اصلاح و استانداردسازي 40 فونت فارسي توسط شوراي عالي اطلاع رساني

کد خبر: 21520
|
10:03 - 1392/03/22
نسخه چاپی
اصلاح و استانداردسازي 40 فونت فارسي در راستاي افزايش كاربري اين فونت‌ها در دستور كار دبيرخانه شوراي عالي اطلاع‌ رساني قرار گرفته است و به زودي در اختيار علاقه‌ مندان قرار مي‌گيرد.

به گزارش اسلام آباد خبر به نقل از خبرگزاري موج، فونت‌هاي فارسي اغلب در انطباق با استانداردهاي ملي و بين‌المللي و همچنين از نظر قواعد زيباشناختي، كاستي‌هاي بسياري دارند. از اين رو كارگروه خط و زبان فارسي در محيط رايانه‌اي، اصلاح و استاندارسازي 40 فونت فارسي را در دستور كار قرار داده است.
از مهم‌ترين ويژگي‌ فونت‌هاي اصلاح شده مي‌توان به تنظيم درهم‌رفتگي (kerning) حروف و كاهش حداقل 10 درصدي طول متن اشاره كرد كه در كنار افزايش زيبايي متن، كاهش حجم صفحات يك كتاب، كاهش مصرف كاغذ و هزينه را موجب مي‌شود.
پشتيباني از نيازهاي خاص زبان‌هاي هم‌خانواده فارسي مانند عربي، پشتو، اردو و كردي نيز از ديگر ويژگي‌ فونت‌هاي اصلاح شده محسوب مي‌شود كه با چنين رويكردي شاهد نفوذ فرهنگي در كشورهايي كه از اين زبان‌ها استفاده مي‌كنند، خواهيم بود.
تصحيح محل اعراب، امكان درج فونت در فايل‌هاي PDF، مطابقت با آخرين نسخه استاندارد يوني‌كد، استاندارد ملي 6219، استاندارد‌ Adobe Glyph Naming، استاندارد Open Type نيز در 40 فونت فارسي انجام شده است.

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها