اسلام آباد خبر23:13 - 1400/05/03

تخته گاز سیمان در سربلایی افزایش قیمت/ مقصر بورس است یا کاهش تولید؟

تخته گاز سیمان در سربلایی افزایش قیمت/ مقصر بورس است یا کاهش تولید؟ : زمزمه های افزایش قیمت سیمان طی ماه های اخیر در خراسان شمالی باعث خرید بیش از نیاز برخی ساختمان سازان و دپو توسط برخی دیگر از فروشندگان شده است و تقاضا بیش از عرضه باعث شده تا دردسرهایی در زمینه کمبود این محصول در استان ایجاد شود. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، از ابتدای سال جاری تاکنون بارها کمبود و گرانی سیمان در شهرستان بجنورد دردسرهایی را برای مردم به همراه داشته است، به طوری که  زمزمه های گرانی سیمان وضعیت بازار را به تلاطم درآورد و حضور دلالان را پررنگ تر کرد، و افزایش تقاضای کاذب در بازار و خرید بیش از نیاز و انبارکردن باعث کمبود این محصول در بازار شد.

نکته قابل توجه این است که از تاریخ ۳۱ فروردین سال جاری هر کیسه سیمان از ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ۲۷ هزار و ۳۸۰ تومان رسید اما مجددا دو هفته گذشته نیز با افزایش قیمت به کیسه ای ۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان گران شد، این در حالی است که هنوز نیز زمزمه هایی از ادامه روند گرانی ها وجود دارد.

متاسفانه طی سال های اخیر با مدیریت ناصحیح در بخش های مختلف کشور مردم بارها شاهد این بی برنامگی ها، کمبودات و گرانی ها بوده اند، اما آن چیز که مردم را آزار می دهد، این است که بعد از گرانی نیز کمبودات برطرف نمی شود و باید هر روز برای تامین یک کالای اساسی پیگیر بود.

البته ناگفته نماند که ظاهرا کارخانه سیمان بجنورد علاوه بر اینکه ظرفیت تولید کارخانه را پایین آورده است، با افزایش صادرات به خارج استان و کشور و کم کردن سهمیه استان در این قضیه بی تقصیر نبوده است.

همچنین با ورود کارخانه سیمان بجنورد به بورس و قطعی برق و کاهش تولید همگی دست به دست هم داده اند تا مردم دچار دردسر شوند.


انبارها خالی از سیمان

غلامحسین اکبری، یکی از همشهریان بجنوردی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: سه روز است که نیاز به یک پاکت سیمان دارم و در دو شیفت صبح و بعدازظهر برای خرید آن به مطالح فروشی ها رفته ام اما متاسفانه خبری از سیمان در بازار نیست.

وی ادامه داد: انبار مغازه ها خالی است و تنها در یکی دو مغازه چندین پاکت سیمان بوده که با قیمت خیلی بالاتری نسبت به قیمت جدید به فروش می رساند که در توانم نبود برای خرید یک پاکت سیمان هزینه دوبرابری پرداخت کنم.

مصطفی نیازی، دیگر شهروند بجنوردی نیز گفت: کارخانه سیمان در شهر بجنورد وجود دارد ولی مردم بجنورد این روزها گرفتار  تهیه یک پاکت سیمان هستند.

 

رها شدن بازار به حال خود

رمضانی با بیان اینکه متاسفانه ناظران با رها کردن جریان بازار، کاسبان را به حال خودشان رها کرده اند، گفت: این شرایط باعث شده که فرصت برای بی عدالتی برخی ها ایجاد شود و سیمانها را انبار کنند تا گران تر بفروشند، بنابراین ما از مسئولان این امر تقاضا داریم که وارد بازار شوند، به فکر مردم باشند،چراکه مردم شرایط اقتصادی سختی را می گذرانند.

 

دو هفته است سیمانی وارد بازار بجنورد نشده است

 مهدی کمالی، رئیس اتحادیه مصالح فروشان بجنورد در گفتگو با خبرنگار عصراترک اظهار داشت: براساس آخرین افزایش قیمتی که در دو هفته گذشته صورت گرفت، تاکنون قیمت تغییر نکرده و در حال حاضر هر کیسه سیمان تیپ یک با مبلغ ۳۲ هزار و ۴۰۰ تومان و سیمان تیپ یک با اختلاف قیمت ۵۰۰ تومان هر کیسه ۳۲ هزار و ۹۰۰ تومان به فروش می رسد.

وی ادامه داد: اکنون سیمان مرکز استان خراسان شمالی از کارخانه سیمان بجنورد تامین می شود، در حالی که قبل تر از شهرستان جوین نیز وارد می شد اما به دلیل افزایش قیمت هزینه های حمل و نقل و جابجایی ها کنسل شده است.

کمالی اضافه کرد: تا حدود دو ماه گذشته خرید از کارخانه سیمان بجنورد به این صورت بود که به صورت روزانه از کارخانه بارگیری و در بین مصالح فروشان توزیع می شد، اما بعد از وارد شدن سیمان به بورس خرید طی هفته تنها در روز چهارشنبه انجام می شود.

رئیس اتحادیه مصالح فروشان بجنورد خاطرنشان کرد: چهارشنبه دو هفته گذشته به دلیل افزایش تقاضای کاذب در بورس، معاملات به صورت کامل باطل و هیچ سیمانی به فروش نرسید، در هفته گذشته نیز به دلیل کرونا خرید و فروش انجام نگرفت و دو هفته است که سیمان وارد بازار نشده است.

وی گفت: اکنون سیمان هایی که در بازار به فروش می رسد، توسط عمده فروشان خریداری شده و اکثر مصالح فروشان حواله دریافت سیمان را تمام کرده اند.

کمالی افزود: متاسفانه برخی از عمده فروشان سیمان را به خارج استان می فروشند و این قضیه هم باعث کمبود در سطح شهرستان شده است.

 

شایعات فضای مجازی، شرایط را برای گرانی فراهم می کند

رئیس اتحادیه مصالح فروشان بجنورد همچنین قطعی برق طی یک هفته و کاهش تولید سیمان را یکی از دلایل دیگر کمبود سیمان خواند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه زمزمه هایی از گرانی قیمت سیمان تا مرز ۷۰ هزار تومان به گوش می رسد، گفت: متاسفانه شایعات فضای مجازی و دست به دست شدن توسط مردم باعث می شود که تقاضا برای خرید بالا و در واقع این فضا برای افزایش قیمت فراهم شود.

کمالی یادآور شد: در هر رسته شغلی، افرادی وجود دارند که قصد سودجویی از بازار را دارند و همین قضیه باعث می شود که گران فروشی هایی در بازار جریان پیدا کند.

رئیس اتحادیه مصالح فروشان بجنورد با بیان اینکه خبرهایی از فروش سیمان تا مبلغ کیسه ای ۴۵ هزار تومان نیز به دست رسیده است، گفت: متاسفانه برخی از فروشندگان سودجو، در شرایط حال حاضر بازار و کمبود از شرایط سواستفاده می کنند و سیمان را بالاتر از قیمت به مشتری می فروشند و در مقابل فاکتوری در حین خرید صادر نمی کنند.

انتهای پیام/

https://www.dana.ir/1754210