شرایط بهره مندی مشمولان و سربازان از برخی کسرخدمت ها

کد خبر: 17222
|
09:06 - 1392/03/11
نسخه چاپی
ایسنا نوشت :
به دنبال انتشار خبری مبنی بر تمدید مهلت بهره‌مندی مشمولان و سربازان متولد سال 72 و قبل از آن، از کسر خدمت‌های مربوط به ایثارگری، تعدادی از مخاطبان ایسنا با برقراری تماس تلفنی با این خبرگزاری یا درج مسائل خوددر قسمت نظرات، سوالاتی در این باره مطرح کرده و خواستار پیگیری خبری آن شدند.

همچنین تعدادی دیگر از مخاطبان نیز در بخش نظرات مدعی شدند که پس از انتشار این خبر، به سازمان وظیفه عمومی مراجعه کرده، اما با این پاسخ روبرو شده‌اند که باید کسرخدمت خود را تا پیش از پایان سال 90 ثبت می‌کردند. در همین راستا ایسنا بنا بر مسئولیت خبری، مسائل مطرح شده از سوی مخاطبانش را به سرهنگ حجت‌الله واعظی‌نژاد، معاون قوانین و مقررات سازمان وظیفه عمومی ناجا منتقل کرد که وی در این باره گفت: شرط بهره‌مندی از این کسرخدمت‌ها در درجه اول شامل مشمولان یا سربازان متولد سال 72 و قبل از آن که وارد غیبت نشده و وضعیت خود را مشخص کردند، می‌شود.

واعظی‌نژاد ادامه‌داد: بر اساس این مصوبه، آن دسته از مشمولان متولد سال 72 و قبل از آن که تا پایان سال 90 وضعیت خدمتی خود را مشخص کرده یا هر نوع درخواستی اعم از درخواست اعزام، انواع معافیت و ... را در دفاتر پلیس + 10 ثبت کرده و اعزام آنان به دلایل قانونی و با مجوز سازمان وظیفه‌عمومی ناجا به سال 91 و پس از آن موکول شده باشند، می‌توانند از این شرایط بهره‌مند شوند.

معاون قوانین و مقررات سازمان وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه ملاک بهره‌مندی از کسرخدمت‌های مربوط به ایثارگری، ثبت مدارک این کسرخدمت در دفاتر پلیس+ 10 نیست، تصریح‌کرد: به هر حال هر یک از متولدان سال 72 و قبل از آن قطعا تا پیش از پایان سال 90 درخواستی پیرامون "وضعیت سربازی" خود را در دفاتر پلیس + 10 به ثبت رسانده‌اند و در این میان تنها افرادی نمی‌توانند از این قانون بهره‌مند شوند که پس از فراغت از تحصیل یا رسیدن به سن مشمولیت، هیچ‌گونه درخواستی اعم از اعزام، دریافت معافیت پزشکی، معافیت تحصیلی، معافیت کفالت و ... را تا پایان سال 90 ثبت نکرده باشند.

وی با بیان اینکه این قانون برای متولدان سال 73 و پس از آن اجرایی نیست، به ایسنا گفت: بنابراین مشمولان و سربازان متولد سال 72 و قبل از آن که وضعیت خدمتی خود را مشخص کرده باشند، چه در حال حاضر دارای معافیت تحصیلی بوده و چه مشغول خدمت باشند، می‌توانند با ارائه مدارک خود، نسبت به بهره‌مندی از کسرخدمت‌های مربوط به ایثارگری والدین خود اقدام کنند.

واعظی‌نژاد اضافه‌کرد: به عنوان مثال اگر فردی متولد سال 72 و قبل از آن بوده و در حال حاضر دارای معافیت تحصیلی باشد، درخواست معافیت تحصیلی وی پس از فراغت از تحصیل یا به وسیله خودش یا از سوی آموزش و پرورش و دانشگاه تا پایان سال 90 در سامانه وظیفه عمومی ثبت شده، بنابراین این فرد می‌تواند در صورت دارا بودن کسرخدمت، از آن استفاده کند.

همچنین روز چهارشنبه سردار موسی کمالی، جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح از تمدید مهلت بهره‌مندی از کسرخدمت‌های مربوط به ایثارگری برای مشمولان متولد سال 72 و قبل از آن خبر داده و به ایسنا گفته بود که بر اساس تصمیم ستادکل نیروهای مسلح و با توجه به این که امکان بهره‌مندی از کسرخدمت‌ها تا پایان سال 90 وجود داشت، در بررسی‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که عده‌ای از افرادی که کسرخدمت خود را دریافت کرده بودند، به علت اشتغال به تحصیل، امکان استفاده از آن را نداشتند که در همین راستا تصمیم بر این شد تا کسر خدمت‌های مربوط به فرزندان جانبازان، رزمندگان و آزادگان که متولد سال 72 و قبل از آن هستند، تمدید شود.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه این طرح برای آن دسته از سربازان متولد 72 و قبل از آن که در حال حاضر مشغول خدمت در یگان‌های نظامی هستند نیز قابل اجراست، افزود: این دسته از سربازان می‌توانند مدارک خود را به یگان محل خدمت خود برده و از کسر خدمت‌های مربوطه استفاده کنند.

کمالی درباره آن دسته از مشمولان متولد سال 72 و قبل از آن که کسرخدمت‌های ایثارگری شامل حال آنان می‌شده اما در حال حاضر به علت اشتغال به تحصیل، آن را دریافت نکرده‌اند نیز به ایسنا گفت: والدین این افراد می‌توانند با مراجعه به رده‌های خدمتی خود و دستگاه‌های مربوطه، نسبت به دریافت مدارک کسرخدمت فرزندانشان اقدام کنند.

وی با بیان اینکه زمانی برای مراجعه این افراد برای دریافت کسرخدمت در نظر گرفته نشده است، خاطر نشان کرد: واجدان شرایط که به سربازی اعزام نشده‌اند، می‌توانند هر زمانی که قصد اعزام به سربازی را داشتند، درخواست و مدارک خود را در دفاتر پلیس +10 ثبت کنند.

جانشین اداره منابع انسانی ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه حداکثر این کسر خدمت‌ها تا 9 ماه است، به ایسنا گفت: مشمولان متولد پس از سال 72 امکان استفاده از این کسر خدمت را ندارند.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها