشور
رویکرد فراجناحی آیت‌الله رئیسی؛ نوید تحول در سازمان حکمرانی کشور : آیت الله رئیسی پس از انتخاب به عنوان رئیس جمهور، نوید را در دل مردم برای ایجاد تغییرات اساسی و مثبت در کشور بوجود آورد. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ انتخاب سید ابراهیم رئیسی به عنوان رئیس‌جمهور آینده کشور، امیدهای زیادی را در دل‌های مردم ایجاد کرده است و بخش‌های زیادی از جامعه منتظرند تا طی هفته‌های آینده، سید ابراهیم رئیسی به طور رسمی سکان قوه مجریه را به دست بگیرد و تغییر و تحولاتی را در عرصه مدیریتی کشور ایجاد کند.

کارنامه رئیسی در قوه قضائیه عامل امیدواری مردم به تحول در دولت

آنچه موجب اعتماد مردم به رئیسی و به تبع آن امیدواری آن‌ها شده است، عملکرد تحسین‌برانگیز وی در قوه قضائیه طی دو سال اخیر است. رئیسی با حضور در قوه قضائیه اقدامات قابل توجهی را انجام داد و رضایت مردم را موجب شد.

او نه تنها با فساد مدیران دولتی برخورد کرد بلکه با قاطعیت با فساد درون قوه قضائیه نیز برخورد کرد و همین امر موجب شد تا مردم نسبت به رویکرد واقعی او در مبارزه با فساد مطئمن شوند.

تمجید روزنامه شرق از عملکرد رئیسی در قوه قضائیه

روزنامه اصلاح‌طلب شرق پیرامون عملکرد رئیسی در ماه‌های آغازین قوه قضائیه نوشت: «عملکرد و تصمیماتی که رئیس جدید قوه‌قضائیه در این مدت کوتاه (100روز نخست) اتخاذ کرده است، نشان می‌دهد برخلاف روند ۱۰سال گذشته که فلسفه و سیاست بخش مهمی از صحبت‌های رئیس قوه‌قضائیه پیشین را در بر می‌گرفت، رئیس جدید با دستی پر فرصت را غنیمت شمرده و سعی دارد این دستگاه را به روند حقیقی خود بازگرداند و در هر شعاری که داده شده، گامی برای عملیاتی‌شدن برداشته است.»

علاوه بر این، اقدامات رئیسی در حوزه‌های سیاسی و آزادی‌های اجتماعی نیز قابل توجه است. ابراهیم رئیسی همچنین نشان داده است که اهل حاشیه‌پردازی و بازی‌های سیاسی و حزبی نیست.

دفاع تمام قد روزنامه آفتاب یزد از عملکرد رئیسی

روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد در واکنش به حملات حسن روحانی در آبان ماه سال 98 در سفر به یزد به قوه قضائیه نوشت: «آقای روحانی! اصلا گیریم حرف شما درست، ما می‌خواهیم از قوه قضائیه انتقاد کنیم؛ اولا از کجای قوه قضائیه انتقاد کنیم از برخورد با دانه درشت‌های فساد اقتصادی؟ از بیرون کشاندن پرونده‌های 20-10 ساله؟ از سرعت بخشیدن به رسیدگی ها؟ از زندان زدایی؟ از باز پس‌گیری اموال عمومی و بیت المال؟ از رفع موانع پیش پای تولید و صنایع؟ از امیدبخشی به جامعه؟ از محاکمه طبری‌ها و نعمت‌زاده‌ها؟ از باز پس دادن هزاران میلیاردتومان پول ملت به خزانه دولت؟ از ایجاد تحول در قوه قضائیه؟ از برخورد با قضات و وکلای فاسد؟ از جوانگرایی؟ از هفت تپه و دشت مغان؟ از مبارزه جدی با زمین‌خواری و کوه‌خواری و جنگل خواری و رودخانه خواری؟ از شفافیت واقعی؟ از اطلاع‌رسانی به موقع؟ از ارتباط مستقیم با مردم ستمدیده؟ دقیقا از کدام‌یک شروع کنیم؟»

