در کنفرانس خبری در استانبول:

جلیلی: ایران به پشتوانه قدرت ملی در حال مذاکره با کشورهای غربی است

کد خبر: 11418
|
13:39 - 1392/02/26
نسخه چاپی
جلیلی: ایران به پشتوانه قدرت ملی در حال مذاکره با کشورهای غربی است
دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران گفت که ایران به پشتوانه قدرت ملی در حال مذاکره با کشورهای غربی است.

به گزارش خبرنگار اعزامی فارس به استانبول، دکتر سعید جلیلی دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران صبح امروز ساعت 11 به وقت محلی کنفرانس خبری خود در محل کنسولگری ایران در استانبول آغاز کردند.

وی ابتدا از مقامات ترکیه برای میزبانی این نشست تشکر کرد.

جلیلی در ادامه گفت: ایران بر مبنای یک منطق مشخص و با توجه به اقتدار نظام جمهوری اسلامی در عرصه بین‌المللی چند دور مذاکره هسته‌ای با قدرت‌های جهانی برگزار کرد. پس از مذاکرات مسکو 8 ماه طول کشید تا آنها توانستند پاسخی به پیشنهادات ارائه شده توسط ایران بدهند. آنها در آلماتی یک پیشنهاداتی دادند. ما نیز اعلام کردیم که به پیشنهادهای آنها پاسخ خواهیم داد و در کمتر از یک ماه در نشست آلماتی 2 به پیشنهادات آنها پاسخ دادیم. به آلماتی 2 اعلام کردیم که ایران بر مبنای منطق خود و اقتدار ملی و منطقه‌ای در زمینه یک طرح جامع و گام‌های مشخص توافق‌هایی را با گروه 1+5 داشت. بعد از 2 روز گفت‌وگوهای مفصل در آلماتی 2 به این جمع‌بندی رسیدند که به پایتخت‌های خود بروند و طی چند روز به پیشنهادات ایران پاسخ بدهند. این چند روز 40 روز طول کشید تا اینکه خانم اشتون قبول کردند که گفت‌وگویی داشته باشیم تا نظرات خود را اعلام کنند.

ایران با یک منطق مشخص که همان دفاع قاطع از حقوق ملت ایران است، به پیش می‌رود

نشست دیشب گفت‌وگوی طولانی و مفیدی بود همانطور که خانم اشتون گفتند این گفت‌وگوها مفید بود، در این نشست توانستیم بیشتر وارد بحث‌های جزئی بشویم. قرار شد با ایده‌های جدیدی تحملاتی صورت بگیرد و گفت‌وگوها را ادامه بدهیم. از سوی دیگر دیروز گفت‌وگوهای خوبی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برقرار شد. در آنجا نیز گفت‌وگوها سازنده بود و چند ساعت به طول انجامید و بر رویکرد تعامل ایران و آژانس و چگونگی این تعامل صحبت‌هایی انجام شد. همه این دو روند در حالی شکل می‌گیرد که ایران با یک منطق مشخص که همان دفاع قاطع از حقوق ملت ایران است، به پیش می‌رود.

ایران به عنوان یک عضو NPT یک ظرفیت بزرگ برای خلع سلاح و جلوگیری اشاعه سلاح هسته‌ای است

دکتر جلیلی در ادامه این کنفرانس خبری گفت: از هرگونه همکاری در چارچوب NPT و پذیرش حق مسلم ما در زمینه برخورداری از حق غنی‌سازی اورانیوم استقبال می‌کنیم. معتقدیم که ایران به عنوان یک عضو فعال NPT یک ظرفیت بزرگ برای خلع سلاح و جلوگیری برای اشاعه سلاح هسته‌ای و همکاری احزاب برای استفاده از انرژی هسته‌ای است. ما عمیقا در این باوریم که اقتدار ایران و ظرفیت‌های ایران به پشتوانه اجماع و حرکت ملی در داخل و به عنوان رئیس جنبش عدم تعهد همه اینها می‌تواند موضوع دفاع از حقوق ملت ایران بخصوص حق غنی‌سازی اورانیوم را به یک اجماع ملی برساند.

 

 

حق غنی‌سازی اورانیوم یک اجماع ملی در ایران است

وی گفت: حق غنی‌سازی اورانیوم یک اجماع ملی در ایران است و انتخاباتی که پیش‌رو داریم سبب می‌شود تا منتخب مردم با شور و حرارت بیشتر از حقوق ملت ایران دفاع کند. قدرت‌ها بدانند که این حق مشروع ملت ایران است و کسانی که حرکت‌های یکجانبه انجام می‌دهند نشان می‌دهند که می‌خواهند حقوق ملت ایران را انکار کنند. از سوی دیگر اقدامات یکجانبه نشان می‌دهد که غربی‌ها از ایجاد اجماع علیه ایران ناتوان هستند. جنبش عدم تعهد که دو سوم اعضای جامعه جهانی را تشکیل می‌دهند پیشتاز در حقوق هسته‌ای ایران هستند.

تفاوت پیشنهادهای ایران در مسکو و آلماتی 1

وی در پاسخ به سؤالی درباره تفاوت پیشنهادهای ایران در مسکو و آلماتی 1 گفت: در مسکو پیشنهادهای جامعی را ارائه دادیم تا به توافق جامع در همه زمینه‌ها برسیم. در آلماتی پیشنهادی که دادیم این بود که به جای یک طرح جامع بیاییم از یک گام شروع کنیم. در آلماتی 2 پیشنهاد دادیم برای آن گام می‌توان حرکت‌های متفاوتی انجام داد. دیشب با خانم اشتون صحبت این بود که این گام‌ها را با چه ایده‌ای می‌توان متقابل و متوازن کرد. گاهی فرصت‌هایی ایجاد می‌شود اگر آنها این فرصت‌ها را استفاده کنند، باعث از دست نرفتن این فرصت‌ها می‌شود. در این زمینه می‌توان به بیانیه تهران اشاره کرد که طی آن نخست‌وزیر ترکیه و رئیس جمهور برزیل در تهران حاضر شدند و این بیانیه را امضاء کردند. تمام بحث بیانیه تهران این بود که چگونه سوخت 20 درصد ایران تأمین شود. آنها به جای آنکه از این فرصت استفاده کنند، آن را رد کرده و قطعنامه 1929 را صادر کردند. ایران بر مبنای حقوق مسلم خود بر اساس NPT سوخت 20 درصد را تأمین کرد. آنها فرصت بیانیه را از دست دادند و در آلماتی 1 تمام صحبت‌‌شان این بود که درباره تولید سوخت 20 درصد در ایران صحبت کنیم. توصیه ما به آنها این است که زمانی که فرصت‌ها را از دست می‌دهید ملت ایران عقب‌نشینی نمی‌کنند. امید دارم امروز درباره پیشنهاد ما در آلماتی 2 تحمل کنند و در آینده نیایند بگویند بیایید در این باره صحبت کنید.

دموکراسی؛ تنها راه‌حل بحران سوریه است

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره موضع ایران در قبال تحولات سوریه گفت: درباره سوریه موضعی از اول مشخص بود در ابتدای بحران سوریه هرگونه خشونت را رد کردیم و تاکید کردیم که سوریه یک راه حل بیشتر ندارد و آن هم دموکراسی است که از طریق گفت‌وگوهای ملی و انتخابات حاصل می‌شود. همه باید تلاش کنند که زمینه برای گفت‌وگوهای ملی فراهم شود و بعد از آن انتخابات لازم در آنجا برگزار شود. درباره سوریه مردم این کشور هستند که باید از طریق گفت‌وگو انتخابات تصمیم‌گیری کنند.

 

با ظهور یک نظام مردمی، آمریکا به مقابله با حقوق مردم ایران پرداخت

آقای دکتر جلیلی در ادامه در پاسخ به سؤال خبرنگارخبرگزاری فارسدرباره اختلاف اساسی ایران و غرب، گفت: اختلاف اساسی بین ایران و آمریکا یک اختلاف دیرینه است. این اختلاف به زمان گذشته برمی‌گردد. آمریکا می‌خواست که از دیکتاتور و کسی که با کودتا سر کار آمده است، حمایت کند، لذا با سقوط دیکتاتور و ظهور یک نظام مردمی آمریکا به مقابله با حقوق ملت ایران پرداخت و هر آنچه که در توانش بود در این زمینه انجام داد. از دیکتاتور دیگری نظیر صدام دفاع کرد و در 8 سال جنگ عراق علیه ایران انواع پشتیبانی را از صدام انجام داد. طی 30 سال گذشته انواع تحریم‌ها را علیه ایران به کار گرفت. اینکه ملت ایران از حقوق خود دفاع می‌کند و آنها ناامید می‌شوند مشکل آنهاست. ملت ایران نه تنها از حقوق خود دفاع می‌کند بلکه با مقاومتی که انجام داده پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است. اتفاقا در حوزه‌ای که فشار بیشتری داشته موفقیت‌های ملت ما در آن زمینه بیشتر بوده است. در بحث هسته‌ای علی‌رغم همه فشارها ایران جزء 10 کشوری است که فناوری هسته‌ای را بدست آورده است. در زمینه نفت نیز ایران را تحریم کردند، اما ما پیشرفت‌های خوبی در این زمینه داشتیم. امروز خود آنها اعتراف می‌کنند که رشد علمی در ایران در سال 2011، یازده برابر رشد علمی در جهان بوده است. به هرحال امروز این قابل انکار نیست که ایران در پرتو مقاومت پیشرفت‌های چشمگیری را داشته است. این آمریکا است که باید به جهانیان بگوید چه گزینه‌ای را انتخاب می‌کند، آیا می‌خواهد با نظام‌های دموکراتیک مقابله کند یا متحدان خود را از میان دیکتاتورها انتخاب کند. این برای خود آمریکا هزینه خواهد داشت و در نزد ملت‌های منطقه منفورتر می‌شود. آمریکا باید به جهان موضع‌اش را بگوید که چه انتخابی می‌خواهد بکند. آیا کماکان می‌خواهد با دموکراسی باشد یا از دیکتاتورها و تروریست‌ها حمایت کند؟

امروزه باید شعار وحدت، دوستی و همکاری‌های راهبردی در جهان اسلام شکل گیرد

دکتر جلیلی در ادامه این مصاحبه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران ترکیه درباره حادثه ریحانلی گفت: اول به مردم و دولت ترکیه به خاطر حوادث تروریستی در ریحانلی تسلیت عرض می‌کنم. هرگونه حادثه تروریستی که مردم را هدف قرار دهد، محکوم می‌کنیم. اعتقاد داریم بعد از بیداری اسلامی ظرفیت‌های مردمی جایگزین دیکتاتور‌ها شدند که این یک فرصت برای جهان است.

معتقد هستم که مصر، تونس، ایران، عراق و سوریه ظرفیت‌های بزرگی برای جهان اسلامی هستند. قطعا تجمیل این ظرفیت‌ها به نفع جهان اسلام است. حتما باید مرزهای این کشورها مرزهای دوستی و امنیت باشد. می‌بایست روابط عمیق و دوستانه‌ای بین این کشورها وجود داشته باشد. فکر می‌کنیم برای مردم منطقه ظرفیت‌های بزرگتری ایجاد شده است. نباید بگذاریم دشمنان با تفرقه‌افکنی به اختلافات دامن بزنند که این به نفع هیچ کس نیست. فکر می‌کنیم امروز روزی است که شعار وحدت، دوستی و همکاری‌های راهبردی بین کشورهای منطقه و اسلامی باید صورت گیرد.

ایران امنیت ترکیه را امنیت خود می‌داند

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ترکیه‌ای دیگری که گفته بود به نظر ایران فاعل حوادث انفجاری ریحانلی چه کسی می‌تواند باشد، گفت: امنیت یک کل به هم پیوسته است. ما روابط دوستانه و برادرانه‌ای با ترکیه داریم. ما امنیت ترکیه را امنیت خود می‌دانیم و مرزهای ترکیه و ایران باید همیشه مرزهای دوستی و امنیت باشد و بر همین مبنا تاکید داریم باید چارچوب‌های امنیتی صورت بگیرد تا به دشمنان اجازه ایجاد ناامنی را ندهیم. فکر می‌کنیم که امروز روزی است که کشورهای منطقه در جهت تجمیع و هم‌افزایی گام برمی‌دارند. فکر می‌کنیم که ترکیه و عراق نیز یک ظرفیت خوب در منطقه و جهان اسلام هستند. سوریه نیز ظرفیت خوب برای مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت از مقاومت در منطقه است. خوشبختانه ایران روابط خوب، طولانی و عمیقی با ترکیه دارد و از ظرفیت‌های خود برای دوستی بین کشورهای منطقه استفاده می‌کند تا اختلافات به حداقل برسد. هر چقدر دوستی‌ها بیشتر شود امنیت شکوفاتر و بیشتر می‌شود.

 

ملت ایران با هر انتخابات، اقتدار و منافع خود را بهتر حفظ می‌کند

وی در انتها گفت: به دلیل سفر کوتاهم به ترکیه و سفر مقامات ترکیه به (آمریکا) امکان دیدار با مقامات ترکیه وجود نداشت. درباره انتخابات در ایران نیز باید بگویم ایران به عنوان یک کشور مردم‌سالار دینی هر اندازه که در آن فعالیت‌های سیاسی بیشتر شود موجب تثبیت بیشتر نظام جمهوری اسلامی ایران می‌شود. در واقع رقابت‌های سیاسی موجب تقویت نظام می‌شود لذا شاهد هستیم با هر انتخابات اقتدار ایران یک ارتقاء معنی‌داری پیدا می‌کند. ایران با هر انتخابات این ظرفیت را بهتر پیدا می‌کند که اقتدار خود را بهتر حفظ کند.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها