اسلام آباد خبر08:07 - 1401/02/31
مسئول دفتر نماینده ولی در سپاه اسلام آبادغرب:

امروز امید آفرینی و شبهه زدایی و حفظ اصول از مصادیق جهاد تبیین است/ طلاب و روحانیون در دوران دفاع مقدس داوطلبانه در صف اول اعزام به جبهه ها قرار داشتند

مسئول دفتر نماینده ولی در سپاه اسلام آبادغرب با بیان اینکه امروز امید آفرینی و شبهه زدایی و حفظ اصول از مصادیق جهاد تبیین است، گفت: طلاب و روحانیون در دوران دفاع مقدس داوطلبانه در صف اول اعزام به جبهه ها قرار داشتند.

به گزارش اسلام آباد خبر ، حجت الاسلام مهدی مرادی مسئول دفتر نماینده ولی در سپاه اسلام آبادغرب در سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه این هفته شهرستان اسلام آبادغرب، یاد و خاطره شهدا، شهدای عملیات بیت المقدس و 4 هزار شهید کنگره شهدای روحانی در شهر قم  را گرامی داشت.

 

وی یاد و خاطره ۴ شهید روحانی شهرستان اسلام آباد غرب؛ شهید غلامرضا گل آور، شهید نجاتعلی جعفری، شهید عبدالکریم ملکی و شهید جعفر حمیدیه را گرامی داشت و روح همه شهدا درود فرستاد.

 

وی اظهار کرد: طلاب و روحانیون در دوران دفاع مقدس داوطلبانه در صف اول اعزام به جبهه ها قرار داشتند و با حضور در میان رزمندگان اسلام و خطوط مقدم جبهه، علاوه بر فعالیت در زمینه های مختلف دینی و مذهبی و ارتباط نزدیک با رزمندگان، در میدان رزم نیز رشادت های زیادی نشان دادند و عملا مروج فرهنگ ایثار و شهادت بودند.

 

مسئول دفتر نماینده ولی در سپاه اسلام آبادغرب با اشاره به کنگره بزرگ شهدای روحانی در چهارم خرداد در شهر مقدس قم که مرکز حوزه‌های علمیه است، برگزار می‌شود  که در حاشیه کنگره نمایشگاه بزرگی با حضور استان‌ها و نهادها و وزارتخانه‌ها با آثار ارزشمندی از شهدا از 31 اردیبهشت تا 10 خرداد در مصلی قم برگزار می‌شود.  24 جلد کتاب تحت عنوان تعهد سرخ در معرفی شهدا نگاشته شد، کتاب پیام شهدای روحانی در یک جلد، پیام برخی شهدای روحانی و سیره آنها تحت عنوان پیام عملی گردآوری شده است، 10 کتاب صوتی و 117 عنوان کتاب در استان‌ها و 509  اثر هنری را داشتیم که البته همه توسط افراد بدون هزینه بیت‌المال انجام شده است.

 

وی با تشریح هدف کنگره‌های شهدا، عنوان کرد: یک هدف آن کسب حیات طیبه قرانی از شهداست؛ دوم یادگیری مبارزه و سبک زندگی از شهید و چگونه حرکت کردن است.  سوم، شنیدن پیام شهید و ایستادگی و عدم سازش و انفعال است چراکه پیام شهید ایستادگی است؛ چهارم، تقویت روحیه نشاط و تعالی و خنثی کردن نقشه دشمنان است.  

 

حجت الاسلام مرادی بیان داشت:  اولین گام ما شناسایی روحانیون شهید بود، برای این منظور یک کار طولانی دو دهه ای صورت گرفت.  هرچند آمار روحانی شهید بیش از این چهار هزارتاست اما ما این آمار را از 2 جا استخراج کردیم؛ یک طلبه بودن و سطح علمی آنها را از طلبه تا مجتهد، مدیریت حوزه علمیه مشخص کرده باشد. هرچند شهدایی داشتیم که طلبه بودند اما در نظام مدیریت حوزه نبودند مثلا بعد انقلاب بر اساس تکلیف از حوزه وارد سپاه شده باشند.  دومین شرط، این بود که بنیاد شهید شهادت آنها را ثبت کرده باشد. تعداد دقیق شهدای روحانی ما 3888 نفر بودند که با دو شهید حرم رضوی 3890 نفر شدند.

وی عنوان کرد: از مجموع این روحانیون شهید ، 3741 نفر روحانی شیعه  و 149نفر روحانی اهل تسنن داریم، 57 نفر از زمان مشروطه تا انقلاب اسلامی هستند.  40 نفر بین انقلاب تا دفاع مقدس و  149 نفر شهدای ترور یا مدافع حرم هستند و  مابقی در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیدند.  3304 نفر عضویت بسیجی داشتند،  381 نفر سپاهی،  27 نفر عضو ارتش،  16 نفر ناجا،  21 قوه،  22 نماینده مجلس،  6 نفر صدا و سیما و  67 نفر طلبه وظیفه بودند. بیشترین شهدای ما جوان بودند و 496 نفر حدود 18 سال سن داشتند.

 

مسئول دفتر نماینده ولی در سپاه اسلام آبادغرب گفت: در دوران دفاع مقدس، طلاب و روحانیون استان کرمانشاه در خط مقدم جبهه ها حضور داشتند و تعداد زیادی از آنها به شهادت رسید  به طوری که بیش از پنجاه تن از طلاب استان شهید شدند که ده نفر از آنها از روحانیون اهل تسنن بودند. به لحاظ تحصیلات از طلبه مقدماتی تا مجتهد جامع الشرایط و از نظر مسئولیت از پست فرماندهی مانند فرمانده لشکر، گردان و تیپ و دسته شهید روحانی داشتیم.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین روحانی شهید برای سال 65 و عملیات کربلای 5 بود که 567 شهید تقدیم کردیم، در بین استان‌ها، اصفهان با 547 شهید در رتبه اول است، بیشترین شهید طلبه در منطقه شلمچه به شهادت رسیدند. همچنین ما نحوه شهادت این عزیزان را استخراج کردیم ،  2021 نفر بر اثر ترکش توپ و خمپاره به شهادت رسیدند ،  496 نفر ترکش به سرشان اصابت کرد،  47 نفر از اینها غیر ایرانی بودند ،  93 نفر همچنان مفقودالاثر هستند ،  547 نفر هم سادات و از ذریه پیامبر بودند.  

 

حجت الاسلام مرادی گفت: ناحیه مقاومت بسیج اسلام آباد و بسیج طلاب دفتر نمایندگی ولی فقیه پایگاه حوزه علمیه امام خمینی ره و حوزه علمیه فاطمه زهرا سلام الله  در قالب گروههای جهادی در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و عمرانی  زلزله و سیل و کرونا و کمکهای مومنانه پیشرو پیشتاز بوده است،

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: مبنای الزامات جهاد تبیین اشراف اطلاعاتی و بصیرت کامل است و صراحت بیان و شجاعت بیان در کنار بصیرت لازم است.  شهید بهشتی و شهید مطهری هرجا موضوعی را درست تشخیص می دادند با صراحت بیان می‌کردند. امروز امید آفرینی و شبهه زدایی و حفظ اصول از مصادیق جهاد تبیین است.