هشدار جامعه مدرسین نسبت به وضعیت مسلمانان میانمار

کد خبر: 27263
|
21:06 - 1392/04/05
نسخه چاپی
جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای نسبت به وضعیت اسف‌بار مسلمانان میانمار، هشدار داد.

متن این بیانیه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته، به شرح ذیل است:

بسم‌الله‌ الرحمن الرحیم

بر اساس گزارشات واصله جنایات و خشونت‌های نژادپرستانه علیه مسلمانان در میانمار همچنان به قوت خود باقیست و دولت میانمار در یک ‌سال گذشته نسبت به هشدارها و درخواست‌ دولت‌های دیگر نهادهای دینی و گروه‌های بشر دوستانه بی‌ توجه بوده و برای بهبود وضعیت مسلمانان اقدامی نکرده است.

متأسفانه در حوادث دو سال اخیر از سوی مقامات دولتی همواره مسلمانان متهم به آغاز درگیری‌ها شده‌اند و این در حالیست بیشترین خسارت جانی و مالی متوجه آنها بوده و برخی قوانین تبعیض آمیز همچون محدود کردن مسلمانان به داشتن دو فرزند و یا یک همسر بر آنان تحمیل شده است.

این گزارشات که به تأیید دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌ الملل رسیده حاکی از آن است که نیروهای امنیتی میانمار با دامن زدن به اختلافات قومی قبیله‌ای و سکوت در برابر خشونت‌های بودائیان مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند و علیرغم وعده‌های دولت میانمار هنوز مسلمانان زیادی در غرب این کشور در اردوگاه‌هایی به سر می‌برند که فاقد آب سالم و فضای کافی غذای مناسب، بهداشت و خدمات درمانی آموزشی است.

شایان ذکر است عدم اقدام مناسب و به موقع دولت میانمار در قبال اقدامات علیه مسلمانان تلاش آن دولت جهت استقرار دموکراسی و رعایت حقوق بشر را زیر سؤال می‌برد و مشروعیت دولت میانمار نزد افکار عمومی جهان با نادیده گرفته شدن حقوق اقلیت‌های از جمله مسلمانان مورد شک و تردید قرار می‌گیرد.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن دعوت به محترم شمردن حقوق اقلیت‌ها، رعایت احساسات انسانی و تحقیق فوری در زمینه سرکوب علیه مسلمانان از سازمان‌های بین‌ المللی حقوق بشری و تمامی آزادگان جهان درخواست دارد تا به یاری برادران، خواهران و فرزندان‌مان در میانمار بشتابند.

همچنین از دولت میانمار درخواست دارد نسبت به حل ریشه‌ای مسائل مربوط به مسلمانان از جمله در استان "راخین" اهتمام ورزد و زمینه برگزاری نشست مشترک میان علمای مسلمان و بودایی در سطح داخلی و بین‌ المللی را برگزار نماید.

در پایان از دولت جمهوری اسلامی ایران درخواست می‌شود تا در چارچوب سازمان همکاری اسلامی (OIC) و نهادهای بین ‌المللی با دیگر کشورهای جهان در مورد مسائل مسلمانان و میانمار تشریک مساعی نموده و تصمیم جمعی اتخاذ شود.
 
منبع: فارس

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد