دولت سیزدهم، اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی را متوقف کند/ وزیر صمت دولت آینده باید به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی باشد

کد خبر: 307083
|
12:27 - 1400/04/29
نسخه چاپی
دولت سیزدهم، اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی را متوقف کند/ وزیر صمت دولت آینده باید به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی باشد
دولت سیزدهم، اجرای سیاست‌های تعدیل اقتصادی را متوقف کند/ وزیر صمت دولت آینده باید به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی باشد : استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه تصمیمات اشتباه در وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت روحانی باعث گرانی‌ها و کوچک شدن سفره‌های مردم شد، گفت: وزارت صمت به عنوان یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها، متولی تدوین و برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی بخش تولید و تجارت است و وزیر آن باید بر اساس شایسته‌سالاری و اعتقاد به اقتصاد مقاومتی انتخاب شود. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،ابراهیم رزاقی استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ درباره اصلی معیارهای انتخبا وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت آینده، اظهار کرد: وزارت صمت متولی تدوین و برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی در حوزه صنعت، معدن و تجارت کشور است. این وزارتخانه یکی از کلیدی‌ترین و اصلی‌ترین وزارتخانه‌هاست که کوچک‌ترین اشتباه راهبردی در آن باعث زیان‌های جبران‌ناپذیر به کشور و مردم خواهد شد. مدیریت این وزارتخانه نیاز به روحیات و تفکرات خاصی دارد که در انتخاب وزیر باید مدنظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: در دولت تدبیر امید شاهد بودیم که وزیر صمت اشراف کافی بر حوزه‌های عملکردی این وزارتخانه نداشت و در شرایطی که قسمتی از مسئولیت‌های وزارت جهاد کشاورزی هم به او سپرده شده، عملکرد مثبتی نداشت. با تصمیمات اشتباه در حوزه‌هایی مثل واردات و صادرات آسیب‌هایی به صنایع مختلف تولیدی، دام و طیور وارد کرد که با گرانی، باعث کوچک شدن سفره‌های مردم شد.

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: گرانی و کمبود کالاهای اساسی مردم آن‌قدر افزایش یافت که بسیاری از  قشر‌های متوسط کشور هم قادر به تهیه این کالاها نبودند.

 

وزیر صمت دولت سیزدهم بر اساس شایسته‌سالاری انتخاب شود

رزاقی گفت: انتخاب وزیر صمت دولت سیزدهم باید بر اساس شایسته‌سالاری باشد و کسی بر سرکار بیاید که مشکل مردم برایش اهمیت داشته باشد؛ مانند مدیریت زمان جنگ که با راه‌اندازی مجدد صنایع تولیدی و با مشارکت تعاونی‌ها ارزاق اولیه کشور با اتکا به توان داخلی و نیروهای جوان کشور با سودی کم و بدون واسطه تولید، تامین و توزیع شد و از ایجاد رانت جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: کسی که درد مردم را نداند و با حقوق‌های نجومی در دولت‌های قبلی که نگاه سرمایه‌داری غربی در مدیریت داشتند، کارکرده باشد و بخواهد همان نگاه سرمایه‌داری افراطی را که در دولت سازندگی پایه‌گذار شد را ادامه دهد، نه‌تنها نمی‌تواند مشکلی را حل کند بلکه هر روز فشار مشکلات را بر مردم بیشتر خواهد شد.

 

خصوصی‌سازی، صنایع را تعطیل کرد/ سیاست‌های تعدیل اقتصادی باعث افزایش فقر در جامعه شد

این استاد بازنشسته اقتصاد با اشاره به اینکه سیستمی که در ۳۰ سال گذشته در اقتصاد ایران حاکم بود، به فکر به مردم نیست، تاکید کرد: تصمیمات اقتصادی در سه دهه گذشته به نفع سرمایه‌داران بود، بنابراین باید نگاه جهادی و جوان‌گرایی مانند آنچه در صنایع نظامی، هسته‌ای و داروسازی رخ داد، انجام شود. دولت آینده باید سیاست‌های تعدیل اقتصادی صندوق بین المللی پول که از زمان مرحوم هاشمی رفسنجانی آغاز شد و پیامدهایی جز افزایش فقر در جامعه نداشت، را متوقف و کنار بگذارد.

رزاقی گفت: باید مدیرانی که وزیر صمت را انتخاب می‌کنند مثل خود او دارای تفکری جهادی باشند. وزیر صمت آینده به هیچ‌کس اعتماد مطلق نکند و در کنار انتخاب درست مدیران، به‌صورت تمام‌وقت خود بر زیرمجموعه‌هایش نظارت داشته باشد.

وی با اشاره به خصوصی سازی شرکت‌ها و صنایع دولتی در چند سال گذشته، بیان کرد: سال‌هاست که با خصوصی‌سازی بی‌برنامه، به کشور آسیب وارد شده و به‌جای اینکه صنایع رشد داشته باشد، تعطیل شدند، این سیاست توسط نظام سرمایه‌داری با نگاه آمریکایی در ۱۸۰ کشور اجرا شد و نوعی از سرمایه‌داری است که به دنبال حداکثر سازی سود برای قشر بورژواست و می‌خواهند هیچ کشوری صنعتی نباشد.

 

وزیر صمت دولت آینده باید به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی باشد

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: امروز راهکار نجات اقتصاد کشور اقتصاد، اجرای سیاست‌های مقاومتی است که راه‌اندازی و برنامه‌ریزی برای رسیدن به این نوع اقتصاد در حوزه فعالیت وزارت صمت است و وزیر آینده این وزارتخانه باید این سیاست‌ها را اجرایی کند و با استفاده از صنایع داخلی  و فرآوری محصولات، از خام‌فروشی جلوگیری کند.

رزاقی با تاکید بر اینکه وزیر صنعت دولت آینده باید به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی باشد تا این اقتصاد ایران پویا شود، گفت: مدیران دولت آینده باید نگاهشان به توانمندی‌های داخل باشد نه آمریکا، زیرا می‌توانیم با اتکا به صنایع داخلی پیشرفت کنیم به شرطی که وزاری دولت سیزدهم تفکر دولت‌های سه دهه اخیر را بگذارند و قانون اساسی را به‌صورت کامل اجرایی کنند.


انتهای پیام/

 

    پربازدیدترین ها