راهکار کنترل قیمت مسکن/ عامل افزایش اجاره‌بها، تورم و افزایش قیمت املاک است

کد خبر: 308621
|
15:14 - 1401/05/23
نسخه چاپی
راهکار کنترل قیمت مسکن/ عامل افزایش اجاره‌بها، تورم و افزایش قیمت املاک است
راهکار کنترل قیمت مسکن/ عامل افزایش اجاره‌بها، تورم و افزایش قیمت املاک است : یک کارشناس حوزه مسکن با اشاره به اهمیت قیمت‌گذاری مسکن بر اساس بهای تمام شده، گفت: تصویب چنین قانونی قیمت‌ مسکن را واقعی می‌کند و دست دلال‌ها از بازار مسکن کوتاه خواهد شد. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،مجید گودرزی استاد دانشگاه و کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادیشبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ درباره اینکه چراهزینه اجاره‌بها، نیمی از درآمد یک خانوار را شامل می‌شودو علل این افزایش در فصل جابه‌جایی مستأجران اظهار کرد: عامل اصلیافزایش اجاره‌بهایفصلی تورم و افزایش قیمت املاک است.

هزینه زمین ۷۰ درصد قیمت مسکن را شامل می‌شود

وی ادامه داد: هزینه زمین تا ۷۰ درصدقیمت مسکنرا شامل می‌شود. این در حالی است که اگر خلأهای قانونی برطرف شود و تنها یک درصد زمین‌های کشور به‌صورت عملی و واقعی برای ساخت مسکن اختصاص یابد، به هر ایرانی ۱۹۶ متر زمین می‌رسد.

وی با اشاره به قانون اساسی گفت: حق هر ایرانی است که مسکنی باعزت را در اختیار داشته باشد و در این راستا با اجرای چنین طرح‌هایی می‌توان زمینه را برای خانه‌دارشدن عموم مردم فراهم کرد و افزایشقیمت املاکرا در کشور کنترل کرد.


بیشتر بخوانید:
نگاه سرمایه‌داری و تورم، عامل بحران مسکن در کشور

هیچ منطق و قانونی در قیمت‌گذاری مسکن وجود ندارد

این کارشناس توضیح داد: مشکل اصلی بازار مسکن و افزایش‌های غیرمنطقی فصلی در این حوزه به این موضوع برمی‌گردد که هیچ منطق و قانونی درقیمت‌گذاری مسکندر کشور وجود ندارد و بازار مسکن این روزها به‌شدت هیجانی شده وافزایش قیمت‌ها در حوزه املاک و مسکنکاملا غیراقتصادی و ناتراز با سایر بازرهای موازی است.

وی تأکید کرد: دربازار مسکنما اگر فروشنده یا دلالی قیمت ملکی را متری یک میلیارد دلار هم تعیین کند، نه مرتکب گران‌فروشی شده است و نه باید به کسی پاسخگو باشد، حتی اگر این ملک وجود خارجی نداشته باشد.

گودرزی ادامه داد: آمارهای بانک مرکزی هم مصداقی از نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی شده و به نظر می‌رسد این آمارها بر پایه آگهی‌های کاذب و معاملات صوری که در سایت‌های غیررسمی ارائه می‌شود تنظیم شده که این نیز به‌جای خود بر غیرواقعی شدنقیمت‌ املاکافزوده است.

مهم‌ترین راهکار کنترل قیمت مسکن چیست؟

وی در ارائه راهکار پیشنهاد داد: اگر قیمت‌های اظهار شده در سایت‌ها مبنای اخذ مالیات شود، قیمت‌ها واقعی تر شده و بخش مهمی از تورم مسکن فروکش خواهد کرد.

گودرزی در پایان گفت: به نظر می‌رسد مسکن هم همانند تاکسی‌های اینترنتی نیازمند یک اپلیکیشن است و باید قیمت‌گذاری از دست مشاوران بی‌اخلاق خارج شود و قوانینی تصویب شود که بهای تمام شده ساخت مبنای قیمت قرار گیرد تا از فشارقیمت مسکنبر دوش اقشار کمتر برخوردار کاسته شود.