اسلام آباد خبر10:46 - 1394/07/21
یادداشت/ فرزاد رستمی

نقش آفرینی رسانه ها در نقشه راه توسعه استان کرمانشاه

اسلام آبادخبر: بی شک همه اندیشمندان و فعالان بخش اقتصادی بر یک نکته اتفاق نظر دارند و ان توجه ویژه به حل مشکلات وراههای ارتقا بخش فرهنگی به عنوان پیش نیاز و پیش برنده برنامه های اقتصادی در هر جامعه و ملتی میباشد.

به گزارشاسلام آباد خبر، یادداشت - فرزاد رستمی*/ امروز نقش نویسنده و مطبوعات در کشور، در روشنگری و اطلاع رسانی به احاد جامعه و جلوگیری از کج روی و کج سلیقگی های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مدیران و مسوولان بر کسی، خصوصاً اهل نظر پوشیده نیست و به همین دلیل است که مطبوعات بعنوان رکن چهارم دموکراسی شناخته شده است بطوریکه گسترش روزافزون وپیشرفت چشمگیر رسانه های شنیداری و دیداری نتوانسته است خدشه ای به کارکرد مطبوعات و نویسندگان منتقد وارد نمایید.  

 

  در جوامعي که کارشناسان و نویسندگان منتقد و آزاداندیش که وابستگی حزبی وجناحی شدیدی نداشته باشند و در گفته ها و نوشته هایشان، در بیان دردها و الام توده های مردم و در بیان اظهار و اذعان واقعیات و وحقيقت، بدون واهمه و لکنت زبان فعال بوده اند، همواره ان جامعه شاهد پیشرفت و توسعه و طی نمودن پله های ترقی یکی پس از دیگری بوده است. 

 

فلذا در فضایی که همواره نظام مقدس جمهوری اسلامی از فضای باز رسانه ای و مطبوعاتی حمایت میکند، لازم است که رسانه ها و نویسندگان منتقد و کارشناسان اهل فن، با تبیین واقعی و بدور از نظرات احساسی و افراطی و فارغ از جبهه بندی های سیاسی؛ راه های برون رفت استان را از رکود اقتصادی بیان و با استفاده از ابزار مطبوعات و رسانه، مدیران اجرایی را مجاب به طی طریق و استفاده از پیشنهادات خود که جنبه عملیاتی نیز داشته باشد، کنند.

 

بی شک همه اندیشمندان و فعالان بخش اقتصادی بر یک نکته اتفاق نظر دارند و ان توجه ویژه به حل مشکلات وراههای ارتقا بخش فرهنگی به عنوان پیش نیاز و پیش برنده برنامه های اقتصادی در هر جامعه و ملتی میباشد. بنابراین نویسندگان و کارشناسان در رسانه ها و مطبوعات در بیان مطالب و ارائه راهکارها، باید ارتقاء و افزایش سطح فرهنگی افراد جامعه و مردمان استان را مد نظر قرار دهند. زیرا توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی وبدون توجه به  مشکلات فرهنگی استان و حل انان میسر نخواهد بود.   

 

ازجمله مشکلات فرهنگی استان، نبود فرهنگ کار و تلاش در بین مردان و زنان استان ،علاقه به راحت طلبی و کارهای بدون زحمت، عار ندانستن بیکاری و نبود روحیه مبارزه با بیکاری، علاقه و وجود زمینه های مخرب اعتیاد در بین جوانان و کنار امدن خانواده ها با داشتن همچنین افرادی و..... بوده و نیازمند برنامه و راه حل مدون برای انها و ارتقا سطح فرهنگی میباشد.   

 

یکی دیگر از مشکلات مردم بزرگ و شرافتمند استان ما، عدم پرداختن بنیادین به وضعیت اقتصادی و سیاسی پس از مسائل فرهنگی بوده ونبود تلاش برای ریشه یابی علل و عوامل عقب ماندگي در کرمانشاه نسبت به سایر استان های دیگر کشورمان در این زمینه است. بطوریکه این استان فاقد زیرساخت های تولیدی و صنعتی برای حل مشکل اشتغال و رفاه خانوار ها میباشد.  این در حالیست که استان کرمانشاه استعداد و توانایی تبدیل شدن به هاب انرژی غرب کشور به لحاظ وجود منابع ومناطق نفت خیز از یکطرف  و قرار گرفتن به عنوان سقل و شاهراه استان های همجوار و دو کشور عراق و ترکیه به عنوان مسیر ترانزیتی  در خود دارد.

 

در خصوص حل این مسئله نیز وجود نقشه راه و طرح جامع استان با استفاده از نظر کارشناسان و اندیشمندان محلی و ملی و با پشتیبانی رسانه ای و مطبوعاتی و سایت های مجازی که این روزها فعالتر و پویاتر گذشته نقش آفرینی میکنند، امری حیاتی و کمک کننده میباشد. 

 

نتیجاتا در این برهه که کشور به سمت رشد اقتصادی مثبت و تعامل بیشتر با دنیا خصوصا  کشورهای همسایه خیز برداشته است، نقش رسانه ها و مطبوعات در ایفای نقش به عنوان یار همراه و تسهیل کننده تصمیمات مدیران اجرایی و عملیاتی که در چارچوب توجه به ارتقا فرهنگ و جهش اقتصادی با استفاده از طرح جامع و نقشه راه استان حرکت میکنند، بی شک نقشی بی بدیل خواهد بود.  

 

*کارشناس ارشد مدیریت بین الملل