معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت:

انسیه خزعلی: مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها برای بهتر مدیریت شدن کشور لازم است.

کد خبر: 310566
|
18:56 - 1402/11/20
نسخه چاپی
انسیه خزعلی: مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها برای بهتر مدیریت شدن کشور لازم است.
مشارکت سیاسی زنان برای بهبود مدیریت کشور لازم است

به گزارش اسلام آباد خبر ، انسیه خزعلی در دومین نشست «زنان و مشارکت سیاسی در ایران» که به همت اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب دفتر حفظ و نشر آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی) برگزار شد، اظهار داشت: اولین تظاهراتی که در قم بعد از خبر شهادت مرحوم سید مصطفی فرزند حضرت امام خمینی (ره) به راه افتاد، در صحن حرم حضرت معصومه بود که مردان شعار سر دادند.

وی با بیان اینکه جمعی از زنان نیز در این مراسم شعار سردادند، افزود: آقایان از شعار دادن ما ناراحت شدند و اقداماتی را برای متفرق کردن ما انجام دادندو تحلیل‌شان این بود که کارِ ما خلاف شرع است.

معاون رییس جمهور ادامه داد: مدتی بعد از آن، اعلامیه امام (ره) اعلام شد که زنان نیز هم‌دوش مردان در این نهضت حضور داشته باشند و در واقع ما یک آرامشی پیدا کردیم و حرکتی در میان زنان شکل گرفت، این را مدیون امام(ره) بودیم.

وی افزود: هیچ مانعی از نظر شرع، دین و قانون برای فعالیت اجتماعی و مشارکت زنان وجود ندارد، بلکه آن چیزی که ذکر می‌ شود تکلیف است و امام (ره) و رهبر انقلاب این مشارکت سیاسی، فعالیت و همراهی زنان را به عنوان یک تکلیف ذکر کرده‌اند.

خزعلی ادامه داد: خیلی از این مشارکت‌ها در رأی دادن، مشارکت‌های اجتماعی، همراهی‌هایی که طی جنگ انجام گرفت و در مقاومت‌هایی که در همه عرصه‌ها ، زنان با تمام وجود، زندگی و خانواده‌شان حضور داشتند و نشان دادند پای کار هستند.

وی با برشمردن عواملی که سبب ضعف در بخشی از این مشارکت‌ها نسبت به زنان وجود دارد، اظهار داشت: ۷۸ زن در ۱۱ دوره مجلس شورای اسلامی کرسی‌هایی را کسب کردند که کم است و هنوز فضا برای مشارکت بیشتر نیاز است.

خزعلی این شرایط را ناشی از عوامل درونی و بعضی نیز بیرونی دانست و افزود: یک بخش عوامل درونی خود خانم‌ها هستند که شاید به آن باور لازم نرسیده‌اند و یا این احساس مسئولیت را در بحث‌های اجتماعی کمتر می‌کنند.

وی ادامه داد: زنان همچنین به دلایل و شرایط ویژه‌ای که دارند ترجیح می‌دهند که مسئولیت‌های سنگین را نپذیرند.

معاون رییس جمهور درباره در بخش‌های بیرونی به موضوع عرف و باورهای فرهنگی حاکم بر جامعه اشاره کرد و گفت: شاید خیلی از این مسائل برای زنان تعریف نشده و یا مقدماتش فراهم نمی‌شود.

وی تاکید کرد: وجود زنان در مشارکت سیاسی، مشارکت در تصمیم‌گیری‌ها و اداره کشور یکی از این جهت که حق آنان بوده، لازم است و از جهت دیگر اینکه حق کشور و لازمه کشورداری و برای بهتر مدیریت شدن کشور لازم است.

خزعلی یادآور شد: در صورت مشارکت نداشتن زنان در امور سیاسی، تنها زنان از حقشان محروم نمی‌شوند، بلکه باید گفت جامعه از فکر زن محروم می‌شود.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: اگر ما زنان را از مدیریت جامعه حذف کنیم، در واقع بخشی از نگاه های مدیریتی را حذف کرده‌ایم

    آخرین مطالب