13 دلیل برای بد یمنی طرح استانی شدن انتخابات/ تلاشهای بی هدف برای بازیافت پروژه شکست خورده در دو مجلس پیشین

کد خبر: 292722
|
20:20 - 1394/02/13
نسخه چاپی
13 دلیل برای بد یمنی طرح استانی شدن انتخابات/ تلاشهای بی هدف برای بازیافت پروژه شکست خورده در دو مجلس پیشین
از بدو اعلام احتمال اجرایی شدن قانون استانی شدن انتخابات در محافل مختلف کارشناسی اشکالات متعدد و البته حساسی درباره آن مطرح می شود که خلاصه مهمترین این نواقص را می توان از 13 منظر ارزیابی کرد.

 

 

 
 
 

به گزارشاسلام آباد خبر،  کلیات طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی در ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری به تصویب نمایندگان رسید در حالی که گام اول این اقدام نگرانی هایی را در میان مردم و مسئولین به دنبال داشته است.

 

این طرح در مجلس پنجم مطرح شد و به دلیل عدم استقبال نمایندگان، دوباره در مجلس هفتم طرح شد که باز هم مورد اقبال قرار نگرفت.

 

متن کامل قانون استانی شدن انتخابات را ازاینجابخوانید.

 

نگرانی هایی که می توان آنها را از دیدگاه های مختلف بررسی و دسته بندی کرد.

 

 

1. بسیاری از کارشناسان سیاسی معتقد هستند طرح استانی شدن انتخابات انگیزه انتخاب را از شهرستانهایی که شانس کمتری برای حضور نماینده در مجلس دارند را خواهد گرفت و در مجموع مشارکت را به شدت کاهش خواهد داد.

 

2. همچنین گرفتن انگیزه از ورود کاندیداهای جدید و نخبگانی که قصد ورود به عرصه قانون گذاری را دارند یکی از پیامدهای استانی شدن انتخابات است که دغدغه چهره های جوان در شهرستانها شده است.

 

3. تحلیلگران سیاسی انتخابات استانی را متناسب با شرایطی می دانند که احزاب در بدنه جامعه مخصوصا در شهرستان های کوچک نفوذ داشته باشند اما در شرایط کنونی احزاب فعال در استانها حتی از یک بی برنامگی درون سازمانی هم رنج می برند نمی توانند خط دهی مناسبی برای انتخابات در سطح استانی داشته باشند.

 

4. کارشناسان اقتصادی حوزه انتخابات نیز معتقدند که کاندیداها در طرح انتخابات استانی باید به جای تبلیغات در سطح یک حوزه انتخابیه، در تمام استان تبلیغات داشته باشند. این اقدام با توجه به بافتهای قومیتی در سراسر استان های ایران بعید است با ورود صدا و سیماهای محلی تغییری حاصل کند. ین یعنی عدم توان رقابت برای کاندیداهایی که ممکن است شایسته باشند اما پول و رانت کافی در اختیار نداشته باشند.

 

5. باید در طرح جدید زمان تبلیغات در سراسر استان نسبت به یک حوزه انتخابیه تا چند برابر افزایش پیدا کند چرا که تبلیغات در شرایط فعلی برای یک حوزه انتخابیه یک هفته است اما با استنی شدن پروسه اجرا و برگزری انتخابات طولانی و هزینه های آن بالاتر خواهد رفت.

 

6. ارتباط تنگاتنگ بدنه مردم در حوزه های انتخابیه ای که نمایندگان خود را می شناسند یکی از شاخص های دلگرم کننده نظام اسلامی و تزریق حس دیده شدن و شنیده شدن خواست مردم و مشکلات آنان است که عملا در طرح استانی شدن از بین خواهد رفت. نقطه تفاوت نظام پارلمانی انقلاب اسلامی که عده ای معتقدند بدخواهان نظام و ملت از کمرنگ شدن آن خرسند خواهند بود.

 

7. کارشناسان حوزه بین الملل و مطالعات سیستم نظامات سیاسی دنیا نیز طرح استانی شدن انتخابات را تقلید و کپی برداری از سیستم ایالتی آمریکا می دانند در حالی که هیچ تشابهی در بستر اجرای آن وجود ندارد.

 

8. وحدت و یک پارچگی ایجاد شده در مجلس شورای اسلامی با حضور نمایندگانی همه همه شهرستانهای کشور موضوع مهم و ظرفیت بی نظیری است که با استانی شدن انتخابات از بین خواهد رفت.

 

9. یکی از نکاتی که موافقان طرح استانی شدن انتخابات روی آن پافشاری می کند کار کرد دادن به احزاب در انتخابات است. اما نقطه مقابل این موضوع حذف نمایندگان غیر حزبی و مردمی است. نمایندگان مستقل در این صورت جایگاهی در مجلس نخواهند داشت و این یعنی از بین رفت ظرفیت تفکرات مستقل و فراجناحی در مجلس.

 

10. نمایندگان حزبی وارد شده به مجلس بیش ز آنکه بتوانند هزینه های سرسام آور انتخابات استانی را بپردازند مجبورند که با تن دادن به شرایط احزاب در پی تأمین هزینه ها باشند. این یعنی نماینده مجلسی که تا دیروز در یک حوزه انتخابیه کوچک وامدار مردم بود امروز وامدار یک حزب با فاکتور هزینه های بلند بالاست.

 

11. در انتخابات های استانی چون احزاب بزرگ و ثروتمند با داشتن لابی های قدرت و ثروت امکان تشکیل ائتلاف های بزرگ را خواهند داشت عملا اجازه رقابت به احزاب کوچک تر را هم نمی دهند و این موضوع یعنی زیر سوال بردن هدفی که خود موافقان به دنبال آن هستند

 

12.با این طرح مراکز جمعیتی از جمله مراکز استان‌ها که دارای جمعیت زیادی هستند برای شهرهای کوچک تعیین تکلیف خواهند کرد و به این ترتیب مشارکت مردم به دلیل القای این حس که رای آنها اهمیتی ندارد کاهش خواهد یافت.

 

13.  با استانی شدن انتخابات نقش شناخت مردم از بین خواهد رفت چرا که مردم باید این بار کسانی را انتخاب کنند که تا به حال آنها را ندیده‌اند و نمی‌شناسند.

 

 

به گزارششبکه اطلاع رسانی مرصاد، یکی از معایبی که مطرح کنندگان طرح استانی شدن انتخابات به سیستم فعلی برگزاری انتخابات مجلس وارد می دانند غفلت نمایندگان از تصمیمات کلان کشوری و قانونگذاری با دید کلان است.

 

اما ایا راه حل این مشکل طرح استانی شدن انتخابات با منظومه ای از اشکالات متعدد است؟

 

با استانی شدن انتخابات، نه تنها انتظارات بالا می‌رود که مشکلات نیز حادتر خواهد شد، باید چاره‌ای اندیشید تا نماینده به وظیفه ذاتی خود مبنی بر قانونگذاری و نظارت بپردازد که البته راهکار این مهم استانی شدن انتخابات نیست.

 

گفتنی است شوراي نگهبان در سال 86 درباره طرح مشابهي اظهار نظر کرده است. برخي ايرادات از جمله اصل 65 قانون اساسي مربوط به تحميل هزينه ها در قالب طرح بود و يا اصل 62 قانون اساسي، بنابراين امکان اين که طرح استاني شدن انتخابات رد شود وجود دارد.

 

سرویس سیاسیشبکه اطلاع رسانی مرصاد/

 

 

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد