اسلام آباد خبر14:24 - 1400/04/15

چگونگی گُریز از گَزَند گرما‌ زدگی/ راهکارهای غلط رفع تشنگی که عطش را افزایش می‌دهند/ "آب"؛ بهترین نوشداروی فصل گرم سال

چگونگی گُریز از گَزَند گرما‌ زدگی/ راهکارهای غلط رفع تشنگی که عطش را افزایش می‌دهند/ "آب"؛ بهترین نوشداروی فصل گرم سال : برای جلوگیری از گرمازدگی در روزهای گرم سال، باورهای اشتباهی وجود دارد که مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران با طرح و رد کردن این باورها، به ارائه راه هکارهای ساده ای که انجام آنها موجب گریز از گرمازدگی و ممانعت از دفع آب بدن می شود؛ پرداخت. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به گزارش خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛«عوارض گرمازدگی از علائم ساده تا مرگ می تواند باشد»، «۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد، اوج گرمای تابستان»، «گرما کرمانشاهی‎ها را روانه بیمارستان کرد »، «تابستان هرمزگان؛ بیداد گرما، شرجی کشنده و کسب و کار»،

عناوین فوق تیتر برخی از رسانه‌ها در یکی دو روز گذشته بود که خبر از وجود گرمای هوا در اکثر شهرهای کشور- حتی در مناطق سردسیر_ می داد.

آمارهای اورژانس و معرفی بیمارستان هایی که در این ایام به درمان بیماران گرمازده اهتمام دارند، هم طیف دیگر اخباری است که این روزها در رسانه ها اطلاع رسانی وی شوند.

بنابراین اخبار منتشر شده ای که به تیتر برخی از آنها مقدمتاً اشاره شد، نشان از اهمیت موضوع دارد.  

 

 

لازم یه ذکر است که بحران گرمازدگی منحصر به چند روز نمی شود؛ چرا که سازمان هواشناسی روز گذشته (14تیر ماه1400) در خبری که شبکه خبر اقدام به نشر ان کرده، اعلام کرد: از فردا ۱۵ تیر تا ۱۵ مرداد اوج گرمای تابستان را پیش رو داریم.

بنابراین گرمای هوا از سویی و قطعی های مکرر برق (که موجب غافلگیری مردم شده)، از سوی دیگر این الزام را به وجود می آورد که با توسل به راهکارهای علمی ساده افراد جامعه را به سمت و سویی سوق داد که تا حد امکان از گرمازدگی در امان بمانند.

***

"برلیانت بزرگمهر"،مشاور رئیس"انجمن تغذیه ایران"و متخصص رژیم درمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: در واقع ما برای جلوگیری از گرمازدگی این ایام باید چند اقدام بازدارنده از گرمازدگی انجام بدهیم اینکه در زمانی که درجه حرارت هوا بسیار گرم می شود به هر طریق ممکن که شده در معرض هوای گرم کوچه و خیابان  قرار نگیریم.

 

 

وی در ادامه افزود: دومین نکته این است که در شرایطی که دمای هوا بسیار بالاست، حتماً از لباس های رنگ روشن استفاده کنیم؛ چرا که لباس‌های تیره به طرز قابل توجهی گرمای هوا را جذب و بر‌عکس لباس های روشن گرمای هوا را دفع می‌کنند؛ شاید همه این نکته را بدانند اما متاسفانه به آن عمل نمی کنند و همین مسئله باعث عرق کردن افراد و در نتیجه از دست رفتن آب بدن، بدحالی، گرمازدگی و عوارض دیگری که در گرمای هوا رخ می دهند، می شوند؛ بنابراین باید در فصل گرم سال لباس های روشن بپوشیم و در ساعات گرم روز از حضور در معابر و خیابان ها پرهیز کنیم و در معرض تابش مستقیم اشعه آفتاب قرار نگیریم.

 

لزوم جلوگیری از دفع آب بدن و نوشیدن آب کافی

این متخصص رژیم درمانی در بخش دیگری از اظهارتش خاطر نشان کرد: اما از بعد نحوه پوشش و الزامات حضور در کوچه و خیابان، باید دو اقدام دیگر در گرمای هوا انجام داد؛ یکی اینکه آب به میزان کافی بنوشیم و دیگر اینکه کاری کنیم که از دفع آب از بدن پیشگیری کنیم. به این صورت که برای رسیدن آب به مقدار کافی به بدن،  ما باید به مقدار کافی آب سالم مصرف کنیم؛ حتی اگر میل نداریم، باید این کار را به زور و به دفعات زیاد در منزل و یا در محل کار اقدام به نوشیدن آب کنیم.

 

مصرف شربت و نوشابه در هوای گرم؛ اشتباه مسلم و غیر علمی

 

 

وی در بحث دیگری به مصرف نوشیدنی های شیرین و گازدار پرداخت که در فصول گرم سال طرفداران زیادی پیدا می کنند، گفت: متاسفانه بسیاری از مردم با آغاز روزهای و فصول گرم سال از انواع شربت ها و یا نوشابه های گازدار استفاده و تصور می کنند که چنین نوشیدنی هایی به مراتب از آب بهتر است؛ در حالی که به شدت این باور و تصور اشتباه است.

 

نوشیدن نوشابه های گازدار ممنوع

بزرگمهر در ادامه افزود: چرا که نوشابه های گازدار به خاطر فسفری که برای گازدار شدن در ترکیب آن بکار می برند، باعث به هم خوردن تعادل نسبت کلسیم و فسفر در بدن شده و همین امر موجب می شود که بدن نتواند کلسیم مواد غذایی را به درستی جذب کند که در نتیجه گذشته از تشنگی بعداً بیماری‌هایی چون پوکی استخوان، درد مفاصل و مشکلاتی از این دست که ناشی از مصرف نوشابه است، در بدن فرد بروز می کند.

 

شربت ها چاق میکنند و تشنگی را افزایش می دهند

وی در ادامه خاطر نشان کرد: از طرفی شربت ها هم به خاطر قند و ساخارین مضری که دارند، سبب چاقی و اضافه وزن افراد می شوند؛ در حالیکه بهترین نوشیدنی در فصل گرم سال آب بهداشتی و دوغی است که میزان نمک آن زیاد نباشد؛ یعنی دوغ بی نمک که این دو نوشیدنی می توانند در فصل تابستان و روزهای بسیار گرم سال برای بدن مفید باشند.

 

زیاد آب بنوشید؛ حداقل 8 لیوان

 

 

مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران با تصریح بر این نکته که یک فرد به صورت طبیعی در تابستان باید بیشتر از سه فصل دیگر سال آب مصرف کند، گفت: مصرف آب در تابستان و هوای گرم الزامی است که باید به صورت حتماً روی نوشیدن ان تاکید شود و  یک فرد بالغ حتماً باید به مقدار کافی یعنی حداقل ۸ لیوان در روزهای تابستان آب بنوشد؛ حال اگر فرد فعالیت و تحرک جسمی بیشتری دارد، باید میزان آب نوشیدنی خود را حتما بیشتر کند.

 

میوه و سبزی بیشتری مصرف کنید

وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو به مصرف میوه و سبزی اشاره کرد و ادامه داد: مصرف میوه و سبزی در روزهای گرم سال از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به این خاطر که میوه و سبزی حاوی آب و فیبرهای مفیدی هستند که بدن را در مقابل گرمازدگی محفوظ و تعادل بدن را حفظ می کنند؛ چرا که آب موجود در میوه و سبزی با اینکه حجم کمی دارد، آب بسیار ارزشمندی است.

 

 

بزرگمهر در ادامه پیرامون بایسته های طبخ غذا در هوای گرم متذکر شد: در هوای گرم غذاهایی مانند سوپ و شیربرنج که از آب بیشتری برخوردار هستند، غذاهای خوبی می توانند باشند و در جلوگیری از گرمازدگی به واسطه وجود آبی که در آنها استفاده می شود، حتما مفیدفایده واقع می شوند.

 

از عرق کردن بدن جلوگیری کنید

وی با طرح این سوال که یک فرد چگونه میتواند از دفع آب از بدن پیشگیری کند، گفت: همانطور که گفتم تا حد امکان در زمانی که هوا بسیار گرم است، افراد نباید در معرض تابش مستقیم اشعه آفتاب قرار بگیرند. چرا که در معرض آفتاب قرار گرفتن موجب تعریق و عرق کردگی بدن می شود و تعریق علاوه بر اینکه مقدار زیادی آب از بدن دفع می کند، کلافگی و عصبیت را به همراه دارد که در مناسبات اجتماعی این حالات می‌توانند موجب نزاع و درگیری و تصادف و مشکلات دیگر شود، بنابراین افراد باید از حالات و شرایطی که آنها را دچار تعریق می کند دوری کنند.

 

مصرف نمک در روزهای گرم ممنوع !

مشاور رژیم درمانی در ادامه سخنانش به مضرات نمک که در صورت استفاده منجر به دفع آب بدن و گرما زدگی می شود اشاره و عنوان کرد: استفاده از نمک در تغذیه یکی دیگر از عوامل مضر آزار دهنده در هوای گرم است؛ چرا که استفاده از نمک در تغذیه روزانه بیشتر از مقدار استاندارد و توصیه شده ایجاد تشنگی می کند. به این صورت که استفاده از نمک "فشار اسمزی" را به هم می زند و این بهم خوردگی فشار در فرد تشنگی ایجاد می کند؛ بنابراین وقتی فرد تشنه می شود ممکن است در موقعیتی باشد که به آب دسترسی نداشته باشد و مشکلات دیگر را برای او رقم خواهد زد که استفاده از نمک و نوشیدن آب کم و پوشش لباس نامناسب فصل موجب گرمازدگی می شود.

 

گوشت قرمز نخورید؛ گوشت موجب دفع آب بدن می شود

 

 

وی به نکته دیگری که باید در ایام گرم سال مورد توجه قرار بگیرد اشاره کرد و گفت: مردم باید توجه کنند که مصرف گوشت باعث می‌شود که مقداری آب از بدن دفع شود، بنابراین مصرف گوشت زیاد در تابستان و در فصل گرما به هیچ عنوان توصیه نمی شود؛ چرا که متابولیسم آن دارای اوره است و اوره باعث می شود که  مقدار بسیار زیادی آب از بدن دفع شود؛ بنابراین مصرف پروتئین‌های حیوانی به ویژه گوشت قرمز باید در فصل گرم سال به مقدار قابل توجهی کاهش داد تا مانع دفع آب از بدن شود.

 

باورهای اشتباه  فراهنگ عامه، پیرامون گرمازدگی

بزرگمهر در ادامه گفت: برخی استفاده از خاکشیر و تخم شربتی را برای جلوگیری از گرمازدگی توصیه می کنند؛ اما نکته حائز اهمیت این است که همین مواد باید با شکر ترکیب شوند و شیرینی آنها موجب از دست رفتن آب بدن و تشنگی کاذب می شود؛ مردم تصور می‌کنند که خاکشیر و یا تخم شربتی و مواردی از این دست به تنهایی باعث رفع عطش می شوند؛ در حالی که اصلا اینگونه نیست، طبیعت آنها کمی خنک است اما به هیچ عنوان نمی توانند مانع از تشنگی و رفع عطش شوند. تنها آب موجود در ترکیب شربت خاکشیر و تخم شربتی می‌تواند مانع از تشنگی شود که ما در ابتدا گفتیم که بهترین نوشیدنی برای رفع عطش و جلوگیری از گرمازدگی و تامین آب مورد نیاز بدن، تنها آب ساده بدون هیچ  افزودنی دیگری است.

 

 انتهای پیام/