از مغفول ماندن توان تولید محصولات عفاف و حجاب تا ضربه کاری به نجابت ایرانی/ خودکفایی در تولید چادر مشکی؛ تا سه سال آینده

کد خبر: 307060
|
02:50 - 1400/04/23
نسخه چاپی
از مغفول ماندن توان تولید محصولات عفاف و حجاب تا ضربه کاری به نجابت ایرانی/ خودکفایی در تولید چادر مشکی؛ تا سه سال آینده
از مغفول ماندن توان تولید محصولات عفاف و حجاب تا ضربه کاری به نجابت ایرانی/ خودکفایی در تولید چادر مشکی؛ تا سه سال آینده : باوجود مصرف ۹۰ میلیون متر مصرف چادر مشکی در کشور تنها ۱۵میلیون متر آن تولید داخل است؛ فشار سیستم بانکی مانع رشد توان تولیدی محصولات عفاف و حجاب و منجر به وارد شدن ضربه کاری به فرهنگ و فعالان این عرصه شده که با احیای کارخانه‌‌های نساجی و پوشاک می‌توان تا سه سال آینده به خودکفایی در تولید چادر مشکی دست یافت. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ، به نقل از صبح توس؛ امروزه حجاب و عفاف نه فقط یک نوع پوشش بلکه نوعی تفکر است که در عصر حاضر خاص جامعه زنان نیست بلکه مردان هم باید با عفاف، پاسدار حریم نجابت ایرانی و خانواده خود در همه ابعاد فردی و اجتماعی باشند.

مسئله حجاب نه فقط در ایران بلکه در تمام ملل دنیا یک امر کاملا مسجل، باسابقه و تثبیت شده است همان طوری که در بین همه پیروان ادیان مختلف حجاب رواج داشته است و باید قبول کرد که این زنان در جایگاه مادران و همسران بودند که زمینه ساز رشد، نبوغ و تربیت افراد انقلابی شدند.

پیرو اهمیت دوچندان این فریضه مهم در گام دوم انقلاب و رفع موانع از مسیر تحقق اهداف آن در این گزارش به چیستی و تعاریف عفاف و حجاب از کلام قرآن، تأثیرات آن بر بنیان جامعه و خانواده و موانع تولید محصولات عفاف و حجاب و همچنین اهمیت رعایت عفاف و حجاب پرداخته شده است.

حجت‌الاسلام مهدی شریعتی تبار، کارشناس مسائل مذهبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: دو مقوله عفاف و حجاب در فرهنگ دینی، قرآنی و اسلامی، مورد توجه قرار گرفته است به طوری که در برخی احادیث از عفاف به عنوان برترین و بهترین عبادات یاد شده است.

وی افزود: عفاف همان حالت باطنی است که فرد را در خصوص قوه شهوت کنترل می‌کند و اجازه نمی‌دهد فرد دچار لجام گسیختگی شود از طرفی فرد را از افراط و تفریط در این مقوله باز می‌دارد و او را به سوی راه‌های عقلانی و شرعی جهت برطرف کردن این نیاز سوق می‌دهد.

حجت‌الاسلام شریعتی تبار تصریح کرد: حجاب نیز همان پوشش ظاهری است که تجلی آن در سطح باطنی، خود را به‌صورت حجاب کامل مردان و زنان نمایان می‌کند.

عفاف و حجاب تأثیر مستقیمی بر استحکام بنیان خانواده دارد

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به اینکه عفاف و حجاب تأثیر مستقیمی بر استحکام بنیان خانواده و پاک‌سازی جامعه از پلیدی‌ها دارد، گفت: در آیات و روایات تأکید فراوانی بر این دو مقوله شده است به عنوان مثال در آیه 31 سوره نور آمده است «و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را (از هر نامحرمی) فرو بندند و پاک‌دامنی ورزند و زیورهای خود را آشکار نگردانند» همچنین در جای دیگر از قرآن علاوه بر توصیه به حفظ عفاف و حجاب، آن را باعث حفظ و نجات جامعه دانسته است.

عفاف و حجاب باعث بالا رفتن سطح بهداشت روانی می‌شود

وی یادآور شد: رعایت عفاف و حجاب در جامعه باعث بالا رفتن سطح بهداشت روانی در جامعه و خانواده می‌شود از طرف دیگر رعایت نکردن عفاف و حجاب باعث بر هم خوردن بهداشت روانی جامعه و خانواده‌ها می‌شود.

نمی‌توان یک ارگان خاص را در خصوص مشکلات فرهنگی مقصر دانست

حجت‌الاسلام شریعتی تبار با تاکید بر اینکه بسیاری از اختلافات و مشکلات خانواده که منجر به نابودی بنیان خانواده و طلاق می‌شود ریشه در رعایت نکردن عفاف و حجاب دارد، عنوان کرد: معضلات و مشکلات فرهنگی، اسلامی و ارزشی در جامعه حاصل کم‌کاری بسیاری از ارگان‌ها و دستگاه‌های مختلف است و نمی‌توان یک ارگان خاص را در خصوص مشکلات این‌چنینی مقصر دانست.

این کارشناس مسائل مذهبی خاطر نشان شد: نمی‌توان موضوعات فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی جامعه را از هم جدا دانست زیرا هر یک از این‌ها بر هم تأثیر مستقیم و غیرمستقیمی می‌گذارند به عنوان مثال وقتی مسئولان ما در بخش مسائل سیاسی اخلاق را رعایت نکنند این رفتار و میزان توجه و تعهد آن‌ها به ارزش‌های دینی، فرهنگی، انسانی و فرهنگی تأثیر مستقیمی در رفتار و فرهنگ مردم در سطوح مختلف می‌گذارد و عاملی برای بروز ناهنجاری‌ها می‌شود.

وی افزود: متولیان فرهنگی جامعه از حوزه علمیه، آموزش‌وپرورش، صداوسیما، وزارت فرهنگ و ارشاد گرفته تا هنرمندان و دیگر متولیان فرهنگی همه و همه در خصوص مشکلات اجتماعی حال حاضر جامعه مقصر هستند و نمی‌توان تنها یکی از آن‌ها را مقصر دانست.

تعالیم قرآنی و اسلامی به‌درستی در جامعه تبیین نمی‌شوند

حجت‌الاسلام شریعتی تبار مطرح کرد: تعالیم قرآنی و اسلامی در صورتی که به‌درستی در جامعه تبیین شوند جامعه پذیرای آن‌ها است و اگر امروز شاهد معضلاتی در خصوص عفاف و حجاب و دیگر مشکلات فرهنگی هستیم نشان دهنده این است که تعالیم قرآنی و اسلامی به‌درستی در جامعه تبیین نشده است.

در ادامه غلامرضا حسن‌پور، رئیس سازمان بسیج اصناف کشور در گفت‌وگو باصبح توس، اظهار کرد: پس از ۸ سال تعطیلی کارخانه تولید پارچه چادر مشکی در خوانسار همتی شد و با حمایت مسئولان سال ۹۹ این کارخانه به چرخه تولید بازگشت و تولید انواع پارچه روسری و چادر مشکی را آغاز کرد.

روند کاهشی قیمت پارچه های خارجی با احیای کارخانه چادر مشکی خوانسار

وی با اشاره به تولید محصولات با کیفیت تر از گذشته توسط این کارخانه برای عرضه در بازار با قیمت مناسب افزود: پس از راه اندازی مجدد کارخانه تولید چادر مشکی خوانسار، قیمت پارچه های خارجی که به شدت در حال گسترش بودند روند کاهشی گرفته است و این از توفیقات روحیه بسیجی است.

رئیس سازمان بسیج اصناف کشور گفت: این کارخانه مشکلاتی مانند انشعابات آب و گاز دارد که در پی رفع این چالش ها برای کارخانه هستیم و در برخی از شهرها مانند قزوین با همین روحیه تولید داخلی کارخانه چادر مشکی در مرحله احداث است و از بخش خصوصی نیز افرادی تمایل پیدا کرده اند که بتوانند در زمینه رفع نیاز چادر مشکی کشور اقدام کنند.

مصرف ۹۰ میلیون متر چادر مشکی در کشور

وی با اعلام اینکه در کشور ۹۰ میلیون متر مصرف چادر مشکی وجود دارد که بر اساس آمار تنها بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون متر در کشور تولید می شود افزود: با تولیدات داخلی می توان از خروج ارز کشور جلوگیری شود و حتی صادرات این محصول مهم را در زمینه عفاف و حجاب رقم بزنیم.

حسن‌پور با تأکید بر این مطلب که علاقه مندان باید با کیفیت و فیمت مناسب تر بتوانند محصولات عفاف و حجاب را تهیه کنند ادامه داد: افرادی که ادعا داشتند واکسن نمی توانیم تولید کنیم، ادعا داشتند که کشور توان تولید پارچه چادر مشکی را هم ندارد که متاسفانه افراد غرب زده هستند که با واقعیات جامعه آشنایی ندارند.

 

وی افزود: حاضر هستیم زمینه مشاهده این دستاوردها و تولیدات داخلی برای علاقه‌مندان و کسانی که به تولید بومی اعتقاد ندارند فراهم کنیم تا ظرفیت‌ها را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند و معتقدیم این امکان وجود دارد که با استفاده از فناوری نانو از محصول مشابه داخلی نیز چادر مشکی باکیفیت تر تولید داشته باشیم.

رئیس سازمان بسیج اصناف کشور با اشاره به دستیابی و استفاده از تکنولوژی چادرهای ضدآب ساخته شده و سایر اقلام حجاب و عفاف تصریح کرد: مسابقه طراحی لباس کار مخصوص بانوان با ویژگی های اسلامی ایرانی که در محیط واحدهای تجاری فعالیت دارند برگزار شد و بیش از ۵۰۰ طرح از سراسر کشور دریافت و به نمایش گذاشته خواهد شد.

اهمیت توجه به بخش طراحی محصولات عفاف و حجاب

وی با بیان اینکه تولید این لباس در دستور کار است ولی بخش طراحی دارای اهمیت است که مورد استقبال مردمی واقع شود افزود: پیگیری برپایی نمایشگاه عفاف و حجاب در اوایل ماه محرم انجام شده که دستاورد بزرگی است.

حسن‌پور خاطرنشان کرد: شرکت های داخلی فعال در عرصه عفاف و حجاب باید در راستای تأمین بیش از ۷۰ میلیون متر چادر مشکی برنامه ریزی کنند و سرمایه گذاری در صنعت نساجی انجام شود.

وی افزود: از برنامه های سه ساله بسیج اصناف در زمینه جهش تولید همین موضوع است که ظرف سه سال آینده به خودکفایی در تولید چادر مشکی برسیم.

خودکفایی در تولید چادر مشکی ظرف سه سال آینده

رئیس سازمان بسیج اصناف کشور ضمن انتقاد از اینکه فشار آوردن سیستم بانکی به برخی شرکت های تولیدی از مهم ترین معضلات است گفت: کارخانه تولیدی تعطیل در کشور فراوان وجود دارد که در استان های مختلف با همکاری بسیج می توان در سال مانع زدایی این موانع برطرف شود بر همین اساس از برنامه های اصلی بسیج اصناف توجه به بخش نساجی و پوشاک است که سرمایه کلانی لازم ندارد و اشتغالزایی بالایی در پی خواهد داشت.

وی افزود: ظرفیت نساجی کشور عقبه تاریخی و فنی چند هزار ساله دارد و باید این صنعت احیا شود.

حسن‌پور اظهار کرد: طرحی در بازار با عنوان تکریم عفاف و حجاب در دست اجرا است که همکاری بازاریان در این شبکه اقتصادی و تشویق افراد محجبه به گسترش فرهنگ عفاف و حجاب خواهد انجامید لذا جامعه افراد حفظ کننده حجاب را تشویق خواهد کرد و جامعه صنفی به پوشش اسلامی احترام ویژه خواهند گذاشت.

 

دکتر جعفر شاهرخی، جامعه‌شناس در گفت‌وگو باصبح توس، در رابطه با اهمیت رعایت عفاف و حجاب از زوایای مختلف اظهار کرد: موضوع عفاف و حجاب جزء مباحث چند بعدی است که البته در جامعه ما به مباحث جنسیتی ختم می‌شود. اولین اثری که توجه به حجاب، عفت و حیا در جامعه می‌گذارد انسان را از چارچوب گناه دور می‌کند.

وی با اشاره به اینکه افراد جامعه با کسب حجاب اخلاقی، خانواده و حسی جامعه را برای بهتر زیستن تمرین می‌دهد چرا که عفاف و حجاب افراد را به سمت شئونات زندگی سوق می‌دهد، گفت: حجاب در اسلام یعنی مسلمان از گناهانی از جمله دروغ، غیبت و ریا پرهیز کنند و وقتی آدم به این فکر کند در جامعه گناهان کمتر می‌شود.

شاهرخی خاطر نشان شد: اگر در جامعه خودنمایی و اتهام نباشد به جامعه آرمانی افلاطون تبدیل خواهد شد و با توجه به آفاتی که در حوزه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و اقتصادی رخ میدهد ضرورت تبیین درست مقوله عفاف و حجاب بیشتر حس می شود.

این جامعه‌شناس ادامه داد: غفلت افراد از عفت در گفتار و رفتار، اعتماد اجتماعی را کاهش داده و همه این اتفاقات به واسطه عدم شناسایی حد کافی و مناسب عفاف و حجاب  توسط افراد در جامعه رخ می‌دهد.

وی اظهار کرد: ما در گفتار چیزی را مبینیم که در رفتار نمیبینیم لذا در تربیت کودکان تأثیر گذار خواهد بود چراکه کودک به رفتار شما نگاه می‌کند نه به گفتار شما از این رو والدین باید عفاف و حجاب و دیگر مقوله های تربیتی را ابتدا در خود نهادینه کنند و با رفتار خود به فرزندانشان بیاموزند.

شاهرخی یادآور شد: ازدواج در جامعه امروزی کشورمان نیازمند آموزش تخصصی است چرا که جوانان ما از نگاه فرهنگی در بحث ازدواج غافل هستند از همین رو، عفاف و حجاب باید از اولویت‌های اول معیار ازدواج افراد باشد.

این جامعه‌شناس تصریح کرد: تحکیم بنیان خانواده با افزایش سطح پذیرش عفاف و حجاب علاوه بر دست یابی افراد به خصایص شخصی‌شان باعث می‌شود تا کودکان از خانواده نیز در راه صحیح و معین شده گام بردارند.

وی خاطر نشان شد: اینکه نتوانسته‌ابم به یک الگو قابل اشاره‌ای در زمینه عفاف و حجاب دست یابیم نشان از ضعف متولیان فرهنگی ماست و زمانی که بحث فرهنگی به میان می‌آید متأسفانه افراد غیرمتخصص نیز اظهارنظر می‌کنند اما باید توجه کنیم که موضوعات فرهنگی به افراد متخصص نیاز دارد.

شاهرخی با اشاره به اینکه بحث عفاف و حجاب باید به‌عنوان یک بحث نهادینه در جامعه پذیرفته شود، گفت: متأسفانه همخوانی بین دستگاه‌های متولی فرهنگی و آموزش ما در خصوص عفاف و حجاب وجود ندارد و نسل جوان ما در سیستمی رشد پیدا می‌کنند که این رشد، رشد متوازنی نیست و هیچ‌گونه توازنی بین اندیشه، آموزش‌ها و تعالیم و چگونگی رفتار در جامعه که ما می‌آموزیم وجود ندارد و میان آموزه‌های دینی و اخلاقی ما و آموزه‌هایی که در مدارس آموزش می‌دهند تفاوت وجود دارد که این تفاوت‌ها مشکلات فراوانی را در جامعه به وجود می‌آورد.

ضرورت توجه بیشتر تشکل‌های مطالبه‌گر به موضوع عفاف و حجاب

این جامعه‌شناس تصریح کرد: باید بگوییم که سیستم آموزشی ما ایرادات فراوانی دارد و تشکل‌های مطالبه‌گر ما به‌درستی عمل نکرده‌اند و سالیان اخیر آن‌قدر این تشکل‌ها درگیر مشکلات معیشتی بوده‌اند که دیگر نتوانسته‌اند به مشکلات فرهنگی همچون عفاف و حجاب بپردازند و آن را از دستگاه‌های متولی مطالبه کنند.

پرورش قربانی آموزش شده است

وی یادآور شد: آموزش و پروش ما متأسفانه بیشتر به مقوله آموزش پرداخته است تا به موضوع پرورش و می‌توانیم بگوییم پرورش که جایگاه بسیار مهمی دارد قربانی آموزش شده است این در حالی است که ما باید وزارت پرورش و آموزش داشته باشیم بدین معنی که پرورش بر آموزش مقدم است.

لزوم بازنگری در خصوص تعریف عفاف و حجاب

شاهرخی تأکید کرد: باید بازنگری در خصوص تعریف عفاف و حجاب داشته باشیم و اینکه همیشه نوک پیکان را در این خصوص تنها به سمت پوشش افراد ببریم اشتباه است و ما باید روی عفاف و حجاب رفتار، گفتار و بینش افراد کار کنیم زیرا تا زمانی که نتوانیم اندیشه و نگرش افراد را نسبت به عفاف و حجاب تغییر دهیم و مقوله عفاف و حجاب را در افراد نهادینه کنیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم افراد عفاف و حجاب را پوشش خود رعایت کنند.

این جامعه‌شناس بیان کرد: به دلیل اینکه متولیان فرهنگی جامعه ما بحث عفاف و حجاب را به‌درستی بیان نمی‌کنند مردم علاقه چندانی نسبت به آن نشان نمی‌دهند و در واقع در جامعه باید این موضوع جا بیفتد که حجاب و عفاف، تمام شئون زندگی مانند عفاف در گفتار، عفاف در اعمال را در بر می‌گیرد و مختص پوشش افراد نیست.

انتهای پیام/