بخش کشاورزی کرمانشاه با کمبود آب مواجه است/ شهرهای استان تشنه نمی مانند

کد خبر: 27565
|
14:31 - 1392/04/06
نسخه چاپی
مدیر عامل اداره آب منطقه ای استان کرمانشاه گفت: امسال در بخش شهری مشکل چندانی نداریم اما در بخش کشاورزی با مشکل کم آبی روبرو هستیم.

محمد کهریزی  با اشاره به خشکسالی های اخیر در استان و کشور اظهار داشت: وضعیت آب استان در بخش کشاورزی دارای یکسری کمبود هاست و با توجه به خشکسالی های اخیر کشاورزان باید مدیریت منابع آبی را با دقت بیشتری انجام دهند.

مدیر عامل اداره آب منطقه ای استان کرمانشاه ادامه داد: برای از بین رفتن اثرات خشکسالی های اخیر در استان باید یک دوره بارش بیشتر از حد نرمال داشته باشیم وگرنه خشکسالی به همین منوال ادامه می یابد.

کهریزی در مورد منابع آب شهری در سال پیش رو تصریح کرد: خوشبختانه امسال مساله آب شهری ما به جز چند شهر حاد نیست و شهر هایی هم که سال های قبل در این زمینه دچار مشکل بودند از جمله سنقر و کرمانشاه ، کمبود آبشان به وسیله سد گاوشان و دیگر سد ها برطرف شده و امسال دیگر کمبود منابع آبی ندارند.

کهریزی با برشمردن توصیه های اصلاح مصرف و تاکید بر اجرای آنها از سوی همشهریان عزیز خاطرنشان کرد: باید بپذیریم کشور ما با یک سوم میانگین بارش جهانی رو برو است و چند سالی هم هست که دچار خشکسالی های پی در پی هستیم. کرمانشاه هم پنج سالی است که دچار خشکسالی شده است و سفره های زیر زمینی بالطبع این موضوع با کاهش ارتفاع آبی رو برو بوده از طرفی آلاینده های شیمیایی مانند سموم و کود های کشاورزی به خودی خود دسترسی به منابع پاک آبی را با محدودیت مواجه کرده است.

وی با اشاره به اینکه تنها راه حل ممکن مدیریت منابع و مصرف است افزود: جلوگیری از استفاده های بی مورد از منابع آبی، مکانیزه کردن آبیاری توسط کشاورزان و ده ها مورد صرفه جویی دیگر می تواند ما را از این وضعیت تا حدود زیادی نجات دهد.

کهریزی در پایان با طرح خواسته ای از کشاورزان تاکید کرد: از تعمیق چاه های خود در سال پیش رو بپرهیزند زیرا ضمن پایین بردن سطح آب های زیر زمینی موجب کاهش ظرفیت سفره ها نیز می شود که این امر خسارت جبران ناپذیری به بار می آورد.
 
منبع:مرصاد

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد