ذخیره قطعی طلای ایران اعلام شد

کد خبر: 21191
|
08:38 - 1392/03/21
نسخه چاپی
رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی با اشاره به اینکه ذخیره قطعی طلای کشور به 340 تن رسیده است، گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه هدف‌گذاری شده که به تولید سالانه پنج تن طلا برسیم اما توقع ما رسیدن به تولید 27 تن است.

به گزارش ایسنا، محمدتقی کره‌ای امروز دوشنبه در نشستی با اشاره به تولید سالانه 2700 تن طلا در دنیا گفت: ایران با داشتن یک درصد از خاک و جمعیت دنیا به طور طبیعی باید حدود یک درصد از تولید جهانی طلا معادل 27 تن را در اختیار داشته باشد.

او با اشاره به اینکه تولید طلای ترکیه از سه به 15 تن رسیده است، گفت: افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی باعث اقتصادی شدن فعالیت‌ها در معادن و ذخایر طلای کشور شده است.

او با انتقاد از رویکرد برخی به حوزه زمین شناسی و معادن عنوان کرد: برخی فکر می‌کنند فعالیت در حوزه معادن مانند پیدا کردن گنج است و از سازمان زمین‌شناسی درخواست می‌کنند که به آنها نقشه پیدا کردن گنج بدهد؛ در حالی که این فرهنگ غلط بوده و البته در حال از بین رفتن است.

او با اشاره به اینکه سازمان زمین شناسی هیچ اطلاعات محرمانه و غیرقابل انتشاری ندارد، گفت: از سال 1383 نقشه‌های زمین شناسی را به صورت رایگان روی سایت سازمان قرار داده‌ایم اما به هر حال فعالیت در حوزه معدن نیاز به توانایی فنی و مالی دارد.

کره‌ای با اشاره به اینکه ذخیره قطعی مواد معدنی کشور به 60 میلیارد تن رسیده است، گفت: سال گذشته حجم برداشت مواد معدنی در کشور به 391 میلیون تن رسید که هفت برابر این رقم معادل ذخیره معدنی کشور است.

به گفته وی بودجه امسال طرح‌های سازمان زمین شناسی به 53 میلیارد تومان رسیده است. ضمن اینکه قرار است 60 درصد از 800 میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی شده حاصل از حقوق دولتی معادن در سال جاری به وزارت صنعت، معدن و تجارت اختصاص یابد که بخش عمده‌ای از این رقم به بخش اکتشاف داده خواهد شد.

وی همچنین از کشف ماده معدنی کمیاب لیتیوم در آب‌های همراه با نفت استخراج شده در ایران خبر داد و گفت: این آب‌ها تا پیش از این به معضلی برای صنعت نفت ایران تبدیل شده بودند اما حالا شرکت نفت به دنبال بهره‌برداری از این آب‌ها به منظور استخراج لیتیوم آنهاست.
 
منبع:تابناک

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد