اسلام آباد خبر12:38 - 1400/02/04
یادداشت: محمدجواد مهرشاد

دیمونا ناموس اسرائیل

محمدجواد مهرشاد در یادداشتی به بررسی اهمیت هدف قرار گرفتن مرکز تحقیقات هسته ای نِگِو (دیمونا) از سوی جبهه مقاومت پرداخت.

به گزارش اسلام آباد خبر ، محمدجواد مهرشاد تحلیل گر ارشد مسائل راهبردی در یادداشتی به بررسی اهمیت هدف قرار گرفتن مرکز تحقیقات هسته ای نِگِو (دیمونا) از سوی جبهه مقاومت پرداخت.

 

  مرکز تحقیقات هسته ای نِگِو (دیمونا) از قدیمی ترین نیروگاه‌ها در جهان به شمار می رود و در 5 دهه پیش  در صحرای نقب در جنوب سرزمین های اشغالی احداث شد.  دیمونا با کمک فرانسه برای تولید  «پلوتونیوم»  به منظور استفاده در سلاح هسته‌ای ساخته شد و کارشناسان می گویند این رآکتور، تریتیوم لازم برای بمب‌های هیدورژنی راهم تولید می‌کند.دیمونا نام یکی از شهرهای اسرائیل است که در استان جنوبی  و در صحرای نقب قرار گرفته است.

 

  اطراف رآکتور هسته ‌ای دیمونا را انبوهی از درختان و  درختچه‌ ها و انواع گیاهان فرا گرفته تا به این طریق این رآکتور تا جای ممکن از دید و نگاه ها مخفی بماند، این درحالی است که پس از این حصار طبیعی سیم ‌های خاردار و ایست ‌های توقف و بازرسی از رآکتور محافظت می‌ کنند و مانع نزدیک شدن هر جنبده ‌ای به آن می ‌شوند و تجهیزات پدافند هوایی نیز به این موانع افزوده شده ‌اند تا از پرواز هر شیء مشکوک در آسمان این رآکتور جلوگیری کنند.

 

  #مردخای‌وانونو مردی اسرائیلی مراکشی‌تبار است. وی تکنسین نیروگاه اتمی دیمونا اسرائیل بود که در سال ۱۹۸۶ در مصاحبه با هفته‌نامه بریتانیایی #ساندی‌تایمز  اطلاعات و تصاویری محرمانه از این نیروگاه و کلاهک‌های اتمی اسرائیل را در اختیار این نشریه انگلیسی قرار داد و بعد از اسرائیل گریخت و به انگلیس پناهنده شد سپس با ترفند اطلاعاتی جاسوسان موساد او را به ایتالیا کشاندند و ربودند  و سپس به اسرائیل برگرداندند و بعد از محاکمه به ۱۸ سال حبس محکوم شد.

 

  وی پس از آزادی در ژوئیه ۲۰۰۴ طی گفتگویی با #روزنامه‌الحیات چاپ انگلستان، ادعا کرد که اسرائیل در ترور #جان‌اف‌کندی ، سی و پنجمین رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا، دست داشته‌است. او اظهار داشت که «دلایل محکمی» وجود دارد که ترور جان اف. کندی در پاسخ به فشاری انجام گرفته‌است که او به #دیوید‌بن‌گوریون ، نخست‌وزیر وقت اسرائیل برای روشن کردن وضعیت تأسیسات هسته‌ای دیمونا وارد کرده بود.

 

  طبق این مطالب مرکز تحقیقات هسته‌ای نِگِو (دیمونا) فقط یک نیروگاه نیست که صرفاً بخشی از چرخه هسته ای اسرائیل باشد بلکه قلب هسته ای اسرائیل است که بخاطر حفاظت از آن ، اتهام ترور رئیس جمهور آمریکا(جان اف کندی) بر اسرائیل وارد شده است پس دیمونا ناموس اسرائیل است که امروز جبهه مقاومت به آن هجوم برده و رژیم جعلی #اسقاطیل حتی توانایی محافظت از ناموس خود را ندارد و عملا  اسرائیل این روزها مثل موش نیمه جانی است که در چنگال شکارچی خود گیر افتاده و به زودی خورده خواهد شد .