واکسیناسیون در ارمنستان؛ هیاهو بر سر هیچ! / ایروان فقط ۲۰۰۰ دوز واکسن به گردشگران ایرانی تزریق کرد

کد خبر: 307062
|
15:53 - 1400/04/23
نسخه چاپی
واکسیناسیون در ارمنستان؛ هیاهو بر سر هیچ! / ایروان فقط ۲۰۰۰ دوز واکسن به گردشگران ایرانی تزریق کرد
واکسیناسیون در ارمنستان؛ هیاهو بر سر هیچ! / ایروان فقط ۲۰۰۰ دوز واکسن به گردشگران ایرانی تزریق کرد : آمارها حکایت از آن دارند که در طول ۱۹ روزی که از سفر گردشگران ایرانی به ارمنستان و دریافت واکسن کرونا گذشته، تنها ۲,۰۰۰ ایرانی دوز اول واکسن را دریافت کردند، حال اگر این آمار را در مقایسه با غائله ای که با هدف هجمه به وزیر بهداشت به راه افتاد موازنه کنیم، حقایق جدیدی روشن خواهد شد. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار اجتماعیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در فلسفه تزریق واکسن به گردشگران که کشور ارمنستان مبدع آن بوده ،خبرگزاری "یوراسیانت"اینگونه نوشته: از تاریخ 15 اردیبهشت 1400 (یا 5 می 2021) وزارت بهداشت کشور ارمنستان به یکی از مراکز تزریق واکسن کرونا در این کشور مجوز داده تا در سطح عمومی فعالیت کرده و حتی برای گردشگران خارجی هم واکسن تزریق کند.

بر اساس این گزارش ایستگاه بهداشت سیاری توسط مرکز بهداشت مذکور در ارمنستان تحت نظارت و مدیریت مستقیم وزارت بهداشت این کشور راه افتاده که ماموریت یاد شده را به سرانجام برساند. به گفته افرادی که از این ایستگاه استفاده کرده‌اند، تزریق واکسن در این مرکز نیاز به ثبت نام ندارد و کل این فرآیند ۱۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

 

واکسیناسیون؛ طعمه قلاب جذب گردشگر در ارمنستان

 

به نطر می رسد قبل از آنکه این کشور به فکر گردشگران ایرانی باشد به سود مالی خود فکر کرده است؛ چرا که بعد از استقبال گردشگران از این قانون و پروژه این کشور اعلام کرد از 24 تیر به بعد پیش شرط استفاده رایگان از واکسن اقامت 10 روزه در این کشور است و چندی بعد اقامت 15 روزه گردشگران در ایروان را شرط دریافت واکسن کرونا اعلام کرد.

با این وجود برخلاف شایعاتی که از تقلبی بودن و انقضای تاریخ واکسن ها حکایت کرده بودند، واقع امر این بود که این پروژه با هدف رونق صنعت توریسم و جذب گردشگر تعریف شده بود که در ادامه این انگاره به اثبات خواهد رسید.  

حال این سوال مطرح می شود در وضعیتی که اکثر کشورها با کمبود واکسن مواجه هستند و فلسفه ایجاد سبد کواکس با هدف تامین کمبودها و توزیع واکسن کرونا در جهان صورت گرفته؛ چرا ارمنستان روغن ریخته را نذر امام زاده کرده و به این حاتم بخشی عجیب روی آورده است؟

واقعیت این است که مردم ارمنستان برخلاف شهروندان سایر کشورها از تزریق واکسن کرونا استقبال نکردند.

از طرفی ارمنستان حدود 100 هزار دوز واکسن کرونای چینی و حدود 24 هزار دوز واکسن آسترازنکا و 31 هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی به صورت هدیه از دولت‌های چین، بریتانیا، استرالیا و روسیه هدیه گرفته که با عدم استقبال مردم این کشور از دریافت واکسن کرونا؛ عملا دولتمردان این کشور یا باید واکسن های هدیه را عودت می دادند و یا به نوعی از آنها استفاده می کردند که عدم اقبال عمومی مردم ارمنستان مانعی جدی در استفاده از واکسن های هدیه گرفته در این کشور بود.

از اینرو با تدبیری که دولتمردان ارمنستانی در این فقره اندیشیدند، درواقع با یک تیر چند نشان زدند که گذشته از معرفی خود به عنوان کشوری نوعدوست و فعال در زمینه ریشه کنی کرونا؛ در نهایت به درآمد حاصله از گردشگری این حوزه برسد.

 

 

یوراسیانت در این خصوص خبر داده که  از زمان شروع واکسیناسیون که با ایجاد کمپین هایی با هدف تشویق مردم با دریافت واکسن فقط 12 هزار نفر دوز اول واکسن را تزریق کرده اند که این رقم عملا حدودا 0.4 کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهد.

با رسانه ای شدن خبر سفر ایرانیان به ارمنستان با هدف دریافت واکسن رایگان کرونا؛ برخی از رسانه های معاند و حتی رسانه های داخلی این خبر را طوری جلوه دادند که این راهکار پنهان  دولتمردان ایرانی و متولیان بهداشت و درمان کشورمان بوده که راه سفر برخی از هموطنان به ارمنستان را هموار کرده اند.

این در حالی بود که اوج اخبار و سفر هموطنان به ارمنستان همزمان با بحران تجمع در مقابل مراکز تزریق واکسن صورت گرفت؛ چرا که ترزیق دوز دوم واکسن سالمندان به واسطه بر عهدی کشورهای طرف قرار داد که محموله های واکسن را در موعد مقرر تحویل کشورمان ندادند برخی از هموطنان که دوز اول واکسن را دریافت کرده بودند، بدون دریافت پیامک خودسرانه در مقابل مراکز واکسیناسیون تحمع کرده بودند و این همان نمایش مورد نیاز رسانه هایی بود که در این زمینه نهایت توان خود را به کار بردند که متولیان بهداشت و درمان کشور را در کنترل بیماری ناتوان جلوه دهند.

از طرفی برخی از هموطنان به تصور اینکه از توش و توان مالی بهتری برخوردارند، طعمه دام برخی از دفاتر گردشگر شدند که با تبلیغات پنهانی دریافت واکسن رایگان را مستلزم سفر به ارمنستان می دانستند و خودسرانه مانند افرادی که در مقابل مراکز واکسیناسیون تجمع کردند، آنها هم نه به ارمنستان که به "ترکستان" رفتند!

 

3 تا 7 میلیون تومان بابت تزریق واکسن در ارمنستان

 

 

مهرسا سبزه‌ها،مدیر داخلی یکی از آژانس‌های گردشگری در تهراندر گفت و گو با یکی از رسانه ها( 15 تیر 1400) می گوید: پرس‌وجو برای سفر به ارمنستان و کشورهای دیگر با هدف دریافت واکسن و تقاضا برای سفر با این انگیزه، زیاد شده است، اما این‌طور نیست که صندلی خالی در پروازهای این مسیر پیدا نشود و اتوبوس برای حرکت به سمت مرز کمیاب شده باشد.

به گفته او، قیمت یک تور سه چهارروزه هوایی به مقصد ارمنستان به حدود هفت میلیون تومان رسیده است. البته قیمت پایین‌تر هم برای سفر هوایی وجود دارد، اما هتل آن معمولا ضعیف‌تر و دورتر از محل تزریق واکسن است. قیمت تورهای زمینی که با اتوبوس VIP  25نفره و با سه شب اقامت در هتل سه‌ستاره به اضافه یک گشت شهری انجام می‌شود، نیز از سه میلیون تومان شروع می‌شود. البته درحال حاضر مرز زمینی ایران و ارمنستان بسته است و امکان تردد مستقیم اتوبوس وجود ندارد. مردم با اتوبوس تا مرز نوردوز می‌روند، پیاده از مرز عبور می‌کنند و در خاک ارمنستان با اتوبوس دیگری مسیر را ادامه می‌دهند.

سبزه‌ها درباره میانگین سنی که بیشتر برای این تورها مراجعه می‌کنند، گفت: تا حالا، از هر گروه سنی و قشر اجتماعی مراجعه کرده، بیشتر از ۳۰ سال به بالا بوده است. بیشترین تقاضا هم برای سفر هوایی است، چون تردد از مرز زمینی فعلا دشوار است، ۲۴ ساعت طول می‌کشد، در مرز هم معطل می‌شوند.

 

واکنش آی سی‌یو‌من بیمارستان مسیح دانشوری به سفرهای ارمنستان

 

 

سفر برخی از شهروندان ایرانی به ارمنستان با هدف تزریق واکسن کرونا، واکنش تند دکتر محمدرضا هاشمیان پزشک بخش عفونی بیمارستان دانشوری تهران در یک لایو زنده خطاب به وزیر بهداشت را در پی داشت. وی 15 تیر سال جاری با کنایه به سفر ایرانیان به ارمنستان خطاب به دکتر نمکی می گوید: « تاریخ ایران چنین خفتی را به خود ندیده است. نمکی باید محاکمه شود».

هاشمیان با انتشار یک ویدئو طی سخنانی تند ادامه می دهد: «مردم ایران مجبور شدند به ارمنستان رفته واکسن بزنند. تاریخ ایران یک چنین خفتی را به خود ندیده است؛ تو به مردم ایران خفت دادی. بابت این خفت باید تو را محاکمه کنند، وزیر بهداشت باید محاکمه شود. تو و تمام اطرافیانت، خجالت‌آور است؛

من اهل کشورم هستم و همین جا خاک خواهم شد. ولی آقای نمکی به تمام پزشکی ایران خفت دادی.

خفت دادی، بدبخت کردی، هیچ وزیری مثل تو با رفتارت و کردارت و عملت ندیدیم. با عملت ما را بدبخت کردی. فردا نرو به وزارت بهداشت برو خانه‌ات بنشین! برو یک کار دیگر. این کار را نکن».

 

محدود کردن سفر ایرانیان به ارمنستان

 

 

با خبر دار شدن مقامات بهداشت و درمان کشور از سفر های مورد بحث به ارمنستان، ادامه سفرها در همان آغاز محدود شد و به واسطه مشکلاتی که در این رابطه گریبانگیر گردشگران شد، با درخواست و رایزنی های مقامات بهداشت و درمان کشورمان، مقامات ارمنستانی تا حدی مجاب شدند تا ادامه سفرها را محدود کنند

اما مقامات کشور ارمنستان برای حفظ شأن خود این الزام را طور دیگر بیان کردند که در این رابطه سیدروح‌الله لطیفی، سخنگوی سازمان گمرک کشور می گوید: با توجه به این‌که در مرز ورودی ارمنستان انجام تست کرونا با کندی انجام می‌شود، آنها درخواست داده‌اند تا زمانیکه میافران ایرانی روی پل مشترک هستند،‌ طرف ایرانی اجازه خروج مسافر را ندهد تا آنها در گرمای بالای منطقه دچار مشکل نشوند.

لطیفی در این اظهارت که در روز 19 تیرماه بیان شده، می افزاید: از اول تیرماه نیز تاکنون مجموعا 4300 مسافر ایرانی برای تزریق واکسن وارد این کشور[ ارمنستان] شده اند که طی دو روز گذشته( یعنی 18 و 19 تیرماه) 1800 نفر ایرانی وارد ارمنستان شده‌اند،

 

دریافت واکسن کمتر از 2 هزار ایرانی در ایروان

 

 

1800 نفر یاد شده درست در زمانی وارد این کشور شده اند که مقامات ارمنستانی از کمبود واکسن خبر داده بودند، ضمن آنکه این تایم مصادف با هشداری است که دولتمردان ایرانی به طرف مقابل داده بودند، لذا می توان به این نتیجه رسید که نزدیک نیمی از گردشگران وارد شده به ارمنستان موفق به دریافت واکسن نشده اند. ضمن آنکه تعدادی از مسافران را افراد زیر 18 سال تشکیل داده که امکان دریافت واکسن را نداشته اند، با این وجود در خوش بینانه ترین حالت می توان استنباط کرد که کمتر از نصف تمام مسافران وارد شده در 19 روز یاد شده موفق به تزریق دوز اول واکسن شده اند.

ضمن آنکه آمار یکی از سازمان های گردشگری حاکی از آن است که شمار گردشگران ایرانی که در چند روزی که با هدف دریافت واکسن به ارمنستان سفر کرده اند از 2 هزار نفر تجاوز نکرده است.

حال این سوال مطرح می شود که چرا برخی از افراد همچون دکتر هاشمیان تا به این حد عجول برخورد کرده اند؟ آیا جمعیت 2 هزار نفری که با دریافت هزینه خود به ارمنستان سفر کرده اند و یبه طریقی معمول و متعارف واکسن دریافت کرده اند، اینهمه قیل و قال داشت؟

خبرگزاری یوراسیانت در گزارشی که در بالا به بخشی از آن استناد شد نوشته : آمارها حکایت از آن دارند که تا کنون لهستانی‌ها، روس‌ها، ایرانی‌ها و چینی‌ها رکورددار دریافت واکسن از این ایستگاه بهداشت خیابانی در لهستان بوده‌اند.

 

آقای دکتر؛ آیا سلبریتی های "فایزر"زده هم ایران را داده اند؟

و در حسن ختام این نوشتار باید به طرح سوالی پرداخت و آن اینکه آیا شخصیت های دلسوزی چون دکتر هاشمیان نگران سلبریتی ها و هموطنان بی شمار دیگری بوده اند که برای دریافت واکسن فایزر و... دست به دامن امریکا و کشورهای دیگر شده اند؟ آیا سرکج کردن مقابل دشمنی که سالهاست رخ در رخ ما به رجز خوانی ایستاده، خفت و خواری ندارد؟   

 

انتهای پیام/