میزگرد؛

نقش هنر در تعالی فرهنگ و کاهش آسیب‌ها

کد خبر: 310373
|
18:35 - 1402/09/08
نسخه چاپی
نقش هنر در تعالی فرهنگ و کاهش آسیب‌ها
میزگرد مرصادنیوز با موضوع نقش هنر در تعالی فرهنگ ایرانی اسلامی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در اسلام آبادغرب برگزار شد.

به گزارش اسلام آباد خبر ، میزگرد پایگاه خبری تحلیلی مرصادنیوز با حضور جمعی از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ، هنر و مسئولین اسلام آبادغرب در فرمانداری شهرستان برگزار شد.

مهمترین مباحث مطرح شده در این میزگرد شامل نقش هنر در تعالی فرهنگ ایرانی، اسلامی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و مشکلات هنرمندان... بود.

 

مرصادنیوز: وضعیت هنر در شهرستان اسلام آبادغرب را چگون ارزیابی می‌کنید؟

مهدی بساطی؛ رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اسلام آبادغرب اظهار کرد: «اسلام آبادغرب» در زمینه های قرآنی، نویسندگی، خوشنویسی و تجسمی و ... ظرفیت های بالایی دارد و با وجود اینکه امکانات در آن حد شاید نباشد ولی ظرفیت بالاست و با وجود این کمبودها، شاهد اسلام آبادغربی هستیم که جشنواره ای در سطح ملی در آن برگزار می گردد.

حمیدرضا کرمی؛ فرماندار اسلام آبادغرب با تبریک هفته بسیج و تسلیت ایام فاطمیه اظهار داشت: هر شهری ظرفیت های فرهنگی و هنری متعددی دارد، اما اسلام آباد غرب در همه رشته های فرهنگی و هنری حرفی برای گفتن دارد و به فضل الهی نخبگان شهرستان در عرصه‌های مختلف  نویسندگی، شعر و شاعری، رسانه، ورزش و علمی  می‌درخشند که باید از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده شود.

 

بهزاد یوسف‌وند فرمانده سپاه اسلام آبادغرب در این رابطه گفت: هنرمندان بسیجی، متعهد و با اخلاقی در زمینه‌های مختلف هنری در شهرستان فعالیت دارند که نیاز است بیشتر به جامعه معرفی شوند. ما با استفاده از ظرفیت بسیج هنرمندان و بسیج رسانه در نظر داریم بیشتر از ظرفیت این عزیزان بهره ببریم.

 

 

مرصادنیوز: نقش هنر در تعالی فرهنگ ایرانی-اسلامی و فرهنگ ایثار و مقاومت را تبیین بفرمایید؟

حمیدرضا کرمی گفت: امروزه ما شاهد هستیم که تفکر بسیجی در قلب اروپا و آمریکا و سراسر دنیا می تپد و این روزها تفکر بسیجی است که با اسرائیل غاصب و حامیانش مبارزه می کند و این تفکر از اثرات صدور انقلاب است و ما نیز در این راستا با بهره‌گیری از ابزار هنر در راستای زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا تلاش می‌کنیم؛  13 دوره جشنواره ملی تئاتر مرصاد در اسلام آبادغرب برگزار شده و نقاط قوت و ضعف مشخص شده است و ما نیاز به تقویت این هنر و فرهنگ داریم که بچه های ما برای آینده تربیت شوند چون ما مدیون خون شهدا هستیم.

سرهنگ یوسف‌وند اظهار داشت: وقتی ما شاهد هستیم هنرمندان ما بدون بودجه و امکانات پای کار هستند و 13 دوره یک جشنوراه شهرستانی را به منطقه‌ای و سپس به ملی رسانده‌اند، نشانه ایمان و عزم راسخ این قشر و تفکر بسیجی ایشان است که بدون توجه به مادیات با تمام کمبودها کارها را پیش می‌برند ، قطعاً چنین هنری مقدس است و برکت دارد و در قلب و روح نسل جدید جوانان و نوجوانان امروزی اثرگذاری بیشتر دارد و با زبان نرم هنر می‌توان واقعیت‌های ایثار و گذشت در جبهه‌های جنگ و جهاد را به نسل جدید منتقل کرد.

 

 

مهدی بساطی گفت: جریان منافقین فقط محدود به سال 67 نیست و ضرورت دارد چهره نفاق و دشمنان ایران اسلامی بیش از پیش برای جهانیان آشکارتر گردد و ما باید علیه این جریانات روشنگری نماییم و جشنواره تئاتر ملی مرصاد ظرفیتی بسیار خوبی برای تبیین جنایات منافقین و شناخت بیش از پیش منافقین در قالب هنر نمایش است.

 وی «مرصاد» را رسوا کننده منافقین دانست و شکست منافقین را افتخاری ارزشمند برای مردم شهید پرور و ایثارگر این خطه از ایران اسلامی بیان کرد.

 

مرصادنیوز: نقش هنر را در کاهش آسیب‎‌های اجتماعی تشریح نمایید؟

یوسف‌وند فرمانده سپاه اسلام آبادغرب عنوان کرد: مشاهده می‌شود آثار شعرا، هنرمندان و بزرگانی همچون سعدی، حافظ و فردوسی در تمدن و فرهنگ ما ماندگار شده است و این بخاطر این است که خداوند به واسطه ارتباط با فطرت پاک الهی و بهره‌گیری از قرآن به آنها برکت داده است و این هنر در قلب مردم جای دارد و از تمام سنین و نسل‌ها آن را دوست دارند.

وی یادآور شد: مهمتر از همه این هنر رنگ کهنگی به خود نمی‌گیرد و برای نسل‌های مختلف تازگی و شادابی دارد و جا دارد از هنرمندان این عرصه حمایت شود و در این زمینه بیشتر کار شود چرا که از جنبه‌های مختلف و برای سلیقه‌های مختلف پر کننده اوقات فراغت و حتی در زمینه علمی پژوهشی و اقتصادی نیز جای کار دارد.

فرماندار اسلام آبادغرب خاطرنشان کرد: در این راه وظیفه هنرمندان سنگین تراز مسئولین است چرا که «هنر» جذابیت دارد و این باید قدر دانسته شود چون با ابزار هنرمی‌توان با تهاجم فرهنگی، مقابله و مبارزه کرد.

وی افزود: دشمنان با استفاده از ابزار رسانه و فضای مجازی برعلیه کشور ما و به ویژه نسل جوان ما جنگ شناختی به راه انداخته است و در بحث حجاب و مسائل اعتقادی هجمه‌هایی به ارزش‌های ایرانی، اسلامی ما وارد کرده است لذا ما نیز با استفاده هنر و رسانه باید به جنگ دشمن برویم و در این راستان ضمن روشنگری و آگاهی بخشی با کمک نخبگان این عرصه با ظرفیت هنرهای مختلف با ظرافت از بار این آسیب‌ها بکاهیم.

 

مهدی بساطی گفت: ما امسال هر در کنار برنامه هنری اعم از نمایشی، شب شعر، یادبود و مناسبتی یک کارگاه پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی انجام داده‌ایم و به وضوح شاهد اثرگذاری بیشتر این روش بوده‌ایم.

 

 

مرصادنیوز: برای بهره‌گیری بیشتر از «هنر» چه پیشنهادی دارید؟

 

کرمی فرماندار اسلام آبادغرب گفت: پیشنهاد دارم زندگینامه و سیره شهدا در اولویت تولید محتوا و برنامه‌های هنری قرار گیرد.

وی افزود: 14 غرفه برای فعالان صنایع دستی و هنرمندان ایجاد شده که کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و ما برنامه داریم برای کمک به قشر هنرمندان یک دهکده صنایع دستی در آنجا ایجاد کنیم.

 

سرهنگ یوسف‌وند بیان داشت: جوانان بجای پرسه بی هدف در فضای مجازی وقت بگذارند و با یادگیری یک فعالیت هنری هم اوقات فراغت خود را پر کنند و هم به جایگاه اجتماعی می‌رسند و چه بسا درآمدزایی نیز برای ایشان داشته باشد.

 

سعید نوروزی دبیر سیزدهمین جشنواره ملی تئاتر مرصاد با اشاره به اهمیت و اثرگذاری تئاتر ملی مرصاد گفت: همواره معتقدم که صاحب جشنواره مرصاد، شهدای مرصاد هستند و مهمترین کاستی این جشنواره نداشتن بودجه مشخص است و اینکه هنوز در سرفصل وزارتخانه قرار نگرفته است و علاوه بر آن امکانات و زیر ساختی که در شأن جشنواره ملی باشد و پشتیبانی از آن مهمترین خواسته برای شهر شهیدان مرصاد است که با رفع نواقص برای دوره های بعد می‌توانیم شاهد این باشیم که اثرات خوب فرهنگی و اجتماعی برای شهرستان و استان بدنبال خواهد داشت.

مهرداد مولایی از هنرمندان و اساتید هنر خوشنویسی شهرستان در این میزگرد به پدیده بدخطی در بین قشر دانش آموزان اشاره کرد و گفت: در گذشته معلمین هنر استاد این رشته بودند و دانش آموزانی که تربیت می‌شد از لحاظ هنرهای خوشنویسی، طراحی و ... نسبت به نسل امروز برتر بودند.

وی پیشنهاد داد: برنامه «یک روز با هنر» در مدارس اجرا گردد و هنرمندان خوشنویس شهرستان اسلام آبادغرب که ظرفیت قابل توجهی در خوشنویسی استان و کشور دارند به مدارس بروند و از نزدیک به دانش آموزان آموزش بدهند.

 

 

 

نقش هنر در تعالی فرهنگ و کاهش آسیب‌ها
نقش هنر در تعالی فرهنگ و کاهش آسیب‌ها
نقش هنر در تعالی فرهنگ و کاهش آسیب‌ها
نقش هنر در تعالی فرهنگ و کاهش آسیب‌ها

 

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد