آنچه باید درباره بیمه زنان خانه‌دار بدانید/ حرکت کُند طرح با گذشت ۱۳ سال

کد خبر: 307081
|
12:25 - 1400/04/29
نسخه چاپی
آنچه باید درباره بیمه زنان خانه‌دار بدانید/ حرکت کُند طرح با گذشت ۱۳ سال
آنچه باید درباره بیمه زنان خانه‌دار بدانید/ حرکت کُند طرح با گذشت ۱۳ سال : با تحت پوشش بیمه قرار گرفتن زنان خانه‌دار هم زنان شغل خود را به‌ عنوان مادر و همسر باور می‌کنند همچنین نسبت به زنان شاغل دیگر احساس کمبود یا تحقیر نمی‌کنند و با مشاهده مشکلات و عوارض زنان شاغل در زندگی زناشویی، بیشتر نسبت به شغل خود امیدوار و به وظیفه مادری و همسری خود می‌بالند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارششبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  به نقل ازعصراترک، یکی از دغدغه های زنان خانه دار نداشتن بیمه است، آن‌ها با بیمه می‌توانند ضمن استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای، پشتوانه ای برای آینده خود و فرزندان خویش داشته باشند.

بیمه زنان خانه‌دار شاغل و غیر شاغل در دوره دولت نهم مطرح شد و پس از تبلیغات بسیاری روی آن متاسفانه در همان دوران مسکوت باقی ماند و تا سال 91 که دوباره این موضوع از سوی دولتمردان دولت دهم بیان شد.

اما همان زمان باز نبود بودجه کافی برای اجرای آن بهانه شد و بیمه زنان خانه‌دار اجرایی نشد. از آن زمان تا سال 94 که به نوعی سال آغاز بیمه زنان خانه‌دار محسوب می‌شود، به ادعای برخی مسوولان، دولت یازدهم روی این قانون کار و نقایص آنرا رفع کرده‌است.

یکی از دلایلی که طرح بیمه زنان خانه‌دار به مشکل و گره برخورده است همین نبود منابع است. چراکه انتظار می‌رود دولت بخش قابل توجهی از حق بیمه زنان را تامین کند، در حالی که از دهه 80 تاکنون هیچ یک از دولت‌ها قادر به این کار نبوده اند.

 

پذیرفته شدن خانه داری به عنوان یک شغل، آرامش خاطری برای زن است

هنگامی‌که یک زن خانه‌دار در جامعه وظیفه همسری او به‌عنوان شغل پذیرفته شود و از این راه می‌تواند امرار معاش و آینده‌ای را برای خود در پیش رو داشته باشد بهتر و با خیال آسوده‌تری به وظیفه مادری و همسری خود عمل می‌کند.

با تحت پوشش بیمه قرار گرفتن زنان خانه‌دار هم زنان شغل خود را به‌عنوان مادر و همسر باور می‌کنند همچنین نسبت به زنان شاغل دیگر احساس کمبود یا تحقیر نمی‌کنند و با مشاهده مشکلات و عوارض زنان شاغل در زندگی زناشویی، بیشتر نسبت به شغل خود امیدوار و به وظیفه مادری و همسری خود می‌بالند.

او با استقلال مالی که در دوران بازنشستگی از آن برخوردار می شود و می‌تواند نیازهای روزمره خود، فرزندانش و نوه‌هایش را برطرف کند و از این وضعیت لذت ببرد، بدون اینکه بار مالی را به همسرش تحمیل کند.

 

 

استفاده از این طرح مزایای زیادی به همراه دارد که به مهم ترین های آنها در زیر اشاره شده است:

  1. ممانعت از سردی روابط با همسر: زن ویژگی‌های روحی متفاوتی از مرد دارد، از همین رو چالش‌هایی که در محیط کار به وجود می‌آید می‌تواند خستگی‌های روحی و جسمی را برای وی به وجود آورد و این بر روابط زناشویی و حتی کلامی زن تأثیر می‌گذارد و می‌تواند منجر به سردی ارتباط او با همسرش شده و حتی به جدایی بی انجامد.
  2. حضور زن در خانه: اشتغال زن سبب می شود تا زمان حضورش در کانون خانواده کاهش یابد و این مهم علاوه بر تأثیر بر روابط او با همسر و فرزندان را نیز متأثر می‌سازد. انتقال خستگی ناشی از کار به خانه و عدم آمادگی جسمانی و روانی برای برآوردن نیازهای روانی و عاطفی خانواده یکی دیگر از عوارض این حضور کم‌رنگ است.
  3. امکان بازنشستگی: زنان خانه‌دار بدون نیاز به خارج شدن از منزل می‌توانند به وظیفه مادری و همسری خود بپردازند و هم بازنشسته شده و از مزایای بازنشستگی مانند سایر مشاغل بهره‌مند شوند.

 

بیمه زنان خانه دار تنها مختص این گروه نیست

الهام محمدزاده، معاون تعهدات بیمه، اداره تامین اجتماعی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: بیمه زنان خانه دار از سال 87 در سراسر کشور اجرایی شد که در ابتدای آغاز طرح با توجه به اینکه مردم اطلاع زیادی نداشتند، کمتر مورد توجه بود.

وی با اشاره به اینکه در سال های اخیر، استفاده از بیمه زنان خانه دار بیشتر شده است، گفت: نکته قابل توجه این است که این بیمه به نام زنان خانه دار است، اما صرفا مخصوص به این گروه نیست و دختران جوان و مجرد نیز از این طرح می توانند برخوردار شوند.

محمدزاده حداقل سن برای استفاده از بیمه زنان خانه دار را ۱۸ سال و حداکثر سن را ۵۰ سال عنوان کرد و گفت: گفتنی است که دختران ۱۵ سال به بالا که گواهی رشد دادگستری به همراه داشته باشند و زنان ۵۰ سال به بالا که به اندازه مازاد سنی بیمه داشته باشند، می توانند از این طرح استفاده کنند

 

پرداخت ۴۷۰ هزار تومان به صورت ماهانه برای بیمه زنان خانه دار

وی یادآور شد: به طور نمونه اگر بیمه شده ۵۲ سال سن دارد، اما از قبل دو سال و نیم بیمه داشته باشد، می توانند از این طرح استفاده کنند و زنانی که ۱۰ سال سابقه بیمه دارند از شرایط سنی استفاده این طرح معاف هستند.

این کارشناس مسئول خاطرنشان کرد: بیمه در سه گروه ۱۲ درصد با شرایط بازنشستگی، فوت بعد از بازنشستگی، ۱۴ درصد با شرایط بازنشستگی، فوت قبل و بعد بازنشستگی و ۱۸ درصد بازنشستگی، فوت قبل و بعد از بازنشستگی و ازکارافتادگی لحاظ می شود.

وی یادآور شد: مبلغ پرداختی براساس سال ۱۴۰۰، برای بیمه زنان خانه دار با ۱۲ درصد ۳۲۰ هزار تومان، برای ۱۴ درصد ۳۸۰ هزار تومان و برای ۱۸ درصد ۴۷۰ هزار تومان است.

 

 

 

۹۰ درصد متقاضیان بیمه زنان خانه دار بدون سهمیه درمانی است

محمدزاده بیان داشت: این مبلغ فاقد دفترجه بیمه خدمات درمان است، که در صورت تقاضا برای دریافت دفترچه نیز باید مبلغ ۷۵ هزار تومان به صورت ماهانه به مبلغ بیمه اضافه شود.

این کارشناس مسئول ادامه داد: باتوجه به اینکه زنان خانه دار معمولا تحت تکفل بیمه درمانی همسرانشان هستند، گفت: در مجموع ۹۰ درصد بیمه زنان خانه دار بدون سهمیه درمانی است.

 

یک هزار و ۶۳۰ زن خانه‌دار در خراسان شمالی برخودار از بیمه

وی یادآور شد: براساس آخرین آمار دریافتی در اردیبهشت ماه سال جاری در استان خراسان شمالی تاکنون یک هزار و ۶۳۰ نفر از زنان خانه دار از این طرح استفاده می کنند.

محمدزاده گفت: سقف پذیرش برای بیمه شدگان در طرح زنان خانه دار باز است و محدودیتی در تعداد وجود ندارد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در گذشته مردم نسبت به استفاده از خدمات بیمه ای اطلاعات کافی نداشتند، اما در حال حاضر بیمه بازنشستگی جایگاه ویژه برای خانواده ها پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه خانه داری نیز شغل محسوب می شود، گفت: این در حالی است که این شغل به خوبی دیده نشده است، اما با این طرح قطعا افراد می توانند بعد از بازنشستگی از لحاظ مالی مستمری بگیر شوند.

محمد زاده به قوانین مربوط به بازنشستگی زنان اشاره کرد و گفت: بیمه شده زن در نوع بیمه اجباری یا خانه دار، با ۴۵ سال سن و ۳۰ سال سابقه بیمه، با ۵۵ سال سن و ۲۰ سال سابقه بیمه یا کمتر از ۲۰ سال می توانند از مستمری بازنشستگی برخوردار شوند.

وی ادامه داد: همچنین زنانی که در کارگاه ها مشغول به کار هستند و مشمول قوانین قانون کار شده اند، نیز با ۴۲ سال سن و ۲۰ سال سابقه بیمه می توانند از مستمری استفاده کنند.

محمدزاده اضافه کرد: علاوه بر این زنانی که دارای بیمه هستند، در زمان مرخصی زایمان به مدت ۹ ماه ، دوسوم، آخرین حقوق سه ماه قبل از زایمان را از سازمان تامین اجتماعی دریافت می کنند.

این مقام مسول یادآور شد: برای استفاده از خدمات بیمه نیاز به مراجعه حضوری نیست، بلکه متقاضیان می توانند با ورود به سامانه es.tamin.ir به صورت غیرحضوری از خدمات برخوردار شوند.

انتهای پیام/