رقابت گفتمانی در عرصه اقتصادی بین شهردار و دیپلمات

کد خبر: 17530
|
20:16 - 1392/03/11
نسخه چاپی
رقابت گفتمانی در عرصه اقتصادی بین شهردار و دیپلمات
مناظره انتخاباتی روز جمعه میان کاندیداهای انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری که با محوریت موضوعات حوزه اقتصاد شکل گرفت, به لحاظ گفتمانی رقابت میان دو تفکر در این عرصه را نمایان کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی اسلام آباد، گفتمان اول معتقد به اجرای مو به موی سیاست های اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر معظم انقلاب بوده و همواره در سیاست گذاری این حوزه خط قرمز هائی را لحاظ میکند که در راس آن مراقبت اوضاع معیشتی محرومان و طبقه ضعیف جامعه قرار دارد.

از نگاه ملتزمین به این نوع گفتمان,برنامه هائی که در حوزه اقتصادی در کشور به مورد اجرا گذاشته میشود ,باید متضمن تقویت تولید داخلی بوده و به سمت ایجاد استقلال کشور جهت گیری شوند.

اما معتقدین گفتمان دوم,توجه به نحوه امرار معاش طبقه کم درآمد را عاملی دست و پاگیر برای اجرای برنامه های اقتصادی به شمار آورده و بر این باورند چرخ های توسعه کشور باید به هر قیمتی به حرکت درآیند,حتی اگر بخشی از جامعه زیر حرکت این چرخ ها له شوند.

این دسته علیرغم اینکه ظاهرا به سیاست های تبیین شده توسط رهبر معظم انقلاب در قالب اقتصاد مقاومتی اظهار وفاداری میکنند,اما هیچ رنگ و بوئی از مدل اقتصاد مبتنی بر قطع وابستگی به بیگانگان در برنامه هایشان به چشم نمیخورد.

مناظره جمعه اگرچه به لحاظ ظاهری میان هشت کاندیدا انجام گرفت,اما به لحاظ گفتمانی تقابل بین دو گفتمان را به نمایش گذاشت که بی تردید میتوان دکتر جلیلی را شاخص ترین نماینده برای گفتمان اول و دکتر قالیباف را بارزترین مدافع گفتمان دوم دانست.

بدین ترتیب تفکیک کاندیداها بر اساس معیار اصولگرائی یا اصلاح طلبی,دست کم در حوزه مسائل اقتصادی دسته بندی قابل اعتمادی به شمار نرفته و نخواهد توانست مخاطبینی که مناظره ها را دنبال میکنند,به جمع بندی مناسبی برساند.

با این توجیه علیرغم اینکه دکتر قالیباف به لحاظ سیاسی منتسب به جریان اصولگراست,در تفکرات اقتصادی پیرو گفتمانی است که توسط اصلاح طلبان نقشه برداری شده و ارمغانی جز تورم 49 درصدی و فلج کننده دوران سازندگی به همراه نیاورده است.

پایبندی قالیباف به این گفتمان تا حدی است که حتیازعارف و روحانی که به اردوگاه اصلاح طلبان تعلق دارند نیز پیشی گرفته و او را به شاخص ترین مدافع گفتمان دوم تبدیل نموده است.

ازسوئی دیگر دکتر جلیلی با مجموعه عملکردهای خود در جریان مذاکرات هسته ای و دنبال کردن خط مقاومت در سیاست خارجی ثابت کرده است برجسته ترین کاندیدای ملتزم به گفتمان اول به شمار میرود,به نحوی که توجه به اقشار ضعیف , مناطق محروم و امتداد مقاومت در حوزه اقتصادی,مشهود ترین عنصر شاکله پاسخ های وی به سوالات مناظره را شکل میداد.

با این نگاه ,برنامه های اقتصادی سایر کاندیداها به لحاظ گفتمانی در یکی از این دوگروه قابل بررسی و طبقه بندی است که در راس هرکدام از این گفتمان ها,جلیلی و قالیباف قرار گرفته اند.بدین ترتیب باید نتیجه گرفت رقابت اصلی در حوزه اقتصادی میان دو گفتمان جلیلی و قالیباف شکل گرفته است.

بی شک برنامه مناظره های بعدی پرده های جدیدی از تعلق گفتمانی کاندیداها را به نمایش گذاشته و به افکار عمومی در راه انتخاب اصلح یاری بیشتری خواهد رساند.

منبع: بلاغ

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها