با بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی بندرعباس؛

عملکرد فولاد هرمزگان در اجرای طرح‌های توسعه‌ای

کد خبر: 310541
|
20:41 - 1402/11/13
نسخه چاپی
عملکرد فولاد هرمزگان در اجرای طرح‌های توسعه‌ای
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: عملکرد فولاد هرمزگان در اجرای طرح‌های توسعه‌ای، حرکت به سمت تولید فولاد سبز و بهره‌وری، افتخارآفرین است و در این مسیر بیش از 3 هزار شغل جدید ایجاد می‌شود.

به گزارش اسلام آباد خبر ،؛ عباس علی آبادی وزیر صمت، امروز در مراسم بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی آلومینیوم المهدی بندرعباس حضور یافت.

 

وزیر صمت گفت: برای اجرای مرحله نخست این طرح در مساحت ۱۷ هکتار، بیش از ۲۳۰ میلیون یورو هزینه شده است. بهره برداری از این طرح برای ۱۵۰ تن اشتغال مستقیم ایجاد کرده است. با بهره برداری از مرحله نخست نیروگاه سیکل ترکیبی المهدی، گروه مپنا در بین شرکت‌های بیش از ۱۶۳ کشور جهان، به رتبه برتر تولید برق دست یافته است.  

 

همچنین عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت همزمان با دومین سفر رییس جمهور به هرمزگان در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح‌های توسعه‌ای فولاد هرمزگان اظهارکرد: مهم‌ترین شاخص ها برای توسعه صنایع افزایش بهره‌وری است و اگر امروز در فولاد هرمزگان از تولید فولاد سبز صحبت می‌کنیم ارزش آن به شاخص بهره‌وری است به گونه‌ای که برای تحقق آن از هیدروژنی استفاده می‌شود که هدر می‌رفته و این رویکرد افتخارآمیز است.

 

وی ادامه داد: باید به سمت ایجاد صنایع پایین‌دست با ارزش افزوده بالاتر برویم و این مهم‌ترین کاری است که باید دنبال شود.

 

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان نیز در آیین گفت: این شرکت با رویکرد توسعه‌ای، اجرای ده‌ها پروژه به ارزش ۲میلیارد و ۳۵۰ میلیون یورو را آغاز کرده و به سمت تولید فولاد سبز ( تولید با کمترین آلودگی محیط زیست) حرکت می کند.

 

عطاالله معروفخانی خاطرنشان کرد: در ۱۵ سال گذشته و تا سال ۱۴۰۰ در فولاد هرمزگان هیچ طرح توسعه‌ای آغاز نشده بود، اما در بهمن ماه ۱۴۰۰ و در دولت سیزدهم، اجرای پنج طرح مهم در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی آنها آغاز شد که در حال حاضر از پیشرفت خوبی برخوردار هستند.

 

وی اضافه کرد: امروز افتخار داریم که با حضور وزیر صمت چهار طرح دیگر را آغاز کنیم که طرح افزایش ظرفیت تولید از یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن به سه میلیون و ۲۰۰هزار تن ، مگامدول آهن اسفنجی با ظرفیت یک میلیون و ۶۰۰هزار تن بخشی از این طرح هاست که در سال ۱۳۹۵با یک شرکت ایتالیایی قرارداد بسته شد اما به دلیل تحریم این پروژه‌ها ناتمام ماند تا اینکه به همت نخبگان فولاد هرمزگان و نخبگان دانشگاهی عملیات احداث این پروژه‌ها توسط شرکت‌های داخلی آغاز شد که طرح احیا مستقیم اولین مگامدولی است که همزمان سه محصول تولید می‌کند و در مقایسه با نمونه خارجی یک محصول بیشتر تولید خواهد کرد.

 

معروفخانی یادآور شد: پروژه‌های دیگر شامل تولید گازهای صنعتی و پروژه نوَرد گرم خواهند بود که منجر به تولید ورق خاص در کشور خواهد شد که با بهره‌برداری از این طرح ها سه هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می شود.

 

به گفته مدیرعامل فولاد هرمزگان بزرگ‌ترین کارخانه آهک‌سازی کشور در جنوب ایران و در دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسید و با بهره‌برداری از آن ضمن تامین نیاز فولاد هرمزگان به آهک، شاهد تامین آهک فولادسازان استان‌های جنوبی کشور نیز خواهیم بود.

 

معروفخانی با اشاره به رویکرد دانش‌محور فولاد هرمزگان یادآور شد: این مجموعه از بومی‌سازی عبور کرده و در بین همه فولادی‌های کشور تبدیل به یک مرجع در نوآوری شده است.

 

وی تولید فولاد سبز را از دیگر رویکردهای فولاد هرمزگان اعلام و اضافه کرد: فولاد هرمزگان به عنوان نخستین فولادساز ایرانی، حرکت به سمت تولید فولاد سبز را آغاز کرده وبا امضای تفاهم‌نامه تامین هیدروژن مازاد از شرکت نفت ستاره خلیج فارس، با به کارگیری آن در خط تولید خود، رویای تولید فولاد سبز را در کشور محقق می کند.

 

این مدیر صنعتی اضافه کرد: فولاد هرمزگان طی ۲ سال گذشته به همت کارگران جهادگر و سختکوش خود در حوزه تولید ده‌ها رکورد کمی و کیفی را به ثبت رساند و در سال ۱۴۰۱ توانست با وجود کمبود برق و گاز ،۳۶ رکورد تولیدی و در پایان سال با عبور از ظرفیت اسمی رکورد تولید سالیانه را به ثبت برساند که این روند در سال ۱۴۰۲ با ثبت ۲۸ رکورد در حوزه تولید ادامه یافت.

 

معروفخانی در رابطه با کیفیت محصولات فولاد هرمزگان عنوان کرد: فولاد هرمزگان هم‌اکنون باکیفیت‌ترین تختال فولادی را در کشور تولید می‌کند و محصولات این شرکت سفارش‌محور بوده و خریداران داخلی و خارجی همواره برای خرید تختال فولاد هرمزگان با هم رقابت می کنند.

 

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان در پایان با اشاره به انجام مسئولیت‌های اجتماعی توسط این شرکت، تصریح کرد: در بحث مسئولیت اجتماعی اقداماتی همچون ۲۰ هزار یتیم تحت پوشش فولاد هرمزگان، اختصاص

بسته‌های مناسبتی و معیشتی به صورت ماهیانه برای تمامی کارکنان اعم از امانی و پیمانی، آبرسانی به ۱۴۸ روستای استان هرمزگان با تامین ورق‌های مورد نیاز، حمایت از نخبگان استان و اعزام آن‌ها به بهترین آموزشگاه‌های کشور، احداث هنرستان جوار فولاد هرمزگان و تجهیز آن به به‌روزترین تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز صنعت فولاد، حمایت از نخبگان استان و اعزام آن‌ها به بهترین آموزشگاه‌های کشور، تاسیس شرکت نگین فولاد هرمزگان و اختصاص ۳۰ درصد از سهام آن به کارکنان انجام شده است و در بخش ورزشی نیز مقام‌های بسیاری کسب کرده که از جمله آنها قهرمانی جهان در رشته فوتبال ساحلی کارگری است

 

    آخرین مطالب