افزایش ترددها و فقدان زیرساخت‌های جاده‌ای؛ علت افزایش تصادفات امسال/ کشیدن ترمز حوادث جاده‌ای با اختصاص اعتبارات و بازنگری در آموزش‌ها

کد خبر: 307699
|
23:09 - 1400/10/28
نسخه چاپی
افزایش ترددها و فقدان زیرساخت‌های جاده‌ای؛ علت افزایش تصادفات امسال/ کشیدن ترمز حوادث جاده‌ای با اختصاص اعتبارات و بازنگری در آموزش‌ها
افزایش ترددها و فقدان زیرساخت‌های جاده‌ای؛ علت افزایش تصادفات امسال/ کشیدن ترمز حوادث جاده‌ای با اختصاص اعتبارات و بازنگری در آموزش‌ها : سرباز کردن دوباره زخم کهنه افزایش تصادفات درون و برون شهری در کشور، طی ماه جاری این نکته را به طور جدی گوشزد کرد که اگر این زخم به طور جدی و ریشه‌ای درمان نشود، عفونت آن همچنان جان سرمایه‌های انسانی این کشور را خواهد گرفت. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل ازعصراترک، دوباره مدتی است که به طور جدی صحبت از زخمی کهنه، تیتر مهم رسانه های کشور شده است. شاید جامعه از سر عادت به این زخم کهنه خو گرفته باشد اما هنگامیکه اتفاقی زنجیره ای در یک مدت بسیار کوتاه رخ می دهد، سر زخم باز می شود و عفونت درمان نشده آن بیرون می زند.

وقوع تصادفات زنجیره ای، آتش گرفتن وسایط نقلیه همچنین فوت و مجروح شدن شماری از هموطنان در ماه جاری در سطح برخی از جاده های کشور، یادآوری کرد که بیماری کرونا توانست طی مدتی کوتاه، ترمز این اتفاق را تا حدودی بکشد اما آیا پس از کاهش شیوع آن و افزایش ترددهای شهری و جاده ای این اتفاق، مهار شده باقی می ماند؟

سرباز کردن این زخم کهنه در ماه جاری نشان داد که کرونا فقط یک مُسکن موقت بوده برای کاهش دردی که بلای جان سرمایه های انسانی در کشور شده است.

اما علل اصلی بوجود آمدن این زخم کهنه که شامل جاده ها و معابر نا ایمن، کمبود اعتبارات برای بهسازی و نوسازی آنها، وسایط نقلیه غیر استاندارد و حتی فرسوده، انحصار تولید در دستان صنعت ورشکسته خودروسازی کشور، ممانعت از واردات خودروهای با کیفیت و به روز، کُندی در واردات ناوگان باری و مسافری با کیفیت، آموزش های رانندگی مورد نقد، رانندگی های غیر حرفه ای، خواب آلودگی های ناشی از فشار کاری رانندگان در جاده ها، عدم رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی بوده اند، آیا طی سال های گذشته تا حدودی درمان شده اند؟

هر قدر که این دردها، طی سال هایی که گذشت، درمان قطعی نشدند به همان اندازه نیز اجرای برنامه کشور برای کاهش وقوع تصادفات و کاهش تعداد متوفیان ناشی از تصادفات بر زمین ماند و جان باختن سرمایه های انسانی در تصادفات در هر سه ساعت از شبانه روز بر روی دستان جامعه قرار گرفت و بسیاری از خانواده ها را داغدار کرد.

سوال مهم این است که تا به کجا می توان این درد را به دوش کشید، آستانه تاب آوری کشور در مقابل این زخم کهنه و تحمل آن تا به کی خواهد بود؟

فعلا که چراغ سرخ این بحران به طور جدی و با صدای بلند برای برخی از مناطق بویژه برای استان خراسان شمالی به صدا درآمده است و فرماندهی انتظامی کشور برای این استان کارت زرد را بابت افزایش تصادفات درون و برون شهری همچنین افزایش متوفیان ناشی از این تصادفات بالا برده است و نسبت به کنترل وضعیت بوجود آمده به ویژه در نوروز 1401 هشدار جدی داده است.

در این باره، مصطفی وثوقی، مدیرکل دفتر فنی و امور عمرانی استانداری خراسان شمالی اظهار کرد: وزارت کشور در زمینه وقوع تصادفات درون شهری استان ها گزارش شش ماهه ای را تهیه کرد که در این گزارش وضعیت خراسان شمالی اصلا خوب نیست.

وثوقی گفت: در این گزارش اعلام شد که تعداد تصادف منجر به فوت عابر پیاده در خراسان شمالی طی شش ماهه امسال 29 فقره و در شش ماهه سال گذشته 16 فقره بوده اند.

وی افزود: این در حالی بود که طبق قانون می بایست سالانه تعداد تصادفات و تعداد متوفیان ناشی از آن تا 10 درصد کاهش می یافت.

 

خراسان شمالی بابت افزایش وقوع تصادفات کارت زرد گرفت

سردار سعید مطهری زاده،فرمانده انتظامی خراسان شمالی نیز اظهار کرد: وضعیت خراسان شمالی در زمینه رخداد تصادفات اصلا خوب نیست و در حال حاضر خراسان شمالی جزو پنج استان نخست حادثه خیز در زمینه وقوع تصادفات در سطح کشور است.

وی اعلام کرد: بابت این مسئله فرماندهی انتظامی خراسان شمالی از سوی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران کارت زرد گرفت و وزارت کشور نیز در همین زمینه به خراسان شمالی اخطار داده است.

وی گفت: با این وجود، فرماندهی انتظامی استان با وجود کمبود نیرو، تمامی نیروهای خود را به منظور کاهش واژگونی وسایط نقلیه در سطح جاده ها و کاهش تصادفات در سطح تمامی معابر و محورهای استان بکار گرفته است.

در عین حال، سردار مطهری زاده همچنین با اشاره به پیش رو بودن شروع سفرهای نوروز 1401، اذعان کرد: درصورتیکه برای رفع علل بروز تصادفات در استان اقدامات جدی در دستور کار قرار نگیرد، در آینده پیش رو کارت زرد استان، کارت قرمز خواهد شد.

افزایش ترددها و فقدان زیرساخت‌های مناسب جاده‌ای؛ علت افزایش تصادفات امسال

سرهنگ رحمان اسپیدکار، رییس پلیس راه خراسان شمالی نیز بیان کرد: امسال تعداد ترددهای وسایط نقلیه در جاده های برون شهری استان 16 درصد افزایش داشته است.

سرهنگ اسپیدکار گفت: طی 9 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته مجموع تصادفات اتفاق افتاده در سطح جاده های برون شهری استان در محور اسفراین-سبزوار تا 12 درصد، در محور راز-بجنورد تا شش درصد، در محور گرمه-جاجرم تا هفت درصد، در محور چمن بید تا 14 درصد، در محور بجنورد-آشخانه تا 23 درصد و در محور شیروان نیز تا 16 درصد افزایش داشته اند.

وی تصریح کرد: در مجموع طی 9 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته کل تصادفات برون شهری استان تا 17 درصد افزایش و تعداد نفرات فوت شده به علت تصادفات منجر به فوت تا 25 درصد افزایش داشته است.

رییس پلیس راه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: 48 درصد از تصادفات اتفاق افتاده در استان در محورهای فرعی و 52 درصد دیگر نیز در جاده های اصلی رخ داده اند.

وی در ادامه بیان کرد: امسال 70 درصد از تصادفات مربوط به خودروهای سواری، 12 درصد از تصادفات مربوط به وانت و کامیون ها و 10 درصد از تصادفات مربوط به موتورسیکلت ها بوده اند.

سرهنگ اسپیدکار درباره علل این تصادفات نیز اظهار کرد: بیشترین علت تصادفات در سطح جاده های برون شهری استان، واژگونی وسیله ، تصادفات جلو به پهلو وسیله و تصادف جلو به عقب وسیله نقلیه بوده اند.

وی افزود: این علل ناشی از عدم توجه کافی به جلو، انحراف و تجاوز به چپ همچنین سرعت غیرمجاز و تخطی از سرعت مطمئنه رانندگان بوده اند.

رییس پلیس راه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: البته سازمان ها نیز در 26 فقره از وقوع این تصادفات مقصر اعلام شدند.

سرهنگ اسپیدکار تصریح کرد: در سال جاری افزایش تصادفات ارتباط مستقیم با افزایش تردد وسایط نقلیه در سطح جاده های برون شهری همچنین با فقدان زیرساخت های مناسب جاده ای و خودرویی و نحوه رانندگی ها داشته اند.

50 درصد از متوفیان تصادفات درون شهری استان عابران پیاده بودند

خندانی مقدم، رییس پلیس راهور خراسان شمالی نیز در ادامه اظهار کرد: طی 9 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته در سطح شهرهای استان تعداد تصادفات منجر به فوت تا 42 درصد، تعداد تصادفات منجر به جرح تا هشت درصد و تعداد تصادفات خسارتی نیز 23 درصد افزایش داشتند.

خندانی مقدم افزود: در این تصادفات تعداد متوفیان تا 36 درصد افزایش یافت.

وی خاطرنشان کرد: طی 9 ماهه امسال 50 درصد از متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری استان، عابر پیاده، 32 درصد از متوفیان راننده موتور سیکلت، پنج درصد از متوفیان سرنشین موتور سیکلت، سه درصد از متوفیان راننده خودرو، پنج درصد از متوفیان سرنشین خودرو و پنج درصد از متوفیان نیز سرنشین دوچرخه بودند.

رییس پلیس راهور خراسان شمالی، عدم توجه به جلو و عدم رعایت حق تقدم را از علل اصلی تصادفات برون شهری استان عنوان کرد.

وی افزود: در 9 ماهه امسال در 26 فقره و در 9 ماهه سال گذشته در 29 فقره از وقوع تصادفات، سازمان ها ازجمله مقصران وقوع تصادفات معرفی شدند.

خندانی مقدم همچنین درباره عوامل بروز مشکلات که منجر به وقوع تصادفات برون شهری در استان شده اند نیز بیان کرد: در سطح معابر شهری استان بویژه در شهرهای بجنورد، شیروان و اسفراین وضعیت معابر برای تردد عابران پیاده مناسب نیستند و ایمن سازی نشده اند.

 

وی افزود: اقدامات کافی برای رفع نقاط حادثه خیز خیابان های شهری استان انجام نشده، معابر برای کاهش تصادفات، هوشمندسازی نشده اند.

رییس پلیس راهور خراسان شمالی خاطرنشان کرد: 16 شهر استان با وضعیت زیرساخت های روستایی به شهر تبدیل شده اند که 10 درصد از تصادفات درون شهری امسال به همین علت بوده است.

وی همچنین گفت: در سطح شهرهای استان کمربندی برای تردد کامیون های سنگین وجود ندارد.

سرهنگ خندانی مقدم تصریح کرد: متاسفانه عمل به مصوبات شورای ترافیک استان دارای ضمانت اجرایی نیست.

لزوم اجرای مصوبات شورای همتا

اسپیدکار، معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی نیز بیان کرد: متاسفانه استانداردسازی های لازم در برخی از دوربرگردان های معابر شهری و سطح جاده های استان انجام نشده و گذرگاه ایمن نیز در مسیر ارتباط روستا با جاده های اصلی برای تردد اهالی روستا از عرض جاده آماده سازی نشده اند که این علل از جمله عوامل بروز تصادفات در سطح استان هستند.

اسپیدکار همچنین افزود: در استان در زمینه آشکارسازی سطح معابر شهری و جاده ای ضعیف عمل شده است و خط کشی های معابر و جاده ها نیز دچار مشکل هستند.

وی بر لزوم عمل به مصوبات شورای همتای استان نیز تاکید کرد.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: شهرداری بجنورد تا پایان سال جاری مهلت دارد تا هشت دستگاه دوربین سرعت سنج خریداری شده را نصب و راه اندازی کند در غیر این صورت باید به دستگاه قضایی استان پاسخگو باشد.

204 فوتی بر اثر تصادفات درون و برون شهری استان طی 9 ماه

محمدرضا نورس، مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی اظهار کرد: طی 9 ماهه سال 1400، تعداد متوفیانی که بر اثر تصادفات برون شهری و درون شهری به پزشکی قانونی استان ارجاع شدند 204 متوفا بودند که 34 نفر از آنان در معابر درون شهری و 170 نفر دیگر از آنان در سطح جاده های برون شهری استان فوت شدند.

نورس گفت: در استان، در مجموع تعداد متوفیانی که بر اثر تصادفات درون و برون شهری استان فوت شدند در 9 ماهه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته 23 درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در تصادفات درون شهری استان، 18 نفر از آنان عابر پیاده، سه نفر سرنشین خودرو، 11 نفر راکب موتور سیکلت و دو نفر راکب دوچرخه بودند.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: 9 نفر از آنان صفر تا 20 سال، شش نفر از آنان 20 تا 40 سال، هشت نفر از آنان 40 تا 60 سال و 11 نفر دیگر از آنان بالای 60 سال سن داشتند.

وی همچنین درباره وقوع فوت در سطح جاده های برون شهری استان نیز بیان کرد: از 170 فقره فوت اتفاق افتاده 132 نفر مرد و 38 نفر زن بوده اند.

نورس افزود: 24 نفر از آنان عابر پیاده، 89 نفر از آنان سرنشین خودرو، سه نفر از آنان سرنشین وانت، یک نفر از آنان سرنشین کامیون، یک نفر از آنان سرنشین کامیونت، یک نفر از آنان سرنشین تریلی، چهار نفر دیگر از آنان سرنشین وسایط نقلیه کشاورزی، 43 نفر از آنان راکب موتور سیکلت و دو نفر از آنان راکب دوچرخه بودند.

وی خاطرنشان کرد: 30 نفر از آنان صفر تا 20 سال، 54 نفر از آنان 20 تا 40 سال، 59 نفر از آنان 40 تا 60 سال و 27 نفر دیگر از آنان بالای 60 سال سن داشتند.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی در بخش دیگری از سخن خود تصریح کرد: از مجموع 204 متوفا 20 درصد از آنان عابر پیاده بودند.

وی یادآور شد: 99 نفر از متوفیان در محدوده سنی 20 تا 40 سال سن داشتند.

مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی همچنین با بیان اینکه 107 نفر از متوفیان در سر صحنه، 89 نفر دیگر از آنان در بیمارستان فوت شدند همچنین علت فوت 79 فقره از فوتی ها نیز ضربه به سر بوده اند، عنوان کرد: این آمار گویای آن است که شدت تصادفات بالا بوده است.

نورس خاطرنشان کرد: پراید بیشترین وسیله نقلیه بوده که از علل منجر به فوت بوده است.

افزایش 70 درصدی ثبت تخلفات وسایط نقلیه توسط دوربین های تردد شمار

جعفر شهامت، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی نیز عنوان کرد: راننده بی احتیاط، زیرساخت های ناقص در جاده های برون شهری، محیط، وسایط نقلیه بی کیفیت و فرسوده از علل اصلی بروز تصادفات در سطح جاده ها هستند.

شهامت گفت: البته تجربه نشان داده است که هر چه زیرساخت های فیزیکی در سطح جاده ها بهبود و ارتقا پیدا کنند و خودرو ها با کیفیت تر شوند، در عین حال، رانندگان نیز خود را با سطح ریسک در ذهن خود تطبیق می دهند و به قوانین و علائم رانندگی بی توجه تر می شوند.

وی افزود: البته نباید از عللی شامل خواب آلود شدن رانندگان، استفاده از مواد مخدر و استفاده از موبایل در حین رانندگی نیز غافل بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی همچنین بیان کرد: تصور نکنیم که اگر تمامی جاده های برون شهری استان چهار بانده شوند، تعداد تصادفات نیز کم می شود.

وی گفت: همراه با توسعه راه ها، سرعت در رانندگی نیز افزایش پیدا می کند.

وی تصریح کرد: بسیار مهم است که همراه با توسعه راه ها و افزایش ایمنی خودروها، رفتار رانندگی نیز اصلاح و به روزتر شود.

شهامت خاطرنشان کرد: در سال جاری ثبت تخلفات وسایط نقلیه توسط دوربین های تردد شمار این اداره کل در سطح جاده های استان 70 درصد افزایش داشته است.

بی توجهی به هرم سبز حمل و نقل، عامل بروز تصادفات درون شهری در بجنورد

احسان رستمی کمند، رییس‌ گروه حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان شمالی درباره علل افزایش تصادفات درون شهری در مرکز خراسان شمالی اظهار کرد: طی 9 ماهه نخست امسال 16 نفر شامل 9 نفر عابر پیاده، دو نفر سرنشین خودرو، دو نفر سرنشین دوچرخه و سه نفر سرنشین موتور سیکلت بر اثر اتفاق تصادفات در شهر بجنورد فوت کردند.

رستمی کمند عنوان کرد: این اتفاق گویای آن است که در شهر بجنورد اقدامات انجام شده در زمینه حمل و نقل و ترافیک درون شهری نادرست بوده اند و آمار متوفیان اشاره شده، این مسئله را به روشنی بیان می کند.

وی در ادامه با اشاره به این مطلب که در مدیریت حمل و نقل و ترافیک، تفکر و اقدامات باید مبتنی بر یا انسان محوری و یا خودرو محوری باشد، اذعان کرد: در مرکز خراسان شمالی اقدامات انجام شده در این زمینه، هیچ یک از این دو محور نبوده اند.

رییس‌ گروه حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان شمالی گفت: این در حالی است که شهرهای موفق دنیا اقدامات در زمینه مدیریت حمل و نقل و ترافیک درون شهری را بر مبنای هرم سبز حمل و نقل پایه ریزی کرده و انجام داده اند و از توجه تمام به خودرو محوری عبور کرده اند.

وی بیان کرد: در هرم سبز حمل و نقل، اولویت اول عابران پیاده، اولویت دوم دوچرخه سواران، اولویت سوم حمل و نقل عمومی و حمل بار همچنین اولویت چهارم خودروسواران هستند.

وی در ادامه با تصریح بر این مطلب که در مدیریت حمل و نقل و ترافیک شهری اولویت با عابر محوری و یا اولویت با خودرو محوری باشد، به تفکر حاکم و توجه مسئولان اجرایی و تصمیم گیر شهری بستگی دارد، تاکید کرد: در مرکز خراسان شمالی باید برای کاهش تصادفات درون شهری از مسیر اشتباه رفته، بازگردیم.

رستمی کمند گفت: اولویت مدیریت حمل و نقل و ترافیک درون شهری مرکز خراسان شمالی باید عابرمحور بشود که این رویه در راستای حفظ سرمایه های انسانی و حفظ کرامت انسانی است.

لزوم پهن کردن لحاف و تشک جلوی وزارت راه و شهرسازی برای دریافت اعتبار

محمدرضا حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی نیز در باره وضعیت نامناسب جاده ها و معابر استان به لحاظ زیرساختی اظهار کرد: با نامه نگاری صِرف مسئله تامین اعتبار برای پیشبرد پروژه های راهسازی استان حل نمی شود در صورت لزوم باید لحاف و تشک جلوی وزارت راه و شهرسازی پهن کرد تا بتوان اعتباری را گرفت.

با این وجود، حسین نژاد تصریح کرد: فعلا در گام اول باید اقدامات اولیه برای ایمن سازی معابر و جاده ها و نقاط حادثه خیز انجام داد تا بتوانیم اعتبارات را از دولت دریافت کنیم.

وی گفت: با موضوع تصادفات جاده ای باید با حساسیت مواجه شد.

 

آموزش های راهنمایی و رانندگی باید به روز شوند/لزوم تدریس این آموزش ها در مدارس

سرهنگ حسن یزدانی، مسئول آموزش و پشتیبانی پلیس راه خراسان شمالی نیز عنوان کرد: راننده ای که در داخل شهر رانندگی می کند، در داخل جاده ها نیز رانندگی می کند.

سرهنگ یزدانی افزود: قطعا رانندگی نحوه رانندگی داخل شهرها به جاده ها نیز تسری پیدا می کند.

وی گفت: در آسیب شناسی های انجام شده از رفتار رانندگان به این نتیجه رسیدیم که رانندگان درک خوبی از توانایی های خود در حین رانندگی ندارند و این امر موجب شده است که در جاده های لغزنده و پیچ های جاده ای نتوانند سرعت مطمئنه را لحاظ کنند و تعادل آنها بر هم خورده و واژگون کرده اند.

مسئول آموزش و پشتیبانی پلیس راه خراسان شمالی تصریح کرد: به طور کلی برای کاهش تصادفات در سطح جاده ها و معابر استان باید نقاط حادثه خیز شناسایی، ایمن سازی، آشکارسازی و آرام سازی شوند که این راهکارهایی کوتاه و میان مدت هستند.

وی گفت: با این وجود، در راهکار بلند مدت باید اصلاح هندسی جاده ها، پیچ ها و نقاط حادثه خیز با صرف اعتباری کافی محقق شوند.

سرهنگ یزدانی افزود: با توجه به اینکه باید قبول کنیم که فرهنگ رانندگی کشور پایین است همچنین باید آموزش جامعه برای ارتقای فرهنگ رانندگی بازنگری شود.

وی گفت: علاوه بر اینکه باید آموزش ها به روز شوند همچنین ارائه این آموزش ها باید به عنوان یک مهارت اجتماعی از دوره مهد کودک انجام شود و آموزش رانندگی در آموزش و پرورش باید یک درس آموزشی برای دانش آموزان بشود.

امکان رصد ساعت کاری ناوگان باری امکانپذیر نیست

سعید سبحانی، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز اظهار کرد: علل وقوع تصادفات، چند بُعدی است که مردم، دستگاه های اجرایی و سازندگان در افزایش یا کاهش وقوع آنها نقش مستقیم و موثری دارند.

سبحانی درباره مدت زمان خواب رانندگان در حین اشتغال به رانندگی عنوان کرد: مدت زمان رانندگی برای اتوبوس ها که 9 ساعت کاری است مبتنی بر سامانه الکترونیکی که طراحی شده است، کنترل می شود.

وی افزود: با این وجود، با توجه به اینکه بیشتر ناوگان باری کشور عمر بالایی دارند، امکان نصب و راه اندازی سامانه طراحی شده در کامیون های باری وجود ندارد و نمی توان مدت زمان کار و خواب رانندگان کامیون های باری را رصد کرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در عین حال، مدت زمان کار و خواب کامیون های سوخت رسان با نصب سامانه جی پی اس در کامیون های آنها قابل رصد است.

وی تصریح کرد: بنابراین به طور کلی رانندگان باید به تعداد ساعت کاری خود و تغذیه ای که متناسب با هوشیاری رانندگان است، توجه کنند.

سبحانی درباره آموزش رانندگان ناوگان باری و مسافربری برون شهری نیز عنوان کرد: مبتنی بر تفاهم نامه منعقد شده میان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با سازمان فنی و حرفه ای کشور برگزاری دوره های آموزشی این رانندگان به فنی و حرفه ای واگذار شده است.

وی گفت: آموزش ها برای اشخاصی که بخواهند کارت هوشمند دریافت کنند به صورت تئوری و عملی خواهد بود.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان افزود: آموزش به روز رانندگان باری و مسافری دارای کارت هوشمند در هنگام به روز رسانی گواهینامه های رانندگی آنها رائه می شود.

انتهای پیام/

    پربازدیدترین ها