تریاک اولین ماده مخدر مصرفی در کشور

کد خبر: 21189
|
08:34 - 1392/03/21
نسخه چاپی
مدیرکل تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: براساس یک پژوهش انجام شده از میان معتادان در حال درمان، تریاک اولین ماده مخدر مصرفی در کشور است.

به گزارش  مهر،حمید صرامی گفت: بر اساس آخرین پژوهشی که با استفاده از روش نمونه‏ گیری تصادفی خوشه‏ ای در ۸ استان کشور شامل تهران، اصفهان، کرمانشاه، لرستان، خوزستان، همدان، مازندران و گیلان انجام شد، تعداد ۲۶۰۰ نفر از زنان و مردانی که به نحوی از مواد اعتیادزا استفاده می‏ کردند و جهت دریافت خدمات درمانی به مراکز درمانی اعتیاد همچون کمپ‌ها و کلنیک‌ها مراجعه کرده بودند، انتخاب و سپس مورد مصاحبه و آزمون قرار گرفتند.

وی افزود: از طریق ابزار(AssisT) نسبت به اجرای آزمون غربالگری مصرف مواد در معتادان مراجعه ‏کننده به کمپ‏ها و کلینیک‏های درمان اعتیاد در استان‌های یاد شده، در خصوص انواع مواد مصرفی، فراوانی و میزان استفاده از مواد، اجبار به مصرف مواد، مشکلات احتمالی اجتماعی، مالی و سلامت روان، تخطی افراد مصرف‏کننده از مقررات اجتماعی، مشکلات و نگرانی اطرافیان افراد معتاد، شکست در توقف مصرف مواد و مساله تزریق مطالعه لازم صورت گرفت.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد عنوان داشت: نتایج این پژوهش کاربردی بیانگر آن بود که میانگین سنی افراد مراجعه‌کننده به کمپ‌ها و کلنیک‌ها برای درمان ۳۶ سال و دامنه سنی آنها، زیر ۱۵ الی ۷۷ سال بود و همچنین ۹۳ درصد از افراد گروه نمونه مراجعه‏ کننده به کمپ‏ ها و کلینیک‏ ها مرد و فقط ۷ درصد به زنان معتاد اختصاص داشت.

صرامی ادامه داد: میزان فراوانی مراجعین به کمپ‌ها و کلنیک‌های درمان اعتیاد به ترتیب به استان‏های تهران، اصفهان، خوزستان، همدان، لرستان، کرمانشاه، مازندران و گیلان تعلق داشته و ۶۰ درصد مراجعین کمپ‏ ها و کلینیک‏ های درمان اعتیاد متاهل، ۳۴ درصد مجرد و ۶ درصد مطلقه بوده اند که همگی بیانگر میزان آسیب‌پذیری نظام خانواده است.

وی گفت: ۲۵ درصد از افراد گروه نمونه شاغل و ۷۵ درصد غیرشاغل بودند که ضرورت برنامه‌ریزی موثر برای تقویت امر اشتغال در سطح جامعه به‌عنوان یک مؤلفه تاثیرگذار در عدم گرایش به اعتیاد را آشکار می ‏سازد.

وی تاکید کرد: بیشترین مواد مصرفی در معتادان مراجعه‌کننده به کمپ‏ ها و کلینیک‏های درمان اعتیاد به ترتیب شامل مواد افیونی و مخدرها، آمفتامین‌ها، حشیش و مواد توهم زا، کراک (هروئین فشرده) و سایر مواد بوده است.

این مقام مسوول در ستاد یادآور شد: علت مصرف بالای مخدرها و مواد افیونی در کشور مربوط به تاریخچه و قدمت طولانی مصرف مواد افیونی در ایران، دسترس‌پذیری و قیمت مناسب‏تر نسبت به سایر مواد است.

صرامی اظهار داشت: براساس نتایج این مطالعه بیش از ۱۰ درصد از معتادان گروه نمونه از روش تزریق مواد استفاده کرده‌اند ضمن آنکه ۸۹ درصد دارای وابستگی و سوء مصرف افیون‏ها، ۳۶ درصد از معتادان دارای وابستگی و سوء مصرف مواد توهم‏ زا و حشیش، ۳۱ درصد دارای وابستگی و سوء مصرف به محرک‌های آمفتامینی و ۲۱ درصد وابستگی و سوء مصرف به آرام بخش‏ها داشته‏اند و البته باید یادآور شد تعداد زیادی از معتادان همزمان مصرف چند ماده داشته‏اند که به همین دلیل درصدها قابلیت تجمیع را ندارند.

وی افزود: در کلیه موارد، معتادان مرد مراجعه ‏کننده به کمپ‏ها و کلینیک‏ها نسبت به زنان، میزان بیشتری از مواد مختلف را مصرف کرده‏اند، اگرچه باید توجه کرد که الگوی مصرف مواد در زنان مراجعه ‏کننده به ترتیب شامل افیون‏ها و مخدرها، کراک (هروئین فشرده) مواد محرک و آمفتامین ها، مواد توهم‏زا و حشیش، آرام‌بخش‌ها و سایر مواد بوده است، ضمن آنکه ۱۵ درصد از زنان مراجعه‌کننده دارای سابقه تزریق مواد نیز بوده‌اند.

دبیر اتاق فکر ستاد گفت: در پژوهش حاضر تفاوت معناداری بین درمان‏ های صورت گرفته در کمپ ‏ها و کلینیک‏ ها مشاهده نشده که البته بررسی‏ های جداگانه در خصوص جنبه‏ های جسمانی و بیرونی معتادان مراجعه‏ کننده به کمپ‏ها نظیر خواب روزانه، تغذیه، ورزش، انجام تعهدات و مسئولیت‌پذیری بیانگر عملکرد بهتر بوده است ولی در ابعاد هیجانی و روان‏شناختی نظیر وضعیت خُلقی، افزایش جرأت‌ورزی، تنظیم هیجانی، کنترل وسوسه مصرف مجدد و اعتماد به نفس، عملکرد کلینیک‏ ها در مشاوره‏ های حرفه ‏ای و روانشناختی مطلوب‏تر ارزیابی شده است که بر این اساس ضرورت دارد سیستم درمانی کشور نسبت به حلقه‏ های مفقوده که زمینه‌ساز عود مجدد معتادان را فراهم خواهد ساخت با حساسیت بیشتر مداخله و اقدام کند.

صرامی در پایان گفت: برای دستیابی به جامعه سالم امید می‌رود مسئولان ذی‌ربط با برنامه‌ریزی هوشمندانه و موثر نسبت به رفع شکاف‌های موجود درمانی در کلینیک‏ها و کمپ‏ ها گام‌های اساسی بردارند.
 
منبع :تابناک

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد