توسعه کشت گیاهان دارویی چرخ اشتغال روستایی را به حرکت درمی‌آورد/ مهاجرت معکوس به روستاها در سایه اقتصاد پرسود

کد خبر: 307536
|
13:53 - 1400/09/17
نسخه چاپی
توسعه کشت گیاهان دارویی چرخ اشتغال روستایی را به حرکت درمی‌آورد/ مهاجرت معکوس به روستاها در سایه اقتصاد پرسود
توسعه کشت گیاهان دارویی چرخ اشتغال روستایی را به حرکت درمی‌آورد/ مهاجرت معکوس به روستاها در سایه اقتصاد پرسود : گیاهان دارویی یکی از ظرفیت‌های مهم اقتصادی برای ایجاد اشتغال هستند و به دلیل تنوع می‌توانند زمینه‌ کارآفرینی بسیار زیادی برای روستاییان در استان خراسان رضوی ایجاد کنند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارششبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ صنعت کشت و تولید گیاهان دارویی امروز در جهان به عنوان صنعتی مستقل توانسته است برای هزاران نفر شغل ایجاد کند و درآمد مناسبی را برای اقشار مختلف به همراه داشته باشد.

طی سال‌های اخیر با کاهش منابع آبی، بسیاری از کشاورزان تمایل بیشتری برای کشت محصولات با نیاز کمتر به آب دارند. گیاهان دارویی از دسته محصولاتی هستند که با کمترین منابع آبی می‌توانند رشد کنند و سوددهی خوبی داشته باشند؛ همین مساله سبب شده تا بسیاری از کشاورزان برای کشت انواع گیاهان دارویی رغبت بیشتری داشته باشند.

حدود 8 هزار گونه گیاهان دارویی در ایران داریم که از تعداد حدود 2 هزار گونه در خراسان رضوی به صورت دیم و آبی در حال تولید است که برخی از آنها به صورت ادویه، برخی به صورت عرقیجات و برخی هم به صورت دم نوش، تازه خوری و بخشی هم در صنایع دارو سازی و آرایشی وبهداشتی مورد استفاده قرار می گیرند.

در کشت گیاهان دارویی ثروت هایی نهفته است و نباید از این ظرفیت خدادادی غفلت کرد. با توجه به این که در استان گیاهان دارویی از تنوع بالایی برخوردار می باشند، می توان  با از استفاده بهینه از این ظرفیت نهفته و با هدف های توسعه اقتصادی و صادرات،  بستر سازی برای اشتغال را فراهم کرد.

 

کشت گیاهان دارویی در کنار اشتغال زایی، درآمد خوبی نصیب کشاروزان می کند 

میری، مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی در نشست جهش تولید گیاهان دارویی شهرستان خلیل آباد که در محل سالن اجتماعات جهاد کشاورزی شهرستان برگزار شد، اظهار داشت: بالغ بر ۳۸ محصول در حوزه باغبانی استان خراسان رضوی داریم که تولیدات بخش باغبانی استان را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه ۳۷۲ هزار هکتار سطح زیر کشت محصولات باغی استان خراسان رضوی است که جایگاه اول کشور را از نظر سطح زیر کشت دارد، خاطرنشان کرد: از این ۳۷۲ هزار هکتار بالغ بر ۳۴ هزار هکتار به بحث گیاهان دارویی به جز زعفران اختصاص دارد و اگر بخواهیم زعفران را در نظر بگیریم حدود 125 هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی خراسان رضوی می شود.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه حوزه باغبانی حدود 43 درصد درآمد ناخالص بخش کشاورزی استان را به خود تخصیص داده است، تصریح کرد: خلیل آباد در بین شهرستان های استان خراسان رضوی رتبه اول بهره وری اقتصادی به دلیل برخورداری از سبد یا الگوی کشت محصولات باغی خاص نظیر انگور، انار، کشمش، زعفران و... به خود اختصاص داده است.

میری همچنین در ادامه اذعان کرد: خشکسالی پدیده ای است که کل استان و کشور با آن درگیر باشند و باعث شده که نگاه ما نسبت به بخش کشاورزی تغییر کند و به سمت کشت گیاهان کم آب طلب و محصولاتی که نیاز آبی کمتر و ارزش اقتصادی بیشتری دارند و باعث تثبیت و پایداری اشتغال و سکونت در روستاها و مناطق هدف می شود، حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه حدود 92 سطح کل استان خراسان رضوی تحت تاثیر پدیده خشکسالی است و تنها 8 درصد سطح استان موقعیت متعادلی در حوزه بارندگی دارد، عنوان کرد: 10 شهرستان استان خراسان رضوی، خشکسالی 100 درصد را دارد و هیچ گونه نزولات جوی در سال گذشته را نداشته است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با تاکید بر اینکه کاهش 62 درصدی نزولات جوی در سال زراعی گذشته باعث شده تا نگاه ما نسبت به نوع کشت محصولات تغییر پیدا کند، تشریح کرد: گیاهان دارویی از جمله محصولاتی است که در کنار اشتغال زایی، درآمد خوبی را نصیب کشاورزان می کند.

وی با بیان اینکه دامنه مصرف گیاهان دارویی تنها منحصر به بحث تازه خوری نیست بلکه دامنه مصرف بسیار وسیعی دارد، تاکید کرد: گیاهان دارویی تنوع بسیار بالایی در مقوله مصرف دارد و می توان در زمینه آرایشی، بهداشتی، دارویی، غذایی، ادویه و حتی کشاورزی دارد.

میری با تاکید بر اینکه عصاره تغلیظ یافته برخی از این گیاهان مثل عصاره سیر، فلفل قرمز، آنغوزه و... در کشاورزی بیولوژیک با هدف کنترل برخی از آفات مزاحم و همچنین کشاورزی ارگانیک، سالم و بدون سم استفاده می شود، بیان کرد: گیاهان دارویی محصولاتی هستند که جایگاه خاص خود را دارد و در دنیا به عنوان اقتصاد نوین از آن نام برده می شود.

گردش مالی گیاهان دارویی بیشتر از گردش مالی نفت است

وی با اشاره به اینکه کشاورزی اروپا به شدت برای روی کشت گیاهان دارویی تمرکز دارد چون گردش مالی گیاهان دارویی کمتر از گردش مالی نفت نیست بلکه بیشتر است، ابراز کرد: ایران و خراسان رضوی به لحاظ اقلیم مناسبی که داریم مناطق بسیار مستعدی در کاشت و برداشت گیاهان دارویی دارد و بحث صنایع دارویی دارد.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه حدود 8 هزار گونه گیاهان دارویی در ایران داریم که از تعداد حدود 2 هزار گونه در خراسان رضوی به صورت دیم و آبی در حال تولید است، افزود: 200 گونه گیاهان دارویی قابلیت کشت آبی دارد و حدود 60 گونه نظیر زیره کوهی، زیره سبز، آویشن شیرازی و... به صورت آبی در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه گیاهان دارویی به لحاظ اهمیتی که دارد وزارت جهاد کشاورزی بر اساس تفاهم نامه با صندوق کارآفرینی امید حدود 180 میلیارد تومان تسهیلات 4 درصد برای توسعه کشت این گیاهان در نظر گرفته شد، اظهار داشت: گیاهان دارویی تنها بخشی در مجموعه جهاد کشاورزی است که از تسهیلات 4 درصد استفاده می کند.

میری همچنین ادامه داد: در کنار کاشت گیاهان دارویی می توان یک زنجیره کاملی را در نظر گرفت که اگر صنعت کشت توسعه پیدا کند باعث توسعه صنعت صنایع تبدیلی، فراوری، تکمیلی، بسته بندی و صادراتی و همچنین صنعت دارویی توسعه پیدا می کند و سایر زنجیره های مرتبط با فراوری این گیاهان توسعه پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه از گیاهان دارویی به عنوان کشاورزی کم نهاده می توان نام برد چون محور استفاده از این محصولات برای مصارف دارویی است و باید محصولی تولید شود که سالم و ارگانیک باشد، خاطرنشان کرد: گیاهان دارویی چون از مرتع و عرصه های طبیعی گرفته شده اند، بسیار مقام به تنش های دمایی هستند و سازگاری بسیار بالایی به شرایط جوی دارند.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه برخی از کشاورزان بدون در نظر گرفتن کشاورزی قراردادی نسبت به تولید محصول اقدام می کنند و عدم فروش محصول را به دنبال دارد که این یکی از مشکلات است، تصریح کرد: ابتدا باید نیازسنجی لازم در حوزه بازار صورت گیرد و بعد نسبت به کشت محصول اقدام کنیم.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین میزان تسهیلات حوزه گیاهان دارویی در کشور به استان خراسان رضوی با رقم 22 میلیارد تومان تعلق دارد، اذعان کرد: خراسان رضوی رتبه اول گیاهان دارویی را از نظر سطح تولید دارد و به همین منظور بیشترین میزان تسهیلات را دریافت کرده است.

میری با بیان اینکه شهرستان خلیل آباد به دلیل وجود باغات کشاورزی ظرفیت خوبی برای کشت گیاهان دارویی دارد، عنوان کرد: روند جذب تسهیلات گیاهان دارویی باید تندتر شود تا اعتبارات اختصاص داده شده به دلیل عدم جذب از استان خارج نشود.

 

توسعه کشت گیاهان دارویی در دستور کار جهاد کشاورزی خلیل آباد است

محمود شبان، مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در این نشست، با بیان اینکه خلیل آباد یک شهرستان کاملا باغبانی است و از لحاظ باغات به ویژه انگور قطب تولید انگور استان هستیم، اظهار داشت: باید مزیت اقتصادی کشت دارویی در شهرستان خلیل آباد نسبت به انگور بیشتر باشد تا کشاورزان به این سمت سوق پیدا کنند.

وی با تاکید بر اینکه شهرستان خلیل آباد با توجه به باغبانی بودن، خشکسالی را بیشتر احساس می کند باید در کنار این باغات بحث کشت گیاهان دارویی را توسعه دهیم و هدف گذاری لازم در این خصوص انجام شده است، خاطرنشان کرد: افرادی به صندوق کارآفرینی برای دریافت تسهیلات کشت گیاهان دارویی معرفی شده اند ولی مشکلاتی در این حوزه وجود دارد و روند جذب کند بوده است.

وی با اشاره به اینکه مذاکراتی با صندوق کار آفرینی و امید شهرستان انجام گرفته و امیدواریم بتوانیم سهمیه تسهیلات در نظر گرفته شده برای شهرستان را جذب و حتی از سهمیه شناور هم استفاده کنیم، تصریح کرد: بزرگترین پالایشگاه گیاهان دارویی در شهرستان همجوار ما وجود دارد و این کار را راحتتر می کند.

شبان همچنین ادامه داد: در شهرستان خلیل آباد میزان ۴ هکتار گل محمدی و چهار هکتار انواع گیاهان دارویی دیگر شامل به لیمو، چای ترش، آویشن، گل گاوزبان و نعنا فلفلی کشت شده است و زیره سبز هم بسته به شرایط آب و هوایی بین ۳۰۰ تا هزار هکتار متغیر است.

وی با بیان اینکه یک واحد گلخانه گیاهان دارویی هم در زمینه فیسالیس و کارلا فعالیت دارد، اذعان کرد:  یک واحد گلخانه تولید نشاء گیاهان داروی میز در حال تولید و فعالیت است و از زمان ابلاغ طرح جهش تولید گیاهان دارویی تاکنون از محل اعتبارات تسهیلات تبصره ۱۸ تعداد ۹ نفر به مساحت ۱۶ هکتار و به مبلغ ۴۹۰ میلیون تومان تسهیلات سهم بانک مصوب شده و در صندوق کارآفرینی امید در جریان است.

انتهای پیام/