اسلام آباد خبر17:31 - 1400/04/07

رعایت پروتکل های بهداشتی، پایانی بر آغاز "پیک پنجم کرونا"/ تجاوز به حقوق اجتماعی عامه، با نقض شیوه نامه‌ها!/ لزوم تذکر مردم به ناقضان اصول بهداشتی

رعایت پروتکل های بهداشتی، پایانی بر آغاز "پیک پنجم کرونا"/ تجاوز به حقوق اجتماعی عامه، با نقض شیوه نامه‌ها!/ لزوم تذکر مردم به ناقضان اصول بهداشتی : عضو ستاد مقابله با کرونا معتقد است از آنجایی که رعایت پروتکل‌ها توسط مردم، وضعیت بیماری را تعیین می کند، باید مردم در اماکن عمومی به ناقضان پروتکل های تذکر دهند؛ چرا که برخی با نقض اصول بهداشتی دوران کرونا به حقوق اجتماعی سایر افراد تعرض می کنند. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،دکتر مسعود مردانی، عضو ستاد مقابله با کرونا در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در رابطه با زمزمه هایی که مبنی بر شیوه پیک پنجم کرونا در کشور به گوش می رسد گفت: من چند وقت پیش در گفت و گو با رسانه ها هشدار دادم که مردم باید مراقب باشند و اگر دوباره رعایت پروتکل ها را پشت گوش بیندازند باز دچار مشکل حادتری می شویم.

 

 

 

رفتار مردم در مهار بیماری بسیار موثر است

 

این متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری اضافه کرد: در کنار خدمات درمانی و  پزشکی کادر درمان رفتار مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی و پروتکل هایی که از سوی ستاد مقابله به آحاد مختلف جامعه ابلاغ شده، در وضعیت کرونا و انتقال زنجیره بیماری بسیار موثر است.

 

 

رعایت نکردن پروتکل ها و رشد تصاعدی کرونا

 

وی با بیان اینکه رفتار فرهنگی و اجتماعی مردم در چموشی یا خموشی ویروس نقش مهم و تعیین کننده ای دارد، ادامه داد: فرض کنید اگر آمار مبتلایان ما یک رقمی و کمر بیماری کرونا شکسته شود؛ اما اگر مردم ماسک ها را بردارند و از مواد گند زدایی مانند الکل دیگر استفاده نکنند و به مراعات فاصله اجتماعی اهمیت ندهند یقین بدانید در فاصله یک ماه دوباره بیماری بصورت تصاعدی جان می‌گیرد و جان مردم را می گیرد. 

 

 

کاهش آمار کرونا به معنی از بین رفتن بیماری نیست

 

متخصص بیماری های عفونی در تکمیل بحث خاطر نشان کرد: کرونا مانند سرما خوردگی و آنفلوآنزا نیست که با شروع فصول گرم سال از بین برود؛ این بیماری جهانگیر شده و تمام کشورها به نوعی با آن درگیر هستند؛ بنابراین رسانه هایی مانند تلویزیون و دستگاه های فرهنگی باید فرهنگسازی کنند و این مقوله را برای مردم تبیین کرده و به اصطلاح جا بیندازند که پایین آمدن آمار مبتلایان و جان باختگان در یک برهه به معنای از بین رفتن بیماری نیست.

 

 

رعایت نکردن پروتکل ها و ماندگار بیماری تا دهه های آینده

 

وی با گریز به مظهر و منشأ پیدایش کرونا گفت: این بیماری که در کشور چین شروع شد؛ چینی ها اهتمام کردند و تقریبا ماه ها از این بیماری خبری نبلود اما دوباره در روزهای گذشته اخبار شیوع گونه های دیگری در چین خبرساز شد؛ این شاهد این بحث است که اگر مردم شل بگیرند قافیه را باخته ایم. کوتاهی مردم در رعایت پروتکل ها باعث می شود بیماری تا سال ها و دهه ها پا برجا بماند و آرامش و امنیت و اقتصاد کشور را فلج خواهد کرد. تا زه تبعات دیگری دارد که به مرور زمان خود را نشان می دهند. 

 

 

بسیاری از مردم به حقوق اجتماعی خود آگاه نیستند/چرا مردم به ناقضان پروتکل ها تذکر نمی‌دهند؟

 

 

 

 

عضو ستاد مقابله با کرونا در ادامه اظهاراتش با ورود به بحث مسئولیت شناسی اجتماعی گفت: متاسفانه مردم در اماکن عمومی و مکان های سرپوشیده که امکان سرایت بیماری بسیار زیاد است، در مواجهه با افرادی که به هر دلیلی به نقض اصول بهداشتی و پروتکل ها اصرار دارند، بی تفاوت هستند؛ مثلا من بارها از دوست و آشنا شنیده ام که در مترو و اتوبوس های شهری برخی از افراد بدون ماسک حضور پیدا می کنند؛ اما مردم با اینکه موافق چنین رفتارهایی نیستند، به آنها معترض نمی شوند.

 

 

تجاوز به حقوق عامه با نقض اصول بهداشتی

 

در حالیکه اگر در کشورهای دیگر فردی مرتکب چنین اعمالی شود؛ یا مردم با او برخورد می کنند، یا او را به پلیس تحویل می دهند. چون افراد ناقض پروتکل ها به حقوق اجتماعی دیگران تجاوز و تعرض می‌کنند و موجب به خطر افتادن سلامت عموم می شوند؛ اما متاسفانه مردم ما اکثرا به حقوق اجتماعی خود واقف نیستند.

 

 

رفتار اشتباه مردم در رقم خوردن پیک های مختلف  

 

 

 

 

 

متخصص بیماری های عفونی و گرمسیری در خاتمه و جمع بندی سخنانش تصریح کرد: در مقابله با بیماری کرونا مردم یکی از ارکان مهم مقابله هستند. چون ویروس از طریق مردم جابجا و منتقل می شود. اگر مردم همین اصول ساده بهداشتی را رعایت کنند قطعا وضعیت بیماری تغییر میکند و نابودی آن حتمی خواهد بود؛بنابراین من در رخداد پیک های مختلف رفتار غلط مردم را یکی از عوامل مهم می دانم گرچه تصمیم اشتباه مسئولان و کوتاه امدن در مقابل موادری چون سفرهای مناسبتی مانند مسافرت های نوروزی، تجمعات و مقاومت در برابر دورکاری کارمندان توسط برخی از مسئولان و... هم در اوج گرفتن بیماری نقش مهمی ایفا می کند.

 

انتهای پیام/