اسلام آباد خبر15:57 - 1400/06/23

رسوایی جدید برای دولت روحانی با واردات انبوه واکسن/ چرا واکسن کرونا 7 ماه دیرتر به کشور رسید؟

رسوایی جدید برای دولت روحانی با واردات انبوه واکسن/ چرا واکسن کرونا 7 ماه دیرتر به کشور رسید؟ : دولت روحانی تلاش‌هایی برای واردات واکسن انجام داد و نتیجه 7 ماه تلاش این دولت برای واردات واکسن، واردات حدود 25 میلیون دُز واکسن بود. شبکه اطلاع رسانی راه دانا

به گزارش اسلام آباد خبر ،به نقل ازشبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حدود 2 سال است که ویروس کرونا بر روی جهان سایه افکنده و ایران هم مانند سایر کشورها درگیر این ویروس منحوس شده است.

از ابتدای شیوع این ویروس، دانشمندان و مقامات بهداشتی کشورهای مختلف دست به کار شدند تا واکسنی علیه این ویروس کشنده بسازند. چین، روسیه، آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی اولین واکسن ها علیه کرونا را ساختند.

از آنجایی که سازمان جهانی بهداشت هیچ کدام از واکسن ها را به طور مطلق تایید نکرد، بسیاری از کشورها ترجیح دادند نتیجه واکسن بر روی سایر جوامع را ببینند.

در ادامه رقابت برای خرید واکسن بالا گرفت؛ تا جایی که برخی از کشورها حاضر شدند مردم خود را برای تست های انسانی در اختیار تولیدکنندگان واکسن بگذارند. کشورهای سازنده واکسن هم اولویت تزریق واکسن را به مردم خود اختصاص دادند.

توزیع نامتعادل واکسن در دنیا باعث شد برخی از کشورها به فکر تولید واکسن بیفتند؛ ایران هم یکی از کشورهایی بود که از ابتدای شیوع کرونا تلاش برای ساخت واکسن را آغاز کرد.

در حالی که ایران تولید واکسن را در دستور کار خود قرار داده بود اما باز هم واردات واکسن مطمئن از اولویت های کشور بود.

همزمان با زمزمه های واردات واکسن، برخی از فعالان فضای مجازی و چهره‌‎های سیاسی هر بار بهانه ای را برای عدم ورود واکسن به کشور مطرح کردند.

جریان سیاسی معلوم الحال در کشور علت عدم ورود واکسن به کشور را نه تنها دولت ندانسته بلکه به دنبال مسیری بودند که نشان دهند دستور حاکمیتی مانع ورود واکسن به کشور شده است!

برخی دیگر هم که در سال های گذشته نتوانسته بودند به اهداف خود در زمینه پیوستن به FATF دست پیدا کنند؛ عدم واردات واکسن را به این موضوع گره زدند.

در همین راستا ابتدا علی مطهری، نماینده اصلاح‌طلب دوره قبلی مجلس، در توییتی این سخن را مطرح کرد و مدعی شد عدم تصویب FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام مانع اساسی برای واردات واکسن کرونا به کشور است!

وی در توئیتر خود نوشت: «به‌خاطر اینکه در لیست سیاه FATF قرار داریم نتوانستیم ۵۰ میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونا سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد.»

علی ربیعی، سخنگوی دولت روحانی هم با تایید ضمنی این صحبت به شایعات ارتباط عدم واردات واکسن و نپیوستن ایران بهFATF دامن زد.

وی در نشست خبری خود مدعی شد: «در مورد انتقال پول بنا بر قوانین تحریم و قواعد FATF چندین مرحله انتقال پول با مشکل مواجه شد و با موانعی روبه‌رو بودیم. به‌طور کلی نپیوستن به FATF آثار خود را نشان خواهد داد قبلاً نیز دولت دیدگاه خود را در این زمینه اعلام کرده بود. امیدواریم با راه‌گشایی‌هایی مقام معظم رهبری که در مجمع تشخیص مصلحت نظام ایجاد کردند بتوانیم مصلحت کشور را تأمین کنیم.»

اگرچه بعد از این ادعا برخی از نمایندگان مجلس اعلام کردند که اگر دولت بخواهد راه‌های زیادی برای واردات واکسن به کشور وجود دارد و رفع نیازهای کشور به پیوستن یا نپیوستن به FATF محدود نشده است.

دولت روحانی تلاش‌هایی برای واردات واکسن انجام داد و نتیجه 7 ماه تلاش این دولت برای واردات واکسن، واردات حدود 25 میلیون دُز واکسن بود.

بر اساس اعلام رسمی گمرک و آمار واردات واکسن، تا کنون حدود ۴۹.۸ میلیون دز واکسن وارد کشور شده است.

نمودار واردات گمرک نشان دهنده این است که از بهمن ماه 1399 تا تیرماه 1400 حدود 12,082,600 دُز واکسن وارد کشور شده است اما تنها در دو ماه مرداد و شهریور روند واردات واکسن سرعت پیدا کرده و بیش از 36,621,006 دُز واکسن وارد کشور شده است.

همانطور که آمارها نشان می‌دهد با پایان یافتن دولت دوازدهم و روی کار آمدن دولت رئیسی، واردات واکسن به لحاظ حجمی و سرعت بسیار افزایش داشته است؛ نمونه این واردات را در واکسیناسیون کرونا در کشور هم می توان دید.

در همین راستا کریم همتی، رئیس جمعیت هلال احمر درباره علت سرعت گرفتن واردات واکسن کرونا به کشور از زمان استقرار دولت جدید گفت: «ابراهیم رئیسی پس از آغاز به‌کار دولت سیزدهم، تماس‌های تلفنی با سران کشورهای چین و روسیه داشت و همین امر سبب شد تا روند واردات واکسن تسریع شود؛ پیگیری‌ها در سطح بالای نظام یکی از مولفه‌های اصلی بود که سبب شد تا در چند روز اخیر، واردات واکسن سرعت پیدا کند!»

سرعت واکسیناسیون در کشور تا جایی افزایش پیدا کرده است که بر اساس گفته وزیر بهداشت، ایران به رتبه سوم واکسیناسیون دنیا دست پیدا کرده است.

در همین راستا بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت اعلام کرد: «با افزایش سرعت واکسیناسیون و با کمک نیروهای مسلح، هفته گذشته رتبه سوم واکسیناسیون دنیا را به دست آوردیم.»

وی همچنین بیان کرد: بیشترین مقدار تزریق واکسن در دنیا با حدود ۶ میلیون دُز مربوط به آلمان است و بعد از آن ایران و فرانسه با حدود ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دُز و با اختلاف ۲۰ هزار دُز در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند و این هفته باید رتبه اول را به دست آوریم.

سرعت و حجم واردات واکسن کرونا در کنار افزایش چشمگیر واکسیناسیون بار دیگر ثابت کرد که برای انجام کارهای کشور هزاران راه وجود دارد و نبود مجوز واردات یا موضوعاتی نظیر نپیوستن به FATF تنها سرپوش و بهانه‌ای برای کم‌کاری دولت در امر مدیریت بیماری کرونا در کشور بود.

انتهای پیام/