مهر گزارش می دهد؛

۱۰۰۰۰میلیارد ضرر تب ولرز زمین به کشاورزی/زراعت کرمانشاه بیمه نیست

کد خبر: 292866
|
17:35 - 1394/03/02
نسخه چاپی
خشکسالی و کم بارانی از یک سو و سرمازدگی محصولات باغی از سوی دیگر در سال زراعی جاری بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال به کشاورزان کرمانشاهی خسارت وارد کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، خشکسالی، تغییر اقلیم در طول سالیان کم بارشی و نبود آب طی یکسال گذشته باعث عدم توازن در میزان رطوبت و نیاز به آن و در نتیجه کمبود آب، نابودی گیاهان، کم شدن شدّت جریان آب برای تولید انرژی هایی چون انرژی برق، کاهش عمق آب‌های سطحی و... شده است.

از سوی دیگر سرمای بی موقع بهاری در این کمبود رطوبت می تواند باعث بروز تنش های سرمایی در محصولات زراعی شده و بسیاری از تولیدات کشاورزی را به کام نابودی بکشاند که البته تبعات صدمه دیدن کشاورزی از ابعاد مختلفی بروز خواهد کرد.

در ایران مناطق مختلفی از نظر آب و هوایی وجود دارد که برخی از آنها دچار خشکسالی همیشگی بوده و با روش های مناسب آبیاری امکان کشاورزی دارند، اما در مناطقی که همواره هوایی معتدل و بارانی داشته اند چند سال کم بارانی پشت سر هم زمین را تشنه بارش باران کرده و به دلیل عدم آمادگی و امکانات از قبل پیش بینی شده، خشکسالی نمود بیشتری از سایر مناطق دارد.

در این نوع خشکسالی است که کشاورزی دچار خسران زیادی شده و محصولات، به خصوص ارقام دیم آنها بیش از سایر مناطق از بین می رود.

طبق آماری که سه سال پیش منتشر شده خشکسالی حدود ۲۵ درصد از جمعیت جهان را تهدید می کند و این نشان از اهمیت آن در نوع زندگی مردمان که منشا در تامین غذای آنها که در بخش کشاورزی داشته، دارد.

بنابراین نقش و اهمیت بارش باران، به خصوص در سال های اخیر در افزایش یا کاهش تولیدات کشاورزی و وابستگی سیاسی هر کشور به دیگران که ریشه در وابستگی غذایی آن دارد، امری انکار ناپذیر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 آنچه که خبرنگار مهر در این گزارش به آن پرداخته است، خسارت کشاورزان و باغداران کرمانشاهی در نتیجه پدیده خشکسالی و سرمای بی موقع بهاری است که بسیاری از آنان را متضرر کرده و امید بسیاری از مردم کرمانشاه که حدود ۹۳ درصد اراضی و باغات موجود را دارا هستند و کشاورزی تنها راه ارتزاقشان بوده را پس از آسمان خداوندی به تدبیر دولتمردان تدبیر و امید برای رفع این مشکل معطوف کرده است.

 

۱۰ هزار میلیارد به مزارع و باغات استان کرمانشاه خسارت وارد شده است

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص میزان خسارت وارده به محصولات زراعی  و باغی استان طی سال زراعی کنونی گفت: در اثر خشکسالی و سرمازدگی در سطح ۷۵۷ هزار هکتار از مزارع استان  ۹۱۰ هزار تن محصول زراعی چون گندم، جو، نخود و... به ارزش هشت هزار و ۳۴۷ میلیارد ریال خسارت دیده است.

افشین صفوی میزان خسارت محصولات باغی را نیز که ناشی از سرمازدگی است، در سطح ۱۰ هزار و ۶۳۲ هکتار،  ۲۷ هزار و ۹۸۲ تن به ارزش دو هزار و ۲۳۳ میلیارد ریال اعلام کرد.

وی تصریح کرد: در مجموع ۱۰ هزار ۵۸۰ میلیارد ریال به اراضی زراعی و باغی استان در اثر خشکسالی و سرمای دیر رس بهاره خسارت وارد شده است.

کاهش ۲۸ درصدی بارش ها در استان نسبت به هنجار بلند مدت

معاون بهبود تولیدات گیاهی استان در خصوص علل خسارت وارده نیز گفت: علی رغم وقوع بارش های مناسب در اوایل پاییز سال گذشته، در ادامه سال زراعی و در همه ماه ها میزان بارش کمتر از میانگین بلند مدت بود به نحوی که تاکنون میزان بارش ها نسبت به بلند مدت ۲۸ درصد کاهش را نشان می دهد.

صفوی افزود: توام شدن این کاهش بارش ها با افزایش دما طی فصل زمستان از یک طرف و افت شدید دما در اواخر اسفند و اوایل و اواخر فروردین در امسال به ویژه در کشت بهاره و در روزهای پنج الی هفت اردیبهشت ماه باعث کاهش عملکرد محصولات پاییزه مثل گندم، جو، کلزا، نخود پاییزه و نیز محصولات بهاره مثل نخود، ذرت، گوجه فرنگی، سیب زمینی و چغندر قند از ۱۰ تا ۶۰ درصد شده است.

وی گفت: بین پنجم تا هفتم اردیبهشت ماه سرمای دیر رس بهاره رخ داده که همزمان با مرحله گل دهی، بستن میوه و  آغاز رشد اندام های رویشی در محصولات باغی بود و خساراتی را در باغات گردو و میوه های باغی به خصوص هسته داران باعث شد.

ای مسئول جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: کاهش دما و به طور مثال افت شدید دما به حدود سه درجه زیر صفر در شهرستان سنقر و کلیایی و استمرار آن به مدت سه روز باعث تشدید خسارت شد. به گونه ای که از ۱۰ درصد تولید در باغات هسته دار و تا ۹۰ درصد در باغات گردو در شهرستان های مختلف خسارت رخ داد.

صفوی از اقدام جهادکشاورزی برای برآورد خسارات رخ داده خبر داد و گفت: بلافاصله تیم های برآورد خسارت در شهرستان های مختلف استان تشکیل و بازدید میدانی انجام شد.

وی افزود: هم‌چنین تیم مشترک سازمان با صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز از زراعت و باغات استان بازدید به عمل آورده و طی آن بیش از ۴۲ فقره بازدید از باغات صورت گرفت.

این مقام مسئول گفت: اکیپ های ارزیابی خسارت سازمان و صندوق بیمه پس از خسارات وارده بعد از پنج تا هفت اردیبهشت با تیم های ارزیاب حاضر شده و اقدام به برآورد خسارت کردند.

ارسال نامه به مسئولین کشوری برای پرداخت غرامت به کشاورزان

صفوی افزود: پس از برآورد خسارات وارده طی مکاتباتی به معاونین وزارت جهاد کشاورز در امور زراعت، امور باغبانی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی اطلاع داده شد.

وی ادامه داد: هم‌چنین نامه ای به امضای استاندار کرمانشاه به رحمانی فضلی وزیر کشور ارسال و این مطالب اطلاع داده شد که در دست اقدام است. هم‌چنین برای دریافت خسارت کشاورزان استان، نامه ای نیز به امضای استاندار کرمانشاه در دستور است که به شخص رئیس جمهور ارسال شود.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ما این موضوع را به مسئولین کشوری از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت کشور و... منعکس کرده ایم و درخواست کمک داریم تا تسهیلی در پرداخت وام ها صورت گیرد تا بخشی از خسارات کشاورزان رفع شود.

وی تصریح کرد: ما خواستار تخصیص منابعی از محل ماده ۱۰ و ۱۲ حوادث غیرمترقبه شده ایم که بستگی به وضعیت بودجه کشور و تصمیم مسئولان در این زمینه دارد.

کشور قادر به پرداخت ۱۰ هزار میلیارد خسارت به کرمانشاه نیست

صفوی تاکید کرد: البته کشاورزان استان باید محصولات کشاورزی خود را بیمه می کردند  تا دچار چنین خسرانی نشوند. در واقع کشور با وضعیت بودجه کنونی از کجا می تواند ۱۰ هزار میلیارد ریال به استان کرمانشاه برای جبران خسارت کشاورزان بدهد!؟

این معاون جهاد کشاورزی استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به اینکه ما در ۱۰سال گذشته مدام با پدیده خشکسالی روبرو بوده ایم، شایسته است که کشاورزان عزیز توجه ویژه به بحث بیمه محصولات کشاورزی کرده و محصولاتشان را در مقابل حوادث غیرمترقبه ای چون خشکسالی و سرمازدگی بیمه کنند.

 ۹۳ درصد از اراضی استان بیمه نشده اند

در ادامه سرپرست صندوق بیمه کشاروزی استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص میزان خسارات وارده به کشاورزان و باغداران استان در نتیجه خشکسالی و سرمازدگی و اینکه چه میزان از این محصولات تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار داشتند، گفت: طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی تحت کشت استان  از ۱۰ درصد تا ۵۰ درصد خسارت دیده است.

حسینعلی کاظمی ارزش محصولات خسارت دیده را براساس آمار سازمان جهاد کشاورزی استان ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

 وی گفت: براساس این آمار حود ۱۰ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی باغی استان نیز به ارزش ۲۳۰ میلیارد تومان متحمل خسارت شده است.

سرپرست صندوق بیمه کشاروزی استان کرمانشاه از تحت پوشش بیمه قرار داشتن کمتر از ۱۰ درصد از اراضی استان خبر داد و گفت: تنها ۷۴ هزار هکتار از ۷۵۰ هزار هکتار اراضی زراعی استان که کمتر از ۱۰ درصد این مقدار است بیمه شده اند.

وی افزود: محصولات باغی نیز کمتر از ۴ درصد بیمه شده و از ۴۲ هزار هکتار باغ موجود در استان تنها هزار و ۶۵۰ هکتار آن بیمه شده است.

کاظمی گفت: هم‌چنین در بحث دام سبک که با آمار یک و نیم میلیون راسی دام عمده استان را تشکیل می دهد،  تنها ۷۵ هزار راس آن یعنی حدود ۵ درصد بیمه شده است.

وی گفت: مزارع و باغ های در مناطق گرمسیری مانند قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل‌ذهاب در اثر خشکسالی و در مناطق سردسیری مانند سنقر وکلیایی به علت سرمازدگی، دچار خسارت های زیادی شده اند.

سرپرست صندوق بیمه کشاورزی استان کرمانشاه عمده محصولات باغی خسارت دیده در استان را هلو، زردآلو و گردو، انار و محصولات زراعی چون گندم و جو اعلام کرد.

کاظمی شهرستان پاوه را از جمله شهرستان‌های‌ خسارت دیده در بخش باغی است عنوان کرد و افزود: سال گذشته  ۱۶ میلیارد و ۳۰۳ میلیون ریال در بخش زراعت به کشاورزان خسارت دیده و حدود ۱۰ میلیارد و ۲۳۷ میلیون ریال، خسارت نیز به باغداران پرداخت شد.

کشاورزانی که محصول خود را بیمه نکرده اند مشمول غرامت نیستند

سرپرست صندوق بیمه کشاورزی استان کرمانشاه  در پاسخ به اینکه چه مقدار از خسارت کشاورزان و باغدارن چنانچه محصولات خود را بیمه می کردند جبران می شد، گفت: در این صورت هزینه های تولید آنها طبق تعرفه های موجود جبران می شد.

وی افزود: براساس گزینه ها و آیتم های موجود در بیمه نامه براساس نوع بیمه صورت گرفته توسط کشاورز غرامت خسارات پرداخت و جبران می شد و اگر کشاورز در زمان بیمه محصول خود حق بیمه بیشتری را بپردازد از دریافت غرامت بالاتری نیز برخوردار خواهد شد.

[باغات-اهر. jpg]

کاظمی تصریح کرد: برای مثال بیمه باغ گردو بابت هر هکتار ۱۸۰۰ تومان حق بیمه از کشاورز و باغدار دریافت و در موقع خسارت تا ۱۵ هزار تومان غرامت پرداخت می شود. یا اینکه در برخی موارد ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان حق بیمه از کشاورز دریافت و تا ۸۰ هزار تومان غرامت پرداخت می شود.

وی ‌هم‌چنین به تفاوت پرداخت غرامت در محصولات زراعی نیز اشاره کرد و گفت: برای مثال در محصولاتی چون سیب زمینی از دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۹ میلیون تومان غرامت پرداخت می شود و این مورد نیز بستگی به نوع بیمه ای است که از ابتدا برای محصول فوق در نظر گرفته شده است.

 کاظمی با بیان اینکه تعیین میزان غرامت محصولات کشاورزی در اختیار استان نبوده و در سطح کلان تصمیم گیری می شود افزود: پرداخت این ارقام اعتبارات کلانی می خواهد که باید در مرکز تخصیص یافته و تصمیم گیری شود و گاهی ممکن است ارقام پرداختی در غرامت نسبت به مبالغ تعیین شده افزایش یابد.

سرپرست صندوق بیمه کشاورزی استان کرمانشاه، تاکید کرد: چنانچه کشاورزی در زمان کشت محصول اقدام به بیمه کردن آن نکرده باشد مشمول خسارت نبوده و غرامتی به وی پرداخت نمی شود.

وی در خصوص درخواست ارائه شده برای دریافت غرامت خسارات وارده به کشاروزان و باغدارانی که تحت پوشش بیمه کشاورزی در استان نیستند نیز گفت: درخواستی ارائه شده است اما براساس قوانین موجود مشمول دریافت غرامت نیستند وبه آنها تعلق نمی گیرد.

پرداخت غرامت از محل ماده ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران کشور

کاظمی یادآور شد: نامه و درخواستی به معاونت برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی نوشته شده  که پیگیری کند تا اعتباراتی از محل مواد ۱۰ و ۱۲ مدیریت بحران به این موضوع اختصاص داده شود که با توجه به بودجه کشور اعتباری در محل های ذکر شده برای پرداخت وجود ندارد و حتی اگر هم پرداختی صورت گیرد خیلی خیلی اندک خواهد بود.

 سرپرست صندوق بیمه کشاورزی استان کرمانشاه، تاکید کرد: کشاورزان حتما محصولات خود را بیمه کرده و تنها به سبب بارش های خوب در یکی دو ماه اول پاییز از این موضوع امتناع نکنند چرا که در صورت تغییر اقلیم و اتفاقات غیر مترقبه چون خشکسالی و سرمازدگی دچار خسران شده و آنزمان دیگر پشیمانی سودی ندارد.

وی افزود: کشاورزان باید به پیش بینی سازمان هایی چون هواشناسی که زمینه علمی دارند توجه کرده و پیش بینی های بلند مدت زراعی را برای کشت خود مد نظر داشته و علاوه بر یک کشت مطمئن نسبت به بیمه محصولات خود اقدام کنند.

کاظمی یاد آور شد: فرهنگ بیمه باید جا بیفتد و حتی اگر محصول خوبی برداشت کنند و دچار خسارت نشوند باید به این موضوع توجه و به عنوان یک سرمایه گذاری برای بازگشت سرمایه خود به آن نگاه نکنند بلکه آن را تضمینی برای آینده زراعت خود دانسته تا در بروز حوادث غیرمترقبه دچار خسران نشوند.

وی افزود: در محصولاتی چون گندم و جو دیم که کشت عمده استان است و بیشتر اراضی استان را در بر دارند والبته محصولات آسیب پذیری نیز هستند، حتما باید بیمه صورت گیرد.

نمایندگان مجلس برای افزایش مبلغ پرداخت غرامت به کشاورزان کرمانشاه تلاش کنند

سرپرست صندوق بیمه کشاورزی استان کرمانشاه، تصریح کرد: معمولا کارگزارانی که در بیمه کار می کنند توان مالی بالایی ندارند، لذا باید نمایندگان استان تلاش کرده  و در ستاد کاری کنند که سقف مبالغ غرامت محصولات کشاورزی در استان بالا رود تا در چنین مواقعی غرامت بیشتری به استان پرداخت شود.

وی افزود: نمایندگان باید محرومیت استان را و هم‌چنین قطبیت آن در تولید محصولاتی چون گندم را گوشزد کرده و برای دریافت منابع بیشتر و اعتبارات بالاتر تلاش کنند و البته تعهدات پرداخت بالاتری برای کشاورزان ایجاد شود که یک اهرم تشویقی برای آنان بوده تا محصولات خود را بیمه کنند که نفع آن متوجه هر دو طرف یعنی کشاورز و صندوق بیمه کشاورزی باشد.

کاظمی تصریح کرد: مبالغ پرداختی غرامت پایین بوده و برخی از کشاورزان که خرده مالک هستند خیلی رغبتی به چند بار آمد و رفت برای بیمه محصول خود ندارند و در برخی مواقع هزینه های بالای رفت و آمد برای دریافت غرامت را با خسارت صورت گرفته تاخت زده و از آن صرف نظر می کنند. بنابراین رغبتی به انجام این کار ندارند و کمتر به سمت بیمه محصولات خود حرکت می کنند.

سرپرست صندوق بیمه کشاورزی استان کرمانشاه یادآورشد و تاکید کرد: هشت نماینده استان کرمانشاه برای افزایش سطح غرامت های تعیین شده تلاش کنند تا رغبت مردم استان به بیمه کردن محصولات کشاورزی افزایش یابد.

گزارش: طیبه قدمی

    نظر شما

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد