پزشک خانواده وارد تهران شد

کد خبر: 27572
|
14:38 - 1392/04/06
نسخه چاپی
وزیر بهداشت از اجرای برنامه پزشک خانواده در شهر تهران از روز شنبه خبر داد و گفت: تاخیر ما برای ورود پزشک خانواده به پایتخت، به دلیل تامین منابع مالی بود.



 دکتر محمدحسن طریقت منفرد صبح پنج شنبه در نشست خبری که در محل دفتر کارش برگزار شد، اظهارداشت: همانطور که قبلا وعده داده بودیم، برنامه پزشک خانواده در تهران بعد از ۷ استان دیگر که این برنامه را شروع کرده اند، آغاز شد و مردم می توانند از روز شنبه نسبت به انتخاب پزشک خانواده خودشان در شهر تهران اقدام کنند.

وی با تاکید بر اینکه اولویت با شهر تهران است، افزود: اگر متقاضی در شهرستانهای تهران نیز برای ثبت نام وجود داشته باشد، آنجا نیز پزشک خانواده را اجرا می کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به تامین ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای برنامه پزشک خانواده در سال جاری برای کل کشور، اظهارداشت: با توجه به اینکه مشکل اعتباری در این زمینه حل شده است، ما تصمیم گرفتیم این برنامه را در شهر تهران آغاز کنیم.

طریقت منفرد از تامین اعتبار ۳ ماهه اول برنامه پزشک خانواده در استانهایی که این طرح را اجرا می کنند، خبر داد و افزود: این اعتبار به عنوان تنخواه، پایان سال گذشته به آنها اختصاص داده شده است و تصور ما این است که اعتبار ۲ هزار میلیاردی در کنار منابع بیمه ای، می تواند تا آخر سال هزینه های پزشک خانواده را تامین کند.

وی با اعلام اینکه برای هر ۲ هزار نفر یک پزشک عمومی در نظر گرفته شده است، گفت: در شهر تهران نزدیک به ۲۲ هزار پزشک عمومی و در استان تهران نیز در حدود ۲۴ هزار پزشک عمومی داریم که به نظر می رسد برای پوشش جمعیت شهری و استان تهران کافی باشد.

وزیر بهداشت با اعلام اینکه شرط اول پزشک خانواده سرانه است، افزود: تجربه پزشک خانواده در دنیا این را نشان می دهد که در ۳ سطح بیماران را مدیریت می کند اما چون تجربه این کار در کشور ما وجود نداشته است، فعلا پزشک خانواده در سطح اول خدمات پزشکی، پاراکلینیکی و خدمات دارویی ارائه می دهد.

طریقت منفرد از سرانه ۱۲ هزار تومانی به ازای هر نفر در سال گذشته خبر داد و گفت: ۳۵ درصد این سرانه به سطح اول تعلق می گیرد و ۶۵ درصد باقی مانده برای سطوح بعدی خدمات است.

وزیر بهداشت در ارتباط با اجرای نظام ارجاع و نگرانیهایی که از بابت ارائه خدمات به بیمار وجود دارد، اظهارداشت: برای اینکه با چنین مشکلی مواجه نشویم، سیستم سرانه را کنترل کرده ایم و اگر پزشک کمتر از سرانه به بیمار خدمات بدهد، این سرانه به او تعلق نمی گیرد. در مقابل برای اینکه بتوانیم پزشکان متخصص را در این سیستم نگه داریم، علاوه بر ویزیت بیمار که دریافت می کند، دو ویزیت هم بابت گزارش ارجاع به او پرداخت می شود تا زمانی که سطح اول تکمیل شود.

وی ابراز امیدواری کرد بعد از شروع برنامه پزشک خانواده در تهران، این برنامه به تدریج در سایر استانهای کشور نیز اجرایی شود.

 

منبع: مهر

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد