روحانی جامعه را ناآگاهانه به بورس دعوت کرد؛ مردم زیان کردند/ خروج ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول از جیب مردم با اقدامات دولت قبل

کد خبر: 307407
|
15:38 - 1400/08/05
نسخه چاپی
روحانی جامعه را ناآگاهانه به بورس دعوت کرد؛ مردم زیان کردند/ خروج ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول از جیب مردم با اقدامات دولت قبل
روحانی جامعه را ناآگاهانه به بورس دعوت کرد؛ مردم زیان کردند/ خروج ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول از جیب مردم با اقدامات دولت قبل : یک فعال بازار سرمایه با بیان اینکه در دولت قبل مردم به سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس بدون آموزش دعوت شدند و زیان زیادی دیدند، گفت: دولت روحانی عرضه و فروش دو صندوق دارا یکم و پالایشی را در اوج قیمت به سهامداران فروخت و باعث سلب اعتماد مردم به بورس شد. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،محمدحسین علیزاده رهبر رئیس هیئت‌مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره اینکه در دولت قبل چه اتفاقی در بازار سرمایه رقم خورد، اظهار کرد: مهم‌ترین آسیب و زیانی که روحانی به بورس تحمیل کرد، سلب اعتماد عمومی مردم نسبت به بازار سهام بود که با این اقدام بیانات رهبری در حمایت از بورس را با سوءاستفاده‌ای که از مزیت‌های بورس کرد، زیر سؤال برد.

وی اشاره کرد: مردم با اعتماد به حرف‌های دولت، سرمایه‌های خود را به بازار سرمایه آوردند، درحالی‌که دولت روحانی برای تأمین کسری بودجه و مبالغی که نیاز داشت، وجوه زیادی را از بازار سرمایه خارج کرد و موجب زیان عمده مردم در بورس شد.

علیزاده رهبر با اشاره به ترک فعل‌ها سازمان بورس وقت در حمایت از بازار با منابع صندوق تثبیت، گفت: در بحث حمایت از بورس، مصوب شده بود که از صندوق توسعه ملی برای حمایت از بازار تخصیص داده شود که این اتفاق رخ نداد و در ادامه آن با آزادسازی سهام عدالت درحالی‌که زیرساخت‌های ارائه آن هنوز وجود نداشت، به مشکلات بازار سرمایه افزود و موجب ریزش‌ها و زیان بیشتر سهامداران و مردم شد که حاصل این اقدامات ایجاد ناامیدی در بازار بورس بود.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به زیر سوال رفتن نقدشوندگی در بورس به عنوان بزرگترین مزیت بازار سرمایه است، افزود: اشتباه بزرگ‌تر روحانی دعوت مردم به سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس، آن هم بدون اطلاع‌رسانی کافی بود که موجب شد بسیاری از مردم با سرمایه‌گذاری مستقیم به‌صورت ناآگاهانه و با تصویری که از سود شکل گرفته بود، زیان بیشتری را متحمل شوند.

علیزاده رهبر ادامه داد: انتشار گسترده اوراق قرضه و خروج پول از بازار سرمایه در دولت قبل رخ داد؛ البته عرضه و فروش دو صندوق دارا یکم و دوم که پس از بالارفتن قیمت‌ها هم اتفاق افتاد که موجب شد، کسانی که در آن بازه قیمتی خرید کرده بودند، زیان بیشتری را ببینند.

وی ادامه داد: اشتباه دیگر روحانی حمایت از رشد افسارگسیخته بازار سرمایه و به عدم عرضه در نقطه اوج بازار بود که از عوامل دیگر ریزش شدید به‌حساب می‌آید. در این دوره عرضه‌های سنگین دستوری و دولتی را شاهد بودیم که در نهایت موجب خروج حدوداً ۲۰۰ همت پول از بازار شد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بعید است به این زودی‌ها اعتماد به بورس بازگردد، گفت: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان پول سال گذشته از بازار سهام به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم و از جیب سهام‌داران خارج شد که این زیان برای بسیاری از مردم عادی غیرقابل‌جبران است.

 

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1779359

    پربازدیدترین ها