رهاورد «سفر ارزان»؛ شکوفایی اقتصاد روستایی‌ست/ گردشگری، حوزه مورد غفلت دولت‌های گذشته

کد خبر: 308259
|
15:29 - 1401/03/03
نسخه چاپی
رهاورد «سفر ارزان»؛ شکوفایی اقتصاد روستایی‌ست/ گردشگری، حوزه مورد غفلت دولت‌های گذشته
رهاورد «سفر ارزان»؛ شکوفایی اقتصاد روستایی‌ست/ گردشگری، حوزه مورد غفلت دولت‌های گذشته : یک استاد دانشگاه گفت: راه اندازی «سفر ارزان» و بوم گردی گذشته از بهبود روحیه بخش اعظمی از هموطنان که هزینه های زیادی برای سفرکردن ندارند، می تواند موجب رونق کارآفرینی و درآمدزایی شود که تمام این دستاورها در نهایت شکوفایی اقصاد روستایی را در پی خواهد داشت. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،مهدی یزدانی، مدرس دانشگاه و مستندساز در گفت‌و‍‌گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛درباره اجرای طرح سفرارزان که مورد تاکید دولت سیزدهم واقع شده و در این باره معاون اول رئیس جمهور و وزیرمیراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی جلساتی در این رابطه برگزار کرده اند گفت: اجرای طرح «سفرارزان» بدون مبالغه یکی از مهمترین طرح هایی است که در کشور ما توسط دولت های گذشته مورد تغافل واقع شده است. لیکن با توجه به عقب ماندگی هایی که در این امر واقع شده جای تشکر دارد که دولت آقای رئیسی در بطن مهمترین اقداماتی که در این برهه تاریخی بر دوش دارد، موضوع و موضع گردشگری را نادیده نگرفته است، به ویژه آنکه دست گذاشتن روی سفر ارزان به نوعی بها دادن به بهبود روحیه شهروندان ایرانی است.

 

تغافل دولت های گذشته نسبت به حوزه گردشگری

 

وی ادامه داد:یکی از مهمترین اقداماتی که در دولت های گذشته مورد تغافل واقع شده ، اهمال ورزی و تعلل در حوزه گردشگری است.منظور من از گردشگری با تمام زیر حوزه های این صنعت است که امروزه در جهان دارد به لحاظ درآمدزایی و ارزآوری برای کشورها با صنایع مهم و تراز اولی همچون تکنولوژی و فناوری رقابت می کند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: انسان امروز با دریافتی که از موضوع سلامت روح و روان خود پیدا کرده، برای تداوم این سلامتی هزینه متحمل می شود؛ چرا که علم پزشکی و روانپزشکی به انسان امروز آموخته است که سلامت انسان مثال دو بال است که در صورت نبود و فقدان هر یک آن دیگری هم لطمه خواهد دید. یک بال سلامت روح است و بال دیگر سلامت جسم که انسان برای بقا به این دو بال و این دو رکن نیاز اساسی دارد. برای همین انسان های امروز بیشتر از مراقبت های جسمی به مراقبت های روحی خود می پردازند که سفر یکی از تقویت کننده های این حوزه است؛ درست برعکس مردمان گذشته.

 

«سفر»؛ داروی سلامت روان

 

وی ادامه داد: با این وجود مردم امروز برای دستیابی و تداوم سلامت روحی و روانی خود هزینه می کنند که یکی از مهمترین حوزه هایی که می تواند روح و روان انسان را جلا بدهد و موجبات تمدد اعصاب وی را فراهم نماید مسافرت و گردشگری است. شما در 20 سال گذشته به این اندازه شرکت توریستی و گردشگری و تور و مسافرت نمی دیدید. اما امروزه این شرکت ها اقدام به برگزاری تورهای تفریحی و گردشگری می‌کند. ضمن آنکه باید در همین مبحث یادآوری کنم که سفرهای گردشگری صرفا بخاطر تمدد اعصاب و خوشگذرانی نیست و برخی از افراد در تورها و سفرهای به دنبال تکمیل پروژه های مطالعاتی خود هستند که برای مثال می توان به مورخان، باستان شناسان و متخصصان خط وزبان های باستانی اشاره کرد. گرچه بی تردید پایان سفر این افراد هم گذشته از اکتساب تجربیات لذت روحی و تمدد اعصاب و روان خواهد بود.

 

سفری برای سبک کردن روح و روان

 

این استاد دانشگاه در ادامه یادآور شد: در گذشته انسان ها سفر را با توجه به مشقات و خطرات خاص آن دوره بنا براجبار انجام می دادند؛ چرا که در آن دوران نه مرکب های سفر تندرو و راحت بودند و نه راه های سفر از امنیت برخوردار بود. لذا مردم بخاطر انجام کاری ضروری اقدام به سفر می کردند و عموما از سفرهای خود التذاذ روحی نمی بردند؛ مگر سفرنامه نویسان و تذکره نویسان که برای دیدن اقلیم های مختلف سفر می کردند و درباره مشاهدات خود می نوشتند. مثل ناصرخسرو قبادیانی شاعر یا همان مارکوپولوی معروف. بسیاری از ما از طریق همین سفرنامه ها با خلق و خوی همنوعان خود در سایر بلاد و کشورها آشنا شده ایم. با این اوصاف می خواهم بگویم که امروزه سفر بیشتر با انگیزه های لذت و سبک کردن روح و روان صورت می گیرد.

 

قوام سفر ارزان خدمتی ماندگار به هموطنان

 

یزدانی اضافه کرد: بنابراین در دوره ای که تقاضای سفر در کل دنیا حتی در کشور ما به رغم مشکلات مالی که وجود دارد، تا این اندازه زیاد است، و هنوز دولت های مختلف درمورد سفر کاری نکرده اند یعنی بازار حوزه سفر و گردشگری داغ و بالقوه مانده است. حالا اگر هر دولتی همت کند و این قابلیت بالقوه را بالفعل کند، برای همیشه خدمتی ماندگار به این مردم را در کارنامه خود ثبت کرده است.

 

امکانات منحصر به فرد کشورمان برای سفر ارزان

 

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: یکی دیگر از فاکتورهایی که کشور ما دارد و کشورهای دیگر از آن فارغ هستند، تنوع زیستی فراوان و زیبایی های دیدنی اقوام مختلف است که برای هر بازدید کننده و گردشگری جذاب است. ضمن آنکه در بین دو شهر روستاهای فراوانی وجود دارند که اکثرا فرهنگ خاص خود و زیبایی ها و دیدنی های منحصربه فرد خود را دارند؛ ضمن آنکه چهار فصل بودن کشور ما یکی از امکانات منحصر به فرد برای تحقق سفرارزان است.

 

شکوفایی اقتصاد روستایی با تقویت سفرارزان

 

این مدرس باستان شناسی و نشانه شناسی در عنوان کردن مبحثی دیگر گفت: یعنی گردشگران در هر روستایی که وارد شوند با کمک گرفتن از شوراهای شهر و روستا می توانند اماکنی را با حداقل قیمت اجاره کنند که چند ساعتی در آنجا استراحت کنند و دومرتبه سفر خود را پی بگیرند که در علم اقتصاد این امکان یعنی بالفعل کردن اقتصاد روستایی. به این معنی که معمولا افرادی که طرفدار سفرارزان هستند هرگز بخش اعظم هزینه سفرخود را به بلیت هواپیما اختصاص نمی دهند و بیشتردوست دارند که این هزینه را صرف کنند و تا جایی که می توانند اماکن و مناطق دیدنی بیشتری را ببینند و لذت ببرند. برای همین برایشان مهم نیست که مثلا ناهارشان حتما مرغ مسما باشد؛ نه آنها به غذایی مقوی سالم و ارزان فکر می کنند که بتوانند با مدیریت هزینه ها به سفرهای ماکوپولویی خود ادامه بدهند.

 

سفر ارزان و تبلیغات سینه به سینه

وی اضافه کرد: از طرفی اهالی روستاهایی که مقصد گردشگری مسافران سفر ارزان هستند هم با اضافه کردن چند مرغ و خروس و یا گاو وگوساله سعی می کنند که تغذیه روستایی خوب وسالمی را برای مشتریان خود فراهم کنند که در نهایت وقتی گردشگران از روستاها خداحافظی می کنند هر دو یعنی هم اهالی روستا و هم گردشگران سفر ارزان از این مصاحبت و مجالست راضی و خرسند هستند. حتی من بارها دیده ام که افرادی نشانی و مشخصات یک منطقه را به دوستان و آشنایان خود می دهند که برای سفرهای بعدی دوستان و آشناهای شان با این اماکن سفرکنند. می بینید که در این چرخه ساده اما تاثیرگذار نه تنها گردونه اقتصاد و گردش پول انجام می شود بلکه روستائیانی که مطاع و مکانی برای عرضه دارند، خود بخود و بدون آنکه یک ریال هزینه تبلیغات و پرزنت کار خود کنند، این اتفاق حادث می شود و برای کار آنها تبلیغ صورت می گیرد.

 

طرح سفر ارزان، ریزبینانه تدوین و تصویب شود

 

این مستندساز گفت: بنابراین من توصیه می کنم که دولت به ویژه وزارت میراث و گردشگری که بانی سفرارزان شده است، روی مطالعه و پژوهش زیرساخت های این طرح وسواس و ریزبینانه عمل کند. چرا که یک برنامه قوی با طرح و پیش درآمدی ضعیف هرگز به بار نخواهد نشست و اگر هم به بار بنشیند ممکن است آنگونه که انتظار می رود نتواند تداوم پیدا کند.

وی در خاتمه اظهاراتش گفت: با توجه به آنچه گفته شد وزارت میراث و گردشگری در تدوین برنامه گردشگری بد نیست مطالعه ای روی برنامه های موفق بومگردی و گردشگری ارازن در سایر کشورها داشته باشد تا در نهایت این طرح نه تنها در امر درآمدزایی و کارآفرینی توفیقاتی حاصل کند، بلکه بتواند در بهبود روحیه هموطنانی که امکان سفر به اشکال خاص و هزینه بردار را ندارند محقق کند.

 

انتهای پیام/