فلاحت پیشه:

تصویب بند 12 قطعنامه شورای امنیت امکان هر اتفاقی را در هر لحظه‌‌ برای ایران متصور می‌کند

کد خبر: 293153
|
17:37 - 1394/04/29
نسخه چاپی
تصویب بند 12 قطعنامه شورای امنیت امکان هر اتفاقی را در هر لحظه‌‌ برای ایران متصور می‌کند
اسلام آباد خبر: کارشناس مسائل سیاسی کشور با بیان این که طبق بند 11 و 12 توافق وین، تحریم های قبلی به راحتی قابل بازگشت است تصریح کرد: قطعنامه ها و تحریم های گذشته از بین نرفته و به تاریخ نپیوستند، بلکه برای مدت چند سال غیرفعال شدند و امکان بازگشت آنها در هر لحظه وجود دارد.

به گزارشاسلام آباد خبر، حشمت الله فلاحت پیشه، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا، در خصوص تبعات مثبت و منفی تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل اظهار داشت: کل مذاکرات هسته ای و موضوع برجام را نمی توان با یک دید یکسان بررسی کرد.

 

وی در ادامه گفت: قطعنامه ای که امروز در سازمان ملل تصویب می‌شود جنبه‌های مثبت و منفی را با هم و در کنار هم دارد و باید همه این ها را باهم دید و تیم سیاست خارجه کشور باید تا لحظه آخر از طریق کشورهایی مانند چین و روسیه استفاده کرده و تلاشش را برای کاهش جنبه‌های منفی به کار ببندد.

 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: جنبه های مثبت این توافق این است که سازمان ملل حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناخته و امیدوار هستیم که تحریم‌هایی که تا کنون در 6 قطعنامه سابق علیه ایران وضع شده بود لغو شوند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی ضمن اشاره به این نکته که بند 14 قطعنامه نیز تقریباً مثبت ارزیابی می‌شود یعنی تحریم های جدیدی که علیه ایران وضع می شود عطف به ماسبق نخواهد بود یادآور شد: بندهای 11 و 12 قطعنامه جدید نقاط ضعف بزرگی برای توافق وین بوده و نیازمند توجه بیشتری هستند.

 

فلاحت‌پیشه یادآور شد: اگر یکی از اعضای 5+1 به این عقیده برسد که ایران در حال تخلف از مسیر توافق است، در این شرایط می تواند درخواست بازگشت تحریم ها را داشته باشد و شورای امنیت سازمان ملل بعد از تشکیل یک شورا، اگر شورای امنیت به نتیجه مثبتی نرسد تمام تحریم ها باز خواهد گشت.

 

وی با بیان این که طبق بند 11 و 12 توافق وین، تحریم های قبلی به راحتی قابل بازگشت است تصریح کرد: قطعنامه ها و تحریم های گذشته از بین نرفته و به تاریخ نپیوستند، بلکه برای مدت چند سال غیرفعال شدند و امکان بازگشت آنها در هر لحظه وجود دارد.

 

این کارشناس مسائل سیاسی خاطر نشان کرد: این موضوع برای مدت 10 سال به چشم اندازه بیست ساله کشور مربوط می‌شود یعنی طی 10 سال آینده هرگونه اتهامی که از سوی کشورهای 5+1 نسبت به ایران مطرح شود،‌ منجر به نوسانات و اتفاقات جدیدی در کشور ایران خواهد شد که این موضوع خطرناک است.

 

فلاحت‌پیشه با بیان اینکه باید این بندها در فرصت چند ساعته باقیمانده تا تصویب قطعنامه مورد بررسی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: حتی در توافقی که حدود 55 روز آینده مورد توافق نهایی قرار می گیرد این موضوع قابل بررسی و چانه زنی است که با رایزنی هایی که صورت می‌گیرد این بندها تغییر کند.

 

وی با اشاره به امکان وضع تحریم های جدید طبق بند12 توافق گفت: در حال حاضر راه هایی پیش روی مسئولین هسته ای کشور وجود دارد؛ بند 11 و 12 توافق باید تعدیل شده و مسئولین هسته ای کشور از موضع قدرت برای تغییر این بند وارد شوند؛ هرچند هر کدام از این راه‌ها تنش های زیادی را برای کشور به وجود می آورد؛ ایران می تواند شروطی را طرح کند که این چالش ها کمتر شده و یا از بین برود.

 

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی اذعان داشت: برای توافق وین نمی توان عنوان کرد که آمریکا دبه کرده است؛ چرا که مذاکره کنندگان کشور ایران بر سر این موضوع مذاکره کرده و آن را پذیرفته اند و عملا موردی است که کاش با قدرت بیشتری نسبت به این موضوع برخورد می‌کردند.

 

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: آمریکایی ها تمام تلاش خود را برای باقی ماندن پرونده ایران در شورای امنیت به کار بردند و حق وتو کشورهای دیگر مانند روسیه و چین را از آنها گرفته اند و همین موضوع کار را برای کشور ایران دچار سختی کرده است.

 

فلاحت پیشه با بیان این نکته که نوع اعمال بازرسی ها به شکلی است که ایران می‌تواند خطوط قرمز را حفظ کند اذعان داشت: این احتمال وجود دارد که یکی یا برخی از اعضای گروه 5+1 در قالب بند 12 بازرسی‌هایی فراتر از عرف و خطوط قرمز ایران را بخواهند و این جزء مسائلی است که تیم هسته ای پذیرفته و در صورت تأیید باید به استقبال آنها رفت.

 

وی در پایان تصریح کرد: با بند 12 اگر عزمی برای اجرای این بند از سوی کشور های دیگر وجود داشته باشد امکان نوسان در قبال ایران بسیار بالا بوده و امکان رخ دادن هر اتفاقی در هر لحظه‌‌ای برای ایران باید متصور باشد.

 

انتهای پیام/

نظر شما

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد

پربازدیدترین ها