اسلام آباد خبر05:30 - 1400/04/12

طرح ملی مسکن در کما/ مردم غرب کشور چشم انتظار تدبیر مسئولان هستند

طرح ملی مسکن در کما/ مردم غرب کشور چشم انتظار تدبیر مسئولان هستند : طرح مسکن ملی که قرار بود شرایط بازار مسکن را بهبود بخشد، بار سنگین تهیه مسکن بر دوش مردم را سنگین تر کرد و اکنون این طرح در پایان عمر دولت کنونی به یک معضل لاینحل و شکست‌ خورده تبدیل شده است. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل از  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازایلام بیدار، تهیه و خرید مسکن همواره از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم به ویژه جوانان بوده و تامین هزینه‌ی مورد نیاز برای رسیدن به این مهم، با دشواریهای فراوانی همراه بوده و هست؛ قیمت‌های نجومی و سر به فلک کشیده‌ی مسکن هرگز با درآمد اقشار عادی جامعه همخوانی نداشته و برای قشرهای آسیب پذیر هم به رویایی دست نیافتنی تبدیل شده است.

متاسفانه قیمت مسکن و یا اجاره‌بهای آن در استان ایلام به هیچ وجه ثبات نداشته و حتی طی چند سال اخیر شیب تندی به خود گرفته و به آمار و ارقام‌های سرسام‌آوری تبدیل شده است که باز هم متاسفانه به تبع آن اجاره‌بهای املاک نیز نجومی شده و با وضعیت درآمد مردم به خصوص گروههای آسیب پذیر و مستاجرین همخوانی ندارد. 

از این رو امروزه تهیه مسکن که هیچ، حتی اجاره‌ی  یک سرپناه مناسب هم به یک رویای دست نیافتنی برای افراد کم بضاعت و بی بضاعت و به خصوص برای جوانانی که در شرف ازدواج و تشکیل خانواده هستند تبدیل شده است.

ضربه گرانی مسکن به فضا سازی و مبلمان شهری

گرانی بی حد و حصر مسکن و اجاره بها در طول دو سال گذشته سبب شد فشار اقتصادی زیادی به همشهریان عزیز ایلامی وارد شود و مردم را وادار به خرید و فروش غیرقانونی اراضی ملی و دولتی و ساخت و سازهای غیر مجاز در نقاط مختلف به ویژه در حاشیه شهر کرده که این امر ضربه‌ی جبران ناپذیری به فضا سازی و مبلمان شهری ایلام وارد ساخته است.

یکی از عمده معضلات لاینحلی  که در زمینه مسکن در ایلام شاهد آن هستیم و ریشه در سوء مدیریت سال‌های گذشته مسئولین ذیربط دارد، محقق نشدن و شکست طرح‌های مشارکتی مسکن بود که پیمانکاران مربوطه نتوانستند در موعد مقرر به تعهدات خود عمل نموده و مسکن را به صورت کامل در اختیار مشتریان قرار دهند و این طرحها سالهاست که نیمه کاره رها شده اند و هیچ مرجعی نیز پاسخگوی این موضوع نبوده و نیست؛ هر چند برخی از افرادی که در این طرح مشارکت داشتند مجبور شدند که با هزینه مازاد شخصی اقدام به تکمیل واحدهای خود نمایند، اما همچنان تعداد کثیری از این واحدها نیمه کاره باقی ماندند و سرنوشت‌شان کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

اما آیا در خصوص این مشکلات مسئولین ذیربط، در راستای احقاق حقوق تضییع شده‌ی این شهروندان گامی موثر برداشته‌ و یا اقدامی قانونی در پیش گرفته‌اند؟  اصلا آیا از جریان این معضلات که گریبان بسیاری از مردم را گرفته، اطلاعی دارند؟!

 

معضلی بنام ساختمان های نیمه کاره

حال بشنویم گلایه‌های یکی یکی از شهروندان ایلامی در این رابطه با خبرنگار ایلام بیدار : " حدود چهار سال پیش اقدام به خرید یک واحد مسکونی نیمه کاره نموده‌ام و از قرار معلوم و طبق وعده‌ی پیمانکار ظرف مدت شش ماه باید واحد را به صورت کامل در اختیار بنده قرار می‌گرفت. اما تا به امروز و با گذشت چند سال ازخرید این واحد، پیگیری‌های بنده که چرا نسبت به تکمیل واحدها هیچگونه اقدامی نمی‌شود به هیچ نتیجه مطلوبی نرسید و متاسفانه معلوم شد که کل ساختمان نیمه کاره رها شده است.

این شهروند ایلامی در ادامه اظهار کرد: در نهایت به اجبار تصمیم گرفتم که با هزینه شخصی واحد را تکمیل کنم که متاسفانه با توجه به تورم افسار گسیخته و گرانی و افزایش چند برابری نرخ مصالح ساختمانی به خصوص در این یکی دو سال گذشته هنوز موفق به این کار نشده‌ام۰

وی در خصوص شرایط مستاجری‌اش هم افزود: افزایش بی رویه اجاره مسکن به جایی رسیده که برای یک واحد ۶۰ متری باید حداقل ۵۰ میلیون ودیعه و ماهیانه اجاره ۱/۵ تا ۲ میلیونی پرداخت کنم که با درآمد سه تا چهار میلیونی‌ام به هیچ عنوان این امر امکان پذیر نیست."

 

گلایه ها و شکایت های مردم راه به جایی نبرد؛ تکمیل واحد ه های نیمه کاره توسط ساکنین

یکی دیگر از شهروندان ایلامی نیز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: با شروع طرح مشارکتی و بعد از پرداخت اولین قسط قرار شد که واحدهای ۱۳۲ متری همراه با پارکینگ در اختیار متقاضیان قرار دهند که بعد از گذشت چند سال از اولین واریزی قصد اول، متراژ واحدها به دلایل نامعلومی به ۷۸ متر کاهش پیدا کرد.

وی اظهار کرد: این طرح در سال ۸۶ کلنگ‌زنی شده و تا به امروز که در سال ۱۴۰۰ هستیم به صورت نیمه کاره رها شده است و شکایت و پیگیری های ساکنین تمامی بلوک های ساختمانی هیچ ثمری نداشت و هیچ مرجعی تا به حال پاسخگوی ما نبوده است.

این شهروند ایلامی در ادامه افزود: وقتی گلایه و شکایت ما را به جایی نبرد تصمیم گرفتیم که با هزینه شخصی واحدها را تکمیل کنیم ولی متاسفانه واحد بعضی از متقاضیان کم بضاعت که وضعیت مالی مناسبی نداشتند همچنان نیمه کاره باقی مانده اند.

وی ادامه داد: سیم کشی و لوله کشی آب، برق، گاز هم توسط خود ساکنین انجام شد و تنها امتیاز آن توسط پیمانکار خریداری شده بود؛ همچنین کل ساختمان به دلیل ناتوانی در تامین و پرداخت هزینه خرید توسط ساکنین بدون آسانسور است.

وضعیت نابسامان طرح مسکن ملی در ایلام

موضوع تامین مسکن نه فقط ایلام بلکه گریبان کل کشور را گرفته و این امر سبب شد تا مسئولین کشوری طرح مسکن ملی را با هدف کمک به خانه دارشدن دهک‌های با درآمد پایین جامعه و به عنوان جایگزین طرح مسکن مهر مطرح کنند.

طرحی که در ابتدای فعالیت خود دهک‌های پایین جامعه را به دلیل عجز در پرداخت، شرط ۶۰ درصد آورده متقاضی که در طول سال باید پرداخت می‌شد را حذف کرد و اجرای طرح مسکن ملی فقط به نام  دهک‌های پایین جامعه شروع به فعالیت کرد؛ ولی واقعیت این طرح در ادامه راه خلاف این موضوع را ثابت کرد.

طرحی که قرار بود شرایط بازار مسکن را بهبود بخشد، بار سنگین تهیه مسکن بر دوش مردم را سنگین تر کرد و اکنون این طرح در پایان عمر دولت کنونی به یک معضل لاینحل و شکست‌ خورده تبدیل شده است.

شرایط مدیریتی مسکن ملی در استان ایلام نیز در وضعیت نابسامان تری به سر می‌برد و بنا به گفته یکی از متقاضیان این طرح در ایلام باید ۲۴۰ میلیون تومان را طی شش قسط در موعد مقرر از پیش تعیین شده پرداخت کنند و ۱۵۰ میلیون تومان نیز به عنوان تسهیلات طرح در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

این در حالی است که حدود ۱۷۵۰ نفر از شهروندان ایلامی واجدین شرایط این طرح در شهریور ماه سال گذشته قسط اول را به مبلغ ۴۰ میلیون تومان به حساب دولت واریز کرده‌اند.

اما با گذشت بیش از ۹ ماه از پرداخت اولین قسط هنوز هیچ اقدامی در راستای احداث مسکن صورت نگرفته و صدای اعتراض به حق متقاضیان بلند شده و حتی بسیاری از ثبت‌نام کنندگان درخواست عودت وجه را داشته‌اند که آنها نیز با عدم پاسخگویی نسبت به این موضوع مواجه شده‌اند.

با یک حساب سرانگشتی می‌توان دریافت که حدود ۷۰ میلیارد تومان به حساب دولت واریز شده است و اینکه چرا تاکنون در این راستا اقدامی صورت نگرفته،  سوالی است مبهم و سوال دیگر اینکه مسئولین استانی مربوطه مادامی که قصد شروع به فعالیت و ساخت و ساز نداشته‌اند چرا این وجه را از مردم دریافت کرده‌اند؟ یا این که در پایان عمر کوتاه باقی مانده دولت چه آینده‌ای در انتظار این طرح خواهد بود؟

عدم پاسخگویی مسئولین دهن کجی به مردم ایلام است

در این خصوص یکی دیگر از شهروندان ایلامی که از متقاضیان مسکن ملی است به خبرنگار ایلام بیدار گفت: " در شهریور سال گذشته بعد از ثبت درخواست در سامانه طرح اقدام ملی مسکن، اولین قسط را به مبلغ ۴۰ میلیون تومان به حساب دولت واریز کردم و قرار شد که در ادامه پنج قسط دیگر نیز را در موعد مقرر تعیین شده پرداخت کنم.

وی اظهار کرد: بعد از گذشت ۸ الی ۹ ماه از زمان واریز پیش پرداخت هنوز هیچ اقدامی از سوی دولت در راستای شروع به فعالیت ساخت و ساز صورت نگرفته و هیچ نهادی هم پاسخگوی این موضوع نیست.

این شهروند در ادامه افزود: این رفتار و عدم پاسخگویی مسئولین دهن کجی به مردم ایلام است و فقط بی اعتمادی ملت نسبت به اعتماد از دست رفته دولت را بیشتر می کند و از طرف دیگر از مسئولین مربوطه به ویژه مراجع قضایی درخواست دارم که به این قضیه ورود کرده و بررسی کنند که چنانچه توان ساخت مسکن را ندارند حداقل مبلغ واریزی مردم را بازگردانند."

در نهایت باید گفت طبق مسائل مطرح شده و با در نظر گرفتن شرایط حاد تورم و بحران مسکن در این ایام و نیز با توجه به روزهای پایانی فعالیت دولت فعلی، به نظر می‌رسد که این مردم استان کماکان با این مشکلات دست به گریبانند مگر اینکه با روی کار آمدن دولت جدید و در راستای تحقق وعده‌های دولت عدالت محور، حقوق تضییع شده‌ی شهروندان احقاق شود و ما دیگر شاهد این معضلات، کارشکنی‌ها و بی‌نظمی‌ها نباشیم.

انتهای پیام/ک