اظهارنظرهای ضد ایرانی فرهادی/ شما آزادی بیان ندارید؟!

کد خبر: 307063
|
15:54 - 1400/04/23
نسخه چاپی
اظهارنظرهای ضد ایرانی فرهادی/ شما آزادی بیان ندارید؟!
اظهارنظرهای ضد ایرانی فرهادی/ شما آزادی بیان ندارید؟! : اصغر فرهادی، پس از نمایش فیلم «قهرمان» در کن و در گفت و گویی جنجالی با ورایتی درحالی از سرکوب گری در ایران و عدم آزادی برای سخن گفتن و بیان تفکرات دم می زند که در ایران و با آزادی تمام آخرین فیلم خود را جلوی دوربین برده است. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ هفتاد و چهارمین دوره از جشنواره فیلم کن در حال برگزاری است و دیروز فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی در این جشنواره به نمایش درآمد. فرهادی پس از نمایش آخرین ساخته خود در گفت و گو با «ورایتی» درباره فیلم خود و فضای سیاسی حاکم بر ایران اظهار نظرهای جنجالی داشت.

در این گفت و گو نشریه ورایتی از فرهادی می پرسد: «ترانه علیدوستی ستاره «فروشنده» بود که سال گذشته ویدئویی را در توئیتر به نمایش گذاشت که در آن یکی از اعضای گشت ارشاد به یک زن در خیابان به خاطر رعایت نکردن درست حجاب توهین و حمله می‌کرد و این مسئله باعث شد او در معرض خطر به زندان افتادن قرار بگیرد. توییت زدن می‌تواند خطرناک باشد. » و فرهادی در پاسخ به این سوال و اظهار نظر می گوید: «این مربوط به این حقیقت است که ایران کشوری سرکوب‌گر است که در آن شما آزادی برای سخن گفتن و بیان تفکرات‌تان ندارید. وقتی واسطه‌ای مانند این (شبکه های اجتماعی) دارید که به شما فرصت می‌دهد احساسات‌تان و چیزهایی که سال‌ها مردم درون‌شان نگه داشته‌اند بیان کنید، البته که ناگهان بیرون می‌زند...

«این مربوط به این حقیقت است که ایران کشوری سرکوب‌گر است که در آن شما آزادی برای سخن گفتن و بیان تفکرات‌تان ندارید» اصغر فرهادی در حالی این اظهار نظر را در بیرون از مرزهای ایران می گوید که هر زمان و هر وقتی اراده کرده، در ایران فیلم ساخته و آنها را اکران کرده است و چه آزادی بالاتر از ساخت فیلمی که بتوان همه حرف ها  ایدوئولوژی های خود را در لایه های زیرین فیلم برای مخاطب بیان کرد.

نه فقط اصغر فرهادی در این سال ها توانسته براحتی فیلم بسازد، بلکه بازیگران مطرح فیلم های او نیز برخلاف اظهار نظر فرهادی و با وجود بیان تند ترین حرف ها و اظهارنظرها، تا به حال هیچ مشکلی برای بازی کردن در فیلم های مختلف نداشته اند.

ترانه علیدوستی در سال 97 در واکنش به اقدام یک مامور زن ارشاد در برخورد با یک دختر، توییت می زند : «حیف از اسم زن. حیف از اسم انسان. به مو و روسری دیگران چنگ زدن ارشاد نیست. حلقوم بچه های مردم رو فشردن برای ارزش های خودتون ارشاد نیست. توحش است! گشت خفقان و قلدری و بربریت. ما از این فیلمها باز هم این سال ها دیدیم؛ ادای حیرت و برخورد با مامور خاطی رو درنیاورید لطفا.»

و در ادامه توییت می زند: «لبته که مردم معطل اطلاع رسانی ما نیستن و خودشون بلدن، اما من هم از این به بعد هر ویدئویی از رفتار وحشیانه مامور، معذور، پلیس، شهرداری، گشت... ببینم، هم اینجا می ذارم هم اینستاگرام. اگه از هویت عزیزان اطلاع موثق در دسترس باشه که چه بهتر.»

 لیلا حاتمی نیز در نشست خبری فیلم خوک در فستیوال برلینانه از نحوه برخورد با معترضان و ناآرامی‌های خیابانی دی ماه 96 به‌تندی انتقاد می کند و می گوید: «می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و عصبانیت و ناراحتی شدید خود از نحوه برخورد با معترضان در ایران را اعلام کنم. شرم‌آور است که در کشور من شهروندان تنها به بهای جانشان می‌توانند اعتراض خود را بیان کنند.»

البته که پس از این اظهارنظرهای تند لیلا حاتمی و ترانه علیدوستی، هر دو بازیگر براحتی در فیلم های بعدی خود بازی کرده اند. لیلا حاتمی پس از بیان آن اظهار نظرها در سال 96،«مردی بدون سایه» و «ما همه با هم هستیم» در سال 97 و «قاتل و وحشی» نعمت الله را در سال 98 بازی کرده است. تراته علیدستی نیز وضعیت مشابهی نسبت به حاتمی داشته و او نیز دو فیلم «اورکا» و «تفریق» را در سال های 98 و 99 جلوی دوربین برده است.

این اظهار نظرهای تندو بی اساس فرهادی در کن و برعکس احترامی که در بین رسانه های داخلی درباره او فیلم هایش می شود و آزادی که در ساخت فیلم هایش در ایران برای او وجود دارد، تناقض هایی است که هر خواننده منصفی می تواند گواه گیرد.

انتهای پیام/