مشروح «مناظره اقتصادی» 8 کاندیدای ریاست جمهوری

کد خبر: 17071
|
19:25 - 1392/03/10
نسخه چاپی
مشروح «مناظره اقتصادی» 8 کاندیدای ریاست جمهوری
هشت کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در مناظره تلویزیونی شبکه یک سیما دیدگاه‌های اقتصادی خود را بیان کردند.
 به گزارش اسلام آباد خبر به نقل از  خبرگزاری فارس، مناظره اقتصادی 8 کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت 16 امروز آغاز شد.

ترتیب انتشار اخبار مربوط به کاندیداها در این خبر، بر اساس قرعه‌کشی صورت گرفته در استودیوی برگزاری مناظره است.

 

 

سوال اول/«راه حل مشکل تورم»

* غرضی: دولت‌ها در طول صد سال اخیر تورم زا بوده‌اند

 

 سید محمد غرضی نخستین کاندیدایی بود که در جایگاه قرار گرفت و در پاسخ به سؤالی در مورد نحوه حل مشکل تورم اظهار داشت: ملت ایران ظرف یکصد سال گذشته دچار دولت‌هایی بوده که همه تورم‌زا بودند.

وی افزود: ریال ما معادل رویالی بوده که در تاریخ به میزان یک رویال اسپانیا بوده و ابتدای نهضت مشروطه یک ریال ما معادل یک دلار بود.

غرضی گفت: وقتی رضا شاه به قدرت رسید می شود سه ریال و وقتی از کشور می‌رود، می‌شود 15 ریال و وقتی متفقین حمله کردند می‌شود 20 ریال. دولت مصدق آن را تغییر نداد ولی دولت زاهدی آن را به 35 ریال افزایش داد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهور یازدهم گفت: دولت منصور ریال را به 6 تومان و 8 ریال می‌رساند و بعد از انقلاب بنی‌صدر به عنوان رئیس‌جمهور و و وزیر دارایی می‌کند 300 ریال.

غرضی افزود: دولت موسوی که بنده در آن وزیر نفت بودم با 40 تومان شروع شد و تا وقتی من بودم تا 50 تومان بیشتر نرفت اما بعدا 150 تومان شد.

وی ادامه داد: در دولت هاشمی 450 تومان شد و در دولت خاتمی به هزار تومان رسید و در این دولت به 3500 تومان رسید. فلذا از ابتدای انقلاب تا کنون ملت دچار گرفتاری تورم است.

غرضی ادامه داد: تا کشور به تولید نرسد، مشکل تورم حل نمی شود و علت اینکه کشور به تولید نمی‌رسد بالا بودن هزینه پول است که 25 تا 30 درصد است ولی در کشورهای تولید کننده این رقم دو درصد است.

غرضی گفت: اشتغال وقتی سامان می‌یابد که تولید سامان یابد و تولید وقتی سامان می‌یابد که هزینه پول به سمت نزولی برود اما در حال حاضر اشتغال مصنوعی است و وقتی می‌توان به تولید دست یافت که محکم جلوی تورم بایستیم.

محمدباقر قالیباف،در پاسخ به محمد غرضی گفت: نکته‌ای که آقای غرضی به عنوان پیشکسوتان‌مان بیان کردند از یک نگاه درست است اما واقعیت این است که ما امروز باید به طور دقیق به موضوع اشتغال بپردازیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: باید برای اشتغال کارهای کوتاه مدت و بلند مدتی ایجاد کنیم و باید ضمن ایجاد فرصت‌های شغلی و منابع مالی از ادامه شرایط فعلی که در کارخانجات و کشاورزی مطرح است جلوگیری کنیم.

وی تاکید کرد: رونق اقتصادی باید مورد توجه قرار بگیرد اما وقتی از یک طرف با رکود و تورم مواجه نیست و طبیعتا نمی‌توانیم نقدینگی را اضافه کنیم لذا باید آن را به سمت تولید هدایت کنیم و باید اولویت را در کار تولید قرار دهیم.

غلامعلی حداد عادلدر پاسخ به صحبت های غرضی، گفت: آقای غرضی به مسئله تورم بیشتر از اشتغال پرداختند، البته تورم در اشتغال تاثیر زیادی دارد ولی در حال حاضر ما در امر اشتغال در کشور مسائلی داریم که نزدیک به خود مسئله اشتغال است.

وی افزود: در حال حاضر بازار کار متولی ندارد. یعنی وزارت کار می‌گوید که من مسئول ایجاد اشتغال نیستم، من مسئول حل و فصل روابط کارگر و کارفرما هستم، این یک مسئله است، موضوع دیگر اینکه ما در حال حاضر تعدادی کارگاه و کارخانه داریم که اینها تعطیل شده‌اند، باید با حمایت از این کارگاه‌ها و کارخانه‌ها و پرداخت یارانه و معافیت مالیاتی، با استمهال دیون، کمک کنیم تا این کارخانه‌ها احیا شوند و اگر در شرف تعطیلی هستند، تعطیل نشوند.

حداد عادل در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: مسئله دیگر این است که بسیاری از پیمانکاران از دولت طلب‌های زیادی دارند و اگر دولت بدهی‌هایش را پرداخت نکند، اشتغال زمین می‌ماند.

علی‌اکبر ولایتینامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با اشاره به اظهارات غرضی درباره تولید گفت: آقای غرضی به بخش تولید تکیه کردند اما می توان این جمله را اینگونه تکمیل کرد که دولتها قبل و بعد از انقلاب به جای اینکه تولید محور باشند توزیع محور بودند.

وی با بیان اینکه باید تولید را بر اساس اصل 44 که مورد تاکید مقام معظم رهبری است مردمی کرد، افزود: برخی واگذاری‌ها مثلا در حوزه نفت که در مجمع تشخیص مطرح است، باید اینگونه باشد که واگذاری‌ها از دولت به ملت باشد، نه اینکه از دولت به دولت.

ولایتی با اشاره به حمایت از کشاورزی گفت: نباید حمایت از کشاورزان را فراموش کنیم و باید خرید محصولات خرید تضمینی کشاورزان را رونق بدهیم.

محسن رضاییدر پاسخ به سخنان غرضی گفت: سخنان ایشان ممکن است تا حدودی درباره شرایط ایران صدق بکند اما بحث وی درباره اشتغال و تورم که دو پدیده جداگانه است، صدق نمی کند و حتی ضد هم عمل می‌کند یعنی می‌گوید اگر بیکاری بالا باشد تورم پائین می‌رود.

وی افزود: منحنی فیلیپس در اقتصاد درباره همین مسئله است و از نظر علمی خیلی این مسئله قابل اثبات نیست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: مشکل ما این است که اشتغال از 2 جزء شاغل و شغل درست می‌شود، شغل را باید کارآفرین درست کرد و شاغلین نیز کسانی هستند که مهارت داشته باشند و هر کدام از آنها برنامه‌ای می‌خواهد.

رضایی گفت: تقویت کارآفرینی در کشور و از طرف دیگر ایجاد مهارت‌های کاری لازمه همدیگر است البته مجموعه عوامل زیادی دست به دست هم می‌دهند که شاغلین آماده پذیرفتن شغل شوند و کارآفرینان بتوانند شغل ایجاد کنند.

سعید جلیلیدر پاسخ به گفته‌های سید محمد غرضی اظهار داشت: شاید امروز بیکاری مهمترین موضوع کشور باشد زیرا رشد جمعیتی‌مان به دوران نیاز به کار خود رسیده است و نیاز است که به این موضوع توجه جدی شود.

وی افزود: برای حمایت از تولید باید به ظرفیت‌های بخشی مثل کشاورزی، عرصه‌های دانش‌بنیان و مزیت‌های نسبی در صنعت نفت و گاز و فولاد و مسکن توجه شود. که باعث ایجاد اشتغال می شود.

جلیلی تاکید کرد: اشتغال باید برای تولید باشد نه شغل‌های کاذب.

محمدرضا عارفنیز اظهار داشت: برآوردها این است که ما یک میلیون فرصت شغلی لازم داریم.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم بر همین اساس به احیای سازمان مدیریت اشاره کرد و اظهار داشت: باید سهم صنعت را از هدفمندی پرداخت کنیم؛ 30 درصد صنعت باید به تولید پرداخت شود.

وی یادآور شد: نقدینگی را باید به سمت صنعت هدایت و هزینه‌های جاری صنعت را با نیروهای ساده و وام درازمدت در اختیار آنها قرار دهیم.

عارف با تاکید بر رونق فضای کسب و کار، یادآور شد: متاسفانه ما در این زمینه رتبه‌مان 145 است و باید مشکل فضای کسب و کار را حل کرد.

وی همچنین به صنعت گردشگری در این زمینه اشاره کرد.

حسن روحانیآخرین نفری بود که در پاسخ به غرضی گفت: فکر می‌کنم مسئله اشتغال و پایین آوردن نرخ بیکاری جزء مهمترین دغدغه‌های مردم است.

وی تصریح کرد: وقتی سه میلیون بیکار داریم و سه هزار نیروی فارغ‌التحصیل و متخصص آماده به کار داریم نشان می‌دهد که این موضوع بسیار مهم است و راه‌حل آن بهبود مستمر محیط کسب و کار است که در مجلس تدوین شده ولی به خوبی اجرا نشده است.

روحانی خاطرنشان کرد: آموزش نیروی متخصص یکی از راهکارهای برون رفت از بیکاری و حل مشکلات اقتصادی است.

محمد غرضیدر پایان و در جواب دیگر کاندیداها گفت: تولید، رقابت جهانی دارد که باید به آن توجه ویژه داشت.

غرضی افزود: در تمام دنیا هزینه پول برای تولید نهایتا دو درصد است ولی در ایران هزینه پول بیش از حد تورم است.

وی ادامه داد: تورم 20 درصدی و هزینه پول 25 درصد هیچ سرمایه‌ای را برای تولید نگه نمی‌دارد و گرچه همه دولت‌ها برای حل مشکل حرکت کردند به ویژه دولت‌های صالح بعد از انقلاب، اما همه شکست خوردند.

غرضی دلیل این مسئله را غفلت از یک موضوع دانست و در این خصوص توضیح داد: ‌از این موضوع غفلت شد که تورم را به عنوان ابزاری که می‌توان کار را راه بیندازیم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: ما درست برعکس عمل کردیم در حالی که تورم باید روی 2 تا 1 درصد بیاید و هزینه پول به 3 درصد برسد.

این نامزد انتخابات یازدهم با اشاره به رقبای ایران همچون چین و ترکیه و هند اظهار داشت: شما در سال، 40 میلیارد دلار واردات داشتید و نیازهایی مانند گوشت،‌روغن و کره را از طریق واردات تامین کردید.

غرضی افزود: دلیل این مسئله این است که تمام کسانی که به تولید می‌پرداختند به خاطر هزینه بانکی زیاد، تولید را رها کرده‌اند.

وی ادامه داد: تولید در کشور ما حمایت اجتماعی، سیاسی، اداری ومنطقی نداشته است و لذا تولید گرایان شکست خوردند.

سوال دوم/«نظام تصمیم‌گیری در کشور»

* عارف: اختلافات باید در یک فضای صمیمی حل شود

 محمدرضا عارف در پاسخ به دومین مناظره مبنی بر اینکه نگاه و برنامه شما برای نظام تصمیم‌گیری در کشور و نهادهای نظارتی چیست؟ به مسئولیت خود در سازمان مدیریت کشور اشاره و تصریح کرد: مهمترین ریشه مشکلات اقتصادی کشور حاکمیت یکپارچه جریان اصولگرا بر کشور و کنار گذاشتن جریانات دیگر بوده است چرا که خیلی از متخصصان برجسته را به همین دلیل از دست دادیم.

وی یکی دیگر از مشکلات موجود در اقتصاد حضور برخی از نظامیان و شرکت‌های نظامی در اقتصاد تلقی کرد و گفت: حضور نظامیان فضا را برای مشارکت بخش خصوصی تنگ کرده است معتقدم خصوصی‌سازی ناقص اجرا شده و به گونه ای که 5 تا 15 درصد به خصوصی‌ و بقیه به شرکت‌های دولتی و نیمه دولتی واگذار شده است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری مشکل رابطه با دنیا را نیز از دیگر مواردی برشمرد که در مشکلات اقتصادی مؤثر بوده است. و به گفته وی این مشکل رابطه با دنیا، ایران را از گرفتن امتیاز خوب بی‌بهره کرده است اما اگر اصل 44 قانون اساسی را به طور جدّ ‌دنبال شود، خیلی از مسائل رفع خواهد شد.

 

عارف گفت که در کشورداری باید خرد جمعی حاکم باشد و باید پذیرفت که یک جریان سیاسی نباید کشور را اداره کند. بنابراین حاکمیت یک پارچه مشکل امروز ماست. باید در کشورداری بنا را شایسته‌سالاری گذاشت و از بهترین نیروها استفاده کرد.

 

معاون اول دولت خاتمی در پاسخ به این پرسش که برای نظام تصمیم‌گیری کشور تعامل با سایر قوا را چگونه رفتار خواهید کرد، یادآور شد: قوای سه‌گانه جایگاه مشخصی را دارند و استقلال قوا نیز در قانون اساسی تعریف شده است. اختلافات باید در یک فضای صمیمی حل شود و نباید به جامعه کشانده شود و اگر در یک فضای صمیمی نتواند آن را حل کرد، باید با راه‌حل اساسی اصل 110 و رهبری به این مسائل خاتمه بخشید.

حدادعادلدر پاسخ به سؤال عارف اظهار داشت: آقای عارف مسئله را بیش از حد سیاسی کردند و گناه مشکلات کشور را به دوش اصولگرایی گذاشتند و گفته اند چون در 8 سال گذشته کشور توسط اصولگرایان اداره می‌شده پس در روابط قوا چنین مشکلاتی پدید آمده است.

 

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم یادآور شد: بنده با این مسئله موافقم که با تغییر دولت ، کشور نباید از نیروهای خدوم خالی شود اما اگر چنین اتفاقی در اصولگرایی افتاده باشد، نظیر آن است که در زمان اصلاح طلبان روی داد و باید گفت که در دوره اصلاح طلبان با اصولگرایان چه کردند؟

 

وی یادآور شد:‌از این رو این اشکال اگر وارد باشد به همه دولت‌ها وارد بوده که وقتی به ریاست می‌رسند کشور را از نیروهای کارشناسی خالی می‌کنند و این به دلیل موضع‌گیری‌های سیاسی است.

 

حدادعادل افزود: اگر موفق به اداره کشور شوم سعی می‌کنم در این زمینه موارد سیاسی را از نیروهای خدمتگزار و کارشناس جدا کنم.

حجت‌الاسلام حسن روحانی،در پاسخ به عارف  با بیان اینکه در حوزه اقتصادی باید از نگاه‌های فردمحوری و استبداد رای فاصله بگیریم، گفت: باید از متخصصان و نظرات آنها استفاده کنیم.

 

وی با بیان اینکه باید از نظر فعالان بخش خصوصی و کارآفرینان استفاده شود بر احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تاکید کرد.

 

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه دولت نباید در اداره کشور جناحی عمل کند، افزود: لازم است نگاه‌های فعالان اقتصادی را مورد توجه قرار بدهیم.

 

روحانی با بیان اینکه باید در کشور آزادی بیان باشد، افزود: اگر آزادی بیان وجود نداشته باشد نظام تصمیم‌گیری کشور با اشکال مواجه خواهد شد.

ولایتیدر پاسخ به عارف اظهار داشت: نکته‌ای که آقای عارف گفت بخشی از مطلب بود اما متممی نیاز دارد. از این رو حتما باید از نیروهای متخصص با سلایق مختلف سیاسی استفاده کرد تا دولت محروم نماند اما وجه مشترک جریانات سیاسی باید این باشد که به نظام، قانون اساسی و ولایت فقیه در قول و فعل مقید باشند و تجربه آنها نیز این را نشان داده باشد.

 

ولایتی ادامه داد: از بعد از مونتسکیو تفکیک قوا صورت گرفته است و کسی بعد از او حرف بالاتری نزده است لذا با توجه به اهمیت و پیچیدگی حکومت، قوه مقننه، قوه مجریه و قوه قضائیه تشکیل شده است و در همه جای دنیا نیز وجود دارد.

 

نامزد انتخابات یازدهم با تاکید بر اینکه قوه مجریه باید قانونگرا و در برابر دادگاه از قوه قضائیه حاضر باشد افزود: اگر قوه مجریه کابینه تشکیل می‌دهد باید مرکب از وزرای متخصص باشد طوری که هر وزیری در حوزه خودش اختیارات یک رئیس‌جمهور را داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه هیئت دولت تیم فوتبال نیست خاطرنشان کرد: بنابراین کسانی که در مدیریت امتحان خود را پس داده و افراد باتجربه‌ای هستند باید در هیئت دولت حضور یابند.

محسن رضاییدر پاسخ به عارف گفت: خوشبختانه بنده چون جزو هیچ کدام از این دعواها نبودم، شاید قضاوت صحیح‌تری بتوانم انجام دهم.

 

وی افزود: نه جزو دوره آقای خاتمی بودم که اصولگرایان را بیرون بریزم نه جزو دوره آقای احمدی‌نژاد بودم که اصلاح‌طلبان را بیرون بریزم، من هیچ وقت این اقدامات را قبول نداشته و ندارم.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه معیارم برای بکارگیری نیروهای توانمند این کشور، کارآمدی است و دیگری اینکه نظام را قبول داشته باشند.

 

وی خاطرنشان کرد: آقای عارف به سوال پاسخ نداد، آیا اصلا شما اختیارات ریاست جمهوری را کافی می‌دانید که دوباره آن بحث‌های دو قلو بیرون نیاید؟ آیا شما در رفتار دوره خودتان هیچ نقصی نمی‌بینید؟ و فکر می‌کنید آن را حل می‌کنید؟ بالاخره شما نگفتید که با توجه به مجلس اصولگرا و موضع‌گیری‌هایی که شما دارید، آیا می‌توانید با آنان هماهنگ باشید یا نمی توانید هماهنگ باشید؟

 

محسن رضایی متذکر شد: ما واقعا نمی‌توانیم به این شکل وقت ملت بزرگ ایران را بگیریم و کاش خود اقتصاددانان همین جا حضور می‌یافتند و مباحث دقیق‌تر و جدی‌تر پیش می‌رفت.

سعید جلیلی در پاسخ به اظهارات عارف در خصوص اداره کشور گفت: ما زمانی می‌توانیم یک تصمیم صحیح اقتصادی داشته باشیم که مبتنی بر گفتمان نظام و انقلاب اسلامی باشد. باور مردم ما این است که این گفتمان می‌تواند پیشرفت را برای ما به ارمغان بیاورد.

 

وی افزود: آقای عارف خاطرشان است که مبانی نظریه برنامه چهارم توسعه که سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آن را  نوشت کاملاً خلاف این مبانی است و چنین مبانی نمی‌تواند پیشرفت برای کشور داشته باشد.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در بحث تصمیم‌گیری‌ها باید چند نکته را در نظر بگیریم اول آنکه ما 75 میلیون نفر جمعیت داریم کسانی که درباره آنها تصمیم‌گیری می‌شود و ما به طور مثال باید در بحث کشاورزی از مردم در خصوص تصمیمات نظر بگیریم.

 

جلیلی گفت: دسته دوم کارشناسانی که از تمام طیف‌های سیاسی هستند و ممکن است تعلقات سیاسی نداشته باشند و دسته سوم نیز اعضای خود دولت هستند.

 

وی افزود: نکته بعدی ضرورت هماهنگی در خود دولت است یعنی باید این ظرفیت در دولت و شوراهای عالی خود دولت ایجاد شود. ما هم اکنون 40 شورا در خصوص بحث اقتصادی داریم که طبق قانون فعالیت می‌کنند و در مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری می‌کنند.

 

وی افزود: اینها باید باشند اما باید با یک آهنگ تصمیم‌گیری کنند و نباید ساز جداگانه بزنند از سوی دیگر در خود دولت نیز نباید بین وزارتخانه‌ها اختلاف باشد در کنار این اگر قانون مبنا قرار بگیرد چنین مشکلاتی به وجود نخواهد آمد.

محمد باقر قالیبافدر پاسخ به گفته‌های محمدرضا عارف گفت: این جلسه نشان داد که آغاز بحث ما موضوعات اقتصادی است اما در سؤال دوم به سمت بحث‌های سیاسی رفتیم.

 

وی افزود: وقتی اینگونه سیاست‌زده شویم، مجبوریم اقتصاد را رها کنیم ، در حالیکه حرف مردم این نیست. اختلاف سیاسی در اینجا حق را از بین می برد.

 

قالیباف تاکید کرد: در شورای شهر اول شاهد بودیم که اختلاف سیاسی آن را نابود کرد اما در شورای شهر ما هم اصولگرایان و هم اصلاح‌طلبان حضور دارند و هیچ مشکلی پیش نیامد. ریشه اختلاف در سیاست‌زدگی است.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما باید بر اساس برنامه حرکت کنیم چون حزب نداریم به ویژه که طی برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته دارای برنامه 5 ساله هستیم.

سید‌محمد غرضی در پاسخ به عارف گفت: من متولد 1320 و از نسلی هستم که 3 کار مهم را انجام داد که عبارت بودند از انقلاب، جنگ و سازندگی.

 

وی خاطرنشان کرد: جناح‌بندی دولت ظلم به مردم است و اینکه جمهوری اسلامی را به جریان‌های مختلف سیاسی تبدیل کنیم متاسفانه حرکت مناسبی نبوده است.

 

این کاندیدای ریاست جمهوری تصریح کرد: متاسفانه هنوز هم خیلی از کاندیداها می‌خواهند که کشور را به جریان‌های مختلف سیاسی تبدیل کنند. دولت‌ها باید متعهد شوند که دست در جیب مردم نکنند.

محمدرضا عارفدر پاسخ به اظهارات محمدباقر قالیباف درباره «سیاست» اظهار داشت: نمی‌توان بدون توسعه سیاسی به توسعه اقتصادی رسید.

 

وی افزود: ما اعتقاد به توسعه متوازن و متعادل داریم و باید توسعه سیاسی را هم‌زمان با توسعه اقتصادی دنبال کنیم.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در پاسخ به اظهارات سعید جلیلی درباره مبانی برنامه چهارم توسعه که آن را زیر سوال برده بود، اظهار داشت: اگر مبانی برنامه چهارم توسعه اشکال داشت، چرا مجلس اصولگرا آن را تصویب کرد و به اصلاح آن نپرداخت؟

 

عارفدر پاسخ به اظهارات محسن رضایی درباره اشکالات عملکردی دولت اصلاحات نیز اظهار داشت: من نگفتم دولت اصلاحات مشکلی نداشت؛ چون همه دولت‌‌ها دستاوردها و اشکالاتی دارند.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت او با مجلس تعامل خواهد داشت، به عملکرد دولت خاتمی اشاره کرد و گفت: بهترین و بیشترین رابطه با مجلس اصولگرای پنجم را دولت آقای خاتمی داشت.

 

عارف ادامه داد: بیشترین آرا را آقای خاتمی برای وزرایش از مجلس اصولگرا گرفت و ما یک کمیته هماهنگی با مجلس داشتیم که سعی می‌کردیم از طریق آن مسائل را حل کنیم نه اینکه دعوای بین روسای دو قوه را به صورت علنی در سطح جامعه مطرح و مردم را مشکل‌دار کنیم.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه ما با همین نگاه کشورداری را دنبال می‌کنیم، در پاسخ به اظهارات علی‌اکبر ولایتی در خصوص ارتباط دولت آینده با نظام اظهار داشت: هر مسئولی در هر سطحی که در نظام جمهوری اسلامی خدمت می‌کند باید وفاداری خود را به نظام، قانون اساسی و به همه ارزش‌ها به اثبات رسانده باشد و به هیچ وجه چالشی در این زمینه با دوستان اصولگرا نداریم.

سوال سوم/«برنامه کاندیداها برای مسکن»

* رضایی: مسکن مهر را باید با اصلاحات ادامه دهیم

 محسن رضایی به عنوان شروع‌کننده پاسخ به سومین سوال مناظره درخصوص اینکه برنامه‌ کاندیداها درباره مسکن چیست، با بیان اینکه بهتر بود صدا و سیما روش بهتری برای ارائه نظرات نامزدها تدارک می‌دید، گفت: باید اداره کشور را به دست مردم بدهیم؛ مردم در اقتصاد و مسکن نیستند.

وی با بیان اینکه طرح مسکن مهر طرح خوبی بود و اگر با پول‌های بدون پشتوانه جلو نمی‌رفت بهتر می‌بود، افزود: باید مسکن مهر را با اصلاحات انجام بدهیم نه اینکه مثل دولت‌های قبلی پروژه‌های نیمه تمام دولت‌های گذشته را کنار بگذاریم.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه باید مسکن بر اساس معماری نوین ایرانی اسلامی ساخته شود، بر جایگاه شهرسازی در کشور تاکید کرد و گفت: باید فرصت را برای ارائه مسکن ارزان قیمت به مردم فراهم کنیم.

وی با اشاره به اهمیت وام مسکن در برطرف کردن این مشکلات مسکن، خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورها تسهیلات مناسبی برای خرید مسکن تدارک دیده می‌شود لذا بهتر است ما نیز چنین کاری را دنبال کنیم.

قالیبافدر جواب رضایی با بیان اینکه بحث مسکن از هر جهت اولویت دار‌ترین موضوعی است که در دولت بنده مطرح خواهد بود اظهار داشت: امروز سهم درآمد خانواده‌های مستضعف و پایین جامعه مربوط به کسانی است که خانه ندارند بنابراین اگر مشکل مسکن را حل کنیم افزایش قدرت را در بخش‌های دیگر بالا برده‌ایم.

 

نامزد انتخابات یازدهم ادامه داد: وقتی خود مسکن در کشور توسعه یابد مستقیما250 شغل ایجاد می‌کند و از این طریق بیکاری را نیز حل می‌کند.

 

وی بر همین اساس به مسکن مهر اشاره کرد و ادامه داد: مسکن مهر با وجود اینکه اقدام خوبی بود دو اشکال به آن وارد است؛ اول اینکه این کار باید با همین شتاب ادامه پیدا کند اما در وهله اول کیفیت ساخت باید بالا برود چرا که ساختمان‌های فرسوده امروز از معضلات ماست و در برابر زلزله مقاوم نیستند.

 

قالیباف با اشاره به نکته دوم تصریح کرد: چرا ما وقتی بافت فرسوده داریم و می‌توانیم در داخل شهر که زیرساخت‌هایی همچون مترو، آب و برق و تلفن وجود دارد در بیابان خانه‌سازی می‌کنیم ممکن است بگویند در بیابان ارزان‌تر است اما هزینه زیرساخت‌ها در آنجا به بیت‌المال تحمیل می‌شود.

نامزد انتخابات یازدهم افزود: در حال حاضر در تهران 14 هزار هکتار بافت فرسوده وجود دارد.

سید محمد غرضیدر پاسخ به محسن رضایی گفت: هر دولتی که بخواهد به کشور به صورت بخشی نگاه کند، دچار صدمات گذشته می‌شود.

 

وی افزود: بخشی‌نگری موجب فرسودگی و از بین رفتن بخش و دولت می‌شود؛ اینکه ظرف 100 سال گذشته هر دولتی آمده، فکر کرده یک روز مسکن، یک روز آموزش و پرورش، یک روز دانشگاه، یک روز بهداشت و درمان، یک روز کار دیگری را انجام دهد، و سپس همه یا بخش وسیعی از سرمایه ملی را صرف آنجا کند، از سایر سیستم نتواند دفاع یا عمل کند، به همین شرایط امروز گرفتار می‌شود.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: بخش اصلی گرفتاری کسانی که مسکن ندارند، برای این است که اشتغال نداشتند و نتوانستند پس‌انداز کنند، دولت‌های گذشته به این کار موفق نشدند، به همین دلیل به این شرایط دچار شده که یک دفعه تعداد زیادی از افراد بدون مسکن باقی ماندند.

 

غرضی با اشاره به بخش بهداشت و درمان نیز گفت: در بخش بهداشت و درمان نیز همین شرایط پیش می‌آید، در بخش‌های دیگر نیز همین شرایط ایجاد شده، دولت در دو کلمه خلاصه می‌شود، تورم و اشتغال.

سعید جلیلیدر پاسخ به اظهارات محسن رضایی با اشاره به اصلاحاتی که باید در بافت‌های فرسوده صورت گیرد و نوسازی آنها گفت: اینها تقاضاهای واقعی است اما یک تقاضا هست که ناشی از بورس‌بازی و نگاه‌‌های سوداگرانه است یعنی فردی به دلیل اینکه پول خود را حفظ کند در بخش مسکن سرمایه‌گذاری می‌کند که یک دلیل آن بحث تورم است.

 

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم افزود: به خاطر حفظ ارزش پول در زمین که یک کالای خوب است سرمایه‌گذاری می‌کنم. اگر ما نتوانیم یک سیاست‌های اساسی داشته باشیم هر قدر هم مثل مسکن مهر تولید کنیم در موضوع قیمت مسکن که یک فشار اصلی را به طبقات اجتماعی می‌آورد نمی‌توان موفق بود.

 

وی یادآور شد: از این رو حل تورم و موضوع اصلاح نظام مالیاتی که چقدر از آن می‌تواند در بخش مسکن مورد توجه قرار گیرد و اینکه چگونه سرمایه‌‌های سرگردان به بخش تولید و نه بورس‌بازی در مسکن مدیریت شوند، باید مورد توجه قرار گیرد.

 

جلیلی یادآور شد: اینکه قیمت سود مورد توقع سازنده مدیریت شود اینها بحث‌های اساسی است و حتی سیاست‌گذاری منطقه‌ای در مسکن بسیار مهم است که اگر به آنها توجه نشود طبیعتا نمی‌تواند بحث اساسی مسکن حل شود.

محمدرضا عارفدر پاسخ به رضایی گفت: مسکن یکی از دغدغه‌های مردم و جوانان است و با بالا رفتن سن ازدواج و افزایش نرخ طلاق و ناهنجاری‌های اجتماعی ناشی از این مشکل است.

 

وی ادامه داد: مسکن مهر متاسفانه به دلیل بی‌توجهی به تسهیلات زیربنایی و رفاهی و استقرار در خارج از شهر تورم‌زایی بالایی داشت که حدود 45 هزار میلیارد بدهی این طرح است بنابراین نتوانست پاسخگو باشد.

 

عارف با تاکید بر اینکه با رفع اشکال مسکن مهر،‌مسکن ماندگار را دنبال می‌کنیم، خاطرنشان کرد: انشاءالله بتوانیم با طرح مسکن ماندگار پاسخگوی جوانان کشورمان باشیم و بتوانیم مسکن مناسبی را در اختیار زوج‌های جوان قرار دهیم و آرامشی را به خانواده‌های کشور برگردانیم.

غلامعلی حداد عادلدر پاسخ به سخنان محسن رضایی با اشاره به مسکن مهر گفت: پروژه مسکن مهر یک اقدام مفید بود و دولت نیز زحمات زیادی کشید و باعث شد خیلی از افراد صاحب خانه شوند. از طرف دیگر سوداگری مسکن را کاهش داد.

 

وی افزود: البته اشکالاتی نیز داشت که یکی از آنها این بود که زیرساخت‌های لازم در کنار خانه‌های ساخته شده ایجاد نشد.

 

حداد تاکید کرد: زندگی شهری و روستایی غیر از سرپناه چیز‌های دیگری لازم دارد که گاهی در مسکن مهر به این زیرساخت‌ها توجه نشد و در آنها نشانی از معماری ایرانی اسلامی وجود ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: سهم بودجه‌ای که در این فشار اقتصادی و تحریم‌های بین‌المللی به مسکن مهر اختصاص داده شد، تناسبی با اوضاع کشور نداشت.

 

حداد عادل تصریح کرد: جا داشت دولت در کنار مسکن مهر مقداری هم به سایر صنایع می‌پرداخت و البته اولویت هم با ایجاد مسکن در بافت‌های فرسوده بود که مقاوم‌سازی را نیز تامین می‌کرد.

حسن روحانیدر پاسخ به سخنان محسن رضایی درباره بحث اداره کشور و همچنین تامین مسکن خانواده‌ها گفت:‌اصل تامین مسکن ارزان برای جامعه و جوانان جزو برنامه‌های اصلی دولت تدبیر و امید است.

 

وی افزود: قیمت مسکن در سال‌های اخیر رشد 82 درصدی برای خانه‌های کلنگی و 59 درصدی برای خانه‌های نوساز داشته است.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: طرح مسکن مهر با وجود مشکلاتی که دارد از اصل کاری پسندیده است اما قرار بود که 200 هزار واحد مسکونی در طول 10 سال ساخته شود اما این به یک و نیم میلیون واحد مسکونی تبدیل شد و همین شتابزدگی در ساخت سبب شد تا این کار بدون اصول فنی و مهندسی و همچنین بدون مکان‌یابی صحیح ساخته شود.

 

روحانی گفت: از سوی دیگر برای تکمیل این واحدها تا 465 هزار و 176 میلیارد ریال است و بانک مسکن مجبور شده است به خاطر همین طرح 203 هزار و 597 میلیارد ریال از بانک استقراض کرده است.

 

وی افزود: هیچ چاره‌ای نیست تا این اشکالات در دولت آینده رفع شود.

علی ‌اکبر ولایتی در پاسخ به محسن رضایی گفت: مسکن مهر که توسط دولت انجام شده است اقدام مناسبی بوده است. ولی دولت در امر مسکن باید سرمایه‌گذاری‌هایش را با صنایع ساختمان مکمل کند.

 

وی افزود: یکی از مسائلی که در مسکن مهر باید مورد توجه قرار بگیرد زیرساخت‌های مسکن اعم از آب، برق و گاز است.

 

این کاندیدای ریاست جمهوری گفت: علت آنکه مساکن مهر در مناطق دور از شهرهای بزرگ ساخته می‌شود این است که از مهاجرت شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ جلوگیری شود ولی در نزدیک شهرهای بزرگ نیز باید مسکن ساخته شود.

 

علی‌اکبر ولایتی خاطرنشان کرد: یکی از مسائل اساسی که باید در ساخت مسکن جدید مد نظر باشد، این است که زیر نظر وزارت مسکن و شهرسازی به صورت اصولی ساخته شود.

محسن رضاییدر جمع‌بندی بحث خود در خصوص مسکن اظهار داشت: مشکل ما در بحث مسکن معماری ایران است؛ مسکن را یک بار در رابطه با خانه‌سازی در نظر می‌گیریم و یک موقع هم مسکن برآیند یک نگاه جدید به معماری ایرانی است.

 

وی افزود: شهرها و روستاهای ما و توسعه شهری ما به هیچ وجه در چارچوب یک برنامه کلان معماری نیست که اقتصاد آن و اشتغالش و درآمد مردم دیده شده باشد و لذا وقتی بدون محاسبه بسیاری از پارامتر‌های زندگی تصمیماتی می‌گیریم حتما مشکلاتی به وجود می‌آید.

 

رضایی ادامه داد: اگر می‌خواهیم اصلاح اساسی در مسئله مسکن انجام دهیم باید اول میزان توسعه شهرها را مشخص کنیم که هر شهر چقدر باید جمعیت داشته باشد و اقتصاد و اشتغال آن چگونه باید باشد.

 

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل ما در طرح معماری نوین ایران اسلامی همه مسائل را به دقت تبیین کردیم و معلوم است که هر کلان‌شهر محدوده 20 ساله آینده آن چگونه خواهد بود و اشتغال و اقتصاد مردم نیز در آن دیده شده است.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: در این طرح امتیازات مناطق فرسوده و شهرک‌های جدید به طور کامل مشخص شده و در آن برای مسکن 70 درصد وام را در نظر گرفتیم که دولت تسهیلات می‌دهد و مردم فقط 30 درصد برای مسکن  هزینه می‌کنند.

 

رضایی تصریح کرد: در چارچوب این طرح ما مسکن مهر را ادامه می‌دهیم که خوشبختانه اکثر دوستان با آن موافقند و دو اشکال عمده آن یعنی عدم توجه به مسائل زیربنایی و فنی و مشکل منابع نقدینگی را برطرف می‌کنیم.

سوال چهارم/«گسترش عدالت اقتصادی»

* روحانی: عدالتی بین نیازهای واقعی و عملکردهای دولت وجود ندارد

 حسن روحانی در پاسخ به این پرسش که نگاه، برنامه و شاخص دولت شما برای گسترش و اندازه‌گیری عدالت اقتصادی چیست، گفت: عدالت اقتصادی به این معناست که هر چیزی در جایگاه خودش قرار بگیرد که اولین مسئله، مسئله تولید است که باید تولید را در جایگاه خود قرار دهیم.

رئیس مرکز استراتژیک تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه امروز به جای اینکه به تولید داخل کمک شود به مسیر واردات روی آورده‌ایم، خاطرنشان کرد: روی آوردن به مسیر واردات بزرگترین بی‌عدالتی است. یعنی عدالت این است که در شرایط فشار دشمن ما بتوانیم در داخل به تولید کمک کنیم، فضا را بهبود ببخشیم، تولید داخل را افزایش دهیم و بر مقدار واردات بکاهیم.

وی گفت که شعارهای سیاسی ما با عملکردهای اقتصادی سازگار نیست. چرا که در شعار سیاسی، شعار مقاومت می‌دهیم، اما در مقام عمل شعار اقتصاد مقاومتی برقرار نیست.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: ما باید در شرایطی که باید سیاست اقتصادی ما با سیاست سیاسی ما کاملا منطبق باشد برنامه‌ریزی صورت دهیم و در یک مسیر قرار بگیریم. در حالی که امروز در دو مسیر کاملا جدا حرکت می‌کنیم. به گونه‌ای که در بخش اقتصاد و واردات با دست دراز کردن به سوی بیرون تقاضای نیاز می‌کنیم اما در سیاست اعلام می‌کنیم که بی‌نیاز هستیم.

روحانی بیکاری را شاخصی در جهت بی‌عدالتی قلمداد کرد و گفت: حتی شاخص‌هایی که برای عدالت معروف هستند مانند پول ضریب جینی ما امروز شاهدیم که آخرین اعلامی که بانک مرکزی کرده این است که بعد از اجرای یارانه‌ها دو دهک بالا و دو دهک پایین تا حدودی سود برده‌‌اند اما شش دهک وسط در فشار بیشتر قرار دارد.

وی ادامه داد: در شرایطی هستیم که کارخانه کفش ملی که روزی جزو افتخارات ما بود الان تبدیل به انبار ماشین سایپا شده و صنایع پارت الکتریک که روزی افتخار این منطقه بود، الان لانه کبوترها است که این نشان از این است که عدالتی بین نیازهای واقعی و عملکردهای دولت وجود ندارد.

سعید جلیلیدر واکنش به اظهارات حسن روحانی گفت: باید عدالت اصل باشد و حتی مقدمه‌ای بر پیشرفت.

 

وی با بیان اینکه اگر بتوانند عدالت را اجرا کرده و ظرفیت‌ همه مردم را آزاد کنیم شرایط برای  بروز استعدادها فراهم خواهد شد.

 

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه عدالت باید به طور ساختاری شکل بگیرد نه به صورت حرکت‌های مقطعی، عدالت را یکی از بحث‌های مهم اقتصاد دانست و افزود: در بخش تخصیص منابع نیز عدالت باید مورد توجه باشد.

 

وی افزود: عدالت در توزیع منابع پولی و ارزی باید به صورت ساختاری شکل بگیرد.

 

جلیلی با بیان اینکه باید سعی شود سیاست‌گذاری‌ها مطابق عدالت باشد تا تولید در کشور شکل گیرد، گفت: عدالت ساختاری به تولید و رونق آن در کشور کمک می‌کند.

سید محمد غرضیدر پاسخ به حسن روحانی تاکید کرد: اولین بخش عدالت آن است که دولت دست خود را از جیب مردم در بیاورد.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه وقتی دولتی ارز موجود کشور را از 7 تومان به 3500 تومان می‌رساند در واقع در حال خالی کردن جیب فقرا است، تصریح کرد: عدالت در این است که اول دست کسی که در جیب فقرا است قطع شود.

 

وی خاطرنشان کرد: دولت متورم بیش از درآمدش هزینه می‌کند و با این کار فقرا را فقیرتر و اغنیا را غنی‌تر می‌کند.

 

غرضی با اشاره به ثابت بودن نرخ دلار در کشورهایی همچون ژاپن و چین ادامه داد: ما باید از دیگران درس بگیریم و اول باید قیمت پول ملی را تثبیت کنیم و سپس به سراغ کارهای دیگر برویم.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: کسانی که می‌خواهند کشور را اداره کنند باید با مردم متعهد شوند که در زمان ترک دولت بگویند قیمت دلار چقدر است.

علی‌‌اکبر ولایتیدر پاسخ به روحانی گفت: معنای لغوی عدالت همان بود که گفته شد اما در عمل عدالت عبارت از این است که امکانات موجود در کشور به طور یکسان در اختیار مردم قرار گیرد، اعم از امکانات تحصیلی، مالی، شغلی، مسکن.

 

وی با تاکید بر اینکه ما شهروند درجه یک، دو و سه نداریم تصریح کرد: هر ایرانی در داخل یا خارج از کشور، ایرانی است و باید به طور یکسان از امکانات موجود در این کشور استفاده کند؛ این معنای عملی عدالت است.

 

ولایتی ادامه داد: عدالت به تنهایی بدون پیشرفت به معنای تقسیم عادلانه فقر است، بنابراین عدالت و پیشرفت باید توام با هم باشند و اگر چنین شد ما می‌توانیم هم عدالت را داشته باشیم و هم پیش رویم، اگر پیشرفت بدون عدالت هم باشد، فاصله طبقاتی زیاد می‌شود و این خلاف ارزش‌های اسلامی و ایرانی است.

محمدرضا عارفدر پاسخ به سخنان حسن روحانی گفت: برای تحقق گسترش عدالت اقتصادی که بخشی از شعارهای انقلاب اسلامی است باید تولید ثروت کرده و رشد اقتصادی داشته باشیم.

 

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم یادآور شد: در برنامه سوم رشد اقتصادی 6 درصد را داشتیم و شرایط را برای کاهش فاصله دهک اول و دوم فراهم کرده بودیم؛ به نظر می‌رسد در حال حاضر به رشد بالاتری نیاز داریم.

 

وی افزود: ما رشد هشت درصد را در برنامه خود تدارک دیده‌ایم و امیدواریم در راستای عدالت اسلامی آن را دنبال کرده و جلو برویم.

 

عارف تاکید کرد: اولویت را باید به نقاط غیربرخوردار و مرزی در توسعه داد و فاصله پیشرفت را در نقاط مختلف با مرکز کشور کم کنیم؛ متاسفانه خط فقر بالا رفته است.

 

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم با بیان اینکه در سال 83، 22.4 درصد زیر خط فقر بودیم اما اکنون به 44 درصد رسیده است، یادآور شد: باید تلاش کرد حتی‌الامکان تعداد فقرا را کمتر کنیم و اولویت را به اقشار آسیب‌پذیر دهیم تا این که خط فقر در وضعیت قابل قبولی قرار گیرد.

محمدباقر قالیبافدر پاسخ به سخنان حسن روحانی در خصوص بحث عدالت گفت: عدالت به نظر من نه گفتنی نیست و نه شنیدنی بلکه عدالت مجموعه اقداماتی است که باید اتفاق بیفتد و مردم باید آن را بچشند.

 

وی افزود: ما یک عدالت فردی داریم که براساس قانون اساسی آحاد این ملت از هر مذهب و قومیتی که دارند باید در برابر قدرت برابر باشند.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: عدالت بعدی باید در عدالت جغرافیایی خود را نشان دهد بالاخره ما به مرکز حکومت برسیم و بقیه هر چقدر از مرکز حکومت دورتر می‌شوند محروم‌تر شوند.

 

قالیباف گفت: ما عدالت اجتماعی در خصوص قشرهای مختلف را باید مد نظر قرار دهیم؛ واقعاً زنان، کارگران، کشاورزان را ببینید. ما باید بدانیم هر حرفی که در خصوص عدالت بزنیم اما بدون رشد اقتصادی باشد یک شعار بیشتر نیست و بعد ما هر چقدر بگوییم که به مناطق محروم بیشتر می‌رسیم درست نیست.

 

وی افزود: من زمانی که در نیروی انتظامی فعالیت می‌کردم عدالت را در نیروی انتظامی این برقرار کردم که پلیس 110 را درست کردم  تا یک بچه و یا کودک بتواند به پلیس دسترسی داشته باشد. در شهرداری تهران نیز بر توسعه مناطق محروم تأکید شد. ما در شهرداری عملکرد شهرداری را بالا بردیم و رشد شمال شهر را متوقف نکردیم اما جنوب شهر را چند برابر کردیم.

غلامعلی حدادعادلدر پاسخ به سخنان حسن روحانی در مناظره تلویزیونی گفت: دهه کنونی دهه پیشرفت و عدالت نامیده شده که این نامگذاری بی‌سبب نبوده است.

 

وی با اشاره به برخی تئوری‌های غربی مبنی بر تاکید بر پیشرفت و عدم توجه به عدالت گفت: متاسفانه شاهد برخی از این انحراف‌ها و کج روی‌ها در مبانی برنامه چهارم بودیم.

 

حدادعادل تاکید کرد‌: وقتی این برنامه در مجلس ششم به تصویب رسید در برخی موارد در اسناد بالادستی عدالت را فرودست انگاشته بودند و به پیشرفت ولو از دست رفتن محرومان تاکید کرده بودند.

 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: عدالت و پیشرفت باید با هم همراه باشد.

 

وی ادامه داد: یکی از نمونه‌های تامین عدالت، هدفمندسازی یارانه‌هاست که باید تعقیب شود.

 

حدادعادل تصریح کرد: لازمه عدالت اقتصادی،تامین زیرساخت‌ها بوده و دولت باید این زیرساخت‌ها را در کشور تامین کند تا عدالت اقتصادی محقق شود.

محسن رضاییکاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به گفته‌های حسن روحانی اظهار داشت: بنده در طی 6 ماه گذشته در سفرهایی که در استان‌های کشور داشتم به موضوع عدالت پرداختم و نباید تبعیض و رشوه در سیستم اقتصادی ما نفوذ کند.

 

وی افزود: نباید بین اقشار مختلف مردم فاصله طبقاتی زیاد شود و دوره شعار دادن تمام شده است.

 

رضایی تاکید کرد: بنده در 14 برنامه که توضیح داده‌ام همه برنامه‌هایم ناظر بر این بوده است که چگونه عملا به عدالت برسیم و چگونه بتوانیم ثروت را در بین مردم به طور عادلانه توزیع کنیم.

 

کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما در تئوری و در شاخص در بحث عدالت مشکل داریم که باید این مشکل را برطرف کنیم.

حسن روحانیدر جمع‌بندی چهارمین سوال مناظره با بیان اینکه در مسئله عدالت باید به مقوله رانت و فساد توجه کنیم، افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر با مسئله رانت و فساد مواجه بودیم و مسئله فساد، مسئله‌ای است که مقام معظم رهبری نیز به مقابله با آن تاکید دارد.

 

وی با بیان اینکه عدالت به این معنا است که برای کل مردم و اتباع ایرانی اعم از زن و مرد فرصت یکسان فراهم شود، افزود:‌طبق فصل سوم قانون اساسی باید شرایط عادلانه‌ای برای همه ایرانیان فراهم شود.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید عدالت اجتماعی را در اولویت قرار دهیم، خاطرنشان کرد: اکنون ما شاهد بیکاری زنان هستیم و 66 درصد از زنان بین 20 تا 29 سال جزء افراد بیکار هستند.

 

روحانی توزیع یکسان امکانات را از دیگر اهداف عدالت خواند و افزود: باید شرایطی فراهم شود که همه افراد در توزیع عدالت شرایط یکسانی داشته باشند.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به بحث تمرکززدایی گفت:‌اکنون برخی استان‌های ما احساس می‌کنند که توانایی استان را دارند اما متاسفانه اداره استان‌ها به تهران متمرکز شده است. باید بار را از دوش تهران برداریم.

سوال پنجم/«مقابله با آثار ناشی از کاهش درآمدهای نفتی»

* حدادعادل: ریخت و پاش و مصرف زیاد ما را به ارز نفتی محتاج‌تر می‌کند

 غلامعلی حداد عادل نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در پاسخ به سؤال مجری مناظره در خصوص برنامه کوتاه مدت دولتش در مقابله با آثار ناشی از کاهش درآمدهای نفتی اظهار داشت: برای مقابله با آثار ناشی از کاهش درآمد نفتی در درجه اول باید به صادرات غیر نفتی توجه کنیم.

وی افزود: کشور ما از نظر کشاورزی امتیازات بالایی چون تنوع اقلیمی دارد و لذا می‌توانیم با افزایش صادرات کشاورزی و صادرات غیرنفتی جای خالی صادرات نفتی را پر کنیم.

وی ادامه داد:‌ ما می‌توانیم از مزایای گردشگری برای تامین ارز به جای کاهش ارز ناشی از نفت استفاده کنیم و می‌توانیم از سایر امتیازات مانند کریدور ترانزیت شمال جنوب نیز استفاده کنیم.

حدادعادل با بیان اینکه این راهکارها می‌تواند ما را در مقابل کاهش درآمد ارزی مقاوم‌تر کند، ادامه داد: دولت در کنار این موارد باید انضباط مالی خود را افزایش دهد.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم گفت: ریخت و پاش و مصرف زیاد ما را به ارز بخصوص به ارز نفتی محتاج‌تر می‌کند و می‌توانیم با افزایش انضباط مالی راه‌های دیگری را هم تعقیب کنیم.

وی یکی از این امور را توجه به اقتصاد مقاومتی عنوان و تاکیدکرد: اقتصاد مقاومتی می‌تواند کشور را در مقابل مسئله نفت بیمه کند.

حدادعادل در تعریف اقتصاد مقاومتی گفت: مراد از اقتصاد مقاومتی در واقع کاهش رشد اقتصادی یا فقر اقتصادی نیست بلکه منظور عوض کردن شیوه اقتصاد و نوسازی اقتصادی است.

وی اقتصاد مقاومتی را توجه به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی توصیف کرد.

حدادعادل گفت:‌در یک کلمه فکر می‌کنم ملت ما و دولت من در آینده برای مقابله با کاهش ارز ناشی از تحریم نفت، باید سبک زنگی اسلامی را در کشور حاکم کند.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم تصریح کرد: نمی‌توانیم به سبک زندگی غربی زندگی کنیم و طعمه تحریم غرب قرار بگیریم.

محمد‌رضا عارفدر پاسخ به حدادعادل گفت: جهت‌گیری کلی ما اقتصاد بدون نفت است؛ باید وابستگی بودجه را به نفت به صفر برسانیم، ما نفت را یک ثروت ملی می‌دانیم که می‌توانیم این ثروت را از زیر زمین خارج کنیم و به ثروت مولد و ماندگار تبدیل کنیم، چرا که اعتقاد ما بر این است که نفت متعلق به نسل‌های آینده هم هست.

 

وی افزود: در کوتا‌ه مدت مهمترین کارهایی که باید انجام شود، یکی انضباط مالی دولت است، دیگری کاهش هزینه‌های دولت که نقش مهمی دارد، همچنین تسریع در کاهش تصدی دولت نیز امر مهمی است که باید به آن توجه شود.

 

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: باید جهت‌گیری کلی که در برنامه 5 سال پنجم در نظر گرفته شده تسریع کنیم تا واگذاری‌ها هرچه سریعتر انجام شود و تحویل تشکیلات دولت را دنبال کنیم.

 

وی ادامه داد: در قطب منطقه با توجه به شرایط جغرافیایی‌مان باید بدانیم که می‌توانیم درآمد‌زایی خوبی از محل تجارت، ارتباطات و حتی پروازهایی که از طرف ایران انجام می‌شود، داشته باشیم، البته توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات نیز می‌تواند به ما در این باره کمک کند و درآمد‌زایی بالایی در این بخش داشته باشیم.

 

عارف خاطرنشان کرد: در کنار اشتغال‌زایی بالایی که توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات دنبال می‌کند، به نظرم این موضوع از برنامه‌هایی است که اگر انشاءالله به طور جدی در هر دولتی اجرا شود، موجب افزایش کارایی و بهره‌وری می‌شود.

 

وی در خاتمه گفت: ما مشکلاتی در این زمینه داریم که اگر انشاءالله به این مسئله توجه شود، وابستگی بودجه کشور به نفت کاهش می‌یابد.

سعید جلیلیدر پاسخ به حدادعادل با بیان اینکه دو بحث اینجا حائز اهمیت است که باید به فرصت و تهدید آن توجه داشت، اظهار داشت: به نظر می‌رسد هرچقدر وابستگی ما به نفت و اقتصاد کمتر شود، برای کشور فرصت خواهد بود. چرا که به همین میزان می‌توانیم از سایر ظرفیت‌های قابل توجه کشور استفاده کنیم.

 

جلیلی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تصریح کرد: ما در بسیاری از حوزه‌های غیر نفتی مزیت نسبی داریم که باید از آنها استفاده کرد.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد:‌ اگر ما از ظرفیت عبور و مرور ترانزیت استفاده کنیم، بیش از درآمد نفت برای ما درآمدزایی خواهد داشت.

 

وی به لزوم جلوگیری از خام فروشی و استفاده از ارزش افزوده در کالاهای مختلف از جمله نفت و سایر حوزه‌ ها اشاره کرد و افزود: اگر ما به این مسائل توجه کنیم درآمد ارزی برای ما حاصل می‌شود.

 

جلیلی ادامه داد: پول نفت ما در حال حاضر به برخی از واردات غیر ضروری اختصاص دارد درحالی که برخی از کالاهای اساسی را به راحتی می‌توان در داخل تولید کرد.

علی‌اکبر ولایتی در پاسخ به غلامعلی حدادعادل اظهار داشت: می‌توانیم از ظرفیت‌های جغرافیای سیاسی خود از جمله ویژگی‌های ترانزیتی خود برای حمل و نقل، برای انتقال گاز از کشوری که ارتباط با دریا ندارد مثل ترکمنستان یا افغانستان در شمال این کشور و فروختن به آن گاز به کشوری مثل ترکیه و از آنجا به اروپا استفاده کنیم.

 

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم افزود: ارتباط بین بندرعباس و انزلی و از آن طرف خطی که از بمبئی شروع می‌شود و به بندرعباس می‌رسد و به انزلی تا سن پترزبورگ عملا ارتباط بین آسیای جنوبی و آسیای شرقی را ایجاد می‌کند و  به لحاظ زمانی 40 درصد و به لحاظ هزینه‌ای 30 درصد  صرفه‌جویی صورت می‌گیرد و از این رو هندی‌ها و برخی دیگر از کشورها طالب این هستند که از ویژگی ترانزیتی استفاده کنند.

 

وی اضافه کرد: جدای از این موارد ما باید رابطه خود را با کشورها و دنیای خارج اصلاح کنیم. امروز نفت را تحریم کردند و کمتر می‌خرند و برای انتقال دلار مشکل ایجاد کردند و فردا اگر جنس و محصولات دیگری را تحریم کردند چه باید بکنیم؟

 

ولایتی افزود: اگر همه مشکلات ترانزیتی را با مانع روبرو کردند چه باید بکنیم؟

محمد باقر قالیبافدر پاسخ به سخنان غلامعلی حداد عادل با بیان اینکه اگر کاهش فروش نفت با تدبیر باشد، فرصت و اگر بدون تدبیر و برنامه باشد تهدید است، افزود: اگر سوءتدبیر در این باره داشته باشیم یک تهدید بزرگ محسوب خواهد شد و باید از آن دوری کنیم.

 

وی با بیان اینکه باید اقدامات مناسبی برای استفاده از شرایط داشته باشیم، تاکید کرد: اگر پول نباشد بین خودرو و دارو باید دارو را تأمین کنیم.

 

قالیباف با اشاره به تقویت بخش خصوصی افزود: باید نقدینگی را به سمت تولید هدایت کنیم؛ مثلاً شهرداری تهران 50 درصد درآمد خود را از دولت تأمین می‌کرد اما امروز ما این رقم را به زیر 5 درصد رسانده‌ایم.

 

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری گفت: کاهش وابستگی شهرداری به دولت نشان داد که شهرداری اکنون بدون نفت اداره می‌شود؛ چرا پروژه‌های ما در شهرداری معطل نمی‌ماند به این دلیل است که ما برای آن برنامه داریم.

 

وی افزود: در سال 80 و در دولت اصلاحات قیمت نفت 10-11 دلار بود، رقم صنعتی کشور دو رقمی شد و این نشان می‌دهد که در آن دوران برنامه‌ریزی کرده بودند و به بخش خصوصی و صادرات توجه کرده بودند.

سیدمحمد غرضیکاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به گفته‌های غلامعلی حدادعادل گفت: بنده 4 سال وزیر نفت بودم و نسبت به مسئله نفت از اشراف کاملی برخوردارم، در دولت اخیر هزینه‌های سنگینی در دولت حاصل و مقدار ارز زیادی صرف واردات شد.

 

وی خاطرنشان کرد: زمانی که وضعیت به این صورت باشد، کشورهای غربی به این فکر می‌افتند که می‌توانند با این حربه جلوی ایران را بگیرند.

 

غرضی تصریح کرد:‌ صادرات غیر نفتی قابل تحسین است، تولید را باید افزایش دهیم و آن را به سامان برسانیم و در این صورت نیازی به ارز اضافی نخواهیم داشت.

محسن رضاییدر پاسخ به سخنان حداد عادل گفت: البته که بحث تحریم‌ها و فروش نفت تهدید است اما ما می‌توانیم این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و راه‌حل تبدیل کردن این تهدید به فرصت این است که پای دولت را از اقتصاد بیرون بکشیم و مردم را در پروژه‌های اقتصادی فعال کنیم.

 

وی افزود: پروژه‌های زیادی در استان‌های کشور است که دولت به آن توجه نمی‌کند. 800 هزار هکتار زمین‌های خوزستان که رهبر انقلاب نیز نسبت به آبادانی آن دستور داده است و یا بازارچه‌های مرزی و یا شرایط کشاورزی. اینها نشان می دهد که ما ظرفیت‌های بزرگ اقتصادی داریم.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: حالا که دولت در بحث درآمد نفت دچار مشکل شده است انشاءالله پای دولت را از این مسئله بیرون می‌کشیم و مردم را وارد اقتصاد می‌کنیم تا بتوانند یک تحول جدی در اقتصاد ایجاد کنیم.

 

رضایی گفت: من قبلا هم عرض کردم که استفاده از گردشگری می‌تواند یک منبع ارزی بسیار خوب باشد. ما حجم زیادی نفت داریم که می‌توانیم آن را به فروش برسانیم. ما ظرف یک یا دو سال اول با وارد کردن پالایشگاه‌های موبایل که از خارج وارد خواهیم کرد و در داخل هم نمونه‌های قابل تکثیر وجود دارد، ظرفیت‌های بسیار خوبی از فرآورده‌های نفتی به وجود می‌آوریم که می‌توانیم آن را به کشورهای همسایه صادر کنیم.

غلامعلی حدادعادلدر جمع‌بندی بحث خود در خصوص راه‌های مقابله با آثار ناشی از کاهش درآمد نفتی، اظهار داشت‌: ملت ایران بدانند که ما می‌توانیم بدون وابستگی به نفت هم اقتصاد خوبی داشته باشیم.

 

وی در این خصوص به ارائه آمار و ارقامی پرداخت و گفت: کل واردات کشور در سال 91، 53.3 میلیارد دلار بود و صادرات غیرنفتی ما 32.4 میلیارد دلار.

 

حدادعادل تصریح کرد: از این مبلغ 30 میلیارد دلار صرف واردات کالاهای واسطه‌ای مفید برای اقتصاد کشور شد اما 8 میلیارد دلار آن صرف واردات کالاهای عمدتا تجملاتی شد.

 

«این 8 میلیارد دلار به عنوان نمونه صرف واردات خودروهای سواری گران قیمتی شد که عده‌ای با آن در خیابان‌ها مانور تجمل می‌دهند که اگر وارد نمی‌شدند لطمه‌ای به اقتصاد کشور وارد نمی‌شد و لذا این رقم هدر رفت».

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم گفت: 15 میلیارد دلار برای سایر گروه‌ها هزینه شد که اگر 8 میلیارد دلار را حذف کنیم و 15 میلیارد سایر گروه‌ها را نیز به 10 میلیارد دلار برسانیم، می‌توانیم عدم توازن بین صادرات غیرنفتی و واردات را حل کنیم.

 

حدادعادل گفت: این کار را می‌توانیم از طریق راه‌های مختلف از جمله استفاده از خود نفت انجام دهیم و کشاورزی نیز منبع بزرگی در این خصوص است.

 

وی ادامه داد: به عنوان نمونه روستایی در اطرف آزادشهر بدون اخذ دیناری از دولت، 60 هکتار زمین را در منطقه رامنان زیر کشت زعفران برده‌اند.

 

حدادعادل با بیان اینکه ظرفیت‌های عظیمی در کشاورزی کشور ما وجود دارد، تصریح کرد: می‌توانیم بدون نفت هم زندگی کنیم به شرط آنکه جلوی بلبشوی واردات را بگیریم و انضباط اقتصادی داشته باشیم.

سوال ششم/«تقویت تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی»

*قالیباف: تصمیمات نباید هر هفته و هر ماه عوض شود

 محمدباقر قالیباف در ادامه مناظره اقتصادی هشت کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری، در پاسخ به این پرسش که چه گام‌های عملی در دولت خود برای تقویت تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی و بهبود فضای کسب و کار برخواهید داشت، گفت: برای رونق کسب و کار در برنامه‌های من اشاره شده و در فرصت مناسب توضیح خواهم داد که این یک برنامه دو ساله است.

وی ادامه داد: در مورد تولید، ما باید سهم تولید را مانند بخش صنعت و کشاورزی از یارانه‌ها در اولویت اول قرار دهیم و نقدینگی را هدایت کنیم چرا که امروز نقدینگی در جامعه رها است و این باید در اولویت‌ها مدنظر باشد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه سفته‌بازی را از جامعه جمع می‌کنیم، خاطرنشان کرد: به درآمدهایی که بدون تولید هستند، مالیات‌های قابل توجهی را از آنان کسب می‌کنیم و انضباط بودجه در دولت را نیز در اولویت قرار خواهیم داد. به بانک مرکزی استقلال می‌دهیم تاحدود 6 برابر نقدینگی اتفاق نیفتد و بانک مرکزی بتواند وظیفه خود را درست انجام دهد.

قالیباف معتقد است که باید در سیاست‌ها ثبات برقرار باشد چرا که به گفته وی نباید تصمیمات هر هفته و هر ماه عوض شود و نباید برای کسانی که یک شبه میلیاردر شده و سرمایه مردم را تقلیل می‌دهند، رانت درست کنیم.

وی ادامه داد: بازبینی دقیق در حوزه کالا و خدمات می‌کنیم یعنی توجه ویژه به شبکه توزیع خواهیم داشت و کاهش فشار تحریم‌ها را نیز در اولویت صنایع اولویت‌دار قرار می دهیم و همچنین برای دهک‌های پایین جامعه سیاست‌های جبرانی مثل بیمه، سلامت و تحصیل که دچار اشکال هستیم، قرار خواهیم داد.

وی با تأکید بر اینکه ما از عدالت سخن می‌گوییم بنابراین نباید مساواتی دنبال کنیم، گفت: باید عدالت را مورد توجه قرار دهیم که این را حتماً انجام می‌دهم.

شهردار تهران گفت: کیفیت را در کالاها بالا می‌برم و ما باید بتوانیم شبکه توزیع را در کالاهای اساسی که تحریم هستند در اولویت بگذاریم.

غلامعلی حدادعادلدر پاسخ به گفته‌های محمد‌باقر قالیباف اظهار داشت: ما برای رونق بخشی به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه باید وضع موجود را آسیب‌شناسی کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما آسیب‌های ساختاری داریم و سیاستگذاری اقتصادی ما نیز آسیب رسان است البته فشار خارجی هم هست و تحریم هم وجود دارد که در داخل اثر می‌گذارد؛ ما می‌توانیم با اصلاحات ساختاری و با اصلاحات سیاستگذاری به تولید کمک کنیم.

وی یادآور شد: بنده به عنوان نمونه به یک اقدام که در مجلس هفتم که بنده رئیس مجلس بودم و انجام شد و آثار نیکوی آن در اقتصاد ملی و اقتصاد کشور به خوبی جا افتاد، اشاره می‌کنم که آن ایجاد سهمیه‌بندی در مصرف بنزین بود.

حداد عادل اضافه کرد: در سال 85 روزانه 70 میلیون لیتر مصرف بنزین داشتیم، 40 میلیون لیتر تولید می کردیم و 30 میلیون از خارج وارد می‌کردیم؛ دشمن طمع کرده بود که تحریم بنزین بر ما اعمال کند؛ مجلس هفتم با کار سنگین و دقیقی خود این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و ما امروز می‌توانیم صادر‌کننده بنزین باشیم.

سعید جلیلیدر پاسخ به قالیباف اظهار داشت: ما به جای اینکه از تولید حمایت کنیم از کالاهای خارجی حمایت می‌کنیم و اجازه می‌دهیم این کالاها، به صورت قاچاق وارد کشور شود و حتی در همین رسانه ملی برای کالای خارجی تبلیغ صورت می‌‌گیرد. نه تنها نباید این کارها صورت گیرد، بلکه باید از تولید داخل نیز حمایت به عمل آید.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: ما باید به فرجام تولیدکننده داخلی خود کمک کنیم.

وی با اشاره به سفرش به یکی از روستاها و قالیبافی یکی از ساکنان این روستا یادآور شد: دولت باید زمینه‌ای را فراهم کند تا وی بتواند در بازار اروپایی کالای خود را بفروشد، بنابراین اگر فرجام کار مشخص شود، انگیزه برای تولید نیز بالا می‌رود.

محمدرضا عارفدر پاسخ به سخنان محمدباقر قالیباف، گفت: اشاره شد که مهمترین کار ثبات اقتصادی است که ما باید اصلاحات ساختاری را در کشور انجام دهیم، ثبات در تسهیلات و استفاده از کارشناسان زبده در بخش‌های مختلف.

وی افزود: سهم تولید در راستای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها پرداخت نشده است و باید این 30 درصد پرداخت شود تا رونق تولید را در کشور داشته باشیم.

عارف خاطرنشان کرد: در بخش کشاورزی مهمترین مسئله، خرید تضمینی کالاهاست، متاسفانه این موضوع در سال‌های گذشته مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، خریدهای داخلی از نظر قیمت قابل مقایسه با واردات نبوده است و این موضوع باعث شده که ما در سال 83 در گندم خودکفا شویم.

وی با بیان اینکه در سال 91 متاسفانه 6.7 میلیون تن گندم وارد کشور کردیم، گفت: حدودا 2.6 میلیارد دلار صرف واردات گندم شده است، باید مشکلات بخش کشاورزی از جمله مشکل بیمه محصولات کشاورزی، مشکل خود کشاورزان بخصوص بیمه کشاورزان حل شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر این اساس یادآور شد: درباره کارگران نیز باید مشکلات معیشتی آنان حل شود، بیمه بیکاری یکی از دغدغه‌های کارگران است، باید کارگران را تشویق کنیم تا به تولید بیشتری بپردازند، موضوع مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، کسب و کارهای خانگی است.

وی اضافه کرد: ما حدود 18 میلیون خانم خانه‌دار داریم، اگر این بانوان را برای پرداختن به کسب و کارهای خانگی تشویق کنیم، با کمک‌های اولیه‌ای که دولت انجام می‌دهد به خصوص بیمه کردن زنان، می‌توانیم افزایش تولید داشته باشیم.

حسن روحانیدر پاسخ به سخنان قالیباف با اشاره به ضرورت تقویت تولید گفت برای تقویت تولید باید نگاهمان از  مصرف‌محوری به سمت تولید‌محوری تغییر کند.

وی افزود: خصوصی‌سازی باید به صورت واقعی انجام شود، متاسفانه تنها 13 درصد واگذاری‌ها به صورت واقعی انجام شده است و بقیه آن به شبه دولتی‌ها داده شده است و رقابت به صورت واقعی انجام نمی‌شود.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: انحصارات باید برداشته شود، الان قدرت‌هایی هستند که هم ثروت، هم قدرت سیاسی و هم سایر قدرت‌ها را در اختیار دارند و بقیه نمی‌توانند با آن رقابت کنند؛ از این رو ما باید فضای رقابتی را ایجاد کنیم.

روحانی گفت: به احساس امنیت اقتصادی لطمه خورده است، متاسفانه با برچسب‌هایی که در جامعه به افراد گوناگون خورده شرایطی پیش آمده است که امنیت اقتصادی در جامعه وجود ندارد.

وی افزود: اینها باید از جامعه ما رخت بربندد تا افراد ما بتوانند در میان‌مدت و بلند‌مدت، برنامه‌ریزی کنند.

محسن رضایی در پاسخ به اظهارات قالیباف گفت: مسئله اقتصاد ملی اولین مسئله‌ای است که باید به آن پرداخته شود. مشکل اصلی اقتصاد ما این است که صاحب مشخصی ندارد.

وی افزود: اولین کاری که بنده خواهم کرد این است که اقتصاد را سامان خواهم داد و شورای عالی اقتصاد ملی را بوجود خواهم آورد و اتاق بازرگانی و اتحادیه انصاف را در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی مشارکت خواهم داد.

رضایی خاطرنشان کرد: اقتصاد فدرالی را در کشور بوجود خواهم آورد و وضعیت نابسامان اقتصادی را سامان خواهم داد.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: یکی از مشکلات اساسی ما این است که تصمیم‌گیری‌های اقتصادی ما اشتباه است. بنده به این معتقد هستم که اقتصاد باید به دست اقتصاددانان بیفتد.

سید محمد غرضیدر پاسخ به اظهارات قالیباف درباره حمایت از سرمایه‌گذاری گفت: تا سرمایه‌ای بالا نرود تولید شکل نمی‌‌گیرد.

وی با بیان اینکه اگر هزینه سرمایه بالا نرود تولید سود نمی‌دهد، افزود: اگر تولید 5 تا 7 درصد سود می‌دهد باید بدانیم اگر به 8 درصد برسد رقیب خود را در بازار پیدا خواهد کرد.

نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری با بیان اینکه باید تورم را پایین بیاوریم گفت: برای رشد تولید باید به تورم حمله کرده و آن را از بین ببریم.

غرضی با تأکید بر اینکه باید بورس مصنوعی از اقتصاد کشور حذف شود افزود: باید سرمایه جایگاه خودش را پیدا کند اگر سرمایه در بازار به جایگاه خودش نرسد نمی‌توان انتظار داشت تولید رونق پیدا کند.

علی‌اکبر ولایتیدر پاسخ به قالیباف و در خصوص راه‌های ارتقای سطح تولید در کشور گفت: تولید را باید در بخش صنعت و کشاورزی دید.

وی افزود: در بخش صنعت تا وقتی تولید کاملاً مردمی نشود و کارگاه‌ها و کارخانه‌ها به مردم واگذار نشده و دولت همچنان بخش مهمی از صنایع و تولیدات صنعتی را در اختیار داشته باشد، مشکل حل نمی‌شود.

ولایتی ادامه داد: یکی از معضلات این است که صنایع دولتی متضرر می‌تواند با استقراض از بانک مشکل خود را حل کنند اما بخش خصوصی این امکان را ندارد و اگر هم وامی پرداخت شود گران‌قیمت خواهد بود.

وی اضافه کرد: همچنین مشکل دیگر این است که اگر تولیدگر اقدام به واردات مواد اولیه برای تبدیل آن به جنس کند در گذشته با 10 درصد قیمت می‌توانست ال‌سی باز کند اما الان 130 درصد بهای جنس را باید به بانک بپردازد که مقرون به صرفه نیست.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص کشاورزی نیز توضیح داد: در کشاورزی نیز تا زمانی که نتوانیم قیمت خرید محصولات را تضمین کنیم، مشکل حل نمی‌شود.

ولایتی گفت: گندم را از کشاورز کیلویی 700 تومان می‌خریم اما بالای هزار تومان وارد می‌کنیم که اگر از کشاورز خودمان نیز به  همین قیمت بخریم، سطح تولیدات کشاورزی بالا می‌رود.

سوال هفتم/«اجرای گام دوم هدفمندی یارانه‌ها»

*جلیلی: اجرای هدفمندی یارانه‌ها را پی می‌گیرم

سعید جلیلی نامزد ریاست جمهوری یازدهم در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه گام دوم قانون هدفمندی را چگونه و با چه تدابیری اجرا می‌کنید، اظهار داشت: قانون هدفمندی یارانه‌ها امروز یک قانون است و باید به خوبی اجرا شود.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم تصریح کرد: بنده از این فرصت استفاده می‌کنم و  توضیحی را راجع به سوالاتی که مطرح شد از جمله این سوال بدهم؛ یکی از بحث‌هایی که ما داریم و در قانون هدفمندسازی یارانه‌ها خود را نشان داد این است که برخی از موضوعاتی که الان مطرح می‌کنیم به هر حال در دولت‌های قبل هم مطرح بود.

وی بر همین اساس به حمایت از تولید، مبارزه با تورم و بحث‌هایی از این قبیل اشاره کرد که چرا موفق نشده‌‌اند و این سوال را مطرح کرد که درباره هدفمندی یارانه‌ها تقریبا همه بر روی آن توافق داشتند اما چرا در اجرا دچار برخی مشکلات شد؟

جلیلی ادامه داد: برای هر نگاه و سیاست اقتصادی که می‌خواهیم دنبال کنیم اگر به ساختار اجرایی دولت و ساز و کاری که این موارد را باید انجام دهد نپردازیم، سیاست خوبی نیز در عمل موفق نخواهد شد و این از بحث‌های اساسی است که باید به آن توجه جدی شود و اولویت دولت بعدی شود.

این نامزد ریاست جمهوری یازدهم گفت: یعنی اگر دولت به مصابه یک قطار یا ماشین تشبیه شود هر سیاستی که بگوییم به این طرف یا آن طرف برو اما این قطار راه نرود و سرعت لازم را نداشته باشد بهترین قوانین و بحث‌‌ها هم دچار مشکل خواهد شد. برای مثال در حمایت از تولید چرا ما الان مشکل داریم؟ که تقریبا مورد وفاق هم هست و کسی نیست که بگوید تولید نباید حمایت شود.

وی ادامه داد: اما این ساختار این ظرفیت را ندارد نه اینکه همکاران در دولت این کار را نمی‌کنند بلکه ساز و کارها خوب تعریف نشده و مهمترین بحث برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و سایر بحث‌ها این است که اولا بتواند خود مانع نشود برای طرح‌های خوبی که می‌خواهد انجام شود و ثانیا تقویت کند تا ظرفیتی که می‌خواهد به کار گرفته شود به خوبی به کار گیرد.

جلیلی ادامه داد: در واقع ما اگر به این بحث اساسی بپردازیم و سیاست‌های مختلفی که داریم و قوانین خوبی در مبارزه با تورم داریم و ایجاد اشتغال و هدفمندی یارانه‌ها اگر ساختار دولت متناسب با این تعریف نشود که اولویت اصلی دولت بعد باشد این موضوع باید صورت گیرد تا هدفمندی یارانه‌‌ها به عنوان بحث اساسی دنبال شود اما در بحث هدفمندی فراموش نکنیم که یارانه‌ها هدفمند شود و در یک جهت صحیح مدیریت شود.

محسن رضاییدر پاسخ به اظهارات سعید جلیلی گفت: طرح هدفمندی یارانه‌ها همانطور که قانون تصویب کرده است باید انجام شود ولی در مرحله دوم اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها باید هدفمندی مبتنی بر تولید باشد تا در مصرف و تقاضا اثر خود را در اقتصاد بگذارد.

وی خاطرنشان کرد: مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها را به این صورت شکل خواهم داد و در اجرای آن باید رفتار دولت تغییر پیدا کند و باید در رفتار و ساختار دولت نوسازی صورت بگیرد و دولتی باید سرکار بیاید که ثروت ملی را افزایش دهد.

سید محمد غرضیدر پاسخ به سخنان جلیلی گفت: بار اول نیست که ما یارانه می‌دهیم زمانی که من وزیر نفت بودم بنزین یک تومان بود و از امام اجازه گرفتیم و قیمت آن را 3 تومان کردیم و مابه‌التفاوت آن را به روستائیان دادیم.

وی افزود: بایستی یارانه‌ها و هدفمندی آن را درست انجام دهیم زیرا یارانه‌ها بجای اینکه قدرت سیاسی را افزایش دهد، تبدیل به این می‌شود که قدرت سیاسی با آسیب روبرو می‌شود، دلیل آن این است که کارشناسی درست در این باره نشده  و گرفتاری زیاد شده است.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: حالا همه فکر می‌کنند که اگر برویم به دنبال یارانه دادن باز هم گرفتاری زیاد می‌شود. بحث اینکه پول، شبه پول چگونه به کشور تزریق شود که سطح زندگی ارتقاء پیدا کند یک بحث کارشناسی است.

وی افزود: وقتی که بدون این مواضع وارد میدان می‌شویم و خدای ناکرده با استفاده از یارانه می‌خواهیم کارهای سیاسی انجام دهیم نتیجه‌ای جز این نخواهیم داشت.

محمدباقر قالیبافدر پاسخ به اظهارات جلیلی گفت: هدفمندی یارانه‌ها را طبق قانون ادامه می‌دهیم البته یارانه تولید که در قانون پیش‌بینی شده در بخش کشاورزی به عنوان یارانه سبز و همچنین در حوزه صنعت ادامه خواهیم داد.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه حتماً برای دهک‌های پایین سیاست‌های جبرانی اتخاذ شود خاطرنشان کرد: قدرت خرید مردم باید بالا رود و اشکالی که امروز وارد است با این نقدینگی، چون قدرت خرید مردم بالا رفته خاصیت پول نیز نسبت به قبل از هدفمندی یارانه‌ها نیز تقلیل یافته است پس ما باید کالاهای اساسی خانواده‌ها را تضمین کنیم.

 

وی اضافه کرد: مسکن دغدغه بیش از 80 درصد خانواده‌ها را به خود اختصاص داده است بنابراین کالاهای اساسی و مسکن جزء اولویت‌های ما قرار دارد.

 

شهردار تهران با بیان اینکه در یارانه‌ها قیمت‌ها را واقعی نکرده‌ایم گفت: زمانی که بنزین 100 تومان بود قیمت واقعی 700 تومان بود و امروز که بنزین 700 تومان است قیمت واقعی 2800 تومان شده است که در واقع این ضعف هم باقی است.

 

وی گفت: کیفیت از جمله مواردی است که از مردم ضایع شده است چرا باید مردم اتوی پرمصرف در خانه خود داشته باشند بنابراین باید کیفیت را نیز دولت بالا ببرد که مصرف‌ها را کاهش دهد.

غلامعلی حدادعادل در پاسخ به سعید جلیلی گفت: اگر مراد از اجرای مرحله دوم هدفمندسازی یارانه‌ها این باشد که ما یارانه نقدی پرداختی 45 هزار تومانی به مردم را به 100 هزار تومان افزایش دهیم و 5 برابر کنیم، فکر نمی‌کنم این موضوع دردی از مردم درمان کند.

 

وی افزود: باید از خودمان بپرسیم ما این پول را از کجا می‌خواهیم بیاوریم؟ باید حامل‌های انرژی را گران کنیم، این امر خودش منشأ تورم می‌شود و ممکن است ما حتی 5 برابر پول فعلی را به مردم بدهیم اما چندین برابر یا 8 برابر آن را در اثر تورم از مردم مجددا بگیریم.

 

حدادعادل خاطرنشان کرد: ما باید ببینیم در مرحله اول چه اشکالاتی وجود داشته، آنها را برطرف کنیم، قرار بود دولت یارانه را به تناسب درآمدها میان دهک‌ها توزیع کند، این کار انجام نشد و ناقص انجام شد.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ادامه با بیان اینکه باید دهک‌های بالاتر به اندازه فقرا یارانه نقدی دریافت نکنند، گفت: این موضوع باید اصلاح شود، نکته مهم دیگر این است که آن مبلغی که قانون مقرر کرده بود، مبنی بر اینکه باید 30 درصد از درآمدهای حاصل از افزایش نرخ حامل‌های انرژی صرف تولید شود، این اتفاق نیفتاد و این 30 درصد اختصاص نیافت.

 

به گفته وی، قانون هدفمندی یارانه‌ها، اگر در همان مرحله اول درست اجرا شود، شاید نیازی به اینکه وعده اجرای مرحله دوم و سوم و الی آخر را بدهیم، نداشته باشیم.

محمد‌رضا عارفدر پاسخ به جلیلی با بیان اینکه بحث یارانه‌ها در راستای عدالت مطرح شد ادامه داد: این موضوع در تمام دولت‌های بعد از انقلاب به نوعی مطرح بود که در نهایت در دولت نهم و دهم به صورت ناقص اجرا شد.

 

عارف بیان داشت: منابع آزاد شده باید صرف کاهش فاصله فقرا و اغنیا می‌شد و یک رفاه اجتماعی را برای همه تامین کند اما به خاطر عملکردی که با آن روبرو هستیم صورت نگرفت.

 

نامزد انتخابات یازدهم با اشاره به تورم بالای 30 درصد در کشور ادامه داد: یک خانواده 5 نفره که 225 هزار تومان دریافت می‌کند برای تامین 9 قلم کالای اساسی باید حدود 270 هزار تومان به عنوان جبران قیمت ها از جیب خود پرداخت کند.

 

وی افزود‌: به نظر می‌رسد ما باید ابتدا فاز اول را به صورت کامل اجرا کنیم و سهم تولید را که پرداخت نشده بدهیم و توجه بیشتری به اقشار آسیب‌پذیر داشته باشیم.

 

عارف با اشاره به لزوم ایجاد بیمه جامع و پایدار گفت: در حال حاضر 70 درصد هزینه‌های درمانی را مردم می‌دهند که این باید به 30 درصد برسد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی در پاسخ به سخنان سعید جلیلی گفت: در واقع یارانه‌ها هدفمند نشد.

 

وی افزود: هدفمندی یارانه‌ها برای این بود که عدالت به وجود بیاید و علامت لازم به تولید بدهد و ضمن پرداخت به مردم قدرت خریدشان را افزایش بدهد که این طور نبود.

 

روحانی تاکید کرد: ما 45 هزار تومان را به مردم دادیم و بیشتر از آن از جیب مردم برداشت شده است. البته چون مردم روی این 45 هزار تومان حساب کردند این مرحله باید ادامه پیدا کند.

 

وی گفت: رویکرد اصلی دولت این باید باشد که جلوی تورم را بگیرد و یارانه افرادی که دارای حقوق ثابت هستند باید تقویت شود.

 

روحانی خاطرنشان کرد: پیشنهاد دولت بنده این است که یارانه کالایی نیز به یارانه موجود اضافه شود تا مردم حداقل نسبت به تامین کالاهای اساسی‌شان دغدغه‌ای نداشته باشند.

علی اکبر ولایتیدر پاسخ به اظهارات سعید جلیلی درباره هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: بدترین کار این است که طرحی خوب اجرا نشود ولو اینکه آن طرح خوب طراحی شده باشد.

 

وی با بیان اینکه، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید اجرا شود و این قانون مصوب مجلس است افزود: وقتی 40 هزار تومان یارانه پرداخت می‌شود ما باید بخش تولید را هم تقویت کنیم نه اینکه تولید رها شود.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بانک مرکزی تورم سال به سال را 32 درصد اعلام کرده است، خاطرنشان کرد: باید به اندازه‌ای که به یارانه توجه می‌کنیم به تولید نیز توجه داشته باشیم.

 

ولایتی تصریح کرد: نباید اینطور باشد که ما به مردم یارانه بدهیم و از آنها یارانه بگیریم وقتی نقدینگی داخل جامعه بالا باشد، تورم بالا می‌رود و در حقیقت یارانه‌ای که به مردم داده‌ایم را باید از آنها پس بگیریم.

سعید جلیلیدر جمع‌بندی سخنانش در بحث هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: ما الان فقط 70 هزار میلیارد تومان در کشور معوقات بانکی داریم.

 

وی افزود: اگر در ماه 2800 میلیارد تومان به کل 70 میلیون جمعیت ایرانی یارانه می‌دهیم اما فقط 6 نفر حدود 5 هزار میلیارد تومان معوقه بانکی دارند که این در جامعه نقدینگی ایجاد کرده که در ساختار غلط موجود جمع نشده است.

 

جلیلی اضافه کرد: چطور می‌گوییم در یک بخش نقدینگی اضافه شده و تورم افزایش یافته است اما نقدینگی مشابه زیادی که جمع نشده و حتی تزریق شده نمی‌بینیم و برای اصلاح این ساختار اقتصادی غلط تلاش نمی‌کنیم.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هدفمندی یارانه‌ها با یک منطق اقتصادی صحیح اجرا شده و امروز قانون شده و نباید به آن نگاه سیاسی داشت.

 

وی افزود: ممکن است از برخی فراز و فرودهای سیاسی بخواهند استفاده کنند اما به نظر من این کار باید با قدرت ادامه یابد و به خصوص مرحله دوم آن ظرفیت خوبی است که یکی از طرح‌های نظام در جهت تحقق عدالت بود.

 

جلیلی ادامه داد: قبلاً این گونه بود که ما کالا را ارزان‌تر می‌دادیم و کسی که بیشتر مصرف می‌کرد بیشتر یارانه می‌گرفت اما هدفمندی این حالت را عادلانه کرد و اجازه نداد که هر کس مصرف بیشتری دارد یارانه بیشتر بگیرد.

 

وی تصریح کرد: هدفمندی منطق درستی داشت اما به نظرم باید درست و به طور کامل اجرا شود یعنی باید از تولید به ویژه در حوزه صنعت و کشاورزی نیز حمایت شود.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: اگر بتوانیم ساختار اقتصادی کشور و سازوکارهای و فرهنگ حاکم بر آن را متناسب با ساز و کارهای مورد انتظار گفتمان انقلاب اسلامی کنیم پاسخگو خواهد بود.

 

 

سوال هشتم/«برنامه عملی برای مهار تورم»

 »*ولایتی: باید اعتماد را در عرصه اقتصادی به مردم بازگردانیم

علی‌اکبر ولایتی در پاسخ به سوال هشتم مناظره مبنی بر اینکه برنامه عملی شما برای مهار تورم و تاثیر آن بر سطح زندگی مردم چیست گفت: همانطور که بنده قبلا عرض کردم راه کنترل تورم ما این است که ما به قواعد اقتصادی پایبند باشیم و قواعد اقتصادی می‌گوید هرگاه نقدینگی در جامعه زیاد شد و شما متناسب با آن کالا در کشور نداشتید و یا تولید نکردید، تعادل عرصه و تقاضا را بر هم زدید.

وی افزود: رها کردن نقدینگی در جامعه اگر متناسب با تولید کالا نباشد تورم ایجاد می شود. اگر ما چنین فکری نکردیم تورم در جامعه خواهیم داشت.

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اتخاذ تدابیر عاجل برای مقابله با تورم گفت: اگر اجناسی که مورد نیاز مردم است و اجناسی حیاتی است و جزو وسایل اشرافی محسوب نمی‌شود به اندازه کافی تولید نشود و یا از تولید‌کنندگان حمایت نکنیم و یک مرتبه با کارهایی که دولت انجام داده است و ظرف 8 سال گذشته از اول سال 85 میزان نقدینگی را از 90 هزار میلیارد تومان به حدود 500 میلیارد تومان برسانیم و میزان کالا و خدماتی که تولید و یا عرضه شده است با آن متناسب نیست تورم خواهیم داشت.

ولایتی گفت: اولین کار این است که یک فرصت برای کارهای فوری اتخاذ کنیم. اول اینکه اعتماد را بار دیگر به مردم بازگردانیم. یکی از چیز‌هایی که مورد بی اعتمادی می‌شود بخشنامه‌های متناقضی است که صادر می‌شود دولت جدیدی که تشکیل می شود حتما باید یک متصدی اقتصادی داشته باشد که هماهنگ‌کننده کارهای اقتصادی باشد تا صنعت یک راه را نرود.

وزارت بازرگانی یک کار را نکند و عملا مردم سر در گم شوند و تکلیف خود را ندانند.

سعید جلیلیدر پاسخ به ولایتی در خصوص تورم گفت: تورم که با عنوان مالیات تورمی از آن یاد می‌شود، بیشترین درد آن متوجه مردم است، بنابراین حتما باید با آن برخورد کرد.

 

وی ادامه داد: سیاست‌هایی که در مورد تورم می‌خواهد صورت بگیرد، باید راه حل ساختاری داشته باشد، نه مقطعی، چرا که این تورم که بر زندگی مردم تاثیر داشته به شکل ساختاری بروز کرده است.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به مثالی در زمینه تورم پرداخت و خاطرنشان کرد: اگر ما نقدینگی‌ها را به موقع مدیریت کنیم می‌توانیم این نقدینگی‌ها را در مسیر تولید قرار دهیم اما اگر به موقع مدیریت نکنیم، جذب بازارهای کاذب می‌شود.

 

جلیلی با بیان اینکه ما نباید در موضوع نقدینگی صرفا سراغ هدفمندی برویم، گفت: نقدینگی در ساختارهای اداری نیز باید مدنظر قرار بگیرد به عنوان مثال وقتی یک پروژه‌ای را می‌توانیم با یک پنجم بودجه در نظر گرفته شده، افتتاح کنیم چرا چندین برابر بودجه لازم را در نظر می‌گیریم، چرا که این خود سبب افزایش نقدینگی می‌شود.

 

وی اضافه کرد: برای ایجاد عدالت ساختاری باید تورم انتظاری و ساختاری را کنترل کرد.

محسن رضایی در پاسخ به ولایتی اظهار داشت: مسئله گرانی و تورم قریب به 40 سال است که وارد اقتصاد ایران شده و باید تلاش جدی کنیم که به طور اساسی از اقتصاد ایران بیرون کنیم؛ فعلا وضعیت امروز به این شکل است که 45 هزار تومان امروز برابر 15 هزار تومان خردادماه سال گذشته است؛ یعنی 30 هزار تومان آن آب رفته. قشر معلم، فرهنگیان، بازنشستگان آسیب بسیار زیادی دیدند. کارمندان دولت که حقوقشان ثابت بوده آسیب زیادی دیدند.

 

وی اضافه کرد:  علت اینکه مسئله گرانی و تورم  حل نشده این است که مثل یک اژدهای پنج سر می‌ماند و همیشه با یک سر این اژدها مقابله شده ولی از جای دیگر این خود را ترمیم کرده است.

 

رضایی ادامه داد: کسر بودجه دولت، حجم دولت، یارانه‌ها و مسکن مهر، تحریم‌های اقتصادی این 5 مسئله‌ای که امروز گرانی را به وجود آورده باید یک فکر اساسی کرد که به آن صورتی که در برنامه‌هایم ارائه کردم این موارد را حل می‌کنیم و این 5 سر را به کنترل خود در می‌آوریم در غیر این صورت مسئله گرانی و تورم حل نخواهد شد.

 

این نامزد ریاست جمهوری افزود: موضوع مهمی که مطرح است این است که نقدینگی باید در اولین فرصت کنترل شود و اگر در همین ماه‌های آینده کنترل نشود ارزش پول ملی ما به شدت کاهش یافته که جزء ناموس ماست و هزار تومان امروز برابر 300 تومان سال گذشته است و باید در چند ماه آینده یک ترمزی جدی را بزنیم که جلوی آن را بگیریم.

محمدباقر قالیبافدر پاسخ به سخنان علی اکبر ولایتی و در خصوص راهکارهای مهار گرانی و تورم اظهار داشت: اولین کار دولت بنده ثبات در بازار ارز است؛ روزی گفتیم که می‌خواهیم دلار را از صحنه معاملات خارج کنیم اما امروز دلار، ریال را از صحنه خارج کرده است.

 

قالیباف با اشاره به لزوم حفظ ارزش پول ملی ادامه داد: بازبینی در توزیع کالا و خدمات و ثبات قیمت در کالاهای حیاتی کشور به ویژه در بخش کشاورزی و دهک‌های پایین و همچنین اصلاح سیاست پولی و مالی از دیگر برنامه‌های بنده است.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تأکید بر اینکه پول باید کنترل شود و در غیر این صورت موجب افزایش نقدینگی شده و تورم نیز پایین نخواهد آمد، ادامه داد: تا این اتفاق نیفتد مردم اعتماد نمی‌کنند، از این رو بنده در 6 ماه این اعتماد را به وجود خواهم آورد.

 

وی در همین زمینه به تجربه شیلی و آرژانتین و برخی کشورهای همسایه اشاره کرد که توانستند با برنامه این مشکل را کنترل کنند.

سید‌محمد غرضی در پاسخ به اظهارات ولایتی گفت: تورم نتیجه آن است که هزینه‌های دولت بیش از درآمد‌هایش می‌شود و تا زمانی که درآمد‌ها با هزینه‌ها یکسان نشود تورم ادامه خواهد داشت.

 

وی با اشاره به اینکه شبه پول کشور را تحت فشار قرار داده است افزود: متاسفانه بانک‌های خصوصی که در طی 20 سال اخیر با سفته‌بازی به وجود آمده‌اند به جان ملت افتاده‌اند و مشکلات کنونی بیشتر ناشی از سفته‌بازی و بورس‌بازی‌های مصنوعی است.

محمدرضا عارفدر پاسخ به  اظهارات علی‌اکبر ولایتی، گفت: تورم یک مشکل تقریباً حل شده در دنیاست، بیش از 160 کشور دنیا، تورم تک‌رقمی دارند و متأسفانه کشور ما جز معدود کشورهایی است که با تورم دو رقمی مواجه است، ما هم اکنون بر اساس آمارهای بانک مرکزی تورم بیش از 30 درصدی داریم.

 

وی افزود: درباره مهار تورم باید بگویم که ما در دولت اصلاحات دستاوردهای خوبی در این زمینه داشتیم، در سال 76 تورم 17.3 درصد را داشتیم که در سال 84  تورم به 10.4 درصد رسید، جهت‌گیری اصلی، اصلاح ساختار و ثبات اقتصادی بود که به نظر می‌رسد در دولت آینده هم باید جهت‌گیری اصلی این موضوع باشد.

 

وی با اشاره به نرخ ارز، تصریح کرد: خوشبختانه با ساز و کارهایی که طراحی کردیم در سال 81 ارز را تک‌نرخی کردیم و تقریباً حدود شش سال نرخ ارز در کشور ما ثابت بود، خوشبختانه بسیاری از مشکلات، مسائل و فسادهایی که ناشی از چند نرخی بودن ارز در کشور بود را مهار کرده بودیم.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش متذکر شد: به نظر می‌رسد در کنار اصلاحات ساختاری، انضباط مالی دولت هم امر بسیار مهمی است، حقیقت برای اینکه تورم کنترل شود، دولت در ابتدا باید خودش را کنترل کند.

 

محمدرضا عارف با اشاره به میزان رشد نقدینگی در کشور، تأکید کرد: رشد نقدینگی بیشترین تأثیر را در افزایش تورم دارد، استقلال بانک مرکزی را باید به طور جدی دنبال کنیم، موضوع تقویت نهادهای سیاست‌گذاری و نظارتی که متأسفانه امروزه جایگاه بالایی ندارد، نهادهایی مانند شورای پول و اعتبار و شورای اقتصاد و یا افزایش سرمایه‌گذاری، این موارد اقداماتی است که باید انشاءالله مورد توجه قرار گیرند.

حجت‌الاسلام حسن روحانینیز در پاسخ به اظهارات ولایتی گفت: آرامش و ثبات در بازار کالا و پول مهمترین اولویت کشور است. متاسفانه مردم دچار نگرانی هستند و نمی‌دانند قیمت فردای یک کالا با قیمت امروزش چقدر متفاوت خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه باید موانع تولید برطرف شود و در بخش تولید کالا و عرضه آن تعادل برقرار شود، افزود: هزینه‌های دولت حتما باید در آینده کاهش پیدا کند.

 

روحانی با انتقاد از هزینه‌های جاری دولت گفت: متاسفانه دولت از سرمایه‌های گذشته هم برای هزینه دیون خود یعنی بودجه جاری استفاده کرده است.

 

این کاندیدای انتخابات آتی ریاست جمهوری با بیان اینکه دولت باید هزینه‌های خود را کاهش بدهد و برای بودجه سال جاری خود از سرمایه‌های کشور استفاده نکند، افزود: لازم است نقدینگی فعلی کشور کنترل شود.

غلامعلی حداد عادلدر پاسخ به سخنان علی اکبر ولایتی در خصوص راه‌های مقابله با گرانی اظهار داشت: تورم و گرانی باعث می‌شود ثروتمندان و اغنیا، غنی‌تر و فقرا دائما فقیرتر شوند.

 

وی افزود: حل مشکل تورم با تصحیح سیاست‌های دولت امکان‌پذیر است و برای مهار تورم باید دولت مهار و انضباط مالی برقرار شود.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دولت نباید با عطش و اشتهای کار عمرانی بیش از توان جذب پول، در داخل کشور پول بریزد.

 

حدادعادل افزود: این همان بیماری هلندی است که ما در مجلس هفتم درباره آن به دولت تذکر دادیم اما دولت گوش نکرد.

 

وی ادامه داد: دولت برای اینکه پول بیشتر خرج کند، کسری بودجه را از طریق استقراض از بانک مرکزی جبران می‌کند و در نتیجه نقدینگی بالا می‌برد.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به شعری از سعدی که می‌گوید چو دخلت نیست، خرج آهسته‌تر کن/ که می‌خوانند ملاحان سرودی/ اگر باران به کوهستان ببارد/بسالی دجله گردد خشک رودی، تاکید کرد: باید برای مهار تورم راهکار کوتاه مدت تثبیت قیمت‌ها و در درازمدت راهکارهایی چون اجرای درست قانون اصل 44 قانون اساسی است.

علی اکبر ولایتیدر جمع‌بندی مباحثات مربوط به سوال هشتم مناظره گفت: ما نیاز به یک راهبرد و راه حل کوتاه مدت داریم. ما با مشکلات روزمره روبرو هستیم. یکی از این مشکلات عدم اعتماد مردم به قول‌های دولت است. بازسازی اعتماد مجدد بین مردم و دولت در خصوص مسائل اقتصادی یکی از اساسی‌ترین کارهاست که هم به کار بلندمدت می‌آید و هم به کار کوتاه مدت کمک می‌کند.

 

وی افزود: اگر کسی در سال گذشته به قیمت ارز 1226 تومانی در بانکی به پس‌انداز گذاشته است و امروز  آن ارز را معادل قیمت ریالی آن در سال  گذشته حساب می‌کند و به همان میزان به وی تحویل می‌دهد.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: چنین کارهایی می‌تواند اعتماد بین مردم و این بانک را از بین ببرد. در کنار این ما باید یک تنفس 6 ماهه به تولیدکنندگان بدهیم چرا که امروز کارخانه‌ها یا خوابیده است یا با مشکلات جدی روبرو هستند.

 

وی افزود: تولیدکننده از یک طرف تحت فشار اقساط بانک و از یک طرف تحت فشار زیان دیرکرد است. باید با بردن یک لایحه به مجلس فرصتی را به این صنعتگر داد به شرطی که بتواند تولید را بر اساس یک توافق دوطرف افزایش دهد.

 

ولایتی گفت‌: اگر تولید کننده بتواند تولید خود را  با حمایت دولت افزایش دهد عملا در کوتاه مدت تورم را مهار کرده است.

 

وی افزود: مسئله دیگر گمرک است. امروز بسیاری از کالاها در گمرک به دلیل همین اختلاف محاسبه‌ها که در قضیه ارز است کالاهای اساسی در گمرک مانده است و باید با استفاده از یک دستور این کالاها ترخیص شود.

 

 

 

کاندیداها در جمع بندی مناظره چه گفتند؟

اظهار نظر این هشت کاندیدا بعد از پایان بخش اول مناظره  به شرح زیر است:

سید محمد غرضی: باید یک دولت ضد تورم روی کار بیاید

غرضی با بیان اینکه، صدا و سیما باید در نحوه برگزاری مناظرات تجدیدنظر کند تا به گفته وی با مطالعات میدانی زمینه حضور 55 میلیون نفر پای صندوق‌های رأی فراهم شود، خواستار بهبود روند برگزاری مناظرات در سیما شد.

وی در پاسخ به مجری برنامه که تعداد افراد واجد شرایط برای شرکت‌ در انتخابات آتی را 50 میلیون خواند، به مزاح خاطرنشان کرد: بنده دو سال سن رأی دهندگان را پایین می‌آورم تا تعداد رأی دهندگان به 55 میلیون نفر برسد پس بهتر است همین 55 میلیون نفر را قبول کنید.

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه، باید جمع‌بندی نظریات نامزدها منجر به تثبیت یک نظریه برای مقابله با مشکلات شود افزود: برای اداره کشور باید یک دولت ضد تورم روی کار بیاید و بهتر است در این باره نظر نامزدها جمع شود.

غرضی با بیان اینکه باید همه ما با تورم مبارزه کنیم، گفت: باید برای اشتغال جوانان تمام تلاش خود را بکنیم و در نهایت با کمک یکدیگر یک دولت ضد تورم را سرکار بیاوریم.

محمدباقر قالیباف: تحول جدی در مدیریت اقتصادی طی 6 ماه اول

 

قالیباف گفت: حرف من به طور روشن به مردم  این است که حق دارند بدانند بنده در چه زمانبندی چه کارهایی انجام می‌دهم.

 

وی تصریح کرد: همانگونه که قبلا در بحث پروژه‌ها در شهرداری تهران توضیح می‌دادم در بحث اقتصاد نیز برنامه‌ای دو ساله داریم که بتوانیم مشکل گرانی از یک سو و بحث بیکاری و بالا بردن قدرت خرید مردم و معیشت را از سوی دیگر حل کنیم.

 

شهردار تهران ادامه داد: ظرف شش ماه اول همه تلاش ما این است که تحول جدی در مدیریت اقتصادی کشور و در تثبیت ثبات ارز بوجود آید و نگاه دولت به ارز را به عنوان یک درآمد کنار بگذاریم و به سمت کمک به مردم و کنترل تورم برویم.

 

قالیباف خاطرنشان کرد: در شش ماه اول کار را انجام می‌دهیم و بلافاصله تا پایان زمان‌بندی بعدی یعنی در یک سال و نیم بعدی مقطع به مقطع خدمت مردم شریف ایران عرض می‌کنیم تا ظرف دو سال مردم یک احساس آرامش کنند.

محمدرضا عارف: برای حل مشکلات اقتصادی ما باید رشد 8 درصدی داشته باشیم

عارف اظهار داشت: جمع‌بندی که از مشکلات معیشتی مردم برای اینکه یک زندگی آبرومند و شرافتمندانه داشته باشند این است که باید تورم کاهش پیدا کند و نرخ تورم یک رقمی شود.

 

وی افزود: برای حل مشکلات اقتصادی ما باید رشد 8 درصدی داشته باشیم و نرخ بیکاری باید یک رقمی شود.

 

عارف تاکید کرد که باید مشکل مسکن در اولویت قرار بگیرد و اصلاح شود و خصوصی‌سازی باید با اجرا کردن اصل 44 قانون اساسی اصلاح شود.

 

کاندیدای ریاست جمهوری تصریح کرد: مردم باید عنان دولت را به دست کسی بسپارند که بتواند در عمل کشور را در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دهد.

سعید جلیلی: پیشرفت باید بر مبنای الگوی اسلامی ایرانی باشد

جلیلی گفت: ما نه تنها برای رفع مشکل اقتصادی، بلکه برای پیشرفت و ایجاد حماسه اقتصادی نیز باید برنامه‌ریزی داشته باشیم که این عزم جدی می‌خواهد.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، آزاد شدن ظرفیت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کشور و بهره بردن مردم از آن را در گرو دو نکته دانست و تصریح کرد: پیشرفت باید بر مبنای الگوی اسلامی ایرانی باشد و نقش مردم نیز در آن به صورت عادلانه و نه شانسی در نظر گرفته شود.

 

وی در خصوص نحوه تحقق این رویکرد، تاکید کرد: زمانی ماشین دولت و ساختار آن این توانمندی را خواهد داشت که مانع مردم در بروز ظرفیت‌ها نشود و خودش کمک کند که این عرصه‌ها به سرعت در عرصه‌های مختلف از جمله اقتصاد پیش برود.

علی اکبر ولایتی: همکاری‌های منطقه‌ای برای ایران یک فرصت است

ولایتی اظهار داشت: بنده مطالبی را به صورت سرفصل بیان می‌کنم هر چند ممکن است بخشی از آنها به حوزه سیاسی مربوط شود اما ارتباطش با مسائل اقتصادی قطعی است.

 

این کاندیدای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری بر همین اساس به مسئله آشتی با دنیا اشاره و تصریح کرد: ما اگر با دنیا به ویژه با همسایگانمان آشتی نکنیم و روابط خود را توسعه ندهیم، در آن صورت از بسیاری از ظرفیت‌های اقتصادی در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای نمی‌توانیم، استفاده کنیم.

 

وی اضافه کرد: همکاری‌های منطقه‌ای برای ما یک فرصت به شمار می‌رود و باید آنهایی که وجود دارد مثل اکو و دی 8 را فعال کنیم و یا همکاری‌های منطقه‌ای جدید را با کشورهایی که خیلی نزدیک هستیم مثل عراق، سوریه، لبنان، پاکستان، آسیای مرکزی و قفقاز باز کنیم و امسئله دیگر آشتی در داخل است.

 

ولایتی یادآور شد: دامنه اصولگرایی وسیع است، هر کس نظام، قانون اساسی و ولایت فقیه را قبول دارد اصولگراست و بی‌جهت عده‌ای از متخصصین خانه‌نشین شده‌اند، آنها را به کار دعوت کنیم و در نهایت همان گونه که مردم انقلاب و دفاع مقدس را به پیروزی رساندند، اگر این اقتصاد را هم که حق مردم است به دست مردم بسپاریم و دولت نظارت کند، نیز به پیروزی می‌رسانیم.

حسن روحانی: مشکل اساسی، تناقض در سیاست‌هاست

 

روحانی مشکل اساسی امروز کشور را تناقض بین سیاست‌های تصویبی، ابلاغی و اجرایی در حرکت اقتصادی طی هشت سال اخیر دانست و اظهار داشت: بعد از 20 سال و بعد از همه حرف‌ها، مباحث و مسائل راست و چپ، در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام به سند چشم‌انداز بیست ساله رسید و این سند برای توسعه کشور مبنا قرار گرفت.

 

وی افزود: مبنای اجرای سند چشم‌انداز 20 ساله این بود که ما توسعه محور و به دنبال تولید باشیم نه اینکه به دنبال مصرف باشیم اما متأسفانه در عمل راه و مسیر دیگری پیموده شد و ما در این میان فرصت‌های بسیار زیادی را از دست دادیم که فرصت‌های تضمین شده‌ای بود، مردم ما باید به این نکات توجه داشته باشند که درآمد ارزی ما در طول هشت سال گذشته برابر درآمد ارزی ما از قبل از انقلاب و بعد از انقلاب بوده است.

 

این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: بیش از 750 میلیارد دلار ما درآمد ارزی داشتیم ولی متأسفانه تولید ناخالص ملی ما از 6.9 به عدد منفی رسیده است و در امسال هم چنین پیش‌بینی می‌شود.

 

به گفته وی، امروز شاهدیم که کشور همسایه ما در پارس جنوبی روزانه 450 هزار بشکه نفت استخراج می‌کند یعنی معادل 22 فاز در حالی که هنوز 8 فاز در پارس جنوبی فعال است و این امر به معنای آن است که کشور همسایه ما سه برابر ما از گاز بهره‌برداری می‌کند یعنی ما فرصت‌های عظیمی را امروز در حال از دست دادن هستیم.

محسن رضایی: فکر اساسی در اصلاح اقتصاد، اصلاح ساختار دولت است

 

رضایی اظهار داشت: اقتصاد ما از مشروطه با ژاپن آغاز شد اما ما به اقتصاد پهلوی رسیدیم و ژاپن پیشرفت کرد.

 

وی افزود: در زمان انقلاب ما با کره و چین شروع کردیم، کره و چین بسیار پیشرفت کردند اما ما همچنان عقب‌ماندگی داریم که نشان می‌دهد باید به موضوع مغفولی توجه کنیم.

 

رضایی ادامه داد: من تاریخ اقتصاد ایران را که مطالعه کردم، در سال 1327 که اولین برنامه مطرح شد دو هدف عدالت و رشد اقتصادی به عنوان محور آن بود.

 

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: فکر اساسی در اصلاح اقتصاد، اصلاح ساختار دولت است اما اقتصاد در کشور ما صاحب ندارد.

 

رضایی افزود: سیاست‌گذاری زیاد شده و چشم‌انداز نیز طراحی شده اما کار اساسی صورت نمی‌گیرد که همان اصلاح ساختاری و مدیریت دولت است.

 

وی ادامه داد: هزینه‌های فرصت تصمیم‌گیری‌های غلط در کشور بیش از هزینه‌های دشمنان و رقبا به ما آسیب می‌زند و هزینه‌های اقتصادی آمریکا و اسرائیل به مراتب کمتر از هزینه تصمیم‌گیری‌های غلط ماست.

 

رضایی به عدم تخصیص درست منابع به حوزه اقتصاد انتقاد کرد وگفت: در حوزه کشاورزی و صنعت واقعا بدون هدف و برنامه‌ریزی و دخالت متخصصین عمل می‌شود.

 

وی در پایان تاکید کرد: دولتی که تشکیل می‌دهم قطعا از نقطه‌ای فعالیت اقتصادی خود را آغاز خواهد کرد که در صد سال اخیر به آن پرداخته نشده است.

غلامعلی حداد عادل: معاونت تولید و اشتغال را در دولت ایجاد می‌کنم

حدادعادل با بیان اینکه دوستان به نتیجه اشاره کردند اما بنده به روش تاکید دارم، افزود: نتیجه مناسب از روش درست حاصل می‌شود.

 

وی با بیان اینکه باید به بخش خصوصی اعتماد و توجه کنیم، گفت:‌ بخش خصوصی سرمایه و تجربه دارد و می‌تواند کمک شایانی به اقتصاد کشور کند.

 

حداد عادل با تاکید بر اجرای سیاست‌های اصل 44 به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز اشاره کرد و گفت: دولت باید با یک برنامه‌ریزی هدفمندی یارانه‌ها را دنبال کند.

 

این کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری افزود: دولت باید با برنامه، ثبات ارزی واردات و صادرات را کنترل و رفتارهای متناسب با فضای اقتصادی کشور داشته باشد.

 

حدادعادل گفت: در دولت بنده به شغل جوانان توجه خواهد شد و بنده معاونت تولید و اشتغال را در دولت ایجاد خواهم کرد.

 

وی با بیان اینکه آموزش معطوف به تحول و کار معطوف به پژوهش در دولت آتی باید رقم بخورد، گفت: ‌در دولت آتی باید توجه ویژه‌ای به دانش و بحث‌های کارشناسی شود.

 

بخش دوم مناظره‌ 8 کاندیداهای ریاست‌جمهوری با اعتراض کاندیداها نسبت به نحوه برگزاری مناظره و سوالات مطرح شده آغاز شد.

 

8 کاندیدای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در بخش دوم مناظره‌ها به پرسش‌های مجری پاسخ دادند.

با کدام سیاست مالیاتی موافقید؟

1- کاهش مالیات شرکتها برای تشویق تولید و سرمایه گذاری

2- افزایش مالیات بر شرکتها برای کاهش وابستگی به نفت

جوابها:

غرضی: خیر

قالیباف: سوال اشکال دارد

ولایتی: اگر برای شرکت تولیدی است با کاهش مالیات موافقم

جلیلی: سوال کامل نیست

حداد: با کاهش مالیات برای تشویق تولید موافقم

عارف: نظری ندارم

رضایی: با کاهش مالیات برای تشویق سرمایه گذاری موافقم

روحانی: سوال به صورت کلی درست نیست. برای کوتاه مدت برای اینکه ما بتوانیم موانع تولید را برطرف کنیم و به رونق برسیم موافقم اما برای بلند مدت، نه.

سوال: در لایحه بودجه سال 93 از بین توسعه فناوری اطلاعات، توسعه روستاها و بحث وام ازدواج را کدام را در اولویت می دانید.

جوابها:

ولایتی: توسعه روستاها

جلیلی: توسعه روستاها

عارف: نظری ندارم

رضایی: توسعه روستاها و شهرهای کوچک

روحانی: این سئوال غلط است ولی با این حال، توسعه روستاها را مدنظر قرار خواهم داد.

حداد عادل: توسعه روستاها

قالیباف: من توسعه فن‌آوری اطلاعات را در اولویت قرار می‌دهم اما از سوی دیگر به دنبال توسعه این بخش در روستاهای محروم خواهم بود.

غرضی: من توسعه فن‌آوری اطلاعات را در اولویت قرار می‌دهم چرا هر روستایی در این کار سهیم خواهند بود.

سوال: برای توسعه بحث اشتغال کدام مورد را از میان «حمایت از صنایع مادر و توسعه صنایع کوچک» مورد توجه قرار خواهید داد؟

جوابها:

جلیلی: نظر من بر توسعه بنگاه‌های کوچک و بازده است.

قالیباف: در زنجیره اقدامات من، در بخشی از صنایع، حمایت از صنایع مادر و در بخش دیگر حمایت از صنایع کوچک مدنظر خواهد بود.

حداد عادل: به نظر من این سئوال درست نیست چرا که همزمان این دو باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی در پاسخ به این که اولویت شما چیست، گفت: اولویت من توسعه بخش بنگاه‌های کوچک و توسعه آنها است.

رضایی: خود این سئوال نشان می‌دهد که این برنامه (مناظره) به درستی تنظیم نشده است چون این دو، حلقه‌های متصل به هم هستند و هیچ سرمایه‌گذاری نیست که بدون توجه به هر دو جواب بدهد.

روحانی: حمایت از صنایع مادر

غرضی: تا تورم کنترل نشود ما هر کاری بکنیم سئوال غلط است و پایگاه اقتصادی ندارد.

ولایتی: حمایت از بنگاه‌های کوچک و زود بازده.

عارف: نظری ندارم

سوال: برای انتصاب مدیران و وزیران خود چه معیاری را مورد توجه قرار می‌دهید:

1- پاکدستی

2- تخصص

3- تجربه

4- تدبیر

جوابها:

حداد عادل: هر چهار تا با هم باید وجود داشته باشند و هر کدام از این چهار تا که نباشد من انتخاب نخواهم کرد.

رضایی: امام (ره) فرمود وصیت من به شما این است که انقلاب را به دست نااهلان و نامحرمان نسپارید پس هم باید محرم باشند و هم اهل باشند و تخصص داشته باشد. ما در این سی سال هرچه به سرمان آمده از این نااهلان و نامحرمان بوده.

روحانی: این سوال درست نیست.

حیدری(مجری برنامه) از روحانی پرسید: یعنی شما هیچ کدام را در اولویت خود نمی‌دانید؟ که روحانی گفت: همه اینها با هم هست و نمی‌توان آنها را از هم منفک کرد.

غرضی: کسی که سابقه اجرایی نداشته باشد و کارآمدی خود را به عرض جامعه نرساند، وی را انتخاب نخواهم کرد.

قالیباف: من سوال را غلط می دانم.

ولایتی: آن شخص باید هر چهار مورد را داشته باشد چرا که اگر کسی فقط پاکدست باشد و کار بلد نباشد و او را به مدیریت جایی بگذاریم، کار انجام نمی شود.

جلیلی: سوال غلط است.

عارف: نظری ندارم

عارف در پاسخ به این سئوال حیدری که بالاخره نمی‌خواهید به یکی از سئوالات پاسخ دهید، گفت: من در احترام به جمع به سئوالات پاسخ می‌دهم چرا که من جواب پاسخ‌های تستی را 50 سال پیش داشته‌ام.

وی افزود: باید درباره این سئوالات بحث شود مگر می‌توان کسی پاکدست نباشد و آنگاه وی را به کاری گذاشت. یک مدیر ارشد باید تعهد کاری و اخلاقی داشته باشد تا بتوان آن را با سمتی منصوب کرد.

سوال: با توجه به درآمد هدفمندی یارانه‌ها شما کدام تصمیم را اتخاذ می‌کنید؟

 

1- کاهش تعداد دریافت کننده یارانه ها

 

2- کاهش رقم یارانه‌های نقدی

 

3- افزایش قیمت بنزین برای تامین هزینه یارانه‌ها

جوابها:

 

رضایی: بنده هیچ‌کدام را انتخاب نمی‌کنم. ما منابع یارانه‌ها را عمدتا از یک میلیون بشکه نفتی که در دست داریم تامین می‌کنیم هر چند که سوال شما غلط است.

روحانی: سوال غلط است

غرضی: یارانه‌ای که کمک به تورم نکند قبول ندارم

قالیباف: سوال غلط است

ولایتی: سوال غلط است

جلیلی: سوال غلط است

حداد: سوال غلط است.

عارف: نظری ندارم

سوال: شب عید که تقاضا برای برخی اقلام افزایش می‌یابد برخی کارشناسان دولت واردات میوه را برای تنظیم بازار و حمایت از مصرف کنندگان را توصیه می کنند، اما باغداران خواستار محدودیت واردات میوه می‌شوند تصمیم شما در این شرایط چه خواهد بود؟

 

1- محدودیت واردات و حمایت از باغداران

 

2- واردات میوه و تنظیم بازار و حمایت از مصرف کننده

جوابها:

 

روحانی: اولویت حمایت از کشاورزان داخلی است اما ممکن است شرایط خاصی ایجاد شود که برای تنظیم بازار تصمیماتی گرفته شود چون نمی توان شرایط‌ آب و هوای و ... را در نظر گرفت و به نظرم سوال درست نیست.

غرضی: ایران همه نوع میوه تولید می‌کند می ایستیم، تولید می‌کنیم ظرف 10 سال بقیه تولیداتمان اضافه می شود و صادرات می‌کنیم با واردات میوه فقط با موز مخالفم

قالیباف: تعادل بازار

ولایتی: حمایت از کشاورز

جلیلی: تنظیم بازار که همان مورد دوم است

حداد: سوال سوال درستی نیست

عارف: نظری ندارم

رضایی: با دادن یارانه سبز نیازی به واردات نداریم.

 

در آخرین بخش از نخستین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که با محوریت موضوع اقتصاد برگزار شد، مجری برنامه با نشان دادن 8 تصویر، نظر نامزدها درباره آنها را جویا شد.

تصویر اول؛ مکانیزه‌کردن کشاورزی

سیدمحمد غرضی: کشاوری و تراکتور و برداشت؛ بیچاره آن کشاورزی که اینجا را کشت کرده و گندمی کاشته که دولت 750 تومان و عراقی 1200 تومان می خرد.

محمدباقر قالیباف: یک بخش سرمایه‌گذاری و کشاورزی با وجود تکنولوژی و امکانات لازم را نشان می دهد و بخش دیگر هم محیط زیست را نشان می دهد که اولویت مکانیزه‌کردن کشاورزی را مدنظر قرار می دهد.

علی اکبر ولایتی: مکانیزه‌کردن کشاورزی است که حتماً از ضرورت‌هاست. 

سعید جلیلی: نشان می دهد که یک بخش از ظرفیت کشور ما استفاده شده که این می تواند در همه مناطق و زمین های کشاورزی تکثیر شود.

حدادعادل: ایران سرزنده را نشان می دهد که امیدوارم همیشه خرم و شاداب باشد و به ما یادآوری می کند که می توانیم زمین های کوچک کشاورزان را از طریق تعاونی ها قابل کشت ماشینی کنیم.

محمدرضا عارف: مکانیزه کردن کشاورزی را برای افزایش بهره‌وری و تجمیع زمین نشان می دهد.

محسن رضایی: برداشت در هر هکتار گندم دیم زیر 2 تن است و معمولا ما در تبلیغات حداقل ها را نشان می دهیم که خوب است و کاری که باید انجام شود، کم‌تر نشان می دهیم. باید کشاورزی سنتی را تبدیل به کشاورزی پیشرفته کرد تا درآمد در هر هکتار را واقعا افزایش دهیم.

حسن روحانی: برای توان رقابت و بهره‌وری بیشتر، راهی جز اینکه از فناوری های نوین در کشاورزی و مکانیزه‌کردن آن استفاده کنیم، نداریم.

تصویر دوم؛ مسکن مهر

قالیباف: در بحث مسکن باید موضوعاتی چون تکنولوژی و زیرساخت‌ها و ارزان قیمیتی و کیفیت و جلوگیری از و تراکم و معماری اسلامی مورد توجه قرار گیرد.

ولایتی: انبوه‌سازی بی هویتی است که معلوم نیست کجاست؟ متاسفانه شهرهای ما به واسطه رعایت صرفه جویی و تراکم‌های بیش از حد، هویت ایرانی و اسلامی خود را از دست داده‌اند که باید اصلاح شود.

جلیلی: تأمین مسکن باید متناسب با فرهنگ و معماری و نیازهای بومی باشد که متاسفانه بعضا اینگونه نیست.

حدادعادل: از اینکه مردم ما صاحب مسکن می شوند خوشحالم اما اگر تصویر امام و رهبری روی ساختمان نبود، معلوم نمی شد به کدام کشور تعلق دارد و هویت معماری ندارد که اسف‌بار است.

عارف: انبوه‌سازی مسکن روشی برای پاسخگویی به یکی از نیازهای اصلی مردم است اما متاسفانه در این مجموعه، هویت معماری ایرانی و اسلامی وجود ندارد.

رضایی: با صحبت‌های دوستان موافقم اما قرار بود شورایعالی انقلاب فرهنگی نباید معماری اسلامی - ایرانی را تبین کند؛ جناب آقای حداد و دوستانی که عضو آنجا هستند باید در این زمینه اقدام می کردند که نیاز نباشد برای نشان دادن هویت یک سازه از تصویر رهبری استفاده کنیم. معماری باید اسلامی و ایرانی باشد اما چنین موضوعی وجود ندارد و شورایعالی انقلاب فرهنگی باید ضوابط ان را اعلام و نظارت هم کند در غیر این صورت فقط انتقاد کردن از کار دیگرانی که جزو وظایف ما بوده، فایده‌ای ندارد.

واکنش حدادعادل به نظر رضایی: مجمع تشخیص مصلحت هم در این زمینه بی تقصیر نیست!

روحانی: تولید انبوه مسکن ارزان‌ قیمت یک ضرورت است در شرایط کشور ما اما باید یادمان باشد که خوابگاه نباید درست کنیم، باید شهرک با همه لوازم و امکانات درست کنیم تا مردم به راحتی در آن سکونت و زندگی کنند.

غرضی: در بحث انبو‌سازی مسکن دو پدیده شوم پشت آن می بینیم؛ یکی اینکه پول هایی که در این حوزه هزینه شده، بخشی از تورم را با خود آورده و باعث تولید فقر می شود و دیگر اینکه ساختمانی که باید 100 سال عمر کند، می بنیم که باید ظرف 20 - 30 سال دیگر باید آن را نوسازی کرد که دلم می سوزد.

تصویر سوم؛ ترافیک

ولایتی: تراکم ترافیک بلایی است که به جان شهرهای بزرگ ما افتاده و اگر درست آسیب‌شناسی شود، راه علاج آن اینست که وسائل حمل و نقل عمومی بخصوص مترو را افزایش دهیم تا دچار تراکم ترافیک و آلودگی هوا نشویم.

جلیلی: الگویی از توسعه غیر متوازن است.

حدادعادل: تا وقتی تولید خودرو به شیوه فعلی ادامه داشته باشد، رفت و آمد در خیابان ها اصلاح نخواهد شد.

عارف: مشکل ترافیکی تهران و آلودگی هواست که متاسفانه دستگاه‌های ذیربط هیچ اقدامی برای حل آنها نکرده‌اند و مرتب به هم پاسکاری می کنند.

رضایی: محیط زیست در ایران به شدت در آستانه تخریب است که یکی از عوامل آن آلودگی هوا و ترافیک است؛ محیط زیست ما در 11 استان جنوبی دارای غبار وحشتناکی است و دریاچه ارومیه هم با مشکل مواجه است که باید آنها را هم مورد توجه قرار داد چون ایران فقط تهران نیست. باید فکر جدی برای محیط زیست کشور کنیم.

روحانی: اتلاف وقت؛ اتلاف انرژی؛ آلودگی محیط زیست. راه حل آنست که امکانات حمل و نقل عمومی را توسعه دهیم.

غرضی: شهر غیر قابل سکونت؛ گرفتاری؛ از بین رفتن اموال مردم و پول بنزین و همه گرفتاری ها با هم و مهم‌تر از همه وقت مردم. خدا به ما رحم کند با این کارهایی که کردیم!

قالیباف: آلودگی هوا؛ آلودگی صوتی، هدر دادن جان و روان مردم... البته بگذارید توضیحی درباره صحبت‌های آقای عارف هم ارائه کنم؛ ما در زمان دولت اصلاحات که ایشان معاون اول بودند، بنده فرمانده ناجا بودم، 18 ماه پشت در دولت در دو جلسه با مدیریت خود ایشان ماندیم که معلوم کنند که متولی حفظ محیط زیست و رسیدگی به آلودگی هوا کیست و همین الان هم مسئولی برای این کار وجود ندارد و کارها یا بی صاحبند یا چند صاحبه!

پاسخ عارف به سخنان قالیباف: در دولت اصلاحات آقای قالیباف فرمانده نیروی انتظامی بودند و آقای احمدی نژاد شهردار؛ شهرداری می گفت ناجا مسئولیت دارد و ناجا می گفت شهرداری و بعد همه به گردن دولت می انداختند. خوشبختانه آقای قالیباف آمدند شهرداری و آقای احمدی نژاد رئیس جمهور شدند و هنوز هم هیچ اتفاقی نیفتاد!

واکنش مجدد قالیباف به سخن عارف: حرف من اینست که رئیس دولت مسئول تصمیم‌گیری برای تعیین متولی کارهاست که کارها بی صاحب نماند اما هم در آن دولت و هم در این دولت بی صاحب است و بخش هایی چون شهرداری و نیروی انتظامی نمی توانند در این خصوص تصمیم گیری کنند؛ دولت صاحب داشته باشد تکلیف همه روشن است.

تصویر چهارم؛ یک کشتی تجاری

جلیلی: یکی از ظرفیت‌های بسیار بزرگ برای شکوفایی کشور دریاهاست که اگر به آن توجه لازم شود، شاید بتوانیم حجم قابل توجهی از درآمد را برای کشور کسب کنیم.

حدادعادل: اگر کالایی که بار این کشتی است صادرات باشد، خوشحالم اما اگر واردات باشد، نگرانم.

عارف: خوشبخاته ظرفیت کشتیرانی کشور ظرفیت خوبی است و من هم آرزوی آقای دکتر حداد را دارم که انشاءالله مسیر این کشتی به سمت خارج کشور باشد که کالاهای ما را به کشورهای دیگر ببرد.

رضایی: ما 150 هزار دریانورد و بیش از 3 هزار شناور داریم اما متاسفانه از ظرفیت اکثر آنها استفاده نمی شود و اکثر کشتی های ما در تنگه هرمز نمی توانند به بنادر دیگر بروند و همچنین ورود کشتی ها برای صادرات نفت ما به دلیل مشکل بیمه، با مشکل مواجه است. این تصویر می تواند نمادی از دولت آینده باشد که کاری کنیم که وضعیت اسف‌بار امروز را به تناژهای بیشتر از این و برای صادرات کشور تبدیل کنیم.

روحانی: این تصویر می گوید بهترین و ارزان ترین مسیر حمل و نقل دریاست اما به دلیل تحریم و فشار با مشکل موجه شده که دولت آینده باید سریعاً برای آن تدبیری بیاندیشد.

غرضی: ما ساحل دریا خیلی داریم و اشتغال از دریا و استفاده از مواهب آن باید نهادینه شود که متاسفانه استفاده از این موهبت الهی مغفول مانده است و دلم می خواهد عقب‌افتادگی در این حوزه را جبران کنیم.

قالیباف: حمل و نقل دریایی یک حمل و نقل پاک، ارزان و مطمئن و توجه به یک سیاست خارجی در حوزه دیپلماسی اقتصادی به خاطر مرزهای آبی را نشان می دهد که امیدوارم بار آن فارغ از صادرات یا واردت بودن آن منطبق با سیاست‌های رشد اقتصادی باشد نه قاچاق.

ولایتی: کشتی راحت‌ترین و ارزان ترین وسیله حمل و نقل است که ما برای صادرات و واردات کالا از آن استفاده می کنیم در حالی که می‌توان با ایجاد زیرساخت‌ها، برای حمل و نقل مسافر هم از آن استفاده کرد.

تصویر پنجم؛ محوطه یک بیمارستان

 

حدادعادل: به امید روزی که همه مردم ایران به بهترین تجهیزات درمانی و آزموده‌ترین پزشکان و پرستاران دسترسی داشته باشند.

 

عارف: تصویر انتقال یک بیمار جراحی شده به خارج از اتاق عمل است که پیام آن به ما مسئولین این است که باید برای سلامت مردم فکر کرد؛ انشاءالله سعی کنیم سهم مردم از پرداخت بیمه در خدمات درمانی کاهش یابد و به هدفی که حداکثر 30 درصد است، برسد.

 

رضایی: کسی که روی تخت بیمارستان دراز کشیده به نظرم همش فکر می‌کند وقتی بهبود یافت باید چطور هزینه بیمارستان و درمان را بپردازد؟ انشاءالله در دولت آینده باید کاری کنیم جز مسئله بیماری مشکل دیگری برای بیماران نباشد. من حتما به توریسم سلامت اهمیت می‌دهم و لذا در برنامه من ساخت سه شهر بزرگ سلامت در نظر گرفته شده است.

 

روحانی: احترام و تواضع به همه پزشکان متخصص و صاحب‌نظر و متخصص و پرستاران بسیار عزیز و فداکار از یک سو و از سوی دیگر حل مشکل بیماران با کمک بیشتر در پرداخت سهم بیمه آنها و انشاءالله روزی فرا برسد که ما در بحث پرداخت سهم بیمه درمان به طراز جهانی برسیم.

 

غرضی: به حال بیمار که باید گریست؛ دکتر عزیز ما باید تمام زندگی خود را صرف کند تا بیماری‌های جدید ناشی از تغذیه را درمان کند. امروز می‌‌گویند در کشور ما 12 میلیون نفر دچار اضافه وزن هستند که ما باید بسیار تلاش کنیم که پزشکان ما این بیماری‌ها را درمان کنند. در کشور بهداشت و درمان باید به سمت پیشگیری برود و دولت در این زمینه نقش بسزایی دارد.

 

قالیباف: بهداشت، سلامت، درمان و بیمه مخصوصا کاهش سهم مردم از پرداخت بیمه بسیار مهم است و از بعد دیگر باید به علم تکنولوژی توجه ویژه داشته باشیم چون با جان انسان‌ها مواجه هستیم. از منظر دیگر در این تصویر اوج عاطفه و احساس و انسانیت را از پزشکان و پرستاران عزیز می‌بینیم که نسبت به هموطنان خود به نمایش می‌گذارند و دغدغه جان آنها را دارند.

 

ولایتی: پیشرفت پزشکی در جمهوری اسلامی در مقایسه با اول انقلاب چشمگیر است؛ اگر یادتان باشد اوایل انقلاب مردم برای درمان برخی بیماری‌های ساده به خارج اعزام می‌شدند اما امروز تقریبا در داخل کشور بیماری نیست که معالجه نشود. امیدواریم در کشور ما درمان به سمت درمان رایگان با تامین بیمه بر اساس برنامه پنجم توسعه باشد.

 

جلیلی: وظیفه دولت باید این باشد که هیچ بیماری جز بیماری دغدغه‌ای نداشته باشد و این باید در تمام سیاست‌های اجتماعی ما حاکم باشد. کسی نباید به دلیل موقعیت مالی و جغرافیایی نتواند از امکانات حداقلی سلامت بهره‌مند باشد.

 

تصویر ششم؛ معدن

عارف: این تصویر یک دره است که در کشور ما فراوان است و جزو آثار بسیار زیبا است که می‌تواند به جذب توریسم کمک کند. جذب توریسم و صنعت گردشگری از اولویت‌های کشور باید باشد که می‌تواند در معادلات فرهنگی و افزایش ثروت و ایجاد اشتغال موثر باشد.

 

رضایی: این تصویر یک معدن سنگ آهن یا مس است که نزدیک یزد و کرمان وجود دارد و خاک برداری شده و خاک آن را برده‌اند که از درون آن فلز تولید کنند و نشان می‌دهد ما باید خام فروشی را در کشور تمام کنیم.

 

روحانی: این تصویر یک معدن ارزان است که معمولا افراد در عمق بسیار زیاد آن برای استخراج تلاش می‌کنند و این معدن شبیه معدن مسی است که چند جا بازدید کردم.

 

غرضی: معدن متروکه که صاحبش حتما فراری شده و آن را رها کرده چون تورم پوست او را کنده و یا الان در زندان است!

 

قالیباف: این تصویر نماد تخریب محیط زیست است چون حتما گودبرداری از این معدن برخلاف نظر کارشناسی صورت گرفته و به همین دلیل رها شده و بعد هم در آینده اگر توجه نشود به مرکز زباله تبدیل خواهد شد. این نتیجه یک اقدام غیرکارشناسی و تخریب محیط زیست و اقتصاد کشور است که باید جلوی آن را گرفت.

 

ولایتی: این تصویر یک کار عمرانی رها شده است که غیرفنی و غیرمنصفانه از آن بهره‌برداری شده و البته بسیار عبرت آموز است؛ ممکن است بخشی از علل رها کردن آن این بوده که تعدادی از پروژه‌های ما به خاطر فقدان بودجه نیمه‌کاره مانده است.

 

جلیلی: بخشی از ظرفیت کشور است که احتیاج به مدیریت صحیح برای استفاده حداکثری دارد.

 

حدادعادل: این عکس یادآور ثروت عظیم کشور ما از حیث منابع زیرزمینی و معدن است و به ما ایرانی‌ها یادآوری می‌کند که اگر در شمال جنگل داریم در کویر معدن داریم و همه جای ایران صاحب ثروت‌های خدادادی و منتظر عزم و اراده ما ملت با دولت خوب است که انشاءالله این ثروت‌های بالقوه را بالفعل کنیم.

 

 

تصویر هفتم؛ تصویری از جمعیت عظیم در بازار تهران

 

رضایی: این عکس نمادی از جشنواره‌ای است که مردم در بازار جمع شد‌ه‌اند اما پولی در جیب آنها نیست و همه تبدیل به تماشاچی شده‌اند و فرقی هم نمی‌کند که به دلیل بی‌پولی یا گرانی اجناس تماشاچی شده باشند! ما باید قدرت خرید را به مردم برگردانیم. اگر هم تصویر یک جشنواره واقعی هم باشد نشان می‌دهد که مردم ما فضای مناسب برای اینکه بتوانند از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها بخوبی استفاده کنند ندارند.

 

روحانی: این تصویر رفت و آمد مردم در یک بازار شلوغ را نشان می‌دهد که امیدواریم روزی برسد این مغازه‌ها پر از اجناس تولیدی ایران باشد و مشتریان در شرایطی باشند که قدرت خرید داشته باشند تا زندگی راحتی داشته باشند.

 

غرضی: به نظرم برای به وجود آمدن بازار به این شلوغی خیلی استفاده کردند از تبلیغات بسیار وسیع که مردم را به بازار بکشانند؛ احتمالا این بازار خصایص و جذابیت‌هایی دارد که باید بررسی شود.

 

قالیباف: این تصویر حاکی از یک شور و نشاط در مردم است و نشان می‌دهد که مردم ما با همه سختی‌ها سعی می‌کنند صورت خود را با سیلی سرخ کنند.

 

ولایتی: این تصویر یک بازار پررونق است و مردم هم بیکار نیستند که به آنجا بروند و حتما آمده‌اند که جنسی را بخرند و معلوم است که آنجا متاع و کالا هم هست اما کاش بازارهای ما سبک سنتی خود را حفظ می‌کردند و ضمن اینکه محل خرید و فروشند به عنوان میراث فرهنگی هم باشند اما آثار فرهنگ ایرانی اسلامی در بازارهای ما از بین رفته است.

 

جلیلی: این تصویر برشی از جمعیت کشور است که فرصت جوان و با نشاط بودن آنها را نشان می‌دهد که انشاءالله با اعمال مدیریت صحیح هر یک از اینها بتوانند توانمندی و استعداد خود را شکوفا کرده و در مسیر پیشرفت کشور حرکت کنند.

 

حدادعادل: به جهت بازار بودن یک نمونه از معماری شهرسازی اسلامی است که ما را به حفظ اصالت‌ها و هویت‌ها در زمینه معماری دعوت می‌کند و این آرزو را ایجاد می‌کند که بازارهای ما همیشه پررونق باشد؛ ضمنا این انبوه جمعیت به من یادآوری می‌کند که در دولت آینده سیاست‌های جمعیتی را مراقبت کنم تا دچار رشد منفی نشویم.

 

عارف: یکی از بازارهای تهران است که زمانی مرکز اصلی تجارت کشور بود اما به دلیل مشکلات اقتصادی و وضعیت اقتصادی امروزه متاسفانه رونق خود را از دست داده است که امیدواریم با بهبود فضای کسب و کار بازار ما دوباره رونق یافته و بازاریان ما کسب شرافتمندانه و آبرومندانه داشته باشند. اینکه نگاه مردم به سمت مغازه‌ها نیست نشان می‌دهد که متاسفانه قدرت خرید آنها کم شده و احتمالا بیشتر در جایگاه تماشاچی قرار دارند.

 

تصویر هشتم و آخرین تصویر؛ عکس یک ساعت

 

روحانی: هم باید خیلی وقت‌شناس باشیم و هم باید حواسمان جمع باشد که از فرصت ها به خوبی استفاده کنیم و هم باید بدانیم که همه فرصت‌ها زود از دست می‌رود که باید به بهترین وجه از آن استفاده کرد.

 

غرضی: عمر در گذار است و آدم نزدیک می‌شود به آنکه خدماتش به حسابش نوشته شود و نگاه می‌کند به آینده که باید آماده شود.

 

قالیباف: فرصت انسان غیرقابل برگشت است چه به جهت معنوی و چه به جهت مادی و انضباط و مدیریت و پاسخگو بودن به خدا و مردم و وجدان باید در کار رعایت شود.

 

ولایتی: سوره مبارکه عصر در قرآن مجید می‌فرماید والعصر.ان‌الانسان لفی‌خسر. الا الذین آمنوا و عملو‌الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر. انسان که عمر را از دست می‌دهد در حال زیان‌کاری است مگر کسانی که شرایطی را دارند که در قرآن کریم آمده است.

 

جلیلی: فرصت‌ها را باید دقیق غنیمت شمرد و از دست نداد و مدیریت کرد و برای آن برنامه داشت.

 

حدادعادل: در گذشته در کتب درسی شعری بود که می‌گفت تک تک ساعت چو گوید گوش را/گویدت بیدار باش ای هوشیار و یادآور این کلام حکیمانه معصوم است که قدر وقت را بدانید که امیدوارم ملت ایران قدر دوران انقلاب اسلامی را برای آبادانی این کشور بداند.

 

عارف: این تصویر بیانگر نظم در امور و رعایت وقت مردم است که متاسفانه امروز صدا و سیما آن را خیلی رعایت نکرد.

 

رضایی: بهترین تفسیر این عکس آن است که مهمترین مشکل کشور ما عدم مدیریت زمان است و ما به هیچ وجه از زمان به خوبی استفاده نمی کنیم و عمر این کشور و عمر مردم ما و دولتمردانمان همین‌طوری مصرف می‌شود اما نتیجه و برداشت مفید از گذران عمر چندان مهم نیست.

هشت نامزد ریاست جمهوری یازدهم در سخنان پایانی خود در اولین مناظره تلویزیونی خود به مواد زیر اشاره کردند:

غرضی:کاندیداها، صدا و سیما و  قدرت سیاسی همگی می‌خواهیم تعداد بیشتری از مردم پای صندوق‌های رای بیایند. تصورم بر این است که اگر وسیع‌تر، سازمان‌یافته‌تر و بیشتر مطابق میل مردم عمل کنیم، افراد بیشتری پای صندوق‌های رای می‌آیند و بر همین اساس آمریکایی‌ها عقب‌نشینی می‌کنند.

وی افزود:‌ هدف این نیست که بگوییم حرف ما درست است یا حرف صدا و سیما، بلکه باید انقلاب تثبیت، پررونق و پرتحرک باشد.

قالیباف:از همه ملت ایران تشکر می‌کنم که چهار ساعت توفیق داشتیم در جمع صمیمی آنها چه کسانی که مشغول کار و فعالیت هستند و چه آنهایی که در کنار خانواده‌های خود هستند باشیم و از این جهت خداوند را شاکرم؛ امیدوارم اگر خیر بنده در این باشد که در خدمت ملت ایران باشم خلق حماسه سیاسی با آنها باشد و خلق حماسه اقتصادی نیز با  بنده و همکارانی که در دولت آینده حضور خواهند داشت، به آنها اطمینان می‌دهم یک برنامه مدون برای دولت یازدهم در 24 فصل آماده است.

وی اضافه کرد: از روز بعد از انتخابات مردم در بلاتکلیفی به سر نخواهند برد.

ولایتی:امیدواریم ما در مسیر چشم‌انداز بیست ساله به سمتی برویم که موجب احیای فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شود؛ ایران به عنوان گوهر یگانه تاریخ بشر و جغرافیا دوباره منزلت خود را پیدا کند و این ظرفیت را دارد که کشور شماره یک دنیا شود.

جلیلی:به برکت انقلاب اسلامی امروز کشور ما بیش از همیشه تاریخ خود دارای افتخار، موفقیت و پیشرفت است. این مسئله را باید قدر بدانیم و نقاط قوتی که ما را به اینجا رسانده است به طور دقیق بشناسیم و روی آن برنامه ریزی بیشتر داشته باشیم تا به نقطه مطلوب برسیم.

وی افزود: همچنان که باید نقاط ضعف را به خوبی شناخته و از آن پرهیز کنیم؛ در عرصه اقتصاد ما ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم ، ما به برکت انقلاب اسلامی در سایر عرصه‌ها توانستیم پیشرفت‌های چشمگیری داشته باشیم مثل دفاع مقدس و موقعیتی که امروز در عرصه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور مقتدر پیدا کرده است و در عرصه اقتصادی نیز می‌توانیم به آن شکوفایی برسیم.

جلیلی ادامه داد: ما یک برنامه‌ای بر همین مبنا تهیه کرده‌ایم که امروز در پایگاه اینترنتی قرار داده شده که آن را به ملت ایران تقدیم می‌کنیم تا ملاحظه کنند.

حدادعادل:بنده مجددا به ملت بزرگ ایران سلام عرض می‌کنم و تاکید می‌کنم همانطور که توانستیم هشت سال جنگ تحمیلی را با موفقیت پشت سر بگذاریم خواهیم توانست تحریم تحمیلی را نیز با موفقیت پشت سر بگذاریم با مقاومت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی و تغییر سبک زندگی به سبک زندگی اسلامی با وحدت ملی و تلاش هوشمندانه و مجاهدانه همه مدیران، متخصصان، استادان، معلمان، جوانان، کارگران و کشاورزان و انشاءالله با یک انتخاب خوب در 24 خرداد 92.

عارف:‌از مردم کشورم تشکر می‌کنم که حوصله کردند و ما توانستیم نقطه نظرات خود را بیان کنیم و امیدواریم در این انتخابات حضور پرشوری داشته باشند و ما با یک مشارکت حداکثری روبرو باشیم؛ انتظارمان این است که مردم با مطالعه و بررسی برنامه‌ها و بررسی سوابق اجرایی نامزدها به کاندیدای اصلح رای دهند که بتواند کشور را در ریل پرشتاب پیشرفت و تعالی قرار دهد.

وی افزود: برنامه‌های من با گفتمان پیشرفت، منزلت و عقلانیت بر روی پایگاه اطلاع‌رسانی‌ام قرار داده شده و مردم می‌توانند به این پایگاه مراجعه کرده و از آن استفاده کنند.

رضایی:بنده آینده را بسیار روشن و امیدبخش می‌بینم به فضل پروردگار متعال در آینده نه تنها تحریم‌ها را پشت سر می گذاریم بلکه از آن یک فرصت تاریخی برای شکوفا کردن اقتصاد ایران می‌سازیم ما مرد تبدیل هزینه‌ها به فرصت‌ها هستیم. در دفاع و انقلاب همین کار را کردیم و در این جا هم ثابت می‌کنیم که با خیزش بزرگی که در جامعه ما به وجود می‌آید و با نوسازی دولت و برنامه‌هایی که تنظیم شده یک بار دیگر عظمت قدرت مردم ایران را به نمایش می‌گذاریم.

وی گفت: همه امید من بعد از خدا جوانان امروز کشور هستند مثل آقامهدی باکری‌ها، حسین خرازی‌ها، احمد کاظمی‌ها. آنها را به صحنه می آوریم و ورق را به لطف پروردگار متعال برمی‌گردانیم.

روحانی:از همه کسانی که حوصله کردند و برنامه را تماشا کردند تشکر می‌کنم. دولت من دولت تدبیر و امید است. من خودم را در برابر فقر و مشکلات مردم مسئول می‌دانم به ویژه اقشاری که اقشار آسیب‌پذیر هستند و دارای درآمد ثابتند مثل کارمندان، کارگران و به ویژه بیماران صعب العلاج. بیمه را برای همه به صورت همگانی کرده و همه را تحت پوشش بیمه قرار خواهم داد و کاری خواهم کرد که مردم برای بیمه حق انتخاب داشته باشند و بتوانند در یک بیمه رقابتی بیمه مورد نظر خود را انتخاب کنند.

وی گفت: شعار اصلی ام نجات اقتصاد ایران، احیای اخلاق و تعامل سازنده با جهان است.

 

 

نخستین مناظره 4 ساعته تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری یازدهم،ساعت 8 امشب به پایان رسید.

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد