تکدی گری و آسیبهای اجتماعی/

ردپای متکدیان سازمان یافته در اسلام آبادغرب

کد خبر: 292729
|
18:40 - 1394/02/16
نسخه چاپی
ردپای متکدیان سازمان یافته در اسلام آبادغرب
اسلام آباد خبر: حضور متکدیان با لهجه ها و زبان های مختلف در شهرستان اسلام آبادغرب ، از ردپای متکدیان سازمان یافته حکایت دارد.

به گزارش اسلام آباد خبر، اخیرا" مشاهده می شود بغیر از گدایان پیشکسوت محلی ، چهره های جدیدی در شهر اسلام آبادغرب  آزادانه در حال تکدی گری هستند و بنا به گزارشهای مردمی رسیده به این پایگاه خبری مشاهده شده که این اشخاص متکدی توسط یک خودرو سواری از شهردیگری  صبح زود به داخل شهر اسلام آبادغرب آورده می شوند و هر نفر را  محل های از پیش تعیین شده سرپست می گذارد و غروب ها نیز آنها را جمع آوری می کند.

این متکدیان آموزش دیده و سازمان یافته برای دور ماندن از انظار مردم بصورت هماهنگ در ساعتی مشخصی از روز کار را تعطیل کرده در یک محله حاشیه ای شهر جمع شده و خودرو مذکور آنها را به محل استراحت یا سکونت درخارج از شهرستان منتقل می کند.

پیرو در خواست های مکرر مردمی صبح امروز مشاهده گردید که اجرائیات شهرداری اسلام آبادغرب تعدادی از ایت متکدیان را جمع آوری نمود.

پیش از این فرمانده انتظامی شهرستان اسلام آبادغرب در یک نشست خبری اعلام نموده بود که اگر یک ادارات ذیربط شهرستان مسئولیت متکدیان  و حتی معتادان کارتن خواب شهر را به عهده بگیرد، ظرف 24 ساعت تمام این افراد را جمع آوی خواهیم نمود.

لذا يكي از نابهنجاري هاي اجتماعي كه نمايي از بحران در ساختار جامعه است مساله تكدي گري است که افزايش و كاهش اين پديده ي اجتماعي به معناي وضعيت پايدار و ناپايدار جامعه از نظر فرهنگي و اجتماعي است، به اين معنا كه مساله تكدي گري تنها يك پديده و معضل اقتصادي و مرتبط به بحران در اين حوزه نيست ، بلكه ارتباط تنگاتنگ و استواري با مساله فرهنگي و اجتماعي جامعه دارد.

 

به سخني ديگر، ميان پديده تكدي گري و وضعيت فرهنگي جامعه نوعي همبستگي وجود دارد اگر قايل به ارتباط علي و معلولي نشويم از اين رو، اگر در جامعه اسلامي پديده اي به نام تكدي گري وجود داشته باشد، پيش از آن كه بيانگر اوضاع نابسامان اقتصادي و بحران آن باشد، بيانگر وضعيت نابهنجار و نابسامان فرهنگي و اجتماعي جامعه دارد.

علی الهذا تکدی گری، عوارض و مخاطرات زیادی دارد. بخشی از مطالعات مقطعی و روبنایی روی این پدیده، درباره مسائلی نظیر درآمد، مسکن، فقر مادی، فقر فرهنگی، ناکامی اقتصادی، نابسامانی اجتماعی، و سرانجام، دستگیری و بازپروری سخن می گوید.

 

عده ای سعی کرده اند این مشکلات و مخاطرات را تعدیل کنند و در نتیجه، آن را به گردن فرد انداخته نشان دهند که تکدی گری امری طبیعی و پذیرفتنی است که می شود آن را نادیده گرفت و با آن کنار آمد. برخی محققین ضمن بررسیهای خود به ریشه ها، شیوه ها، انگیزه ها، پیامدها و راههای رفع تکدی گری، نظر داشتنه اند، این ریشه ها شامل پیری و از کارافتادگی، مسائل خانوادگی، اعتیاد، مهاجرت، معلولیت و غیره می شود.

با این حال، این مسائل از جنبه های اجتماعی، فرهنگی، روانی، اقتصادی و بعضا اجتماعی از جمله، جامعه شناسان، مطرح بوده است که جای مطرح نمودن چندین سوال از مسئولین و متولین امر دارد:

علل پیدایش تکدی چیست؟

شرایط و عواملی که موجب ظهور چنین پدیده ای در شهر اسلام آبادغرب می شود کدام است؟

شبکه های پیچیده ای که متکدیان را به چنین کاری وامی دارد کدامند؟

چه سازمانی مسؤول مبارزه با تکدی است؟

آیا در اصل امکاناتی جهت بازپروری متکدیان وجود دارد؟

علل اصلی تکدی را چگونه می توان شناخت؟

تکدی با چه عوامل و شرایطی رابطه نزدیک و تنگاتنگ دارد؟

 

منابع: 1- اسلام آبادخبر

2- سایت پژوهشگاه معارف و علوم اسلامی،

انتهای پیام/

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

    پربازدیدترین ها