مجلس به وزیر بهداشتی شجاع ، متخصص و با‌تجربه رأی اعتماد بدهد/ انتخاب صحیح وزیر تاثیر مهمی بر مهار کرونا خواهد داشت

کد خبر: 307082
|
12:26 - 1400/04/29
نسخه چاپی
مجلس به وزیر بهداشتی شجاع ، متخصص و با‌تجربه رأی اعتماد بدهد/ انتخاب صحیح وزیر تاثیر مهمی بر مهار کرونا خواهد داشت
مجلس به وزیر بهداشتی شجاع ، متخصص و با‌تجربه رأی اعتماد بدهد/ انتخاب صحیح وزیر تاثیر مهمی بر مهار کرونا خواهد داشت : فوق تخصص ژنتیک کودکان گفت: دولت معرفی وزیر بهداشت را جدی بگیرد و مجلس به فردی شجاع، متخصص و با تجربه رأی اعتماد بدهد که انتخابی درست میتواند بحران های حوزه بهداشت ودرمان، از جمله مهار کرونا را مرتفع کند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،دکتر محمدعلی نیلفروشان، فوق تخصص ژنتیک کودکان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی داناشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره الزاماتی که باید دولت سیزدهم و مجلس شورای اسلامی پیرامون انتخاب وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نظر بگیرند تا در نهایت موفق به انتخاب وزیری توانمند و متخصص در این مقطع شوند؛ گفت: در حالی حاضر انتخاب وزیر بهداشت، نسبت به انتخاب وزرای دیگر از اهمیت بسیار زیادی برخوردا است؛ چرا که در این دوره به واسطه شیوع بحران کرونا عمده ترین توان وزارت بهداشت معطوف به مقابله و درمان بیماری کروناست و انتخاب یک وزیر توانمند و متخصص می تواند در مهار این بیماری نقش به سزایی داشته باشد.

 

 

وی در بخش دیگری از ظهاراتش گفت: همان طور که از اسم وزارتخانه پیداست، مسئله اصلی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در مرحله اول پرداختن به بهداشت است. در اینجا لازم میدانم که اشاره ای به تغییر نام این وزارتخانه داشته باشم و آن اینکه اسم وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در زمان وزارت دکتر علیرضا مرندی انتخاب شد و تا قبل از دوره ایشان به این موضوع فکر نشده بود.

 

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی ایران اضافه کرد: در آن زمان بنده هم مسئولیتی داشتم و با همکارانی که در آن زمان دور هم جمع میشدیم، به این نتیجه رسیدیم که این وزارتخانه باید اسمش تغییر پیدا کند و از «وزارت بهداری» که نام قبلی اش بود؛ به «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» تغییر پیدا کند.

 

نیلفروشان در ادامه اظهاراتش افزود: گذشته از بحث «بهداشت» مسئله «آموزش پزشکی» هم در وزارتخانه انجام می‌شد، مقوله «درمان» هم که یکی از ماموریت ها و کارکردهای این وزارتخانه بود، جزو وظایف اصلی و اولیه این وزارتخانه محسوب میشد و برای هر یک از این نامها معاونتی در این به وزارتخانه وجود داشته و دارد.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا انتخاب عنوان جدید وزارتخانه، اشاره ای به همان جمله معروف «پیشگیری مقدم بر درمان» بود؟، گفت: بله، دقیقا همین طور است. علم پزشکی همواره پیشگیری را مقدم بر درمان می داند. نه در ایران، بلکه در تمام کشورهای جهان در سالهای اخیر چنین موضعی در برابر بیماری ها دارند؛ بنابراین به ترتیب اولویت کاری، یعنی اول، «بهداشت»، بعد «درمان» و در نهایت «آموزش پزشکی» در اسم و عنوان جدید وزارتخانه در دوره دکتر مرندی اعمال شد.

عضو کمیته علمی کشوری مبارزه با بیماریهای تنفسی در بخش دیگری از اظهاراتش متذکر شد: اما متاسفانه در چند سال گذشته ما نه تنها در دوره ریاست جمهوری آقای روحانی بلکه قبل از دولت ایشان هم پرداختن به مقوله بهداشت انگار فراموش شده و در این مورد اهمال کاری هایی صورت گرفته که شیوه بیاریاز بیماری ها نتیجه چنین اهمال هایی است.

 

دکتر نیلفروشان در بحث دیگری خطاب به دولت آینده گفت: با توجه به آنچه گفته شد اگر قرار باشد در دولت آینده، کارهای اساسی انجام بدهند، باید بهداشت را در راس امور جامعه و زندگی مردم قرار بدهند؛ چرا که پرداختن به بهداشت و در واقع پیشگیری از ابتلا شدن به انواع بیماری‌ها در جامعه هزینه های وزارت بهداشت را بسیار بسیار کمتر می‌کند؛ در مقابل آن اگر خدای ناکرده جامعه به یک بیماری همچون کرونا مبتلا شود و درصدد درمان بر بیاید، واضح و مبرهن است که در مرحله درمان یک بیماری که فراگیر هم شده باشد، انواع و اقسام دارو ها نیاز است که باید برای تهیه و تامین تک‌تک آنها تدبیر و هزینه کرد.

 

وی ادامه داد: نکته دیگر در انتخاب وزیر بهداشت این است که حتماً در امر پزشکی تخصص داشته باشد؛ گرچه تخصص به تنهایی کفایت نمی کند، بلکه داشتن تخصص بدون تجربه‌کاری مانند پزشکی که دوره تخصص خود را تازه گرفته اما سابقه کار مفید و تجربه ای کارساز نداشته باشد هم نکته‌ای است که باید در امر انتخاب وزیر به آن توجه شود؛ چرا که تخصص در کنار تجربه به یک وزیر کمک می کند که در اسرع وقت با مخاطرات جامعه مبارزه کند و از فراگیر شدن و اپیدمای یک بیماری جلوگیری به عمل آورد.

 

 

عضو هیئت مدیره انجمن پزشکان کودکان ایران در خاتمه اظهاراتش تصریح کرد: دولت آینده و به ویزه مجلس شورای اسلامی باید باید یک وزیر شجاع، متخصص و دارای تجربه کافی برای تصدی پست وزارت را انتخاب و در راس امور جامعه قرار دهند؛ چراکه در حال حاضر کشور ما با انواع و اقسام مشکلات از جمله کرونا و جهش های خطرناک آن، تامین دارو، تحریم ها و... مواجه است که انتخاب یک وزیر توانمند تاثیر فراوانی می تواند در رفع این مشکلات و معضلات داشته باشد؛ یک وزیر با تکیه بر تخصص و توان و تجربه خود می‌تواند همواره با مشکلات و معضلاتی که به لحاظ بهداشتی و پزشکی جامعه را تهدید می کند مقابله و بهترین راهکار را برای مهار تهدید ها انتخاب کند و جامعه را از خطرات مختلف در حوزه طب و پزشکی مصونیت ببخشد.

 انتهای پیام/