این روزنامه در ادامه نوشت: «منصفانه‌ترین حرفی که باید زد این است: "نقد از دولت عقوبت دارد اما نقد از قوه قضائیه و قوای مسلح هیچ تبعاتی ندارد" این را من به شما می‌گویم که بیشتر از 3 دهه است در کار رسانه‌ام، اصلا بگذارید واضح‌تر بگویم هیچ‌گاه به اندازه این روزها، آسان و راحت از قوای مسلح و قوه قضائیه نقد نکرده بودیم که حالا به آسانی تیغ نقد از نیام بیرون کشیده‌ایم! در فقره کانون وکلا، در فقره برخورد با قضات فاسد، در فقره برخی پرونده‌ها، در فقره شفاف‌سازی این قوه قضائیه بود که زیر فشار بود این قوه قضائیه بود که در نقدپذیری پیشقدم بود در این میانه اما این دولت بود که تا "بالای چشمش ابرو گفتیم" قهر و عتاب و حذف و تعدیل و... در همین نشست "وی.آی.پی" بودن‌ها و نبودن یک دلیل بیشتر نداشت: دوری و نزدیکی از دایره نقد دولت!»

حمایت اصلاح‌طلبان از رئیسی در انتخابات

رویکرد فراجناحی آیت‌الله رئیسی حتی در دوران رقابت‌های انتخاباتی نیز ادامه پیدا کرد و برخی از اصلاح طلبان نیز از وی در انتخابات حمایت کردند تا جایی که چند روز قبل از انتخابات، حتی جمعی از مدیران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های اصلاح‌طلب نیز با ابراهیم رئیسی دیدار کردند.

چتر اجماعی آیت الله رئیسی از جریان های سیاسی نیز فراتر رفت به طوری که گروه های مختلف اهل سنت نیز به حمایت از وی پرداختند. تا جایی که شورای هم‌اندیشی اهل سنت ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که با ملاحظه برنامه‌های نامزدها و نیز شرایط حاکم بر کشور و وضعیت خاص این دوره از انتخابات، با اکثریت آرا آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی را گزینه‌ی مناسب این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری می‌داند.

به همین جهت می توان امیدوار بود که بعد از سال‌های متمادی، حالا فردی سکان‌دار قوه مجریه شده است که قصد دارد به معنای واقعی رئیس‌جمهور همه مردم ایران باشد و برای او سلیقه‌های سیاسی اولویتی ندارند. این رویکردی است که ابراهیم رئیسی بعد از پیروزی در انتخابات نیز آن را نشان داده است.

شرط کار در دولت قبول داشتن من نیست

ابراهیم رئیسی چند روز بعد از انتخابات در اجتماع بزرگ زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی ضمن تاکید بر اینکه در دولت همه کسانی که در جای جای دولت مشغول کارند، قبول داشتن بنده شرط کار در دولت نیست ولی حفظ کرامت مردم شرط کار در این دولت است،‌ تصریح کرد: همه بدانند باید کرامت مردم را حفظ کرد و هیچکس حق ندارد به کرامت مردم کوچکترین خدشه ای وارد کند.

جلسه با رقبای انتخاباتی

حجت‌الاسلام رئیسی همچنین چند روز بعد از پیروزی در انتخابات، شش رقیب انتخاباتی خود را به جلسه دعوت کرد و با آن‌ها به گفت وگو نشست. وی پیرامون این جلسه گفت: «دوره رقابت‌های انتخاباتی پایان پذیرفته و اکنون دوره رفاقت، همدلی، همراهی و همکاری برای رفع مشکلات مردم است که یک دغدغه همگانی است.

ان‌شاءالله همدلی و هم‌اندیشی‌ها منحصر به این جلسه نبوده و این روش ادامه می‌یابد و مردم هم باید احساسشان این باشد که همه نگاه‌های سیاسی و دیدگاه‌ها منتهی به رفع مشکلات و گره‌ها از زندگی آن‌ها خواهد بود.»

تماس با فعالان سیاسی و رسانه‌ای اصلاح‌طلب

در روزهای اخیر فعالان سیاسی و رسانه‌ای مختلف از هر دو جناح سیاسی کشور از تماس دفتر رئیس جمهور منتخب با آن‌ها خبر داده‌اند. احمد زیدآبادی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب از جمله افرادی بود که از تماس دفتر ابراهیم رئیسی با وی خبر داد.

احسان مازندران، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب نیز در همین ارتباط عنوان کرد: امروز از دفتر آقای رئیسی، علاوه بر احمد زیدآبادی با تعداد دیگری روزنامه‌نگاران منتقد برای دریافت پیشنهادات و نظرات تماس گرفته شد.

تماس دفتر رئیسی با دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب

غلامحسین کرباسچی و جواد امام، دبیران کل دو حزب اصلاح‌طلب از تماس دفتر ابراهیم رئیسی با آنها خبر دادند و گفتند به بسیاری از احزاب اصلاح‌طلب زنگ زده‌اند.

مجید انصاری عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز در واکنش به دعوت رئیسی از اصلاح‌طلبان برای نقد و مشورت عنوان کرد: «این یک ضرورت است که حاکمیت باید با بدنه جامعه، نیروهای فعال مدنی و سیاسی و نخبگانی که در درون نظام هستند و دلسوز این کشور محسوب می‌شوند، ارتباط مستمر برقرار کند. آنچه اتفاق افتاده کار پسندیده‌ای است و اگر مستمر و واقعی باشد و انتقادات دریافت بشود می‌تواند موثر باشد. فعلا شروع خوبی بوده است و دلیلی هم ندارد که بدبینانه با آن برخورد کنیم.»

راه‌اندازی سامانه معرفی مدیران دولت سیزدهم به رئیس‌جمهور منتخب

رئیس جمهور منتخب که در اولین نشست خبری خود با رسانه‌ها از ایجاد سامانه‌ای جهت مشارکت مردم در معرفی اعضا و مدیران دولت سیزدهم خبر داده بود خیلی زود این سامانه را راه‌اندازی کرد. در این سامانه که با عنوان «یاران رئیسی»  راه‌اندازی شده، از همه نخبگان، فرهیختگان، گروه‌ها، احزاب، تشکل‌ها و آحاد مردم دعوت شده تا چنانچه فردی را در تراز دولت مردمی می‌شناسند نسبت به معرفی وی اقدام کنند.

رویکرد فراجناحی آیت‌الله رئیسی، تحولی جدی در مدیریت کشور را به دنبال دارد

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به رویکرد فراجناحی و اجماعی رئیس‌جمهور منتخب تأکید کرد: «نگاه و معیار آیت‌الله رئیسی برای انتخاب همکاران و اعضای کابینه، انقلابی و کارآمد بودن است و برای او انتصاب به احزاب و جریان‌های سیاسی موضوعیتی ندارد و نتیجه این نوع نگاه، ایجاد تحولی جدی در مدیریت کشور خواهد بود.»

رویکردی جدید در دولت، بعد از سال‌ها منازعات سیاسی

به نظر می‌رسد در شرایطی که طی چند سال اخیر، مردم شاهد شدیدترین منازعات از سوی جریان‌های سیاسی در کشور بوده‌اند که همواره یک ضلع اصلی آن هم رئیس دولت بوده است؛ حالا شرایط متفاوتی بر فضای سیاسی کشور حاکم شده است و امروز فردی به ریاست جمهوری رسیده که می‌خواهد به دور از منازعات و حواشی سیاسی، به معنای واقعی به مردم خدمت کند و به عبارتی رئیس‌جمهور همه باشد؛ اتفاقی که یقینا می‌تواند پیامدهای بسیار خوبی برای کشور داشته باشد.

انتهای پیام/

    پربازدیدترین ها